E-Auto Service Manager 9/2024

ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 09/2024 • PIELĘGNACJA I NAPRAWA FIRMOWEJ ODZIEŻY ROBOCZEJ • BEZPIECZEŃSTWO NA DRODZE - - WSPÓLNA SPRAWA • JUBILEUSZ PROFIX

DOŻYWOTNIA GWARANCJA OD HELLA DLACZEGO WARTO WYBRAĆ PRODUKTY OBJĘTE DOŻYWOTNIĄ GWARANCJĄ: Zyskujesz komfort i bezpieczeństwo dzięki wydłużonemu bezterminowo okresowi gwarancji Utrzymujesz wartość swojego pojazdu - w przypadku jego sprzedaży, prawa dożywotniej gwarancji przechodzą na nowego własciciela W przypadku akceptacji reklamacji otrzymujesz zwrot pieniędzy lub wymianę na nowy produkt Wybierasz produkt wykonany w jakości oryginalnego wyposażenia Hella posiada ponad 100-letnie doświadczenie przy produkcji oświetlenia Produkty w ramach Programu Dożywotniej Gwarancji posiadają szerokie pokrycie carparku w Polsce Programem objętych jest ponad 1800 części Dowiedz się więcej o Programie Dożywotniej Gwarancji: www.hella.pl/dozywotniagwarancja W Programie Dożywotniej Gwarancji znajdują się produkty wykonane w technologii Halogen i Xenon dla pojazdów z kierownicą po lewej stronie. PRODUKTY OBJĘTE DOŻYWOTNIĄ GWARANCJĄ: Reflektory przednie Reflektory przeciwmgielne Lampy tylne Kierunkowskazy

PULS BRANŻY 4 FORD CHCE KSZTAŁTOWAĆ TALENTY JUTRA 8 ROZWIJANIE INNOWACJI DZIĘKI AI 10 DRZWI FORDA RANGERA MUSZĄ WYTRZYMAĆ WIELE LAT 12 AI/ML POZWALA W PEŁNI WYKORZYSTAĆ MOŻLIWOŚCI RADARÓW 16 AUTOMECHANIKA FRANKFURT 2024 18 PIELĘGNACJA FIRMOWEJ ODZIEŻY ROBOCZEJ WARSZTAT 24 BEZPIECZEŃSTWO NA DRODZE 32 JUBILEUSZ PROFIX 38 ZAWIESZENIE TO NIE TYLKO AMORTYZATOR 42 SERWIS UKŁADU ROZRZĄDU 48 IDEALNY WARSZTAT? 52 OPROGRAMOWANIE DO PROWADZENIA WARSZTATU NOWOŚCI I WYDARZENIA 58 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 09/2024 • PIELĘGNACJA I NAPRAWA FIRMOWEJ ODZIEŻY ROBOCZEJ • BEZPIECZEŃSTWO NA DRODZE - - WSPÓLNA SPRAWA • JUBILEUSZ PROFIX

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 W obliczu rosnącego zapotrzebowania na wysoko wykwalifikowanych pracowników w sektorze motoryzacyjnym, Ford Polska podejmuje proaktywne działania, aby zapewnić przyszłość branży. Program ma na celu wsparcie edukacji młodych ludzi zainteresowanych karierą w motoryzacji już na poziomie szkoły średniej. FORD CHCE KSZTAŁTOWAĆ TALENTY JUTRA. STARTUJE PROGRAM WSPÓŁPRACY EDUKACYJNEJ ZE SZKOŁAMI Ford Polska rozpoczyna program współpracy ze szkołami, mający na celu podniesienie jakości kształcenia w branży motoryzacyjnej i przygotowanie nowego pokolenia wykwalifikowanych specjalistów. Inicjatywa ta, realizowana we współpracy z siecią dealerów Forda w całej Polsce, ma na celu rozwiązanie problemu niedoboru wykwalifikowanych mechaników i techników w branży motoryzacyjnej. Kompleksowy program szkoleniowy Kluczowym elementem inicjatywy jest seria szkoleń dla nauczycieli zawodu, które odbędą się w nowoczesnym centrum szkoleniowym Forda w Nadarzynie. Program obejmuje szkolenia z zakresu najnowszych technologii motoryzacyjnych, warsztaty praktyczne na najnowszych

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 modelach pojazdów Ford oraz kursy z zakresu elektromobilności i diagnostyki pojazdów skomunikowanych. Oprócz szkoleń praktycznych, Ford Polska planuje dostarczenie specjalistycznych materiałów dydaktycznych dostosowanych do potrzeb szkół. Materiały te będą stanowić cenne źródło wiedzy zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów, zapewniając dostęp do aktualnych informacji o najnowszych trendach i technologiach w branży motoryzacyjnej. W ramach programu, Ford Polska nawiązał współpracę z 21 starannie wybranymi szkołami z różnych regionów kraju. Współpraca z wybra-

