Montaż sprzęgła jest wymagający i czasochłonny, ponieważ wymaga oddzielenia przekładni od silnika. Aby uniknąć często niepotrzebnej i kosztownej ponownej wymiany całej jednostki, konieczna jest wcześniejsza dokładna jej ocena. W tym miejscu ZF Aftermarket może przekazać warsztatom swoją ekspertyzę, pomagając uniknąć błędów, szczególnie w odniesieniu do montażu tarczy sprzęgła.
- Złożoność zespołu sprzęgła jest często niedoceniana
- Unikaj niepotrzebnych i kosztownych napraw całej jednostki, szukając fachowej porady przed wymianą
- Uszkodzenie sprzęgła może mieć poważne konsekwencje dla przekładni
- Zwróć szczególną uwagę na poprawną instalację: bicie boczne, centrowanie i czystość
Sprzęgło jest łącznikiem między silnikiem a przekładnią – i jedną
z najbardziej wytrzymałych części zużywających się podczas eksploatacji. Istnieje wiele czynników, które mogą spowodować uszkodzenie sprzęgła. Na przykład sprzęgło jest często używane pod dużym obciążeniem
z powodu jazdy z przyczepą lub narażone na działanie wadliwego systemu zarządzania silnikiem. Przed ponowną kosztowną wymianą całego układu, specjaliści ZF Aftermarket radzą, aby zawsze sprawdzać otaczające podzespoły w przypadku awarii sprzęgła – w tym mocowanie sprzęgła oraz szczelność silnika, sprawność koła zamachowego
i przekładni. Firma zaleca zestaw sprzęgła SACHS, ponieważ zawiera wszystkie niezbędne części do szybkiej i bezpiecznej naprawy.
Badanie tarczy sprzęgła przed montażem
Tarcza
sprzęgła, znana również jako tarcza napędowa, jest poddawana największemu
obciążeniu, ponieważ tryb pracy sprzęgła powoduje mechaniczne ścieranie. Z tego
powodu tarcza sprzęgła musi mieć wysoką odporność na zużycie i wysoką
temperaturę pracy. Tarcze sprzęgła SACHS firmy ZF Aftermarket są produkowane
zgodnie
z najwyższymi standardami produkcji OE i są specjalnie testowane pod kątem luzów. Mimo to, przed
instalacją należy dokładnie sprawdzić stan opakowania oraz znajdującej się w
nim części, ponieważ mogło dojść do uszkodzenia podczas transportu lub z powodu
niewłaściwego składowania. Aby
być całkowicie pewnym stanu części, upewnij się, że boczne bicie tarczy nie przekracza
wartości granicznej 0,5 milimetra. Można to skorygować za pomocą widelca
prostującego. Wymagane narzędzie ręczne jest dołączone do bocznego testera
bicia SACHSa, co sprawia, że testowanie jest szybkie i łatwe.
Zwróć uwagę na pozycję instalacji i dokładnie centruj tarczę sprzęgła
Upewnij się, że podczas montażu tarczy sprzęgła, jest ona montowana we właściwej pozycji. Nieprawidłowy montaż, złą stroną spowoduje uszkodzenie samej tarczy, jej wielowypustu, dźwigni zwalniającej lub nawet przekładni. Oznaczenie strony montażu można zazwyczaj znaleźć na korpusie tarczy sprzęgłowej. Jeśli nie można znaleźć żadnych wskazówek, warto porównać nową część ze starą przed instalacją.
Nowa tarcza sprzęgła musi być dokładnie wycentrowana, aby zapobiec uszkodzeniu wieloklinu piasty. Zakres tolerancji wynosi zaledwie kilka setnych milimetra między wałkiem sprzęgłowym, a wieloklinem piasty. Nawet niewielkie niedokładności podczas montażu na wejściowym wale sprzęgłowym mogą uniemożliwić późniejszy ruch elementu, w celu odłączenia sprzęgła. Wielowypust piasty musi ślizgać się na wale przekładni bez oporu.
ZF
Aftermarket zaleca smarowanie wielowypustu piasty za pomocą wysokowydajnego
smaru SACHS. Jego lepka konsystencja i odporność na temperaturę oznacza, że
przylega do powierzchni podczas pracy bez rozprzestrzeniania się. Aby zapobiec poślizgowi sprzęgła, gdy sprzęgło
zostanie później odłączone, nadmiar smaru musi być zawsze usuwany
i należy uważać, aby okładziny sprzęgła były całkowicie czyste.
Produkty w jakości OEM
W celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa i
wydajności ZF Aftermarket zaleca stosowanie produktów OEM o najwyższej
jakości
w zakresie serwisowania i naprawy systemów o krytycznym znaczeniu dla
bezpieczeństwa. Testowane w ekstremalnych warunkach, zarówno w laboratorium,
jak i na drodze, tarcze sprzęgła SACHS są produkowane przy użyciu wysokiej
jakości materiałów, a kompletne zestawy sprawiają, że proces wymiany jest
szybki i łatwy. Nadają się do wszystkich napraw, ponieważ zawierają każdy
potrzebny do montażu element, czyli m.in. dwumasowe koła zamachowe (DMF), czy
płyty dociskowe. Ponadto ZF Aftermarket wspiera swoich partnerów
kompleksową informacją techniczną i praktycznym programem szkoleniowym.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.