Jak wynika z danych Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, na rynku produkcji, sprzedaży i eksportu części samochodowych działała około 900 firm, w których pracuje blisko 120 tysięcy osób.
Którzy gracze są najwięksi? Jak kształtuje się ich oferta dla warsztatów?
Według Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych wartość polskiego rynku części samochodowych wynosi 70 mld złotych i rośnie w tempie przekraczającym 9 proc. rocznie . Jak wynika z opracowania Przemysłowego Instytutu Motoryzacji „Analiza polskiego rynku części zamiennych do napraw samochodów” z 2015 roku, przyjmując jako kryterium wysokość przychodów, do największych niezależnych dystrybutorów
części zamiennych w naszym kraju należą(Centrum Rzeczoznawstwa Samochodowego i Szkoleń (2015) Analiza polskiego rynku
części zamiennych do napraw samochodów):
• Inter Cars SA
• Gropauto Polska Sp. z o.o.
• Moto-Profil Sp. z o.o.
W oparciu o informacje podawane przez firmy, pokrótce opisujemy charakter ich działalności oraz ich ofertę dla warsztatów.
Inter Cars SA
Inter Cars to największy dystrybutor części zamiennych do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych w Europie Środkowo – Wschodniej.
Oferta obejmuje również wyposażenie warsztatowe, w tym urządzenia do obsługi i naprawy samochodów oraz części do motocykli i tuningu. Asortyment tworzą towary od powszechnie znanych i renomowanych dostawców oraz tańsze części pochodzące od mniej znanych producentów. Łącznie na ofertę składa się ok. 2 miliony części zamiennych do: samochodów osobowych i ciężarowych oraz naczep, przyczep, autobusów i maszyn
rolniczych. Firma zajmuje się także montażem i serwisowaniem urządzeń warsztatowych: podnośników, wyważarek i montażownic, urządzeń do obsługi klimatyzacji i geometrii, testerów diagnostycznych, myjni samochodowych i urządzeń wysokociśnieniowych.
Przedsiębiorstwo wspiera także ich finansowanie, pośrednicząc w ich leasingu. Uzupełnieniem oferty jest szeroki wachlarz szkoleń dla mechaników
oraz właścicieli firm, a także oprogramowanie: wirtualny katalog dla odbiorców hurtowych (IC Katalog), kompleksowy system komputerowy do obsługi warsztatu, sklepu motoryzacyjnego lub przechowalni opon (eSOWA) oraz elektroniczna baza danych, zawierająca informacje o parametrach
technicznych samochodów spotykanych w Polsce (IC Technika).
Inter Cars SA ma w kraju 240 filii. Jest także właścicielem ogólnopolskichsieci warsztatów: Perfect Service, Q-Service Truck, Q-Service Premium, Q-Service Moto oraz Q-Service.
Ostatnia z wymienionych marek stanowi zrzeszenie wolnych warsztatów, które w obrębie sieci zachowują własną tożsamość. Łącznie do grupy należy ponad 1000 serwisów. Od maja 2004 r. spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Gropauto Polska Sp. z o.o.
Groupauto Polska powstała w 1999 r. jako platforma wspólnych zakupów i polityki marketingowej dla nie zależnych dystrybutorów części samochodowych, zorientowanych na obsługę rynków lokalnych. Zrzesza obecnie 11 podmiotów z:
Bystrzycy Kłodzkiej (Tomala),
Częstochowy (Edpol),
Koprzywnicy (Autorak),
Krakowa (Motorol), Leszna
(Rodon), Olsztyna (DBK
Parts), Opola (Opoltrans),
Warszawy (BHMD), Wrocławia
(Auto Zatoka) i Zamościa
koło Bydgoszczy (Gordon).
Firma współpracuje z kontrahentami za pośrednictwem 252 punktów sprzedaży. Wspomaga ekspansję obecnych członków i dołączado struktury nowe, niezależne firmy. Rozwija w Polsce międzynarodową koncepcję sieci warsztatowej EuroGarage (w Polsce pod nazwą Eurowarsztat).
Zrzesza ona obecnie 200 zakładów w kraju i zachęca do integracji kolejne podmioty. Ze względu na rozszerzanie działalności na segment samochodów ciężarowych, Gropauto Polska wdraża obecnie w tym obszarze analogiczne do działających w zakresie aut osobowych programy G Truck (punkty sprzedaży) i Top Truck (punkty serwisowe).
Moto-Profil Sp. z o.o.
Moto-Profil to obecne na rynku od 1993 roku przedsiębiorstwo specjalizujące się w imporcie i dystrybucji części zamiennych. Sprowadza produkty najbardziej liczących się firm oraz elementy niezbędne do napraw i wymian eksploatacyjnych w samochodach osobowych i dostawczych.
Współpracując bezpośrednio z największymi producentami,jest w stanie zaproponować klientom konkurencyjne ceny. Oferuje także wyposażenie
warsztatów – od akcesoriów BHP, przez Common Rail i chemię po ściągacze i testery – oraz rozwiązania informatyczne: wirtualny katalog części i akcesoriów (Katalog ProfiAuto online), samoczynnie aktualizujący się cennik z informacjami na temat stanów magazynowych (Moto-Oferta), program umożliwiający pobieranie dokumentów księgowych i magazynowych w formie elektronicznej (Moto-Faktura) oraz aplikację przeznaczoną do obsługi
sprzedaży sklepów i hurtowni motoryzacyjnych (ProfiBiznes). Firma działa poprzez sieć 1 000 hurtowni, docierając do ponad 11 000 warsztatów samochodowych.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.