Home / Warsztat / Serwis lakierniczy / Przygotowanie auta do lakierowania – jakość za rozsądną cenę

Przygotowanie auta do lakierowania – jakość za rozsądną cenę

Kolizje samochodowe są częstym widokiem na polskich drogach. Na szczęście nie każde zdarzenie musi kończyć się szkodą całkowitą czy wymianą uszkodzonych elementów na nowe. Współczesne warsztaty są w stanie przywrócić pierwotny wygląd auta, umiejętnie wykorzystując dostępne na rynku szpachle i podkłady. Jakie produkty wybrać, i jak z nich korzystać, aby uzyskać możliwie najlepszy efekt?

W większości napraw blacharsko-lakierniczych sprawdzi się multifunkcyjna szpachla lekka, którą można stosować zamiast trzech innych, tj. szpachli mocno wypełniającej np. z włóknem szklanym lub węglowym, (którą obowiązkowo należy pokryć szpachlą uniwersalną, soft lub light), szpachli wypełniającej, oraz szpachli wykańczającej, służącej do uzyskania odpowiednio gładkiej powierzchni przed położeniem podkładu. Zastosowanie szpachli multifunkcyjnej oszczędza czas oraz pieniądze, co przekłada się na poprawę ekonomii napraw i pozwala być konkurencyjnym cenowo na bardzo trudnym rynku napraw blacharsko-lakierniczych.

Takim produktem jest Vaku Universal Extra firmy Würth (art. nr 0892601504). Jest to szpachla lekka z wypełniaczem w formie kulek polimerowych. Posiada właściwości szpachli służącej do wypełniania ubytków oraz szpachli wykańczającej o kremowej konsystencji. Ma bardzo dobre parametry schnięcia, dzięki czemu można ją szlifować już po około 18 minutach w temp. 20°C i wilgotności powietrza w granicach od 50% do 70%. Odpowiednia szpachla do naprawach małych, jak i większych uszkodzeń, kiedy wymagane jest nałożenie większej ilości warstw.

Szpachlowanie

Technologicznie szpachle należy nakładać warstwowo. Dużym błędem jest nakładanie jednej grubej warstwy tak, aby zaoszczędzić czas – konsekwencją tego jest „siadanie”, pękanie i odpadanie szpachli. Kiedy zachodzi potrzeba nałożenia szpachli „na grubo”, należy nałożyć kilka cienkich warstw o grubości maksymalnie do 3 mm. Dzięki temu ryzyko powstania skurczu, który występuje po nałożeniu jednej grubej warstwy zostaje ograniczone do minimum. Szpachla Vaku Universal Extra jest łatwa w mieszaniu i aplikacji na blachę, nie pozostawia dziurek na powierzchni. Wyschniętą szpachlę możemy w łatwy sposób szlifować na sucho, używając do tego papieru ściernego i stosując gradacje w kolejności 120-180-240. Dzięki temu odpowiednio przygotujemy powierzchnię pod podkład.

Szlifowanie szpachli poliestrowych

Szpachle poliestrowe można szlifować po ok. 16 – 25 min, natomiast pełne utwardzenie chemiczne trwa 2 godziny – dotyczy wszystkich szpachli poliestrowych, gdy temp. otoczenia wynosi 20°C , a wilgotność powietrza wacha się w granicach od 50% do 70%. Warunki panujące w warsztacie mają bezpośredni wpływ na czas schnięcia i końcowe parametry fizyczne wypełnienia.

Nie zaleca się szlifowania takiego rodzaju szpachli na mokro, ponieważ poliester chłonie wilgoć. Szlifowanie na mokro powoduje wniknięcie wody w pory szpachli, która zostaje uwięziona pod lakierem. Ma to bardzo negatywne skutki – przykładowo może spowodować w przyszłości powstanie ognisk korozji. Podobnie ma wpływ na jakość ostatecznej powłoki lakierniczej w przypadku niedosuszenia – powstają pęcherze. Przy szlifowaniu na mokro wielokrotnie wydłuża się czas potrzebny na wysuszenie szpachli, a czasami jest to wręcz nieosiągalne.

Proporcje mają znaczenie

Do szpachli Vaku Universal Extra dodajemy 2% utwardzacza w stosunku do masy wyłożonej szpachli. Na puszkach ze szpachlą najczęściej jest to przedstawiane w sposób wagowy, czyli: 100g szpachli + 2g utwardzacza – co po przeliczeniu oznacza trochę mniej niż 2%. Z tego powodu i aby uniknąć problemów opisanych wyżej, generalna zasada jest taka, że lepiej jest dać utwardzacza trochę więcej (nie więcej niż 4% w stosunku do masy wyjętej z puszki szpachli) niż mielibyśmy go dać zbyt mało.

Natomiast jeśli utwardzacza damy za dużo to po lakierowaniu pojawią się przebarwienia (żółte plamy). Z kolei jeśli damy go za mało to nie zajdzie reakcja chemiczna potrzebna do odpowiedniego sieciowania szpachli. W efekcie szpachla nie doschnie oraz nie osiągnie optymalnych właściwości – będzie „pić” podkład, może odpadać, pękać, mogą pojawić się wady powłoki lakierniczej. Gdy utwardzacz nie zostanie dobrze wymieszany ze szpachlą to przy nakładaniu będą widoczne czerwone smugi i miejscowo szpachla może się nie utwardzić. Dlatego proporcje mieszania utwardzacza ze szpachlą są tak ważne.

