26 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 lub kolizja parkingowa mogą spowodować zmiany w czujnikach odpowiedzialnych za funkcje wspomagające kierowcę. Kalibracja systemów ADAS powinna następować po każdej czynności serwisowej związanej z ingerencją bezpośrednio w system np. wymiana kamery, czujnika radarowego, jak również po naprawach systemów powiązanych z ADAS np. po wymianie szyby, demontażu pasa przedniego z czujnikiem radarowym, ale również po naprawie zawieszenia wraz z geometrią kół czy zmianie rozmiaru opon. Niestety, nie wszystkie czujniki ADAS mają możliwości autodiagnostyki, które informują kierowcę o niepoprawnym działaniu/montażu. Profesjonaliści z branży motoryzacyjnej muszą znać i przestrzegać standardów OEM dotyczących kalibracji ADAS, aby systemy ADAS pojazdu działały prawidłowo. W Hella Gutmann prawie każdy tester z serii mega macs oferuje możliwość kalibracji czujników radarowych, laserowych czy kamery. Niektóre samochody na rynku mają systemy ADAS, które są kalibrowane dynamicznie. W przypadku tego typu kalibracji wystarczy jechać w odpowiednich warunkach, a system dostosuje się automatycznie. Wielu producentów preferuje kalibrację statyczną ze względu na dużą zależność od czynników drogowych, takich jak niekorzystne warunki pogodowe, natężenie ruchu lub nieodpowiednia infrastruktura. Do tego typu kalibracji warsztat musi dysponować odpowiednim stanowiskiem roboczymi i dodatkowym wyposażeniem. Hella Gutmann oferuje narzędzia z serii CSC-Tool. Ważną częścią tego typu wyposażenia jest tablica kalibracji kamery, która zawiera obrazy referencyjne dla każdego modelu samochodu. Kalibracja systemu przedniej kamery polega na poprawnym ustawieniu urządzenia z daną tablicą przed pojazdem i zapisaniu ustawień w sterowniku kamery. Postępy w elektronice oznaczają, że kontrolery systemowe i kamery w dzisiejszych samochodach są znacznie bardziej wydajne niż w poprzednich latach, co oznacza, że mogą wykonywać coraz więcej zadań jednocześnie. Dlatego jeden lub więcej systemów kamer może być odpowiedzialnych za działanie różnych systemów ADAS. PRZEGLĄD CZUJNIKÓW ORAZ METODY ICH KALIBRACJI Kamery za szybą czołową Stosowane są najczęściej w automatycznym hamowaniu awaryjnym, aktywnym tempomacie, utrzymywaniu pasa ruchu, hamowaniu w ruchu miejskim, automatycznym włączaniu świateł drogowych, rozpoznawaniu znaków i dopasowywaniu wiązki świateł do warunków drogowych. Kamera zamontowana za przednią szybą rejestruje jadące z przodu i nadjeżdżające z naprzeciwka pojazdy i tak steruje reflektorami, że rzucany przez nie snop światła kończy się przed tymi pojazdami. Pozwala to na zwiększenie wynoszącego obecnie ok. 65 m zasięgu świateł mijania do nawet 200 m Ponieważ kamery są urządzeniami optycznymi, które muszą „widzieć” droWARSZTAT
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=