Home / Diagnostyka / NAPRAWA I USTAWIANIE NOWOCZESNEGO OŚWIETLENIA SAMOCHODOWEGO

NAPRAWA I USTAWIANIE NOWOCZESNEGO OŚWIETLENIA SAMOCHODOWEGO

Producenci pojazdów oferują coraz nowsze o zwiększonej funkcjonalności oświetlenie samochodów. Źródła światła w oszczędnej i bardzo wydajnej technologii LED, adaptacyjne inteligentne dopasowanie wiązki światła do aktualnej sytuacji na drodze to atuty najnowszych rozwiązań i nadzieja na poprawę bezpieczeństwa drogowego. Nowości oprócz niezaprzeczalnych zalet mają jednak nieuniknione znaki zapytania. Co się stanie gdy taki nowoczesny reflektor się zepsuje, kto go naprawi, za ile, co z wymianą źródeł światła, co z ustawieniem reflektora jak zajdzie taka potrzeba?

Najpierw naprawy.

Oświetlenie wykonane w technologii LED nie ma części zamiennych. Oznacza to, że gdy jakiś element przestanie działać lub reflektor zostanie mechanicznie uszkodzony nie ma możliwości jego naprawy. Zostaje tylko zakup nowego w sieci serwisowej producenta i jeżeli jest to element skomplikowanego systemu adaptacyjnego, jego wymiana i adaptacja do zainstalowanych sterowników i kamer w pojeździe musi być przeprowadzona także w ASO z użyciem właściwych narzędzi i oprogramowania. Długo albo wcale na rynku nie znajdziemy tanich zamienników takich systemów, a naprawa jednej uszkodzonej diody w skomplikowanym reflektorze także nie będzie możliwa w niezależnym nawet bardzo fachowym warsztacie.

Uwaga o naprawach nowoczesnego oświetlenia dotyczy w takim samym stopniu reflektorów przednich jak i lamp tylnych gdzie już dziś stosuje się układy LED współpracujące ze światłowodami i umieszczonymi w obudowie lampy innymi elementami optycznymi. Często lampa tylna jest jednolitym elementem.

Jeżeli nowoczesne oświetlenie „nie świeci jak trzeba” to logicznym działaniem jest jego kontrola i odpowiednie ustawienie wiązki w stosunku do drogi. Zależnie od skomplikowania systemu i dodatkowych funkcji reflektorów dostępne są dwie drogi postępowania.

Ale na początek procedura przygotowania pojazdu do procesu ustawiania świateł. Dlaczego o tym mowa, nowoczesne oświetlenie jest bardzo wrażliwe na wszelkie zmiany w geometrii pojazdu i jego zawieszenia, jeżeli nie weźmiemy tego pod uwagę światła nie będą działać poprawnie.

Przed przystąpieniem do ustawiania świateł należy:

  • ustawić korektor położenia reflektorów w kabinie na „0” (jeżeli jest zainstalowany)
  • sprawdzić ciśnienie w oponach i wyregulować do wartości określonej przez producenta pojazdu dla rodzaju zastosowanych opon
  • ustalić obciążenie pojazdu – bagażnik pusty, 75 kg na miejscu kierowcy (nie dotyczy pojazdów o masie > 3,5t)
  • oczyścić szkła reflektorów
  • ustawić wartość kąta przewyższenia na urządzeniu do ustawiania świateł (wartość w % odczytaną z reflektora; jeżeli nie ma tej wartości przyjąć wartość 1,2% dla pojazdów o masie do 3,5 t i 2% dla innych)
  • ustawić poprawnie urządzenie do ustawiania świateł w stosunku do pojazdu. Spełnienie tych warunków jest konieczne i obowiązkowe.

Teraz procedury ustawiania.

Reflektory LED i ksenonowe bez systemów sterowania wiązką światła. Jeżeli reflektory nie mają systemu automatycznego poziomowania ustawiamy przełącznik świateł na światła mijania (wyłączamy system automatyczny np. włączający światła w tunelu) i korygujemy położenie wiązki światła widoczną na ekranie urządzenia do ustawiania świateł śrubami regulacyjnymi oddzielnie dla reflektora prawego i lewego. Jeżeli w obudowie reflektora zintegrowane są światła drogowe, ich położenie będzie zależne od tego jak dokładnie ustawimy światła mijania. Jeżeli światła drogowe mają niezależną regulację to po ustawieniu świateł mijania ustawiamy światła drogowe. Po przeprowadzonej regulacji pojazd ma prawidłowo ustawione światła.

Jeżeli reflektory mają system automatycznego poziomowania to przed ustawianiem świateł należy podłączyć do złącza EOBD tester diagnostyczny i w tym konkretnym aucie wybrać z menu testera opcję „regulacja podstawowa” i dalej wybrać „ustawianie świateł” i w tej opcji odblokować możliwość regulacji reflektorów.

Gdy sterownik jest odblokowany należy przeprowadzić regulację z użyciem śrub regulacyjnych tak jak opisano poprzednio. Po regulacji należy potwierdzić wykonanie tej czynności w testerze diagnostycznym. Tester przesyłając sygnał do sterownika poziomowania reflektorów spowoduje, że ten zapamięta nowe ustawienie reflektorów jako ustawienie podstawowe, a później do tego położenia będzie odnosił położenie reflektorów gdy zmianie ulegnie ugięcie zawieszenia.
Teraz kolej na reflektory adaptacyjne z automatyką układu i sterowania wiązki światła przed pojazdem. Zanim zaczniemy regulować ustawienie świateł musimy mieć pewność, że czujniki jakie obsługuje sterownik świateł są właściwie skalibrowane, głównie chodzi tu o kamerę przednią montowaną nad lusterkiem wstecznym na szybie przedniej.

Ustawianie świateł bez właściwego skalibrowania kamery nie ma sensu. Jeżeli kamera pracuje poprawnie to ustawianie świateł rozpoczynamy od procedury ustawiania świateł mijania przy wyłączonej automatyce (procedura opisana powyżej). Teraz wybieramy z menu testera diagnostycznego opcję włączenia modułu wzorcowego (master LED) , jeżeli ustawiamy prawy reflektor to uruchamiamy moduł wzorcowy dla prawego, jeżeli lewy to dla lewego.

Następnie położenie wiązki światła modułu wzorcowego odczytujemy na ekranie wewnętrznym urządzenia do ustawiania świateł np. SEG IV DLLX oferowane przez HELLA Polska.
Najnowsze urządzenia, w ofercie HELLA Polska SEG V, wyposażone są w kamery i ekran monitora gdzie system pomiarowy podaje odchylenie wiązki od położenia zerowego. Odczytaną samodzielnie lub podaną przez system pomiarowy urządzenia do ustawiania świateł odchyłkę położenia modułu wzorcowego w stosunku do położenia zerowego wprowadzamy do sterownika świateł za pomocą testera diagnostycznego. Sterownik zmieni ustawienia modułu co spowoduje skierowanie wiązki światła we właściwe miejsce.

Zakończenie procedury spowoduje zapamiętanie nowych ustawień i poprawne działanie świateł np. utrzymanie w zaciemnieniu pojazdu poprzedzającego gdy system sterowania naszymi reflektorami oświetla drogę światłami drogowymi z pionową granicą światłocienia.
Jak widać procedura jest nieco skomplikowana i wymaga użycia specjalistycznych narzędzi, no cóż nowe rozwiązania mają poprawić bezpieczeństwo i komfort prowadzenia samochodu, a nikt nie powiedział, że muszą być przyjazne mechanikom.

HELLA Polska

Dodaj komentarz