Wymiana uszkodzonej żarówki dla wielu kierowców to normalna czynność codziennej obsługi samochodu. Gdy zauważymy niesprawną, kupujemy, najczęściej na stacji benzynowej, nową i jeżeli wymiana jej nie wymaga specjalistycznego wyposażenia i umiejętności (czytaj samochód nie jest zbyt skomplikowany) zamieniamy uszkodzoną na nową.
Wielu kierowców zna podstawowe zasady obchodzenia się z żarówkami: nie dotyka bańki palcami, wymienia żarówki gdy wyłączony jest zapłon i żarówka jest ostudzona, przed montażem sprawdza stan styków i oprawek, i co ważne wymienia żarówki zawsze parami. Nie zawsze się tak jednak dzieje.
Dlaczego należy wymieniać żarówki parami?
Wszystkie parametry geometryczne, materiałowe i elektryczne żarówek są dokładnie opisane przepisami. Automatyka produkcji, technologia i przepisy powodują że samochodowe źródła światła mają bardzo stabilne parametry. Jednym z nich jest trwałość określana w godzinach ich
ciągłego świecenia. Ta sytuacja powoduje, że przepalenie się jednej żarówki to sygnał, że w najbliższym czasie uszkodzeniu ulegnie ta druga. Zamiast czekać na awarię drugiej należy najlepiej wymienić obie jednocześnie, pracę wykonujemy raz a nie wielokrotnie i zapewniamy symetrię
oświetlenia pojazdu. Należy przyjąć generalna zasadę, że przy uszkodzeniu żarówki w jednej lampie zawsze wymieniamy żarówki w obu lampach tego samego typu (jak uszkodzi się np. żarówka światła pozycyjnego z lewej to wymieniamy również tą w prawym).
Ta zasada dotyczy każdego reflektora i lampy. Należy też pamiętać, że dla zachowania symetrii oświetlenia stosujemy w tych samych miejscach żarówki tego samego typu i producenta.
Zasada wymiany żarówek parami dotyczy nie tylko halogenowych źródeł światła ale też wyładowczych lamp ksenonowych. Koszt lampy wyładowczej jest dość wysoki, wielokrotnie przewyższający koszt żarówki
halogenowej. Z tego względu wielu kierowców nie zechce wymieniać obu lamp ksenonowych jednocześnie. To poważny błąd.
Żarówka halogenowa zbliżając się do końca czasu eksploatacji nieco przyciemnia swoje światło i to jedyna, nie zawsze zauważana, oznaka zbliżającej się awarii.
Lampa ksenonowa starzejąc się zmienia barwę światła, czego nie da się przeoczyć.
Jeżeli przestanie działać jedna z nich i zamienimy ją na nową to różnica barwy światła będzie widoczna natychmiast. Nowa lampa będzie dawać światło silniejsze i bardziej białe, a każdy z reflektorów będzie świecić innym światłem. Taka sytuacja jest niedopuszczalna. Bezwzględnie
konieczna jest wymiana obu ksenonowych źródeł światła. Dodatkowo przy wymianie należy zwrócić uwagę na to aby obie lampy były tego samego typu, pochodziły od tego samego producenta i z tej samej serii
produkcyjnej.
Przy wymianie lamp ksenonowych konieczna jest też kontrola sterowników i stanu instalacji elektrycznej reflektorów.
Wyładowcze lampy ksenonowe zasilane są wysokim napięciem (zależnie od trybu od 25 000 do 110 V), musza być bardzo precyzyjnie montowane. Często proces ten wymaga wykonania wielu prac
mechanicznych z demontażem i montażem części wokół reflektorów. Najlepiej więc ich wymianę zlecić w specjalistycznym warsztacie.
Wymiana lamp wyładowczych połączona z demontażem reflektorów wymaga obowiązkowej kontroli i ewentualnej korekty ustawienia reflektorów specjalnym urządzeniem.
Zaletą oświetlenia ksenonowego jest bardzo jasne, silne światło, dokładność odwzorowania kształtów i barw różnych obiektów na drodze. Ułatwia to znacznie prowadzenie pojazdu i ogranicza zmęczenie wzroku w jeździe nocnej.
Oświetlenie ksenonowe wymaga jednak zdecydowanie więcej uwagi ze strony kierowcy. Cały układ musi zawsze znajdować się w idealnym
stanie technicznym.
Zespół oświetlenia ksenonowego zawiera automatyczny system poziomowania i system oczyszczania reflektorów (spryskiwacz).
Automat poziomowania kontroluje położenie reflektorów zależnie od obciążenia pojazdu i/lub dynamicznego ugięcia zawieszenia wymuszonego warunkami jazdy i jakością drogi.
Kontrola tego systemu wymaga użycia testera diagnostycznego i niezbędnej wiedzy fachowej, co wymusza wizytę w specjalistycznym warsztacie.
Kontrolę układu poziomowania czy działania spryskiwaczy można zlecić w czasie przeglądu okresowego. Obecnie stosowane rozwiązania systemów oczyszczania reflektorów to układy natryskujące płyn do mycia szyb na szkło reflektora pod wysokim ciśnieniem przez specjalną dyszę.
Działanie układu w dużej mierze zależy od jakości płynu do spryskiwania i szczelności rurek łączących zbiornik, pompę i dysze natryskowe. Utrzymanie sprawności tego układu w dużej mierze zależy od kierowcy.
Nie należy dopuszczać do maksymalnego opróżnienia zbiornika z płynu i z wyprzedzeniem zalewać go płynem odpornym na
zamarzanie.
Stosując się do powyższych uwag zapewnimy sobie komfort i korzyści z wykorzystania nowoczesnego, wydajnego oświetlenia a wszystkim użytkownikom dróg bezpieczeństwo podczas jazdy w nocy.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.