Klasyczna automatyczna skrzynia biegów uchodzi za podzespół niezwykle trwały. I rzeczywiście, poza przypadkami rozwiązań z autentycznymi błędami konstrukcyjnymi, jej trwałość jest znaczna. W praktyce można przyjąć, że skrzynia nie będzie sprawiać problemów tak długo, jak tylko zapewni się jej właściwe smarowanie. Olej w automatycznej skrzyni biegów pełni bowiem szczególne funkcje: jednocześnie odpowiada za przenoszenie momentu obrotowego w konwerterze, zapewnia smarowanie przekładniom planetarnym kolejnych biegów, chłodzi przekładnię i jest czynnikiem umożliwiającym sterowanie. Jednak zupełnie jakby na przekór tym licznym zadaniom, operacja wymiany oleju ATF jest operacją trudną i dlatego często zaniedbywaną.
Przy klasycznej metodzie spuszczania oleju ze skrzyni automatycznej, polegającej na odkręceniu jej miski olejowej, pojawia się problem braku możliwości wymiany oleju uwięzionego w przekładni hydrokinetycznej (konwerterze). W niepamięć odchodzą tak wygodne rozwiązania, jak chociażby w poczciwych Mercedesach W124, gdzie konwerter miał swój własny korek spustu oleju. Dziś w większości przypadków grawitacyjne spuszczanie oleju nie pozwala więc spuścić medium uwięzionego ani w konwerterze, ani zespole zaworów sterujących. Dlatego opracowano metodę tzw. dynamicznej wymiany oleju i jest ona stosowana przez niektóre wyspecjalizowane warsztaty. Wymiana oleju w pracującym obiegu, przy użyciu stacji Liqui Moly Gear Tronic, daje dobre efekty i jest doskonałym uzupełnieniem klasycznego sposobu spuszczania oleju, połączonego z wymianą filtra wewnętrznego.
Jednak trzeba przyznać, że niezależnie od stosowanej metody, największym grzechem wielu kierowców jest niewymienianie oleju w ogóle. Zwiedzeni klarowną konsystencją i niezmienionym, czerwonym kolorem oleju ATF na bagnecie pozostają oni jedynie przy kontroli poziomu. Tymczasem to niemal gwarantowany sposób na zniszczenie skrzyni. Nie ma skrzyni niewymagającej wymiany oleju. Fakt, że jest ona zalecana stosunkowo rzadko (np. co 3 lata),
powinien być jedynie impulsem do tego, aby stosować produkty absolutnie najwyższej jakości. Warto zainwestować na przykład w oleje marki Liqui Moly. Ten niemiecki producent ma w swojej ofercie sześć różnych olejów ATF, dopasowanych do skrzyń różnych marek oraz osobny olej do przekładni dwusprzęgłowych. Płyny te wyróżniają się wysoką stabilnością temperaturową i dużą odpornością na starzenie.
W przypadku zakupu samochodu używanego o bliżej nieznanej historii warto zdecydować się na użycie Dodatku do płukania ATF bezpośrednio przed pierwszą wymianą oleju. Preparat rozpuszcza osady i pozwala je usunąć ze skrzyni, co wydłuża trwałość układu sterowania. W przypadku skrzyń automatycznych mających już delikatne wycieki przydatny może się okazać Dodatek ATF, który spulchnia uszczelnienia, pozwalając na zmniejszenie wycieków bez zagęszczania oleju. Fakt, iż są to preparaty oferowane przez renomowany koncern olejowy gwarantuje, iż będą one bezpieczne dla skrzyni automatycznej.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.