Home / Warsztat / SZYBKI PRZEGLĄD SAMOCHODU PRZED ZIMĄ

SZYBKI PRZEGLĄD SAMOCHODU PRZED ZIMĄ

JAK PRZYGOTOWAĆ AUTO DO NISKICH TEMPERATUR? – 5 ZŁOTYCH ZASAD 

Odpowiednio wczesny jesienno-zimowy przegląd samochodu pozwala uniknąć niebezpiecznych i stresujących sytuacji na drodze, takich jak awaria układu elektrycznego czy hamulcowego. Wcześniejsze przygotowanie auta do zimy pozwala uniknąć także kolejek do warsztatów serwisowych. Niewielkie koszty rutynowego przeglądu auta, sięgające zazwyczaj od 50 do 150 zł, mogą zapobiec znacznie większym kosztom ewentualnej awarii – mówi Aleksander Ochęduszko, manager sieci warsztatów MaXserwis.  

Przegląd podzespołów pojazdów, kontrola płynów oraz zewnętrzne zabezpieczenie auta, w tym wymiana opon, to kluczowe czynności przygotowujące do jazdy w niższych temperaturach.

Zakres czynności mających na celu przygotowanie pojazdu mechanicznego do eksploatacji w okresie jesienno-zimowym można podzielić na dwie zasadnicze grupy:

  • czynności zewnętrzne – polegające głównie na zabezpieczeniu (dokładne oczyszczenie i umycie oraz nawoskowanie nadwozia pojazdu), sprawdzeniu stanu zużycia elementów gumowych i ich ewentualnej wymianie, uzupełnieniu ubytków (np. powłoka lakiernicza, części gumowe), ochronie antykorozyjnej, wymianie opon, oczyszczeniu zewnętrznych elementów pojazdu z zabrudzeń itp.
  • czynności wewnętrzne, które dodatkowo dzielimy na:

– mechaniczne – związane z podzespołami i układami pojazdu,

– eksploatacyjne – obejmujące kontrolę m.in. płynów.


5 ZŁOTYCH ZASAD – JAK PRZYGOTOWAĆ AUTO DO NISKICH TEMPERATUR?

2 KLUCZOWE CZYNNOŚCI ZEWNĘTRZNE

  1. Wymiana opon

Pierwszą czynnością, którą należy wykonać w samochodzie, przygotowując auto do stawienia czoła jesienno-zimowej aurze jest zmiana opon z letnich na zimowe. Najlepszym momentem jest zwykle okres październikowo-listopadowy, przed pierwszymi przymrozkami, gdy temperatura powietrza spada do ok. 7°C i poniżej.

  1. Oczyszczanie i ochrona antykorozyjna

Uszczelki drzwi, klapy bagażnika, maski i szyberdachu wymagają dokładnego oczyszczenia z nieczystości typu brud, kurz, piasek, liście. Czynność tę należy wykonać dwukrotnie. Najpierw na sucho. W celu dostania się do trudno dostępnych miejsc można skorzystać z odkurzacza o dużej sile ssania. Następnie oczyścić elementy na mokro, a po osuszeniu elementów gumowych, warto dodatkowo zabezpieczyć je specjalnym, przeznaczonym do tego preparatem kosmetycznym.

Czynności mające na celu ochronę antykorozyjną należy wykonywać po uprzednim oczyszczeniu pojazdu z brudu i piachu. Lakier warto także odtłuścić z pozostałości typu asfalt, drobinki gumy (szczególnie dotyczy to drzwi pojazdów).  Do ochrony antykorozyjnej służą m.in. pasty, nabłyszczacze, woski, polerka mechaniczna powłoki lakierniczej. Przed sezonem zimowym wskazana jest także wizyta w warsztacie, celem skontrolowania stanu zabezpieczenia antykorozyjnego podwozia i uzupełnienia jego ewentualnych ubytków.

 

3 KLUCZOWE CZYNNOŚCI WEWNĘTRZNE

  1. Przegląd układów chłodzenia, hamulcowego, elektrycznego

Sprawne działanie wszystkich trzech układów jest bardzo ważne dla bezpieczeństwa prowadzącego pojazd oraz innych użytkowników dróg. Niesprawny układ chłodzenia, w postaci chociażby nieszczelności chłodnicy czy złej krzepliwości cieczy chłodzącej, może spowodować poważne uszkodzenia jednostki napędowej. Przypominamy, bliska ideału krzepliwość płynu chłodzącego wynosi około -37°C. Pomiar parametrów cieczy chłodzącej wykonują specjalistyczne warsztaty, m.in. te zrzeszone w sieci MaXserwis. Zachęcamy do skorzystania z tej usługi, szczególnie w przypadku aut starszych niż 10-letnie i pochodzących z rynku wtórnego, a także tych, które zostały zakupione za granicą – mówi Aleksander Ochęduszko, manager sieci warsztatów MaXserwis.

W przypadku wątpliwości co do poprawności działania hamulca zasadniczego zalecamy kontrolę jego stanu w serwisie oraz jeśli to konieczne,  wymianę płynu hamulcowego. Szczególnie ważne jest to w okresie jesienno-zimowym, bo płyn hamulcowy ma właściwości silnie higroskopijne tzn. absorbuje wodę z otoczenia. W przypadku samochodów, które zamierzamy eksploatować zimą po wcześniejszym dłuższym postoju – również bezwzględnie zalecamy wymianę płynu hamulcowego.

