„Dobry podkład to podstawa” – choć brzmi to jak ludowe porzekadło, to przecież w przypadku lakiernictwa mnóstwo w tym prawdy. Przeglądamy asortyment największych producentów, w poszukiwaniu nowości oraz by sprawdzić, czym różnią się oferowane przez nich powłoki.
Choć w zależności od dostawcy nazewnictwo podkładów lakierniczych może być zróżnicowane, to dość jednoznacznie da się wyodrębnić kategorie, do których się je zalicza. W trzech sklepach internetowych o najwyższych pozycjach w wyszukiwarce zgodnie wyróżnia się[1]:
- podkłady wypełniające:
- najczęściej dwuskładnikowe i utwardzane dopasowanym do konkretnych produktów utwardzaczem,
- mające właściwości wypełniające,
- oddzielające szpachlówkę od lakieru;
- podkłady epoksydowe:
- cechujące się dobrą przyczepnością i odpornością,
- rozcieńczane dopasowanymi do konkretnych produktów rozcieńczalnikami,
- stosowane jako zabezpieczenie antykorozyjne;
- podkłady reaktywne:
- dające dobrą przyczepność na stali oraz aluminium,
- często wymagające połączenia z podkładem akrylowym, by zapobiec reakcji ze szpachlówką i lakierem,
- służące wytrawianiu i zabezpieczeniu antykorozyjnemu;
- podkłady do tworzyw sztucznych:
- zwiększające przyczepność i dające lakierom lepkość pozwalającą im utrzymać się na tworzywach sztucznych[2];
Sprawdziliśmy, jak wygląda obecna oferta podkładów wypełniających dwóch największych w Europie producentów farb i powłok oraz największego w Polsce gracza wyspecjalizowanego w rynku lakiernictwa samochodowego.
Podkładowi potentaci
Według opracowanego przez „European Coatings” rankingu europejskich producentów farb, pod względem wartości sprzedaży konkurentów odsadził z 9,6 mld euro obrotu holenderski AkzoNobel. Drugi w kolejności jest niemiecki BASF z 3,7 miliarda euro zarobionych na i powłokach[3]. Biorąc pod uwagę fakt, że zestawienie nie rozgranicza branż, do których trafiają produkty sklasyfikowanych firm, w naszym zestawieniu uwzględniliśmy także NOVOL – podmiot, szczycący się mianem „największego w Polsce producenta rozwiązań dla lakiernictwa”[4]. Ponad 90% osiągającej poziom 18 200 ton rocznie produkcji stanowią materiały do napraw lakierniczych, z czego więcej niż 70% wyrobów trafia na rynki zagraniczne w niemal 50 krajach.
AkzoNobel to docierający ze swoją ofertą do ponad 150 krajów producent specjalistycznych farb i powłok, prócz motoryzacji znajdujących zastosowanie w budownictwie i aranżacji wnętrz, marynistyce, lotnictwie. Do koncernu należy Sikkens – marka rozwiązań dla warsztatów samochodowych i lakierniczych[5].
BASF to niemiecki koncern, będący jedną z największych na świecie firm branży chemicznej i paliwowej. Wytwarza między innymi plastik, kleje, środki ochrony roślin, ropę, gaz, ale także farby, powłoki i lakiery – również dla sektora motoryzacji[6]. Jest właścicielem marki Glasurit. Poniżej przedstawiamy charakterystykę wybranych produktów wiodących dostawców podkładów lakierniczych.
Oferowane akrylowe podkłady wypełniające
Dwuskładnikowe akrylowe podkłady wypełniające są szeroko prezentowane w ofercie marki NOVOL[7]:
- NOVOL PROTECT 300 (MS) – podstawowy oferowany podkład akrylowy. Dostępny w pięciu kolorach (żółty, szary, biały, czarny, czerwony). Uzyskiwane grubości warstw pozwalają na wypełnienie średniej wielkości rys pozostawionych na powierzchni podczas obróbki poprzednich warstw.
- NOVOL PROTECT 310 (HS) – silnie wypełniający podkład na bazie żywic akrylowych. Charakteryzuje się wysoką lepkością natryskową, pozwalającą na nanoszenie grubych warstw. Dostępny w trzech kolorach: białym, szarym i czarnym.
- NOVOL PROTECT 320 – nowość w ofercie. „Szybki” podkład wypełniający na bazie żywic akrylowych. Charakteryzuje się znacznie mniejszą tendencją do zaklejania papieru przy obróbce mechanicznej. Przy zadanej lepkości natryskowej pozwala na nanoszenie gładkich warstw, będących w stanie wypełniać nawet dość duże rysy i nierówności podłoża.
- NOVOL PROTECT 330 – podkład na bazie żywic akrylowy występujący w trzech kolorach: czarnym, białym i szarym.