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 nymi szkołami obejmuje nie tylko szkolenia dla nauczycieli, ale również wsparcie w modernizacji programów nauczania i dostosowaniu ich do aktualnych potrzeb rynku pracy. Wszystko dzięki regularnemu przekazywaniu szkołom informacji o najnowszych trendach i technologiach w branży motoryzacyjnej. Dla uczniów szkół partnerskich program oznacza dostęp do najnowszej wiedzy z zakresu technologii motoryzacyjnych, przekazywanej przez nauczycieli przeszkolonych przez ekspertów Forda. Ponadto, dzięki możliwości odbywania praktyk i staży u dealerów Forda, uczniowie będą lepiej przygotowani do wejścia na rynek pracy w branży motoryzacyjnej. Praktyki i staże u dealerów Forda Integralną częścią programu jest ścisła współpraca z siecią dealerów Forda w Polsce. Uczniowie szkół partnerskich będą mieli możliwość odbywania praktyk i staży w autoryzowanych serwisach Forda, co pozwoli im na zdobycie bezcennego doświadczenia zawodowego jeszcze w trakcie nauki. Dealerzy Forda zapewnienią uczniom odpowiednich warunków do nauki i rozwoju podczas praktyk. Będą oni mieli okazję pracować z najnowocześniejszym sprzętem diagnostycznym i naprawczym, a także poznać realia pracy w profesjonalnym serwisie samochodowym. Program współpracy ze szkołami

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 jest częścią długofalowej strategii Forda, mającej na celu podniesienie poziomu kształcenia zawodowego w branży motoryzacyjnej oraz zwiększenie liczby wykwalifikowanych pracowników w sektorze. Ford Polska dąży do promocji nowoczesnych technologii motoryzacyjnych wśród młodzieży i wzmocnienia swojego wizerunku jako partnera edukacyjnego. W ramach tej strategii, Ford planuje stopniowe rozszerzanie programu o kolejne inicjatywy. Harmonogram i szczegóły programu Szkolenia będą miały formę intensywnych, jedno- lub dwudniowych sesji, łączących wykłady teoretyczne z praktycznymi prezentacjami najnowszych modeli Forda i innowacyjnych rozwiązań technicznych. Szkolenia będą odbywać się regularnie, aby zapewnić ciągłość edukacji i stały dostęp do najnowszej wiedzy. Harmonogram szkoleń będzie ustalany z wyprzedzeniem i dostosowywany do potrzeb szkół partnerskich, tak aby umożliwić nauczycielom efektywne planowanie udziału w programie. Wszystkie szkolenia, wraz z materiałami dydaktycznymi będą oferowane szkołom nieodpłatnie. - Nasi trenerzy to eksperci z wieloletnim doświadczeniem w branży. Dzięki tej inicjatywie, ich wiedza i umiejętności zostaną przekazane nauczycielom, a za ich pośrednictwem - uczniom szkół średnich w całej Polsce. Wierzymy, że ta inwestycja w młode talenty przyczyni się do rozwoju całej branży motoryzacyjnej. To win-win - szkoły zyskują dostęp do najnowszej wiedzy, a my budujemy silną kadrę na przyszłość – powiedział Jacek Snopkowski, Dyrektor Techniczny Ford Polska.

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 Patrząc na AI możemy wyodrębnić jedną główną kategorię oraz dwie podkategorie. Sztuczna inteligencja to w zasadzie koncepcja, zgodnie z którą maszyna może uczyć się, myśleć i zachowywać się jak człowiek. Głębokie uczenie i sieci neuronowe, czyli elementy sztucznej inteligencji, które wykorzystują dane do nauki, pozwalają komputerowi podejmować decyzje tak, jak zrobiłby to człowiek. Jako ludzie jesteśmy w stanie budować modele tylko do pewnego poziomu złożoności. Chcąc je dalej rozwijać, musimy „szkolić” sztuczną ROZWIJANIE INNOWACYJNYCH DOŚWIADCZEŃ KIEROWCY W SAMOCHODZIE DZIĘKI AI Termin AI lub sztuczna inteligencja zyskuje ostatnio coraz większą popularność. Podejście ludzi do tej technologii zależy nie tylko od sytuacji, w której używa się AI, ale przede wszystkim zależy od branży, poziomu jej złożoności i końcowego zastosowania technologii. W Aptiv koncentrujemy się na wykorzystaniu sztucznej inteligencji do tworzenia inteligentnych rozwiązań, aby dostarczyć kierowcom jak najlepsze wrażenia podczas jazdy samochodem. inteligencję, aby miała większe możliwości, była zdolna poprawiać nasze wyniki, a także przeprowadzać testy w trybie 24/7. To bardzo ważne, zwłaszcza, gdy liczba analizowanych parametrów i złożoność modelu wzrasta, ponieważ trudniej jest nam wtedy śledzić wszystkie zależności i przypadki brzegowe. Odróżnienie istotnych i nieistotnych parametrów staje się coraz trudniejsze, ale dzięki algorytmom sztucznej inteligencji możemy znaleźć optymalne rozwiązania dla wielu różnych wyzwań. Z taką sytuacją spotkał się nasz zespół w Krakowie, pracując nad tech-

