40 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 WARSZTAT tuleje metalowo-gumowe) oraz elementy sztywne, które nie mają właściwości sprężystych (obręcz koła, łożysko, wahacz, obudowa kolumny McPhersona). Ze względu na właściwości materiałów sprężystych, energia, która jest do nich dostarczona w postaci siły, jest oddawana w przeciwnym kierunku. Dlatego sprężyna zawieszenia ugina się tylko nieznacznie stawiając opór i utrzymując nadwozie samochodu w żądanej wysokości nad nawierzchnią. Znikoma część tej energii jest rozpraszana przez tarcie wewnętrzne w sprężynie czy przez tarcie wewnętrzne w warstwach opony. Tak jest na postoju. W czasie jazdy – nawet po pozornie równej powierzchni – koło napotyka ciągle na nieznaczne nierówności. Przekłada się to na stale zmieniające się siły działające na oponę i sprężynę zawieszenia, które to siły praktycznie od razu próbują „oddać” w przeciwnym kierunku. To powoduje, że koło jest praktycznie stale odbijane od powierzchni, po której jedzie samochód. A to styk opony z nawierzchnią determinuje, czy możemy samochodem przyspieszać, hamować, czy zmieniać kierunek jazdy. Dlatego ważne jest, aby cały czas przylegała ona do powierzchni drogi i nie odrywała się od niej podczas jazdy w różnych warunkach drogowych. Aby zapewnić prawidłowy styk opony z nawierzchnią, konieczne jest stosowanie elementów tłumiących w układzie zawieszenia. To one rozpraszają energię zgromadzoną w sprężynie podczas pracy. Skutkiem tego jest zlikwidowanie efektu podbijania koła i utrzymanie stałego kontaktu opony z nawierzchnią. Dodatkowo, pozostałe elementy, takie jak prze-
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=