Podobnie jak samochody, tak i konstrukcje jednostek napędowych przechodzą nieustanne zmiany. To, co jeszcze wczoraj było dla mechanika oczywiste, dziś może stanowić nie lada wyzwanie. Nawet niewielka zmiana konstrukcyjna może odwrócić kolejność wykonania czynności bądź wprowadzić dodatkową. Inżynierowie z firmy SKF, którzy na co dzień współpracują ze wszystkimi producentami pojazdów, doskonale wiedzą o dokonanych zmianach w jednostce napędowej, niuansach w jej serwisowaniu, jak i możliwych błędach, które może popełnić mechanik. Aby się przed nimi ustrzec firma SKF, oprócz przygotowania szczegółowych instrukcji montażu, prowadzi praktyczne szkolenia. Swym zakresem obejmują one zarówno nowe, jak i popularne przed laty konstrukcje jednostek napędowych.
„Od wielu lat firma SKF aktywnie wspiera pracę mechanika, jedną z najpopularniejszych form są praktyczne szkolenia z wykorzystaniem naszych produktów i narzędzi. Taka formuła pozwala nam przy okazji na zebranie opinii, wymianę doświadczeń, poznawanie konkretnych problemów i wspólne ich rozwiązanie” – mówi Bartłomiej Gimiński z SKF – „Obecnie, we współpracy z naszym wieloletnim partnerem, firmą Gordon, prowadzimy cykl szkoleń dla mechaników. Tematem jest wymiana – krok po kroku – łańcucha rozrządu w popularnym w Polsce od wielu lat silniku 1.3 MultiJet”.
Czterocylindrowy, turbodoładowany silnik wysokoprężny SDE o pojemności 1.3 produkowany był w Bielsku-Białej, najpierw od 2003 roku o mocy 70 KM, a od 2005 roku o mocy 90 KM. W swoim czasie wykorzystywany był przez kilka koncernów motoryzacyjnych, jak FIAT, Ford, General Motors, Grupa PSA czy Suzuki, stąd też jego oznaczenie rynkowe bywa różne – JTD, TDCi, CDTi, HDi czy DDiS. Do dziś można go znaleźć pod maską wielu popularnych w Polsce modeli: Astra, Corsa, Doblo, Panda, Punto czy Swift.
Konstruktorzy silnika zastosowali w nim łańcuch do napędu rozrządu, którego żywotność określono na 250 tys. kilometrów przebiegu. W rzeczywistości interwał wymiany może się bardzo skrócić; jest to zależne od sposobu eksploatacji pojazdu. Po tym czasie, lub w przypadku określonych objawów nieprawidłowej pracy silnika, łańcuch, jak i współpracujące z nim elementy, powinny zostać wymienione. Do wymiany łańcucha rozrządu SKF oferuje zestaw VKML 82000. Dodatkowo, zawiera on dwa koła zębate, napinacz hydrauliczny, rurkę doprowadzającą olej do napinacza i dozującą olej na sam łańcuch, uszczelkę pokrywy rozrządu oraz uszczelniacz wału korbowego.
„Szkolenie z kompletną wymianą łańcucha rozrządu w silniku 1.3 SDE trwa około 2-3 godziny. Wymiana łańcucha i pozostałych elementów z nim współpracujących jest możliwa w tym czasie, ale wyłącznie na wolnostojącym eksponacie, do którego mamy swobodny dostęp z każdej strony. W rzeczywistości, nawet bardzo doświadczonemu mechanikowi, może to zająć cały dzień, o czym też trzeba na wstępie poinformować klienta zamiast działać pod presją czasu” – dodaje Bartłomiej Gimiński z SKF – „Oprócz samego łańcucha nasz zestaw naprawczy zawiera elementy, które mechanik powinien bezwzględnie wymienić. I w tym miejscu pojawia się jeden, za to istotny niuans: poszczególne koncerny motoryzacyjne podają inne wartości momentu dokręcenia tych elementów w swoich samochodach”.
Niezastosowanie się do zaleceń związanych z momentem dokręcania poszczególnych elementów silnika może doprowadzić do jego zniszczenia, a w konsekwencji do bardzo kosztownej naprawy. Inne nieprawidłowości to brak specjalistycznych narzędzi oraz postępowanie „drogą na skróty”. Z kolei mechanicy, którzy już „gościli” w swoim warsztacie MultiJeta dzielili się uwagami dotyczącymi zróżnicowania prac z tą samą jednostka napędową, ale umieszczoną w różnych markach i modelach samochodów.
Praktyczne szkolenia SKF z wymianą łańcucha rozrządu na przykładzie silnika wysokoprężnego 1.3 SDE prowadzone są na terenie całej Polski, przeważnie w godzinach popołudniowych, tak, aby nie zakłócać normalnego funkcjonowania warsztatu. Program jest otwarty dla wszystkich zainteresowanych firm i osób pracujących w branży motoryzacyjnej.
Zgłoszenia można przesyłać na adresy mailowe: Katarzyna.Skowronek@skf.com lub Bartlomiej.Giminski@skf.com
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.