Sprzęgło zalicza się do najbardziej obciążonych elementów w układzie przeniesienia napędu ze względu na wibracje, temperaturę, siły dociskowe i odśrodkowe.
Nie należy lekceważyć oznak jego zużycia, ponieważ może to prowadzić również do uszkodzenia skrzyni biegów. Koszt naprawy może wówczas znacznie zmienić się, przewyższając nawet wartość auta.
Dobór i wymiana zestawu sprzęgła
Prawidłowe dopasowanie sprzęgła w wielu przypadkach wymaga szczególnej ostrożności. Znaczna część kół dwumasowych dedykowanych jest tylko do współpracy z ściśle określonym zestawem sprzęgła. Tego typu informacje widoczne są w Katalogu Online. Nierzadko, aby dobór zestawu sprzęgła był prawidłowy, należy rozkodować numer VIN. Szczególnie problematycznym dopasowaniem charakteryzuje się grupa VAG.
Odpowiedni dobór sprzęgła zapewniają katalogi dostawców zawierające specyfikację techniczną oraz instrukcje montażu. Bazy te importowane są do katalogu Inter Cars, dzięki któremu każdy z naszych klientów jest w stanie w szybki i łatwy sposób dopasować zestaw sprzęgła, koło dwumasowe, łożysko hydrauliczne itp.
W przypadku jakichkolwiek problemów dotyczących doboru zestawu sprzęgła, klienci mają możliwość skontaktowania się bezpośrednio z działami technicznymi dostawców oraz Inter Cars. Numery kontaktowe można znaleźć w katalogu Inter Cars.
Prawidłowy dobór sprzęgła oraz jego wymiana przez specjalistów, powinna zapewnić brak jakichkolwiek usterek. Najczęstsze objawy uszkodzenia, jakie można zaobserwować to:
- ślizganie się sprzęgła,
- szarpanie sprzęgła,
- nierozłączanie sprzęgła,
- hałasowanie sprzęgła,
- brak przyśpieszenia samochodu przy rosnących obrotach,
- utrudnione wciskanie pedału sprzęgła,
- brak reakcji samochodu na próbę gwałtownego ruszenia.
Odpowiednie działanie sprzęgła uzależnione jest również od doświadczenia, ciągłego szkolenia i wiedzy mechanika, który podejmuje się montażu nowego elementu. Należy podkreślić, iż zestaw sprzęgła oraz koła dwumasowe pomimo dużych gabarytów, bardzo łatwo ulegają uszkodzeniom. Są to delikatne elementy podzespołu przeniesienia napędu, których nieodpowiedni montaż skutkuje wyżej wymienionymi usterkami.
Czy można przedłużyć żywotność sprzęgła?
Nieumiejętne operowanie sprzęgłem, którego podstawową funkcją jest przeniesienie momentu z wału silnika na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów za pomocą sił tarcia może skończyć się poważną usterką lub unieruchomieniem auta.
Najczęściej popełniane przez kierowców błędy to m.in.:
- gwałtowne puszczanie pedału sprzęgła,
- niedociskanie pedału sprzęgła do końca przy zmianie biegów,
- ruszanie na zbyt wysokim biegu lub zmiana biegu na zbyt wysokich obrotach,
- regulowanie prędkości jazdy poprzez poślizg sprzęgła,
- trzymanie nogi na pedale sprzęgła podczas jazdy,
- hamowanie sprzęgłem (silnikiem) poprzez redukcję biegu,
- przeładowanie pojazdu, holowanie,
- chiptuning, czyli podnoszenie mocy jednostki napędowej bez wymiany sprzęgła na mocniejsze odpowiadające nowym parametrom auta.
Trwałość sprzęgła zależy od wielu czynników. Zakładając, że sprzęgło zostało prawidłowo dobrane do auta, należy podkreślić zadanie sprzęgła i preferowany styl jazdy kierowcy. Czynniki te mają znaczący wpływ na czas jego eksploatacji. Na największe zużycie narażone są okładziny cierne, których trwałość zależna jest od częstotliwości ruszania z miejsca oraz zmiany biegów. Według badań na 1 przejechany kilometr operujemy naszym sprzęgłem od 2 do 60 razy w zależności od trasy. Złym nawykiem jest używanie sprzęgła jako oparcia dla lewej stopy, gdyż nawet niewielki nacisk ma istotny wpływ na przedwczesne zużycie okładzin bądź uszkodzenie wynikające z przegrzania.
Czy można wymienić sam docisk lub tarczę sprzęgła?
Oczywiście można, jednak jest to pozorna oszczędność, która dość szybko wymusza na kierowcy kolejną wizytę w warsztacie, gdzie wymieniony zostanie cały zestaw. Często pozornie prawidłowy dobór niech chce współpracować z pozostałymi elementami zestawu sprzęgła, pomimo tej samej średnicy zewnętrznej, ilości zębów itd. Dosyć popularnym jest stwierdzenie „ten zestaw wyglądał identycznie, jednak nie pasuje”. Zakup poszczególnych elementów oddzielnie, często jest o wiele droższym rozwiązaniem. Dla przykładu poniżej opisane zostało porównanie cenowe jednego z wybranych indeksów. Przyjmując koszt jednego z zestawów sprzęgła składającego się z docisku, tarczy oraz łożyska, koszt zestawu to 395 zł brutto. Przy dobrze każdego z elementów oddzielnie koszt ten wynosi 712 zł brutto. Gdy dokonamy porównania cenowego zestawy sprzęgieł są tańsze od 3% do nawet 60% niż kupowane pojedynczo elementy. Przy wymianie zestawu zyskujemy dodatkowo pewność, że każdy z elementów będzie współpracował ze sobą poprawnie przez kolejne 150-200 tys. km.
Oferta sprzęgieł Inter Cars
Inter Cars SA zawiera szeroko rozbudowaną ofertę zestawów sprzęgieł takich producentów jak:
- LUK; Katalog: http://webcat.schaeffler-aftermarket.com/
- VALEO; Katalog: http://ows-cdn.tecdoc.net/valeo/
- SACHS; Katalog: https://webcat.zf.com/
- AISIN; Katalog: http://web.tecdoc.net/aisin-europe/
- EXEDY;
- NEXUS
Indeksy w statusie indywidualnym można zamówić ekspresem. Wówczas przewidywany czas dostawy w asortymencie sprzęgieł wynosi ok. 3 dni. Dobranie zestawu sprzęgła do auta jest coraz łatwiejsze poprzez IC Katalog. Po wybraniu danych technicznych auta w IC Katalogu i odznaczeniu grupy towarowej „układ napędowy” uzyskamy informację o zestawach pasujących do wybranego przez nas auta. Każdy z towarów w ofercie opisany jest w detalach. Dokładny opis pomaga we właściwym doborze sprzęgła. Katalog online zawiera również wszelkie informacje o aktualnie przeprowadzanych promocjach oraz modyfikacjach cenowych w asortymencie sprzęgieł.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.