Sprzęgła z dwumasowym kołem zamachowym powoli stają się standardem – szacuje się, że technologię tę stosuje się nawet w co drugim nowym samochodzie. Co o swoich zestawach naprawczych dla tego rozwiązania mówią najwięksi producenci?
Historia zastosowania dwumasowych kół zamachowych na dużą skalę sięga przełomu lat 80 i 90. Powstawanie coraz bardziej wydajnych silników, lżejszych samochodów z kształtem nadwozia optymalizowanym pod kątem aerodynamiki sprawiło, że drgania i hałas wynikające z przekazywania napędu stały się dla kierowców bardziej odczuwalne. Wraz ze wzrostem mocy jednostek napędowych i momentów obrotowych przy jednoczesnym zmniejszaniu wymiarów komory silnika wykorzystywana dotychczas technologia tłumików drgań skrętnych przestała wystarczać. W związku z tym powstało nowe rozwiązanie – sprzęgło z dwumasowym kołem zamachowym[1]. Dziś jest już standardowym wyposażeniem większości samochodów osobowych z silnikiem Diesla oraz benzynowych jednostek dużej mocy – dwumasowe koło zamachowe znajduje zastosowanie w co drugim nowym samochodzie osobowym i dostawczym. W Europie to ponad 85 milionów aut[2]. Dla punktów serwisowych to potencjalnie duży rynek – standardową „dwumasę” zwykle warto wymienić przy okazji montażu nowego sprzęgła, zwłaszcza jeśli przebieg samochodu przekracza wtedy 150 – 200 tys. km[3]. Dwumasowe koła zamachowe (DKZ) mogą składać się z następujących elementów[4]:
- masa pierwotna,
- masa wtórna,
- łożysko,
- tarcza zabierakowa,
- pierścień kontroli tarcia,
- sprężyny łukowe,
Występują jednak warianty różniące się konstrukcją poszczególnych części, co ma z kolei wpływ na zawartość zestawów naprawczych. Niektórzy producenci proponują także rozwiązania alternatywne. Co oferują dziś najwięksi gracze na rynku dwumasowych kół zamachowych: LuK, Valeo i ZF[5]?
LuK
W zakresie rozwiązań naprawczych dla sprzęgieł z dwumasowym kołem zamachowym flagowym produktem LuK jest kompleksowy zestaw naprawczy LuK RepSet® DMF („DMF” w nazwie pochodzi od angielskiego odpowiednika terminu „DKZ”, czyli dual mass flywheel). Oprócz samego koła zestaw zawiera: tarczę sprzęgła, docisk, wszystkie śruby niezbędne do montażu oraz łożysko wysprzęglające lub hydrauliczny wysprzęglik centralny (CSC)[6]. Włączenie do zestawu wszystkich potrzebnych do naprawy elementów ma gwarantować ich dobre dopasowanie, a w efekcie bezpieczeństwo, komfort i ekonomię jazdy. Według producenta główne zalety rozwiązania to[7]:
- kompleksowość zestawu naprawczego,
- wszystkie elementy z jednego źródła – precyzyjnie dopasowane i w jakości OE,
- dostosowanie do potrzeb pojazdów ze zintegrowanym DKZ, poprawiające komfort jazdy, zmniejszające obciążenie skrzyni biegów i gwarantujące spokój użytkownika.
Dwumasowe koła zamachowe marki LuK mają pokrycie prawie dla całego rynku aftermarket[8].
Valeo
W 2018 roku Valeo wprowadziło 40 zestawów FullPack DMF zawierających: dwumasowe koło zamachowe, tarczę sprzęgła, wysprzęglik oraz elementy montażowe. Równolegle włączyło do swojej oferty 38 kół zamachowych. W efekcie firma zwiększyła swoje pokrycie europejskiego rynku w tym zakresie do ponad 65 proc[9].