- NOVOL PROTECT 350 – podkład wypełniający na bazie żywic akrylowych, przeznaczony głównie do obróbki na sucho. Charakteryzuje się znacznie mniejszą tendencją do „zaklejania” papieru przy obróbce mechanicznej. Przy zadanej lepkości natryskowej pozwala na nanoszenie gładkich warstw, doskonale wypełniających nawet dość duże rysy i nierówności podłoża.
- NOVOL PROTECT 390 – nowość w ofercie. Podkład wypełniający na bazie żywic akrylowych, charakteryzujący się możliwością aplikacji grubych warstw oraz bardzo dobrą obróbką. Przy zadanej lepkości natryskowej pozwala na nanoszenie gładkich warstw, będących w stanie wypełniać nawet dość duże rysy i nierówności podłoża. Krótki czas schnięcia podkładu pozwala na wykonywanie szybkich napraw. Daje możliwość aplikacji podkładu bez czasów odparowania między warstwami.
Tabela 1: Porównanie dwuskładnikowych akrylowych lakierów wypełniających[8]
Marka | Produkt | Proporcje | Lepkość | Trwałość mieszanki w 20°C | L. warstw Ciśnienie/ Dysza/ | Grubość 1 suchej warstwy | Odparowanie w 20°C | Czasy utwardzania | Suszenie IR | Szlifowanie na sucho | Szlifowanie na mokro |
NOVOL | PROTECT 300 (MS) | 4 + 1 + 25 ÷ 35% | DIN 4/20°C 25 ÷ 45 s | 1 godz. | 2 ÷ 3X, 3 ÷ 4 bar1.6 ÷ 1.8 mm | 30 ÷ 40 mm | 5-10 min. | 3 godz./20°C 30 min/60°C | 10 ÷ 20 min | P360-P500 | P600-P1000 |
NOVOL | PROTECT 310 (HS) | Wypełnienie: 4 +1 + 10% Grunt: 4 + 1 + 20% | DIN 4/20°C ok. 60 s
DIN 4/20°C ok. 40 s | 1 godz. | 2 ÷ 3X, 3 ÷ 4 bar1.6 ÷ 1.8 mm | 50 ÷ 60 mm | 5 ÷ 10 min. | 3 godz./20°C 30 min/60°C | 10 ÷ 20 min | P360-P500 | P600-P1000 |
NOVOL | PROTECT 320 | Wypełnienie: 4 +1 + 10% Grunt: 4 + 1 + 20% | DIN 4/20°C 40 ÷ 50 s DIN 4/20°C 22 ÷ 26 s | 10 min.
20 min. | 1÷2X / 2÷3X, 3 ÷ 4 bar1.6 ÷ 1.8 mm | ok.60 mm
ok.45 mm | 5 ÷ 10 min.
5 ÷ 7 min. | 2 godz./20°C 30 min/60°C | 10 ÷ 20 min | P360-P500 | P600-P1000 |
NOVOL | PROTECT 330 | Wypełnienie: 5 +1 + 15% Grunt: 5 + 1 + 40% MnM | DIN 4/20°C 50 ÷ 80 s
DIN 4/20°C 25 ÷ 35
DIN 4/20°C 16 ÷ 20 s | 1 godz. | 1 ÷ 3X, 3 ÷ 4 bar1.2 ÷ 1.4 mm/1.6 ÷ 1.8 mm | 40 ÷ 60 mm
30 ÷ 50 mm
20 ÷ 30 mm | 5 ÷ 10 min. | 3 godz./20°C 30 min/60°C | 10 ÷ 20 min | P360-P500 | P600-P1000 |
NOVOL | PROTECT 350 | 4 + 1 + 10% | DIN 4/20°C ok. 32 s | 1 godz. | 2 ÷ 3X, 3 ÷ 4 bar1.6 ÷ 1.8 mm | 30 ÷ 40 mm | 5 ÷ 10 min | 3 godz./20°C 30 min/60°C | 10 ÷ 20 min | P360-P500 | P600-P1000 |
NOVOL | PROTECT 390 | 4 + 1 + 0 ÷ 10% | DIN 4/20°C 35 ÷ 50 s | H5520 Standardowy: 30 min
Szybki: 15 min | 2 ÷ 3X, 2 ÷ 4 bar1.6 ÷ 1.8 mm | ok.60 mm | 0 ÷ 10 min | H5520 Standardowy 4 godz./20°C40 min/60°C Szybki: 2 godz./20°C 30 min/60°C | 10 ÷ 20 min | P360-P500 | P600-P1000 |
BASF | GLASURIT 285-888 | Szlifowanie: 4 +1 + 25%
Duże Wypełnienie: 4 +1 + 25% | DIN 4/20°C 18 ÷ 22 s
DIN 4/20°C 18 ÷ 22 s | 1 godz.
1 godz. | 2X / 3÷4X, 2 bar1.6 ÷ 1.8 mm | 50 ÷ 70 mm
max. 150 mm | bd. | 4 godz./20°C 30 min/60°C
8 godz./20°C 40 min/60°C | fale krótkie 8 minut
fale średnie 10 ÷ 15 min | P400 – P500 | P800 |
AkzoNobel | Sikkens Autosurfacer HB | 5 + 1 + 1 | DIN 4/20°C 30 ÷ 40 s | Hardener P25: 1 godz.