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 nologią rozpoznawania gestów. To rozwiązanie zostało wprowadzone po raz pierwszy w 2015 roku przez BMW, aby umożliwić użytkownikowi sterowanie konsolą środkową samochodu za pomocą podstawowych gestów dłoni. Oznacza to, że system musi wiedzieć, jak prawidłowo interpretować ruchy ludzkich rąk, ponieważ nie może reagować na każdy gest. Aby to osiągnąć, zespół wykorzystuje nagrania gestów do wyodrębniania i mapowania różnych cech i ruchów dłoni. Dane te są następnie wykorzystywane do ustawiania parametrów modeli statystycznych reprezentujących gesty. Z kolei my używamy tych parametrów do tworzenia naszych algorytmów sztucznej inteligencji i zasadniczo „uczymy” system. - Nasz zespół w Krakowie wykorzystuje sztuczną inteligencję do projektowania i uruchamiania systemów monitorujących zarówno otoczenie, jak i wnętrze samochodu. Największym wyzwaniem przy opracowywaniu technologii wykorzystujących sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe jest pozyskanie reprezentatywnego zbioru danych, na podstawie których wyznaczane są parametry sieci neuronowych. Od jakości danych zależy bowiem jakość projektowanych algorytmów - wyjaśnia Dariusz Mruk, dyrektor Centrum Technicznego Aptiv w Krakowie. To może brzmieć skomplikowanie, ale ostatecznie wykorzystanie sztucznej inteligencji pomogło nam zapewnić proste i jedyne w swoim rodzaju wrażenia użytkownika. Wszystko po to, aby umożliwić kierowcom komfortowe i bezpieczne dotarcie do celu. W miarę jak nasz zespół będzie kontynuował opracowywanie nowych gestów, kierowcy będą mogli kontrolować coraz więcej funkcji w samochodzie, jednocześnie nie odrywając wzroku od drogi. Źródła: • Rozwijanie innowacyjnych doświadczeń kierowcy w samochodzie dzięki AI • "Distracted driving" at an all-time high; new approaches needed

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 - Podczas próby zatrzaskiwania drzwi, która jest równie wymagająca, jak wszystkie inne testy, którym poddawany jest pojazd, otwieramy i zamykamy przednie i tylne drzwi w temperaturach od minus 40 stopni Celsjusza do 80 stopni Celsjusza - powiedział Griffiths. DRZWI FORDA RANGERA MUSZĄ WYTRZYMAĆ WIELE LAT, DLATEGO PRZECHODZĄ PRÓBĘ 100 TYS. TRZAŚNIĘĆ „Jeśli Twój Ranger służy Ci w pracy, przewozi rodzinę lub towarzyszy w czasie wolnym, z pewnością wiesz, jak ciężkie próby przechodzą drzwi twojego samochodu” – powiedział Tim Griffiths, inżynier ds. testów w Ford Australia. Dlatego Ford trzaska przednimi i tylnymi drzwiami Rangera ponad 100 000 razy w teście symulującym dekadę intensywnej eksploatacji pojazdu przez klienta.

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 Przy wykorzystaniu dwóch wewnętrznych i dwóch zewnętrznych zautomatyzowanych ramion hydraulicznych, specjaliści z Forda symulują 10 lat pracy i eksploatacji samochodu w ciągu miesiąca, przeprowadzając test w dzień i w nocy. Prędkość działania ramion domykających jest zróżnicowana, aby uwzględnić najróżniejsze sposoby zamykania drzwi, od miękkiego do siłowego. Jeśli to nie brzmi wystarczająco surowo, Ford nakłada specjalny „ziarnisty” spray na części pojazdu, aby w rygorystyczny sposób symulować warunki panujące z dala od cywilizacji i na piaszczystym wybrzeżu. - Możecie być pewni, otwierając i zamykając drzwi, że przetestowaliśmy to zgodnie ze standardami Built Ford Tough - podsumował Griffiths. Obejrzyj film o ciężkich próbach, jakie przechodzą drzwi w ośrodku badawczo-rozwojowym:

