Zbliża się okres sezonowej wymiany świec żarowych przez kierowców. Z tej okazji eksperci DENSO przygotowali zestawienie najczęściej występujących usterek świec żarowych oraz ich możliwych przyczyn.
Najczęstszą przyczyną awarii świec żarowych jest zbyt wysokie napięcie lub temperatura. Jeśli z powodu usterki przekaźnika lub sterownika prąd płynie przez świecę żarową zbyt długo, może to doprowadzić do przegrzania, które powoduje puchnięcie, pęknięcie lub rozerwanie żarnika i natychmiastową awarię świecy. W związku z tym, przed wymianą świec żarowych na nowe, zaleca się sprawdzenie całego układu elektrycznego. Zbyt duży kąt wyprzedzenia wtrysku, nieszczelne wtryskiwacze lub paliwo w silniku mogą doprowadzić do nadmiernego wzrostu temperatury spalania, powodując uszkodzenie świec żarowych.
1. „Spuchnięta” końcówka żarnika
Przyczyna:
• Zbyt wysokie napięcie (na przykład świeca żarowa 12V w układzie 24V lub odwrotnie)
• Awaria alternatora i regulatora napięcia
• Nieprawidłowe przechowywanie (wilgoć)
Sprawdź:
• napięcie układu elektrycznego i napięcie świecy żarowej
• układ ładowania
• warunki przechowywania świec
2. Uszkodzona końcówka żarnika
Przyczyna:
• Zbyt długi czas grzania / zbyt wysokie napięcie (na przykład 12V świeca żarowa w układzie 24V lub odwrotnie)
• Awaria alternatora i regulatora napięcia
Sprawdź:
• styki na regulatorze napięcia
• napięcie układu elektrycznego i napięcie świecy żarowej
• napięcie układu ładowania
3. Zniszczona lub ułamana końcówka żarnika
Przyczyna:
• Awaria modułu zapłonowego
• Nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa lub nieregularny wtrysk paliwa
• Wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa
Sprawdź:
• czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany
• czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu
• otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru
4. Zdeformowany żarnik (przegrzewanie)
Przyczyna:
• Awaria modułu zapłonowego
• Nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa lub nieregularny wtrysk paliwa
• Wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa
• Zbyt długi czas grzania / zbyt wysokie napięcie (na przykład 12V świeca żarowa w układzie 24V lub odwrotnie)
• Awaria alternatora i regulatora napięcia
• Nieprawidłowe działanie lub niewłaściwa synchronizacja wtrysku
Sprawdź:
• czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany
• czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu
• otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru
• styki na regulatorze napięcia
• napięcie układu elektrycznego i napięcie świecy żarowej
• napięcie układu ładowania
• kąt wyprzedzenia wtrysku
5. „Opuchnięty” żarnik
Przyczyna:
• Olej w komorze spalania, prawdopodobnie spowodowany zużyciem pierścieni tłokowych
Sprawdź:
• pierścienie tłokowe w cylindrach silnika
• zużycie oleju
6. Brak żarnika
Przyczyna:
• Awaria modułu zapłonowego
• Nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa lub nieregularny wtrysk
• Wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa
• Nieprawidłowe działanie lub brak synchronizacji wtrysku modułu wtryskowego
• Uszkodzony gwint w otworze montażowym w głowicy cylindra
• Niedostatecznie dokręcona świeca żarowa, co powoduje jej nieprawidłowe położenie
Sprawdź:
• czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu
• czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany
• otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru
• kąt wyprzedzenia wtrysku
• gwint w otworze montażowym świecy żarowej w głowicy cylindra pod kątem uszkodzenia / obecności nagaru
Świece żarowe DENSO DENSO znajduje się w czołówce światowych producentów części silników Diesla na rynek OE. Program świec żarowych DENSO dla klientów rynku wtórnego obejmuje wszystkie współczesne technologie świec żarowych, w tym świece z jedną spiralą grzejną, z dwiema spiralami grzejnymi, z wydłużonym dogrzewaniem, z szybkim grzaniem wstępnym oraz ceramiczne świece żarowe.