Hardener P35: 2 godz. | 1-3 x 1, 1.7 ÷ 2.2 bar1.8 ÷ 2.2 mm | 80 ÷ 100 mm | 5 ÷ 10 min. | 3 godz./20°C 30 min/60°C | 5 min | P500 | P1000 |
AkzoNobel | Sikkens Autosurfacer Rapid | Ze Szlifowaniem: 100 + 50
Bez szlifowania 3 + 1 + 2 | DIN 4/20°C 21 ÷ 24 s
DIN 4/20°C 16 ÷ 18 s | 30 min. | 1-3 X 1, 1.7 ÷ 2.2 bar1.5 ÷ 2.0 mm 1, 1.7 ÷ 2.2 bar 1.2 ÷ 1.4 mm | 40 ÷ 60 mm | 15 min. | 45 min/20°C 20 min/60°C | 5 min | P500 | P1000 |
AkzoNobel | Sikkens Autosurfacer WB | Ze Szlifowaniem: 100 + 10
Bez szlifowania 100 + 10-20 + 10-20 | DIN 4/20°C 20 ÷ 25 s | 3 miesiące | 3-4 X 1, 1.7 ÷ 2.2 bar1.5 ÷ 2.0 mm 1-2 1.7 ÷ 2.2 bar 1.2 ÷ 1.5 mm | 15 ÷ 20 mm
10 ÷ 20 mm | 10-15 min*(25°C)
10-15 min*(25°C) | 2-3,5 godz/25°C 30 min/60°C | nie zaleca się | P500 | P1000 |
Niemiecki konkurent polskiej firmy – BASF – w ramach swojej wiodącej marki dla warsztatów zajmujących się samochodami osobowymi oferuje jeden produkt z tej kategorii:
- Glasurit 285-888 – Dwuskładnikowy podkład akrylowy do zastosowania jako podkład do szlifowania lub grunt o dużym wypełnieniu, charakteryzujący się bezpieczną aplikacją oraz dobra szlifowalnością – zarówno na mokro i na sucho[9]
Oferta holenderskiego potentata, spółki AkzoNobel, jest w tym zakresie szersza[10]:
- Sikkens Autosurfacer HB – grubopowłokowy, szybko schnący, dwuskładnikowy podkład wypełniający, przeznaczony do napraw renowacyjnych samochodów, dostępny tylko w wersji ze szlifowaniem. Możliwy do zastosowania przy naprawach miejscowych oraz całych elementów.
- Sikkens Autosurfacer Rapid – dwukomponentowy podkład wypełniający w wersji ze szlifowaniem oraz mokro na mokro. Szybkoschnący zarówno w temperaturze otoczenia, jak również w podwyższonej. Produkt nie zawiera izocyjanianów, jest łatwy w aplikacji i obróbce.
- Sikkens Autosurfacer WB – podkład na bazie wody, odpowiedni do wszystkich systemów renowacyjnych. Może być stosowany w wersji ze szlifowaniem i mokro na mokro w połączeniu ze wszystkimi lakierami nawierzchniowymi Sikkens, z wyjątkiem Autocryl Plus LV.
Prócz dwuskładnikowych akrylowych podkładów wypełniających, dostępne są także warianty jednoskładnikowe, z domieszkami żywic innych typów oraz szereg gruntów, promotorów przyczepności, epoksydowych lakierów antykorozyjnych – niektóre z produktów dodatkowo oferowane w niezliczonych wariantach kolorystyczne. Nie sposób ich wszystkich wymienić w artykule, a w razie potrzeby można zajrzeć na strony producentów:
- Glasurit
- Sikkens
- Novol
[1] Google Search na hasło: podkłady lakiernicze, dostęp dn. 27.06.2018
[2] Opracowano na podstawie opisów kategorii w serwisie kolorysta.pl
[3] European Coatings Ranking: The 25 largest coatings producers in Europe, dostęp dn. 27.06.2018
[4] NOVOL Największy w Polsce producent rozwiązań dla lakiernictwa [w:] NOVOL – prezentacja firmy 2015, s. 26; dostęp dn. 27.06.2018
[5] Na podstawie www.akzonobel.com, dostęp dn. 27.06.2018
[6] Na podstawie www.basf.com, dostęp dn. 27.06.2018
[7] Dwuskładnikowe wypełniające podkłady akrylowe w ofercie firmy NOVOL na podst.: www.professional.novol.pl, dostęp dn. 27.06.2018
[8] Na podstawie spisów produktów i informacji technicznych: Novol, Glasurit, Sikkens, dostęp dn. 27.06.2018
[9] Na podstawie Informacja techniczna – samochody osobowe: Glasurit® Podkład VOC, szary 285-888, dostęp dn. 27.06.2018
[10] Na podstawie Dokumentacja techniczna – podkłady, dostęp dn. 27.06.2018
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.