Home / Warsztat / Serwis lakierniczy / PRZYSZŁOŚĆ W LAKIERNICTWIE

PRZYSZŁOŚĆ W LAKIERNICTWIE

W centrum zachodzących na rynku motoryzacyjnym zmian technologicznych stoją funkcjonalność i ekologia.
Kryteria te biorą dziś pod uwagę także producenci lakierów samochodowych. Co więcej, przewidując trendy kolorystyczne na najbliższe lata, starają się uchwycić zmiany w mentalności i stylu życia użytkowników.

Sygnały dotyczące technologicznych przemian w przemyśle chemicznym płyną z bardzo wielu stron. W parze z restrykcyjnymi wymaganiami, dotyczącymi przebiegu procesów produkcyjnych, emisji CO2 oraz dopuszczalności korzystania z potencjalnie szkodliwych dla środowiska
substancji, idą odkrycia naukowe pozwalające godzić ekologię i wysokie osiągi.

Wyrazistym odzwierciedleniem tych przemian były European Coating Show 2017 – odbywające się w dwuletnim cyklu targi farb, powłok i lakierów.
Podejmowane na stoiskach oraz w konferencyjnych prezentacjach tematy krążyły przede wszystkim wokół zastosowania przyjaznych środowisku technologii. Koncentrowano się na farbach na bazie wody, biodegradowalnych surowcach, ekologicznych materiałach oraz procesach pozwalających ograniczać wydzielanie organicznych związków lotnych. Jednocześnie, producenci lakierów starają się odpowiadać na najnowsze trendy w motoryzacji
oraz zmiany stylu życia użytkowników samochodów. Jak w tym świetle przedstawia się przyszłość branży, w której działają?

Coraz więcej ekologii w produkcji

Jednym z zaprezentowanych podczas European Coatings Show 2017 symboli zmiany w zakresie podejścia do wykorzystania materiałów w procesie produkcji było Audi Q2 pokryte ekologiczną powłoką nowej generacji.
W przypadku zastosowanego tu lakieru bezbarwnego, 70% węgla wchodzącego w skład utwardzacza pochodziło ze źródeł odnawialnych. Pozwala to znacząco ograniczyć zużycie paliw kopalnych. Co więcej, realizacja procesu produkcji z wykorzystaniem biomasy prowadzi do obniżenia emisji
dwutlenku węgla w jego przebiegu. – To dopiero początki zastosowania biosurowców w przemyśle lakierniczym – mówi Thomas Heusser, odpowiedzialny w Audi za inżynierię materiałów i procesów. – Pomimo to, zastosowanie nowego lakieru bezbarwnego spełniło wszystkie wymagania
specyfikacji i pozwoliło osiągnąć obiecujące rezultaty. To ważny krok ku bardziej zrównoważonym procesom w lakiernictwie samochodowym – dodaje.

Energooszczędność dzięki lakierowi

Bez wątpienia jednym z najważniejszych współcześnie kierunków rozwoju przemysłu motoryzacyjnego są pojazdy elektryczne. Jak wynika z raportu KPMG „Global Automotive Executive Survey 2017”, w ciągu zaledwie dwóch lat samochody zasilane baterią awansowały w zestawieniu kluczowych
trendów sektora automotive z pozycji dziewiątej na pierwszą. Zostały one uznane za bardzo istotną kwestię przez 50 proc. pracujących w przemyśle motoryzacyjnym menadżerów najwyższego szczebla. Jednocześnie 62 proc. z nich przewiduje, że ze względu na kłopoty z infrastrukturą ładowania baterii oraz czasem trwania tego procesu wynoszącym 25-40 minut, zupełnie pozbawione tradycyjnego zasilania pojazdy elektryczne staną się ślepą
uliczką rozwoju branży automotive. By do tego nie dopuścić, podmioty, które postawiły na baterie, pracują nad technologiami mającymi pozwolić skrócić czas ich ładowania oraz nad rozwiązaniami, dzięki którym będzie mogła powstać sprawnie funkcjonująca sieć punktów uzupełniania
akumulatorów. Z drugiej strony, poszukuje się energooszczędnych rozwiązań, dzięki którym zwiększy się zasięg pojazdów elektrycznych. Jedna z technologii tego typu dotyczy właściwości powłoki lakierniczej.

Ogrzewanie i chłodzenie samochodu jest kluczowe dla komfortu jazdy w najchłodniejsze oraz najgorętsze dni roku. Niestety, wygoda kosztuje. W przypadku pojazdów elektrycznych, intensywne używanie nadmuchu czy klimatyzacji może ograniczyć ich zasięg nawet o 40-50 proc. Celem ograniczenia poborów energii koniecznej do obniżenia temperatury kabiny w czasie upałów, na rynku pojawiły się zaawansowane technologicznie pigmenty, dzięki którym lakier odbija znaczną część promieniowania podczerwonego.
W przypadku najciemniejszych kolorów, które przy użyciu konwencjonalnych rozwiązań pochłaniają do 90 proc. energii słonecznej, zastosowywanie innowacyjnego produktu prowadzi do obniżenia temperatury powierzchni samochodu o 15-20 stopni Celsjusza.

Kolory nowej ery

Choć w raporcie KPMG „Pojazdy elektryczne” zajęły w tym roku pierwszą pozycję, zajmowaną dotychczas przez „Łączność i cyfryzację”, trend ów wciąż ma dla branży ogromne znaczenie. Jako bardzo ważny wskazało go 49 proc. dyrektorów sektora automotive. Według autorów raportu „Automotive
Color Trends 2017- 2018” kwestie wspólnego funkcjonowania człowieka i samochodu w sieci mają w najbliższym czasie znaleźć odzwierciedlenie w zakresie kolorystyki i struktury lakierów. W dokumencie wskazano łącznie 65 odcieni „na czasie”, wytypowanych na podstawie prac projektantów w Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Chinach i Japonii. Bazując na przesłanych przez nich propozycjach, obok barw unikalnych dla poszczególnych
regionów, zidentyfikowano także globalne tendencje. Są one ściśle związane z mobilnością i cyfryzacją.

Megatrendom nadano nazwy: „Cyfrowa zmiana” oraz „Intensyfikacja łączności”. Pierwszy z nich ma odzwierciedlać sytuację, w której zmęczeni zagrożeniami cyfrowego świata chętniej doceniamy tradycyjne piękno, uosobione przez ludzkie ciało i realne, „analogowe” przedmioty. Ciepłe beże nawiązują tu do barwy skóry, a zróżnicowane odcienie niebieskiego – do postępującej cyfryzacji człowieka.

Trend nazwany „Intensyfikacją łączności” obrazuje sytuację, w której samochody stają się wysoce złożonymi systemami, komunikującymi się z kierowcą i otoczeniem. Odzwierciedleniem tej płynnej wymiany danych – bez ograniczeń w czasie i przestrzeni – ma być w lakiernictwie przestrzenny
blask oraz ostre, wyraziste efekty, osiągane dzięki chromatycznym oraz pastelowym kolorom.
Charakterystyczne dla czasów, w których żyjemy połączenie fascynacji i strachu przed technologią kojarzy się projektantom natomiast z różnymi odcieniami szarości.

Lakierem najlepiej oddającym nastroje w naszym regionie ma być wariacja na temat ciemnego antracytu, wykorzystująca technologie odbijania promieniowania słonecznego.

 

Dodaj komentarz