Podkład podstawą trwałego lakieru

Po szpachlowaniu, ale przed nałożeniem lakieru bazowego, na naprawiany element należy  położyć odpowiedni podkład. Würth Polska oferuje podkład wypełniająco-izolujący Akryl Extra w kolorze szarym z utwardzaczem (art. nr 5866 100 131) i rozcieńczalnikiem (nr art. 0823410001). Podkład ten wyróżnia doskonała przyczepność do stali ocynkowanej. Posiada również bardzo dobrą przyczepność do stali, aluminium, szpachlówek poliestrowych oraz podkładów epoksydowych, podkładów reaktywnych, dobrze przeszlifowanych starych lub oryginalnych powłok lakierniczych. Jest łatwy w mieszaniu i aplikacji. Po natryśnięciu pozostaje stabilny na  pionowych powierzchniach. Gdy element nie jest piaskowany, podkład można stosować bezpośrednio na karoserię po uprzednim przygotowaniu powierzchni. Dzięki temu może on być używany do większości napraw blacharsko-lakierniczych.

Podkład posiada bardzo dobre właściwości wypełniające i izolujące. Najlepiej stosować dyszę 1,8 przy zachowaniu proporcji  5:1+25% rozcieńczalnika. Są to proporcje najczęściej stosowane na naszym rynku. W większości napraw wystarczy nałożenie dwóch warstw, jednak jeśli jest potrzeba to można położyć do trzech warstw łącznie do 300 µm. Drugą warstwę kładziemy po 7-10 minutach, a trzecią nakładamy po około 30 minutach w warunkach normalnych (podkład staje się matowy, gdy są miejsca błyszczące, należy dać mu jeszcze kilka minut, aby rozcieńczalnik odparował). Optymalna temperatura schnięcia to 18 – 20°C. Poniżej tej temperatury znacznie wydłuża się czas utwardzania, a przy temperaturze poniżej 8°C zatrzymuje się utwardzanie chemiczne.

Podsumowując: Po przygotowaniu powierzchni nakładamy Podkład Akrylowy + utwardzacz (5:1) (art. nr 5866 100 131) z dodatkiem do 25% rozcieńczalnika akrylowego (art. nr 0823 410 001). Podkład z utwardzaczem,  rozcieńczalnik oraz szpachla Vaku Universal Extra produkowane są w jednej fabryce, a ich zgodność była testowana w laboratorium. Zastosowanie innego rozcieńczalnika może skutkować wadami (np. pęknięcia), które będą widoczne dopiero po nałożeniu lakieru bezbarwnego.

Dobra praktyka warsztatowa

Od strony praktycznej, technologia naprawy blacharskiej przy użyciu szpachli, podkładu i lakieru powinna wyglądać następująco: Na początek należy przeszlifować naprawiany element papierem ściernym o gradacji P80-120. Następnie powierzchnię, na którą zamierzamy nałożyć szpachlę, należy dokładnie przedmuchać, przetrzeć zmywaczem do silikonu i ponownie przedmuchać. Po oczyszczeniu powierzchni można przystąpić do nakładania pierwszej warstwy szpachli. Kolejną warstwę można nałożyć dopiero po jej przeschnięciu, najlepiej jest to zrobić w przeciągu 6 godzin tak, aby zachować przyczepność wcześniej nałożonej warstwy. Po upływie 6 godzin należy ponownie przeszlifować powierzchnię papierem P100-120, przetrzeć zmywaczem do silikonu i ponownie przedmuchać. Czynności te należy powtórzyć przy nakładaniu wszystkich warstw szpachli. Aby przygotować powierzchnię do aplikacji podkładu, należy użyć papieru ściernego o następujących gradacjach: od P120 przez P180 do P240. Podkład Akrylowy należy nakładać w 1-2 warstwach. Trzecią warstwę zaaplikować dopiero po pełnym wyschnięciu. Przed przystąpieniem do nakładania lakieru bazowego nie wolno zapomnieć o ponownym dokładnym przeszlifowaniu powierzchni podkładu papierem o gradacji od P320 do P500. Po tej czynności trzeba uważnie przedmuchać, przetrzeć zmywaczem do silikonu i ponownie przedmuchać miejsce przygotowane do lakierowania. Po nałożeniu lakieru bazowego, a przed użyciem lakieru bezbarwnego, należy jeszcze raz przedmuchać, przetrzeć zmywaczem oraz przedmuchać powierzchnię, którą naprawiamy.

Jak łatwo zauważyć, naprawy blacharsko-lakiernicze wymagają odpowiednich warunków oraz doświadczenia. Stosowanie się do zasad tzw. „dobrej praktyki warsztatowej” oraz używanie sprawdzonych, wysokiej jakości produktów pozwoli uniknąć najczęściej popełnianych błędów w trakcie przygotowania auta do lakierowania. W większości przypadków ich skutki są niewidoczne zaraz po wyjeździe z warsztatu, jednak w przyszłości mogą one narazić właściciela samochodu na niespodziewane koszty, utratę wartości pojazdu a warsztat na stratę klienta.

Dodaj komentarz