Home / Części / JAK ROZPOZNAĆ PRZYCZYNĘ USTERKI ŚWIEC ŻAROWYCH?
Usterki świec żarowych – jak rozpoznać przyczynę?

JAK ROZPOZNAĆ PRZYCZYNĘ USTERKI ŚWIEC ŻAROWYCH?

Zbliża się okres sezonowej wymiany świec żarowych przez kierowców. Z tej okazji eksperci DENSO przygotowali zestawienie najczęściej występujących usterek świec żarowych oraz ich możliwych przyczyn.

Najczęstszą przyczyną awarii świec żarowych jest zbyt wysokie napięcie lub temperatura. Jeśli z powodu usterki przekaźnika lub sterownika prąd płynie przez świecę żarową zbyt długo, może to doprowadzić do przegrzania, które powoduje puchnięcie, pęknięcie lub rozerwanie żarnika i natychmiastową awarię świecy. W związku z tym, przed wymianą świec żarowych na nowe, zaleca się sprawdzenie całego układu elektrycznego. Zbyt duży kąt wyprzedzenia wtrysku, nieszczelne wtryskiwacze lub paliwo w silniku mogą doprowadzić do nadmiernego wzrostu temperatury spalania, powodując uszkodzenie świec żarowych.

1. „Spuchnięta” końcówka żarnika

Przyczyna:

• Zbyt wysokie napięcie (na przykład świeca żarowa 12V w układzie 24V lub odwrotnie)

• Awaria alternatora i regulatora napięcia

• Nieprawidłowe przechowywanie (wilgoć)

Usterki świec żarowych -Spuchnięta” końcówka żarnika

Sprawdź:

• napięcie układu elektrycznego i napięcie świecy żarowej

• układ ładowania

• warunki przechowywania świec

2. Uszkodzona końcówka żarnika

Przyczyna:

• Zbyt długi czas grzania / zbyt wysokie napięcie (na przykład 12V świeca żarowa w układzie 24V lub odwrotnie)

• Awaria alternatora i regulatora napięcia

Usterki świec żarowych -Uszkodzona końcówka żarnika

Sprawdź:

• styki na regulatorze napięcia

• napięcie układu elektrycznego i napięcie świecy żarowej

• napięcie układu ładowania

3. Zniszczona lub ułamana końcówka żarnika

Przyczyna:

• Awaria modułu zapłonowego

• Nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa lub nieregularny wtrysk paliwa

• Wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa

Usterki świec żarowych – zniszczona lub ułamana końcówka żarnika

Sprawdź:

• czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany

• czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu

• otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru

4. Zdeformowany żarnik (przegrzewanie)

Przyczyna:

• Awaria modułu zapłonowego

• Nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa lub nieregularny wtrysk paliwa

• Wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa

• Zbyt długi czas grzania / zbyt wysokie napięcie (na przykład 12V świeca żarowa w układzie 24V lub odwrotnie)

• Awaria alternatora i regulatora napięcia

• Nieprawidłowe działanie lub niewłaściwa synchronizacja wtrysku

Usterki świec żarowych – Zdeformowany żarnik (przegrzewanie)

Sprawdź:

• czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany

• czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu

• otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru

• styki na regulatorze napięcia

• napięcie układu elektrycznego i napięcie świecy żarowej

• napięcie układu ładowania

• kąt wyprzedzenia wtrysku

5. „Opuchnięty” żarnik

Przyczyna:

• Olej w komorze spalania, prawdopodobnie spowodowany zużyciem pierścieni tłokowych

Usterki świec żarowych – Opuchnięty” żarnik

Sprawdź:

• pierścienie tłokowe w cylindrach silnika

• zużycie oleju

6. Brak żarnika

Przyczyna:

• Awaria modułu zapłonowego

• Nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa lub nieregularny wtrysk

• Wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa

• Nieprawidłowe działanie lub brak synchronizacji wtrysku modułu wtryskowego

• Uszkodzony gwint w otworze montażowym w głowicy cylindra

• Niedostatecznie dokręcona świeca żarowa, co powoduje jej nieprawidłowe położenie

Usterki świec żarowych – Brak żarnika

Sprawdź:

• czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu

• czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany

• otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru

• kąt wyprzedzenia wtrysku

• gwint w otworze montażowym świecy żarowej w głowicy cylindra pod kątem uszkodzenia / obecności nagaru

Świece żarowe DENSO DENSO znajduje się w czołówce światowych producentów części silników Diesla na rynek OE. Program świec żarowych DENSO dla klientów rynku wtórnego obejmuje wszystkie współczesne technologie świec żarowych, w tym świece z jedną spiralą grzejną, z dwiema spiralami grzejnymi, z wydłużonym dogrzewaniem, z szybkim grzaniem wstępnym oraz ceramiczne świece żarowe.


Możliwość komentowania została wyłączona.