W przypadku układu elektrycznego szczególną troską należy otoczyć baterię (akumulator). Należy dokładnie przejrzeć stan głównych przewodów prądowych (zwracamy uwagę na ubytki otuliny, postępującą gradację – utlenianie/parcenie materiału). W samochodach o starszej konstrukcji, podczas wizyty w  serwisie warto przyjrzeć się stanowi technicznemu  kopułki i palca rozdzielacza. Szczególnie należy zwrócić uwagę na stan tego podzespołu w pojazdach, które wykazują wyraźną tendencję do problemów z uruchomieniem silnika, mimo prawidłowego napięcia na klemach akumulatora i sprawnego alternatora. W okresie jesienno-zimowym sugerujemy posiadanie w bagażniku użytkowanego pojazdu kabli rozruchowych. Nigdy nie wiadomo, kiedy ktoś lub my możemy potrzebować pomocy i prądu z akumulatora innego pojazdu.

Warto sprawdzić także prawidłowe napięcie na klemach akumulatora. Czynność można przeprowadzić samemu używając woltomierza i dokonując pomiaru na klemach akumulatora przy włączonym silniku. Prawidłowe napięcie baterii samochodowej powinno wynosić między 13,5V a 14,5V. Usługę diagnostyczną można powierzyć specjalistom z niezależnych warsztatów samochodowych współpracujących z siecią Auto Partner.

Ostatnią ważną sprawą przed zimą, związaną z układem elektrycznym, jest sprawdzenie poprawności działania świateł przeciwmgłowych przednich (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony) oraz światła przeciwmgłowego tylnego (światło obowiązkowe w każdym pojeździe mechanicznym).

  1. Wymiana płynów

Ważną czynnością, jest zmiana płynu do spryskiwaczy z letniego na zimowy, możliwie szybko (najlepiej w momencie zanim pojawią się pierwsze przymrozki) w przypadku parkowania samochodu „pod chmurką”. Zbagatelizowanie wykonania tej czynności może spowodować uszkodzenie pompki płynu spryskiwacza lub w najgorszym przypadku nawet uszkodzenie układu przewodów płynu do spryskiwacza szyb przednich i szyby tylnej. Koszt naprawy układu może okazać się bardzo nieprzyjemnym wydatkiem sięgającym nawet kilkuset złotych, którego można w bardzo prosty sposób uniknąć.

Kolejną ważną rzeczą są sprawne wycieraczki – skutecznie wypełniające swoje zadania. Jeżeli zostawiają smugi, brudzą, nie zbierają wody lub zbierają ją nieregularnie – jest to wyraźny sygnał aby wymienić ich główny element eksploatacyjny czyli pióra. Kolejnym ważnym elementem będącym na wyposażeniu samochodu i gwarantującym nam komfort podróżowania są elementy gumowe w postaci uszczelek części ruchomych pojazdów czyli drzwi, maski, klapy bagażnika a także szyberdachu. Sugerujemy dokładne sprawdzenie elementów gumowych pod kątem stanu ich zużycia, konserwację specjalistycznymi preparatami dostępnymi w ofercie chemii samochodowej, a w przypadku poważnych uszkodzeń umówienie wizyty w warsztacie, celem ich wymiany mówi Aleksander Ochęduszko, manager sieci MaXserwis.

  1. Używanie układu klimatyzacji

Przygotowując się do zimy, kierowcy często zapominają o serwisie układu klimatyzacji. Urządzenie to, większości użytkowników pojazdów kojarzy się z chłodzeniem wnętrza pojazdu w upalne letnie dni – i jest to słuszne skojarzenie. Ale warto pamiętać, że klimatyzacja potrafi też uruchamiać się zimą! Jak to możliwe? Otóż sprężarka klimatyzacji może uruchamiać się jeśli temperatura zewnętrzna przekracza 3-5°C, a regularne włączanie klimatyzacji, wraz z ustawieniem poziomu nagrzewania, powoduje łatwiejsze pozbycie się wilgoci z pojazdu a także zapobiega parowaniu szyb od środka. Warto zwrócić uwagę również na istotny fakt techniczny, wynikający z budowy układu klimatyzacyjnego pojazdów mechanicznych. Używanie klimatyzacji w zimie w dużym stopniu zapobiega uszkodzeniu sprężarki, do którego może dojść na wiosnę w efekcie długiego okresu nieużywania urządzenia Jak to się dzieje? Otóż sprężarka pracuje w układzie zamkniętym, wymieniając olej i czynnik chłodzący. Substancje te zapewniają poprawną pracę układu w sytuacji gdy „mieszają” się w układzie. Gdy nastąpi ich rozdzielenie (do czego dochodzi po okresie długiego nieużywania urządzenia – np. w zimie), wtedy dochodzi do kosztownej awarii. Reasumując, w zimie warto pamiętać też o klimatyzacji.

Na koniec należy wspomnieć o termosie i kocach termicznych. Warto je posiadać w samochodzie, szczególnie podczas wyjazdów zimowych w góry, w trudno dostępne rejony, a także podczas podróży w nocy. Przezornym sugerujemy również rozważenie posiadania we własnym aucie innych elementów wyposażenia, takich jak: saperka, trapy śniegowe, łańcuchy śniegowe (są wymagane w zimie w wielu krajach UE), lina holownicza.

Dodaj komentarz