Jako alternatywę dla DKZ producent proponuje konwertery ze sztywnym kołem zamachowym, sugerując, że jest to bardziej trwałe rozwiązanie. Według Valeo wymiana dwumasy powinna być realizowana przy okazji montażu nowego sprzęgła – nawet jeśli stare koło jest wtedy sprawne, to i tak okres jego eksploatacji skończy się zanim konieczna będzie powtórna wymiana sprzęgła. Producent argumentuje, że w przypadku zamiennika – zestawu K4P ze sztywnym kołem zamachowym i specjalną tarczą sprzęgła wyposażoną w tłumiki drgań skrętnych – koło zamachowe nie wymaga równie częstej wymiany, a tarcza sprzęgła jest ponadprzeciętnie trwała[10]. Przed takim rozwiązaniem przestrzega jednak LuK: „Tego typu naprawa nie była testowania przez producentów pojazdów i może powodować nie tylko większe zużycie paliwa, ale również awarię całego systemu sprzęgła, czy też uszkodzenie skrzyni biegów[11]”. Z drugiej stronyna uzasadnienie swojej propozycji Valeo powołuje się na raport firmy Applus+ IDIADA, według którego napędzany silnikiem 1.9 TDI o mocy 77 kW Seat Ibiza z kołem zamachowym z zestawu K4P zachował sprawność na dystansie 1 mln km zachowując zużycie paliwa na poziomie auta wyposażonego w dwumasowe koło zamachowe[12].
Prócz zestawów FullPack DMF i konwerterów K4P od zeszłego roku Valeo proponuje dodatkowo swój najnowszy patent dot. układów przeniesienia napędu: VBlade. Rolę tłumików drgań skrętnych silnika pełnią w nim dwie płaskie sprężyny w kształcie ostrzy. Konstrukcja ma absorbować o wiele silniejsze drgania niż tradycyjna dwumasa[13].
ZF (Sachs)
Również w przypadku Sachs zestaw
zawiera wszystkie elementy niezbędne do wymiany sprzęgła – z reguły
obejmuje tarczę dociskową sprzęgła, tarczę sprzęgła i wyprzęgnik (w niektórych
kombinacjach również centralny wyprzęgnik CSC). Dodatkiem jest specjalny smar
do montażu zapewniający według producenta doskonałe działanie po wymianie[14]. Główne
zalety dwumasowych kół zamachowych Sachs to według serwisu firmy: zmniejszenie
hałasu generowanego przez układ napędowy i nadwozie, płynniejsza jazda i
łatwiejsze przełączanie biegów. Jak podaje producent, dzięki wielofunkcyjnym
komponentom mogą być one montowane także w samochodach kompaktowych[15].
[1] LuK (2012) Dwumasowe Koło Zamachowe (DKZ): Technika / Diagnoza uszkodzeń / Przyrząd pomiarowy / Instrukcja obsługi, dostęp dn. 05.02.2019
[2] LuK (2018) Gwarancja sprawnej wymiany Dwumasowego Koła Zamachowego, dostęp dn. 05.02.2019
[3] Valeo (2018) Awaria „dwumasy”? Valeo ma na to kilka sposobów, dostęp dn. 05.02.2019
[4] LuK (2012) Dwumasowe Koło Zamachowe (DKZ): Technika / Diagnoza uszkodzeń / Przyrząd pomiarowy / Instrukcja obsługi, dostęp dn. 05.02.2019
[5] Streszczenie Transparency Market Research Dual Mass Flywheel Market – Global Industry Analysis, Size, Share, Growth, Trends and Forecast 2017 – 2025, dostęp dn. 05.02.2019
[6] LuK (2018) LuK RepSet® DMF – Kompleksowy zestaw naprawczy, dostęp dn. 05.02.2019
[7]tamże.
[8] LuK (2018) Gwarancja sprawnej wymiany Dwumasowego Koła Zamachowego, dostęp dn. 05.02.2019
[9] Valeo (2018) Awaria „dwumasy”? Valeo ma na to kilka sposobów, dostęp dn. 05.02.2019
[10] tamże
[11] LuK (2018) LuK RepSet® DMF – Kompleksowy zestaw naprawczy, dostęp dn. 05.02.2019
[12] Valeo (2018) Awaria „dwumasy”? Valeo ma na to kilka sposobów, dostęp dn. 05.02.2019
[13] tamże
[14] ZF Aftermarket Zestaw sprzęgła do samochodów osobowych, dostęp dn. 05.02.2019
[15] ZF Aftermarket Dwumasowe koło zamachowe marki SACHS do samochodów osobowych, dostęp dn. 05.02.2019
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.