Ewolucja oświetlenia samochodowego postępuje bardzo szybko w ostatnich 2-3 dekadach. Powszechnie stosowane żarówki halogenowe „zyskały konkurentów” w postaci żarników ksenonowych oraz, a nawet zwłaszcza źródeł światła LED czy LASER. Jednak przed tą „rewolucją” to właśnie popularne H4, czy późniejsze H7, stosowane do dziś, były wyznacznikiem nowoczesnego oświetlenia. Przyjrzyjmy się, jakie są różnice.
Jak działa żarówka H4?
Żarówki H4 były kiedyś standardowymi źródłami światła w pojazdach. Są to tak zwane żarówki biluxowe. Oznacza to po prostu, że w żarówce znajdują się dwa żarniki: jeden dla świateł mijania i jeden dla świateł drogowych.
Jeśli włączymy światła mijania, świeci się odpowiednio jeden żarnik, jeśli włączymy światła drogowe, zaczyna żarzyć się drugi. Odbłyśniki w reflektorze są precyzyjnie dopasowane do położenia żarników w żarówce, dzięki czemu wiązka światła jest rzucana przed pojazdem, gdy włączone są światła mijania, i dalej do przodu, gdy włączone są światła drogowe.
System H4 można rozpoznać po następujących cechach:
- Żarówka ma dwa żarniki w bańce obudowy.
- W reflektorze znajduje się tylko jedno gniazdo żarówki.
Jeden krok dalej: żarówka H7
Żarówka H7 jest rozwinięciem żarówki H4. Konstrukcja jest zasadniczo inna, ponieważ żarówka H7 ma tylko jeden żarnik. Oznacza to, że pojazd potrzebuje dwóch żarówek na każdy reflektor.
Po włączeniu świateł mijania zaczyna świecić jedna żarówka; po uruchomieniu świateł drogowych włącza się druga. Odbłyśniki w reflektorze są również precyzyjnie dopasowane do położenia żarników w obu żarówkach, dzięki czemu wiązka światła jest prawidłowo rzucana przed pojazdem w zależności od ustawienia na „światła mijania” lub „światła drogowe”.
Wielką zaletą konstrukcji H7 jest to, że po włączeniu świateł drogowych dobrze oświetlony jest również obszar bezpośrednio przed pojazdem, ponieważ światła mijania nie są wyłączane, jak w przypadku żarówki H4, lecz dołączane.
System H7 można rozpoznać po następujących cechach:
- Żarówka ma pojedynczy żarnik w bańce obudowy.
- W reflektorze znajdują się dwa gniazda na żarówki.
H4 czy H7: która jest lepsza?
Skuteczność świetlna jest wyższa w systemach H7 niż w systemach H4, ponieważ dwie żarówki współdziałają ze sobą. Jednakże, ponieważ systemy H7 wymagają czterech żarówek zamiast dwóch,
a żarówki powinny być zawsze wymieniane parami po obu stronach w tym samym czasie ze względu na ich podobną żywotność, systemy H7 generują z czasem wyższy poziom kosztów.
Przejście z H4 na H7: czy to możliwe?
Ponieważ różnice między żarówkami H4i H7są zbyt duże, nie można ich po prostu zamienić miejscami. Są ku temu w szczególności dwa powody:
- Typ trzonka w żarówkach H4 i H7 nie jest identyczny. Nie można więc po prostu włożyć żarówki H7 do gniazda H4.
- Odbłyśniki w reflektorze są dopasowane do położenia żarników w żarówkach. Ponieważ żarnik w H7 znajduje się w innym położeniu niż w H4, ani wiązka świateł mijania, ani świateł drogowych nie będzie prawidłowo rzucana na drogę.
Adaptery nie są dobrym rozwiązaniem.
Każdy kto wpadnie na pomysł założenia adaptera H4 na żarówkę H7 nie robi sobie przysługi. Żarówka tylko w niewielkim stopniu spełniałaby swoje zadanie w reflektorze. Poza tym, taka przeróbka unieważnia dopuszczenie do użytkowania reflektora – a tym samym pojazdu.
Stacja Kontroli Pojazdów najprawdopodobniej wyda negatywny wynik badania technicznego podczas następnej kontroli. Jeśli zostaniesz złapany podczas kontroli drogowej, również musisz liczyć się z mandatem. Pojazd otrzyma ponownie pozwolenie na użytkowanie dopiero po wymianie żarówek na prawidłowe.
Jak znaleźć właściwą żarówkę do reflektorów w swoim samochodzie?
Abyś zawsze miał pod ręką odpowiednią żarówkę do reflektorów w swoim samochodzie, firma Hella, renomowany producent oświetlenia samochodowego – oferuje Ci wyszukiwarkę, dzięki której szybko znajdziesz odpowiedni typ do swojego pojazdu.
Hella Bulbs – Europe – Passenger Car (hella-bulbs.com)