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 Podejście Aptiv do systemów wspomagania kierowcy ADAS zapewnia jak największą wydajność operacyjną. Dostarczamy rozwiązanie wydajne zarówno pod względem obliczeniowym, jak i energetycznym, dzięki czemu systemy są tańsze, a zaawansowane funkcje bezpieczeństwa stają się bardziej dostępne. Jednocześnie są o 25% tańsze i o 65% bardziej energooszczędne niż systemy oparte na kamerach. Możemy dziś jeszcze bardziej zwiększyć możliwości radaru samochodowego np. wyposażając go w algorytmy oparte na sztucznej inteligencji (AI), w szczególności na AI/ML POZWALA W PEŁNI WYKORZYSTAĆ MOŻLIWOŚCI RADARÓW Aptiv dąży do stworzenia bezpieczniejszej przyszłości transportu drogowego – bez ofiar śmiertelnych, bez obrażeń i bez wypadków. Postawiony cel zostanie osiągnięty, jeśli każdy wyprodukowany pojazd będzie wyposażony w niedrogie rozwiązania ADAS, czyli zaawansowane systemy wspomagania kierowcy działające w różnorodnych warunkach pogodowych i drogowych. uczeniu maszynowym (ML). Firma Aptiv opracowała przełomowy system klasyfikacji obiektów oparty na radarze, który osiąga pięciokrotnie większą wydajność na szerokim zestawie czujników radarowych. - W Centrum Technicznym Aptiv w Krakowie realizujemy projekty, które mają na celu wykorzystanie danych radarowych, szczególnie niskopoziomowych, do opracowania nowych rozwiązań w zakresie percepcji otoczenia pojazdu. Nasi inżynierowie zajmują się projektowaniem, trenowaniem, implementowaniem i weryfikacją algorytmów sztucznej inteligencji

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 i uczenia maszynowego. Dodatkowo biorą oni udział w zbieraniu, etykietowaniu oraz przygotowaniu reprezentatywnego zbioru danych do zadań uczenia maszynowego. Dzięki wykorzystaniu tych zaawansowanych technik radar samochodowy będzie mógł wykrywać to, co dzieje się wokół pojazdu ze skutecznością porównywalną do systemów wizyjnych. System klasyfikacji obiektów opracowany przez Aptiv działa na zasadzie zaawansowanej analizy niskopoziomowych danych radarowych. Na podstawie zebranych danych radarowych, system wykorzystuje algorytmy uczenia maszynowego do detekcji wzorców odpowiadających określonym obiektom widocznym w otoczeniu pojazdu. Algorytmy te są trenowane na dużych zbiorach danych, które zawierają różne typy obiektów, takie jak piesi, pojazdy, rowery czy przeszkody statyczne. Dzięki temu system jest w stanie poprawnie rozpoznać, rozróżnić i sklasyfikować różne obiekty na drodze - wyjaśnia Dariusz Mruk, dyrektor Centrum Technicznego Aptiv w Krakowie. Dokładna klasyfikacja siłą systemów ADAS Pojazdy klasyfikują obiekty, czyli rozpoznają je na drodze i dzięki temu skuteczniej przewidują ich zachowanie. Ma to zasadnicze znaczenie na wszystkich poziomach podejmowania decyzji dla systemów ADAS autonomicznej jazdy. Na przykład rower i motocykl mają podobny kształt i rozmiar, ale działają zupełnie inaczej. Aby pojazd mógł odpowiednio na nie zareagować, musi być w stanie je od siebie odróżnić. Klasyfikacja była tradycyjnie domeną wymagających dużej mocy obliczeniowej systemów wizyjnych. Jednak takie rozwiązania zbierają niepotrzebne informacje, takie jak kolor

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 obiektu lub widoczne na nim napisy. W takich systemach zbędne dane muszą zostać odfiltrowane, aby ADAS mógł wyciągać prawidłowe wnioski. Z kolei radar może pomóc we wnioskowaniu w bardziej bezpośredni

