E-Auto Service Manager 9/2024

25 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 Niezależnie od narzuconych wymagań, producenci od lat wyposażają swoje pojazdy w różnego rodzaju systemy wspomagające kierowcę, gdyż według statystyk ok. 90% wypadków i kolizji drogowych jest do pewnego stopnia wynikiem błędu ludzkiego. Różnorodne systemy ADAS mogą realnie przyczynić się do zmniejszenia liczby wypadków spowodowanych ludzką pomyłką, których działanie ma na celu pośrednio zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom na drogach. Co to jest system ADAS i jak działa? ADAS (z ang. Advanced Driver Assistance Systems) to ogólna nazwa systemów montowanych w pojazdach, których celem jest poprawa bezpieczeństwa. Najważniejsze z nich to te, które mają za zadanie ostrzega kierowcę (np. rozpoznawanie znaków), wymusza wcześniejsze działanie ( np. system awaryjnego hamowania) lub korygować działania kierowcy ( np. asystent utrzymania pasa ruchu) . Advanced Driver Assistance Systems jest “mózgiem”, który do działania wykorzystuje sieć wszystkich czujników i sterowników, zamontowanych w pojeździe. Dzięki temu komunikacja w całym systemie jest błyskawiczna. Najczęściej wykorzystywane czujniki w systemach ADAS: • Kamera multifunkcyjna • Radar wykorzystujący fale radiowe (zarówno dalekiego jak i krótkiego zasięgu) • LiDAR działający podobnie jak Radar, wykorzystujący jednak wiązki światła (laser) zamiast fal radiowych • Kamery wspomagania parkowania • Czujniki ultradźwiękowe, znane z systemów parkowania od lat • Kamery podczerwone do systemów wspomagania jazdy nocą (Night Vision) • Funkcja 5G i V2X Kiedy konieczne jest przeprowadzenie kalibracji ADAS? Większość czujników jest bardzo precyzyjnie ukierunkowanych i będzie wymagać kalibracji, jeśli ich pozycja zostanie w jakikolwiek sposób naruszona. Należy wziąć pod uwagę, że błędne ustawienie czujnika, nawet o ułamek milimetra lub kąt kilku minut, może spowodować, że pojazd nie będzie utrzymywał zakładanego przez producenta toru jazdy. Często nawet niewielka kolizja WARSZTAT

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=