Wkrótce możemy spodziewać się znacznego wzrostu kosztów obowiązkowego badania technicznego samochodów w Polsce. Jak donosi „Dziennik Gazeta Prawna”, stawki te, niezmieniane od 2004 roku, mają wzrosnąć w sposób dotkliwy dla kierowców.
Obecnie koszt badania technicznego dla samochodu osobowego wynosi 98 zł, a dla samochodu z instalacją gazową – 162 zł. Motocykliści płacą 62 zł, a właściciele ciężarówek – 153 zł. Planowane jest zwiększenie opłat do 246 zł brutto (200 zł netto) za badanie techniczne samochodu osobowego. Taki wzrost stawek ma być odpowiedzią na rosnące koszty działalności stacji kontroli pojazdów, które muszą się zmierzyć z wyższymi cenami energii, czynszów, serwisu urządzeń oraz wynagrodzeń pracowników.
Diagności i właściciele stacji kontroli pojazdów argumentują, że dotychczasowe stawki nie odzwierciedlają rzeczywistych kosztów utrzymania i modernizacji tych placówek. Prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP), Marcin Barankiewicz, w rozmowie z Interią Biznes, podkreślił, że koszty działalności wzrosły dramatycznie w ciągu ostatnich dwóch dekad. Wspomniał, że gdyby stawki miały być dostosowane do wzrostu minimalnego wynagrodzenia, opłata za badanie techniczne wynosiłaby 505 zł brutto.
Od 1 kwietnia br. nową prezes PISKP została Jolanta Źródłowska, która także zaznacza, że brak zmiany stawek od 2004 roku jest nie do zaakceptowania i stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa na drogach. Wprowadzenie mechanizmu corocznej waloryzacji opłat za badania techniczne o wskaźnik inflacji jest jednym z postulatów branży, aby zapewnić stabilność finansową stacji kontroli pojazdów.
Senacka Komisja Infrastruktury poparła wnioski diagnostów, wywierając presję na Ministerstwo Infrastruktury, aby jak najszybciej zajęło się kwestią podwyżek. Senatorowie wskazują, że rozwiązanie problemu powinno być priorytetem, mając na uwadze zmieniającą się sytuację gospodarczą oraz postęp technologiczny w motoryzacji.
Podsumowując, podwyżki opłat za badania techniczne są nieuniknione i mają na celu dostosowanie ich do realnych kosztów prowadzenia działalności stacji kontroli pojazdów. Nowe stawki, jeśli zostaną zatwierdzone, będą obowiązywać już wkrótce, co znacząco obciąży portfele kierowców.
Czas Trwania i Zakres Badania Technicznego Samochodu Osobowego: Przeciętne badanie techniczne samochodu osobowego na stacji kontroli pojazdów trwa zazwyczaj od 20 do 30 minut. Czas ten może się nieznacznie różnić w zależności od konkretnej stacji oraz stanu technicznego pojazdu. Zakres Badania Technicznego Podczas badania technicznego sprawdzane są następujące parametry: Stan karoserii i podwozia: Sprawdzenie ogólnego stanu technicznego nadwozia, ewentualnych uszkodzeń, korozji oraz prawidłowości montażu elementów zewnętrznych. Stan podwozia, w tym kontrola układu wydechowego. Układ hamulcowy: Sprawdzenie skuteczności działania hamulców przednich i tylnych. Kontrola stanu klocków, tarcz oraz przewodów hamulcowych. Układ kierowniczy i zawieszenie: Sprawdzenie luzów w układzie kierowniczym. Kontrola stanu amortyzatorów, sprężyn oraz innych elementów zawieszenia. Oświetlenie i sygnalizacja: Sprawdzenie działania wszystkich świateł zewnętrznych (reflektory, kierunkowskazy, światła hamowania, oświetlenie tablicy rejestracyjnej). Kontrola poprawności ustawienia świateł. Układ wydechowy: Sprawdzenie stanu technicznego układu wydechowego. Pomiar emisji spalin, zgodnie z obowiązującymi normami. Układ napędowy: Kontrola stanu technicznego silnika, skrzyni biegów oraz innych elementów układu napędowego. Wyposażenie dodatkowe: Sprawdzenie obecności i stanu technicznego obowiązkowego wyposażenia (trójkąt ostrzegawczy, gaśnica). Wyposażenie Stacji Diagnostycznej Stacja kontroli pojazdów musi być wyposażona w odpowiedni sprzęt, który umożliwia przeprowadzenie kompleksowego badania technicznego pojazdów. W skład tego wyposażenia wchodzą m.in.: Kanał przeglądowy: Umożliwia dokładne sprawdzenie stanu podwozia pojazdu. Stanowisko rolkowe do badania hamulców: Służy do pomiaru skuteczności hamulców przednich i tylnych. Analizator spalin: Urządzenie do pomiaru emisji spalin z silników benzynowych i diesla. Skomputeryzowany system do ustawiania świateł: Urządzenie do precyzyjnego ustawiania świateł przednich. Tester amortyzatorów i zawieszenia: Urządzenie do badania stanu technicznego amortyzatorów i zawieszenia. Komputer diagnostyczny (skaner OBD): Narzędzie do odczytu kodów błędów z systemów elektronicznych pojazdu. Sprzęt do pomiaru geometrii kół: Urządzenie do sprawdzenia ustawienia zbieżności kół oraz geometrii układu kierowniczego. Inne narzędzia i przyrządy: Manometry do pomiaru ciśnienia w oponach. Mierniki grubości lakieru. Stacje diagnostyczne muszą również spełniać rygorystyczne normy techniczne i prawne, aby mogły działać zgodnie z przepisami. Regularne kalibracje i przeglądy certyfikacyjne sprzętu diagnostycznego są konieczne, aby zapewnić dokładność i wiarygodność wyników badań technicznych. |