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 Aptiv PLC (NYSE: APTV) jest wiodącą globalną firmą technologiczną obsługującą rynki transportowe, lotnicze i obronne, telekomunikacyjne i przemysłowe. Za pośrednictwem marek Aptiv, Wind River, HellermannTyton, Intercable Automotive Solutions i Winchester Interconnect dostarczamy światowej klasy produkty, platformy i kompleksowe rozwiązania systemowe, które rozwiązują najtrudniejsze wyzwania naszych klientów. Nasza wiodąca w branży oferta rozwiązań typu sensor-to-cloud obsługuje systemy o znaczeniu krytycznym na całym świecie, umożliwiając tworzenie bezpieczniejszej, bardziej ekologicznej i lepiej skomunikowanej przyszłości definiowanej przez oprogramowanie. sposób, a jego wydajność jest lepsza w gorszych warunkach pogodowych – we mgle, podczas opadów śniegu lub ulewnego deszczu. Ponadto mrok lub bezpośrednie światło słoneczne również nie wpływają na jego pracę. Wprowadzanie ulepszeń za pomocą oprogramowania Zaawansowane uczenie maszynowe Aptiv umożliwia większą efektywność w określaniu czy analizowany obiekt jest pojazdem, pieszym, rowerem czy innym uczestnikiem ruchu drogowego. Pozwala to precyzyjniej wnioskować jak prawdopodobnie zachowa się dany obiekt. Ta technologia oferuje ogromne możliwości optymalizacji istniejącego sprzętu przy jednoczesnym wykorzystaniu zalet radaru, takich jak zdolność do pracy w miejscach o dużym natężeniu ruchu, dostrzeganie przeszkód i wykorzystywanie danych radarowych niskiego poziomu w celu poprawy szacowania wysokości. To tylko najnowszy z długiej listy radarów rozwijanych w Aptiv. Byliśmy pierwszą firmą, która umieściła radar w samochodzie i nadal prowadzimy intensywne badania nad jego rozwojem, aby zapewnić naszym klientom OEM jak największą wartość, jednocześnie czyniąc świat bezpieczniejszym miejscem dla wszystkich.

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 AUTOMECHANIKA FRANKFURT 2024 Frankfurt nad Menem, 10-14 września 2024 – Automechanika Frankfurt, największe międzynarodowe targi branży motoryzacyjnej, powracają w tym roku z jeszcze większym rozmachem. Wydarzenie, które odbędzie się w dniach 10-14 września 2024 roku, zgromadzi uczestników z ponad 175 krajów, oferując unikalną platformę do prezentacji najnowszych innowacji, technologii i produktów z rynku wtórnego motoryzacji Dlaczego warto wziąć udział? • Innowacje: Odkryj najnowsze produkty, technologie i usługi, które rewolucjonizują branżę motoryzacyjną. • Networking: Nawiąż cenne kontakty z ekspertami branży, potencjalnymi partnerami biznesowymi i klientami z całego świata. • Prezentacje i warsztaty: Skorzystaj z bogatego programu specjalistycznych prezentacji, dyskusji i warsztatów na aktualne tematy branżowe. • Międzynarodowy charakter: Wykorzystaj targi do otwarcia nowych rynków dla swojej firmy i zacieśnienia istniejących partnerstw. • Inspiracja: Zainspiruj się innowacyjnymi pomysłami i udanymi koncepcjami, aby przygotować swoją firmę na przyszłość. Wystawcy dla warsztatów samochodowych Automechanika Frankfurt 2024 to doskonała okazja dla warsztatów samochodowych do zapoznania się z najnowszymi rozwiązaniami i produktami oferowanymi przez czołowych wystawców z całego świata. Wśród nich znajdą się firmy specjalizujące się w: • Wyposażeniu warsztatowym: Najnowsze narzędzia, urządzenia diagnostyczne, podnośniki, systemy zarządzania warsztatem oraz oprogramowanie wspomagające codzienną pracę warsztatów. • Częściach zamiennych: Szeroka gama części zamiennych do różnych marek i modeli pojazdów, w tym części oryginalne oraz zamienniki wysokiej jakości. • Technologiach naprawczych: In-

