Chociaż w Internecie nie brakuje dobrych rad jak samodzielnie wymienić lampę ksenonową, w praktyce będzie o wiele bezpieczniej dla kierowcy i samochodu, gdy klient zleci wymianę w profesjonalnym warsztacie.
Wymiana zaczyna się zwykle od dobrania właściwych lamp do danego samochodu. Chociaż na rynku dostępnych jest kilkanaście typów, w ich oznaczeniach jest logika. Wszystkie oznaczone są literą D (ang. discharge – wyładowanie). Cyfra oznacza nie tylko typ, ale także czy lampa ma wbudowany zapłonnik (cyfra nieparzysta) czy też wymaga oddzielnego zapłonnika (cyfra parzysta). Z kolei oznaczenia S i R wskazują na przeznaczenie do reflektorów soczewkowych (S) i odbłyśnikowych (R). Oznaczenia te są bardzo ważne, ponieważ kształt obudowy lamp jest do siebie na tyle zbliżony, że często zdarza się, że niewłaściwe lampy są wciskane w reflektory „na siłę”. Zatem np. D1S oznacza, że lampa ma wbudowany zapłonnik (co widać po bardziej masywnej podstawie) i przeznaczona jest do reflektorów soczewkowych.
Oczywiście to, że w danym modelu auta występują „bi-ksenony” nie oznacza, że do wymiany konieczne będą cztery lampy – po prostu zarówno światła mijania, jak i drogowe wykorzystują jedno źródło światła (lampę ksenonową) z ruchomą przesłoną. Aby uniknąć problemu z doborem właściwej lampy warto skorzystać z katalogu na stronie (http://www.philips.pl/c-m-au/lampy-samochodowe/wyszukiwarka-zarowek-do-pojazdu.html) – wyszukiwarka umożliwi szybkie określenie potrzebnego produktu.
Wbrew obiegowej opinii o „wysokim napięciu” zasilającym lampy ksenonowe (25-30 kV w czasie zapłonu i 85V dla podtrzymania łuku elektrycznego), ich wymiana jest bezpieczna i nie wymaga odłączania akumulatora pojazdu. Wystarczy, że zapłon jest wyłączony, a kluczyk wyjęty ze stacyjki. Dostęp do lamp może być nieco trudniejszy niż w przypadku reflektorów halogenowych i często wymaga narzędzi (na przykład kluczy typu torx). Warto sprawdzić, jak wygląda procedura wymiany w instrukcji obsługi samochodu lub bazie danych oprogramowania warsztatowego, żeby zaoszczędzić na przykład niepotrzebnego demontażu zderzaka. „Pod żadnym pozorem nie dotykamy palcami szklanej bańki lampy, ponieważ zatłuszczenie szkła może obniżyć żywotność lampy. Aby uniknąć takiego niebezpieczeństwa w opakowaniu lamp Philips znajduje się specjalny kartonik umożliwiający bezpieczne wyjęcie lampy” – podpowiada Tarek Hamed, Marketing Manager CE w firmie Lumileds S.A., która jest producentem lamp ksenonowych Philips.
W przypadku samochodów fabrycznie wyposażonych w system poziomowania i oczyszczania reflektorów, częścią procedury wymiany lamp powinna być także kontrola sprawności tego systemu. Dodatkowo, profesjonalny mechanik zawsze zaleci klientowi warsztatu wymianę obu lamp, nawet gdy tylko jedna z nich przestała działać. Wynika to ze specyfiki lamp ksenonowych, których światło zmienia barwę wraz z postępującym zużyciem. Wymiana tylko jednej lampy spowoduje dostrzegalną na pierwszy rzut oka różnicę między reflektorami. Z kolei lekko fioletowe zabarwienie świateł to jasny sygnał, że warto wymienić obie lampy na nowe w dogodnym dla siebie momencie, niż szukać warsztatu, gdy jedna z nich się przepali.
O spółce Lumileds
Lumileds jest globalnym liderem w dziedzinie technologii systemów oświetleniowych. Spółka zajmuje się opracowywaniem, wytwarzaniem i dystrybucją przełomowych rozwiązań z segmentu LED oraz produktów oświetleniowych dla przemysłu motoryzacyjnego, które podważają status quo, pomagając klientom uzyskać i utrzymać przewagę konkurencyjną. Jako uznany pionier w swojej branży, Lumileds ma wyjątkowy potencjał, aby opracowywać postępowe rozwiązania oświetleniowe na miarę przyszłości, z niesłabnącym oddaniem dbając o jakość, innowacyjność i niezawodność swoich produktów.
Więcej informacji na temat naszego portfolio źródeł światła znajduje się na stronie: lumileds.com.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.