E-Auto Service Manager 9/2024

41 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 WARSZTAT guby i łączniki nie mogą mieć luzów i muszą być w nienagannym stanie. Uszkodzona tuleja metalowo-gumowa lub sworzeń wahacza mogą skutecznie obniżyć nie tylko komfort jazdy, ale też zakłócić pracę amortyzatorów, co odbije się na wydłużeniu drogi hamowania i nieprawidłowej pracy takich układów, jak ABS, czy ESP. Opony też ważne W tym miejscu wracamy do samych opon – są one też sprężyste, a amortyzatorem nie możemy bezpośrednio wpłynąć na ich zachowanie. Same w sobie zawsze będą pochłaniały i oddawały część energii wynikającej z sił działających na zawieszenie podczas jazdy. Ze względu na fakt, że opona rozprasza tylko nieznaczną ilość energii, a tłumienie wynikające z zastosowania amortyzatora dotyczy w głównej mierze sprężyny zawieszenia – w układzie zawieszenia będzie powstawał rezonans. Są to nasilające się drgania, które powstają w przypadku, kiedy częstotliwość drgań dostarczanych z zewnątrz pokrywa się z częstotliwością drgań własnych układu zawieszenia. W momencie powstania rezonansu nacisk koła na nawierzchnię jest najmniejszy. Ocena sprawności Zmniejszenie nacisku koła na nawierzchnię jest zjawiskiem niepożądanym, a nawet niebezpiecznym, dlatego stanowi podstawę testu zawieszenia metodą EUSAMA. Metoda ta opiera się na pomiarze siły nacisku koła na płytę pomiarową przy częstotliwości rezonansowej, która występuje w pewnym zakresie drgań. Zasada badań polega na procentowym określeniu siły przylegania koła do podłoża. W trakcie testu koło samochodu ustawiane jest na płycie najazdowej, która wprawiana jest w drgania o amplitudzie ok. 6 mm z częstotliwością 24-25 Hz. Po wyłączeniu wymuszenia badana jest siła nacisku koła na płytę, której drgania stopniowo wygasają. Częstotliwość, przy której notuje się najmniejsze naciski to częstotliwość rezonansowa. Jeśli w trakcie badania koło oderwie się od płyty, mamy na pewno do czynienia z niesprawnym amortyzatorem. Ocenę skuteczności tłumienia amortyzatora określa wskaźnik EUSAMA który procentowo pokazuje stosunek minimalnego nacisku dynamicznego opony na podłoże (w trakcie wymuszenia drgań) ze statyczną siłą nacisku. Wskaźnik niższy od 20% świadczy o niesprawnym elemencie tłumiącym, natomiast wskaźnik 100% jest nieosiągalny. - W czasie badania na urządzeniu kontrolnym nie bada się tylko amortyzatora, ale całe zawieszenie jako zestaw części – sprężynę, amortyzator, oponę, tuleje – razem. Tego się nie da rozdzielić. Jeśli chcielibyśmy zbadać sam amortyzator, to konieczne byłoby jego zdemontowanie i sprawdzenie na przystosowanym do tego stanowisku laboratoryjnym. - Andrzej Wojciech Buczek, IHR Warszawa

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=