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 nowacyjne technologie naprawcze, w tym systemy lakiernicze, narzędzia do naprawy karoserii, a także rozwiązania do naprawy i konserwacji układów mechanicznych i elektronicznych. • Usługach serwisowych: Nowoczesne usługi serwisowe, w tym szkolenia dla mechaników, wsparcie techniczne oraz doradztwo w zakresie zarządzania warsztatem. Szkolenia dla mechaników Podczas tegorocznej edycji Automechanika Frankfurt odbędzie się wiele szkoleń dedykowanych mechanikom samochodowym. Oto kilka przykładów: • Diagnostyka i naprawa pojazdów elektrycznych: Szkolenie obejmujące najnowsze techniki diagnostyczne oraz metody naprawy pojazdów elektrycznych i hybrydowych. • Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS): Warsztaty dotyczące kalibracji i naprawy systemów ADAS, takich jak automatyczne hamowanie awaryjne, asystent pasa ruchu i adaptacyjny tempomat. • Technologie lakiernicze: Szkolenie z zakresu nowoczesnych technik lakierniczych, w tym naprawy i konserwacji powłok lakierniczych. • Zarządzanie warsztatem: Kursy dotyczące efektywnego zarządzania warsztatem, w tym optymalizacji procesów, zarządzania zasobami ludzkimi oraz marketingu usług warsztatowych. Program wydarzenia obejmuje liczne pokazy specjalne, wykłady, panele dyskusyjne, warsztaty, seminaria, demonstracje na żywo oraz sesje networkingowe. Szczególną uwagę przyciągnie scena HEY/PIONEER, dedykowana start-upom i innowacjom, które kształtują przyszłość mobilności2. Lokalizacja: Messe Frankfurt, Ludwig-Erhard-Anlage 1, 60327 Frankfurt am Main. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych do udziału w tym wyjątkowym wydarzeniu, które stanowi doskonałą okazję do poznania najnowszych trendów i technologii w branży motoryzacyjnej.

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 USŁUGI DLA AUTORYZOWANYCH WARSZTATÓW PIELĘGNACJA I NAPRAWA FIRMOWEJ ODZIEŻY ROBOCZEJ Zewnętrzny wizerunek autoryzowanego warsztatu samochodowego obejmuje także wykorzystanie odzieży roboczej umożliwiającej wizualną identyfikację firmy. Odzież taka udostępniana jest albo bezpośrednio przez producenta danej marki samochodu albo przez dostawców tego typu odzieży. Utrzymanie odzieży w odpowiednim stanie z reguły leży w gestii osób kierujących warsztatem. Usługodawca w zakresie tekstyliów przemysłowych, jakim jest firma Mewa , oferuje w takim przypadku rozwiązanie stanowiące odciążenie dla właścicieli warsztatów. Firma Mewa oferuje autoryzowanym warsztatom samochodowym możliwość korzystania z kompleksowego pakietu usług także w odniesieniu do firmowej odzieży roboczej (zdjęcie: Mewa). Jednolity i zadbany wygląd zewnętrzny wzmacnia wizerunek firmy i sygnalizuje profesjonalizm - to powszechnie znany fakt. Jednak ciągłe kontrolowanie stanu odzieży roboczej wszystkich pracowników wy-

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 maga działań, na które często brakuje czasu. Tak też uważa Bettina Zopf. Razem z bratem, Karlem Keilhauerem, od dwudziestu lat prowadzi w Garmisch-Partenkirchen salon samochodowy Heitz, który posiada także kilka warsztatów naprawczych. A od prawie czterdziestu lat firma Mewa dostarcza tekstylia przemysłowe dla tej rodzinnej firmy w ramach kompleksowego pakietu usług – najpierw były to czyściwa, a potem także odzież robocza. Gwarancja dobrego wizerunku Dzięki kompleksowemu pakietowi usług zarządzająca warsztatem Bettina Zopf nie musi martwić się o to, czy jej pracownicy zatrudnieni na stanowiskach roboczych w warsztacie są odpowiednio ubrani. Odzież jest regularnie odbierana przez usługodawcę, a następnie dostarczana ponownie, już wyprana i w dobrym stanie. - To bardzo ułatwia nam pracę. W przeciwnym razie musiałabym ciągle chodzić po zakładzie i sprawdzać, czy pracownicy nie mają przypadkiem już dziur w spodniach -, stwierdza Bettina Zopf. To, co w przypadku odzieży roboczej dobrze sprawdza się w salonie samochodowym Heitz w ramach kompleksowego pakietu usług, firma Mewa oferuje warsztatom i salonom samochodowym również w odniesieniu do odzieży firmowej zagwarantowanej przez producenta danej marki samochodów lub przez producenta takiej odzieży, który dostarczył ją na zlecenie danego producenta samochodów. Autoryzowane warsztaty mogą zatem również z powodzeniem korzystać z takiej samej niezawodnej

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 Autoryzowany warsztat może zlecić firmie Mewa realizacje całej logistyki w zakresie tekstyliów: w ustalonych odstępach czasowych odzież jest odbierana, prana, sprawdzana i ponownie dostarczana do warsztatu (zdjęcie: Mewa).

