Dążenie do zagwarantowania maksymalnego bezpieczeństwa na drogach i idea autonomicznego pojazdu spowodowała, że wielu producentów samochodów wyposaża auta w systemy wspomagania kierowcy.
Trend stosowania systemów wspomagania jest bardzo silny i nie odwracalny. Dziś kierowca ma do dyspozycji układy rozpoznawania znaków drogowych, system informujący i/lub zabezpieczający przed opuszczeniem pasa ruchu, aktywny tempomat, różne wersje systemów zabezpieczających przed kolizją w ruchu miejskim, czy systemy automatycznego parkowania. Wymienione tu układy to tylko widoczna część góry lodowej, rozwój trwa a elektronika może znacznie więcej i wkrótce będzie to widoczne w wyposażeniu najnowszych modeli aut.
Każdy z systemów wspomagania kierowcy korzysta z czujników, zaawansowanego sterownika i systemów wykonawczych. Podstawowymi czujnikami są kamery instalowane na przedniej szybie i radary montowane w przedniej części pojazdu. Stosuje się także dodatkowe kamery (system 360 stopni), radary, czujniki laserowe i na podczerwień, wszystko zależy od komplikacji i wielofunkcyjności układu wspomagania kierowcy. Przednia szyba jak i atrapa gdzie zwykle montowany jest podstawy radar często ulegają awariom i są zmieniane. Zmiana powoduje, że kamera czy radar musi być zdemontowany i ponownie zamocowany. Nowe położenie wymaga kalibracji układu czujnik sterownik. Kalibracja tego układu wymagana jest także po każdej naprawie blacharskiej nadwozia, naprawie zawieszenia pojazdu czy zmianie rozmiaru kół. Problem kalibracji tych czujników jest już widoczny szczególnie w warsztatach zajmujących się wymianą szyb. Odłączenie kamery od szyby generuje w sterowniku błąd i wyłącza funkcje sterownika do których jest ona wykorzystywana. Najprościej mówiąc po wymianie szyby na nową systemy wspomagania kierowcy najczęściej nie działają lub ich działanie jest bardzo niepewne.
Zatem wymiana szyby czy atrapy przedniej wymaga obowiązkowej kalibracji układu kamer (i/lub) radar sterownik. Za te czynności odpowiada serwis, a już niebawem raport z kalibracji będzie wymagany przez ubezpieczyciela likwidującego szkody po kolizyjne lub przez stację diagnostyczną, która w ramach przeglądu rejestracyjnego nakazała wymianę przedniej szyby. Kalibracja układu kamera/radar sterownik nie jest procedurą skomplikowaną, ale wymaga zastosowania odpowiednich narzędzi i daleko idącej dokładności. Kalibracja polega na zapamiętaniu przez sterownik nowego położenia ekranu wzorcowego charakterystycznego dla danej marki pojazdów.
Ekran wzorcowy umieszczany jest na specjalnym narzędziu (w ofercie Hella Gutmann Solutions narzędzie to nazywa się CSC-Tool), które bardzo precyzyjnie ustawia się przed kamerą pojazdu. Bazą do ustawienia ekranu wzorcowego jest tylna oś obsługiwanego pojazdu, oś symetrii pojazdu i położenie wybranych punktów nadwozia od podłoża. Po ustawieniu ekranu wzorcowego korzystając z testera diagnostycznego (z narzędziem CSC-Tool współpracują wszystkie testery z serii mega macs z oferty Hella Gutmann Solutions) wprowadza się do sterownika systemu wspomagania kierowcy dane o położeniu ustalonych przez producenta pojazdu charakterystycznych punktów nadwozia.
Nowe dane powodują zmianę położenia wzorcowego obrazu w pamięci sterownika i umożliwiają poprawną pracę wszystkich systemów korzystających z kamery.
Narzędzie CSC-Tool używane jest w procedurach kalibracji statycznej, którą zaleca ponad 70% producentów wyposażających swoje pojazdy w takie układy wspomagające. Ponieważ na rynku nie ma standaryzacji systemów wspomagania kierowcy, narzędzie CSC-Tool jest wyposażone w tablice wzorcowe charakterystyczne dla danego producenta.
Dziś w ofercie znajduje się 14 tablic, które zapewniają obsługę najpopularniejszych marek i modeli aut. Zestaw ten jest sukcesywnie uzupełniany. Korzystający z narzędzia CSC-Tool może dopasować liczbę tablic do własnej oferty obsługiwanych samochodów, Hella zaleca jednak wyposażanie się w komplet tablic co eliminuje ewentualne kłopoty w codziennej pracy. Współpracujące z CSC-Tool testery diagnostyczne z serii mega mac „prowadzą” za rękę mechanika dokonującego kalibracji kamery lub radaru. Wskazywane są wszystkie kolejne kroki pozwalające na właściwe przygotowanie stanowiska i pojazdu przed kalibracją, a potem na wprowadzenie wymaganych i poprawnych danych. Niektórzy producenci samochodów do kalibracji kamery lub radaru wykorzystują procedurę jazdy testowej, która obsługiwana jest także przez testery z serii mega macs. Oprogramowanie do kalibracji kamer i radarów, które pracuje w testerach mega macs w pełni odpowiada wymaganiom producentów pojazdów i jest przez nich autoryzowane. Najbardziej skomplikowane systemy wspomagania kierowcy korzystają z kamery przedniej, bocznych i tylnych, podobnie z tak umieszczonych czujników radarowych. Narzędzie CSC-Tool można uzupełnić o dodatkowe elementy. Należą do nich pasy do sprawdzenia i kalibracji kamer bocznych i układ tablic do regulacji kamer tylnych. Narzędzie CSC-Tool ze wszystkimi dodatkowymi elementami i tablicami wzorcowymi ma aprobatę producentów pojazdów wymagających kalibracji czujników w swoich systemach wspomagania kierowcy. Przykład procedury kalibracji kamery z wykorzystaniem narzędzia CSC-Tool i testera mega macs można zobaczyć na dostępnym w tym materiale krótkim filmie.
Zenon Rudak
Kierownik Centrum Technicznego I Szkoleń
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.