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 «To co robi, robi naprawdę doskonale» Mewa. Kompleksowy serwis odzieży roboczej. Więcej informacji na ten temat: mewa-service.pl/kompleksowy-serwis

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 usługi, jak klienci, którzy zamawiają odzież roboczą do wynajęcia bezpośrednio w firmie Mewa. Z jednym zastrzeżeniem: odzież firmowa, którą noszą pracownicy danego warsztatu, musi nadawać się do prania przemysłowego. Przed przyjęciem zamówienia jest to wcześniej sprawdzane przez firmę Mewa. Nie troszczyć się o logistykę i organizację Autoryzowany warsztat samochodowy może powierzyć usługodawcy realizację całej organizacji dostaw i logistyki: Mewa ustala zakres zapotrzebowania klienta, zamawia odzież i dokonuje ewentualnych poprawek, jak np. skrócenie nogawek spodni. W ustalonych odstępach czasowych W ramach przyjaznej dla środowiska kompleksowej usługi firma Mewa oferuje również lekkie i elastyczne maty olejowe Multitex (zdjęcie: Mewa).

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 Mewa Grupa Przedsiębiorstw Mewa z siedzibą w Wiesbaden jest jednym z wiodących europejskich dostawców oferujących kompleksowy serwis tekstyliów przemysłowych i jest także wiodącą firmą tej branży w Niemczech. Głównymi elementami oferty są czyściwa wielokrotnego użytku, a także odzież robocza i ochronna dla przemysłu, rzemiosła, gastronomii oraz służby zdrowia. Usługa B2B obejmuje konsultacje, dostawę, pielęgnację i naprawę oraz wymianę tekstyliów zgodnie z certyfikowanymi standardami jakości, higieny i bezpieczeństwa. W Europie odzież roboczą firmy Mewa nosi ponad 1,1 mln pracowników, a około 3 mln osób używa czyściw wielokrotnego użytku firmy Mewa do czyszczenia maszyn i urządzeń. Mewa jest firmą rodzinną, posiada 48 lokalizacji, zatrudnia 6000 pracowników, zaopatruje ponad 200 000 klientów. W 2023 roku obroty firmy wyniosły 896 mln euro. Firma Mewa została założona w 1908 roku i jest pionierem w obszarze zrównoważonych usług tekstylnych. Strategia firmy jest konsekwentnie zorientowana na zrównoważony rozwój. Firma Mewa była wielokrotnie wyróżniana za zorientowanie na klienta oraz zarządzanie jakością i zasobami. odzież jest odbierana, prana, sprawdzana, ewentualnie naprawiana i – już czysta – ponownie dostarczana do warsztatu. Kto chce, korzysta z modułowego systemu szafek, w których składowana jest świeża i czysta odzież, podczas gdy brudne ubrania gromadzone są w innym miejscu. Tego typu usługa firma Mewa oferuje również w innych krajach w Europie, np. dla salonu samochodowego Klokočka w Pradze. Firma od ponad dziesięciu lat korzysta w ramach kompleksowej usługi firmy Mewa z markowych kolekcji przeznaczonych dla autoryzowanych warsztatów. - Wcześniej kupowaliśmy standardowe ubrania robocze. Kiedy ulegały one uszkodzeniu, trzeba było kupować nowe. Natomiast usługa firmy Mewa oznacza dla nas minimalne nakłady -, wyjaśnia szef serwisu David Wait.

24 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 BEZPIECZEŃSTWO NA DRODZE – WSPÓLNA SPRAWA Obrażenia odniesione w wypadkach drogowych mają poważny wpływ na gospodarki krajowe, kosztując kraje 3% ich rocznego produktu krajowego brutto. Według danych przygotowanych przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, koszty wszystkich zdarzeń drogowych Polsce w 2021 r. wyniosły 39,3 mld zł. Według danych policji w 2022 roku w wypadkach drogowych w Polsce zginęły 1883 osoby. Dlatego zwiększanie poziomu bezpieczeństwa na drogach, to jeden z głównych celów rządzących jak i producentów współczesnych pojazdów. Jakie rozwiązania stosuje się, żeby zwiększyć bezpieczeństwo na drodze? Zmniejszenie liczby wypadków drogowych to kierunek w jakim podąża współczesna motoryzacja. Nie tak dawno temu, Parlament Europejski wprowadził w życie rozporządzenie 2019/2144, które obowiązuje od 6 lipca 2022r. i nakłada na producentów pojazdów obowiązek wyposażenia ich w szereg układów: 1. Zaawansowane systemy hamowania awaryjnego 2. System awaryjnego utrzymywana pojazdu na pasie ruchu 3. Inteligentny asystent kontroli prędkości 4. Ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon 5. Ostrzeganie o senności i spadku uwagi kierowcy. 6. Zaawansowany system ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy 7. Awaryjny sygnał stopu 8. Wykrywanie obiektów przy cofaniu 9. Rejestrator danych na temat zdarzeń (czarna skrzynka) WARSZTAT

25 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 Niezależnie od narzuconych wymagań, producenci od lat wyposażają swoje pojazdy w różnego rodzaju systemy wspomagające kierowcę, gdyż według statystyk ok. 90% wypadków i kolizji drogowych jest do pewnego stopnia wynikiem błędu ludzkiego. Różnorodne systemy ADAS mogą realnie przyczynić się do zmniejszenia liczby wypadków spowodowanych ludzką pomyłką, których działanie ma na celu pośrednio zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom na drogach. Co to jest system ADAS i jak działa? ADAS (z ang. Advanced Driver Assistance Systems) to ogólna nazwa systemów montowanych w pojazdach, których celem jest poprawa bezpieczeństwa. Najważniejsze z nich to te, które mają za zadanie ostrzega kierowcę (np. rozpoznawanie znaków), wymusza wcześniejsze działanie ( np. system awaryjnego hamowania) lub korygować działania kierowcy ( np. asystent utrzymania pasa ruchu) . Advanced Driver Assistance Systems jest “mózgiem”, który do działania wykorzystuje sieć wszystkich czujników i sterowników, zamontowanych w pojeździe. Dzięki temu komunikacja w całym systemie jest błyskawiczna. Najczęściej wykorzystywane czujniki w systemach ADAS: • Kamera multifunkcyjna • Radar wykorzystujący fale radiowe (zarówno dalekiego jak i krótkiego zasięgu) • LiDAR działający podobnie jak Radar, wykorzystujący jednak wiązki światła (laser) zamiast fal radiowych • Kamery wspomagania parkowania • Czujniki ultradźwiękowe, znane z systemów parkowania od lat • Kamery podczerwone do systemów wspomagania jazdy nocą (Night Vision) • Funkcja 5G i V2X Kiedy konieczne jest przeprowadzenie kalibracji ADAS? Większość czujników jest bardzo precyzyjnie ukierunkowanych i będzie wymagać kalibracji, jeśli ich pozycja zostanie w jakikolwiek sposób naruszona. Należy wziąć pod uwagę, że błędne ustawienie czujnika, nawet o ułamek milimetra lub kąt kilku minut, może spowodować, że pojazd nie będzie utrzymywał zakładanego przez producenta toru jazdy. Często nawet niewielka kolizja WARSZTAT

26 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 lub kolizja parkingowa mogą spowodować zmiany w czujnikach odpowiedzialnych za funkcje wspomagające kierowcę. Kalibracja systemów ADAS powinna następować po każdej czynności serwisowej związanej z ingerencją bezpośrednio w system np. wymiana kamery, czujnika radarowego, jak również po naprawach systemów powiązanych z ADAS np. po wymianie szyby, demontażu pasa przedniego z czujnikiem radarowym, ale również po naprawie zawieszenia wraz z geometrią kół czy zmianie rozmiaru opon. Niestety, nie wszystkie czujniki ADAS mają możliwości autodiagnostyki, które informują kierowcę o niepoprawnym działaniu/montażu. Profesjonaliści z branży motoryzacyjnej muszą znać i przestrzegać standardów OEM dotyczących kalibracji ADAS, aby systemy ADAS pojazdu działały prawidłowo. W Hella Gutmann prawie każdy tester z serii mega macs oferuje możliwość kalibracji czujników radarowych, laserowych czy kamery. Niektóre samochody na rynku mają systemy ADAS, które są kalibrowane dynamicznie. W przypadku tego typu kalibracji wystarczy jechać w odpowiednich warunkach, a system dostosuje się automatycznie. Wielu producentów preferuje kalibrację statyczną ze względu na dużą zależność od czynników drogowych, takich jak niekorzystne warunki pogodowe, natężenie ruchu lub nieodpowiednia infrastruktura. Do tego typu kalibracji warsztat musi dysponować odpowiednim stanowiskiem roboczymi i dodatkowym wyposażeniem. Hella Gutmann oferuje narzędzia z serii CSC-Tool. Ważną częścią tego typu wyposażenia jest tablica kalibracji kamery, która zawiera obrazy referencyjne dla każdego modelu samochodu. Kalibracja systemu przedniej kamery polega na poprawnym ustawieniu urządzenia z daną tablicą przed pojazdem i zapisaniu ustawień w sterowniku kamery. Postępy w elektronice oznaczają, że kontrolery systemowe i kamery w dzisiejszych samochodach są znacznie bardziej wydajne niż w poprzednich latach, co oznacza, że ​mogą wykonywać coraz więcej zadań jednocześnie. Dlatego jeden lub więcej systemów kamer może być odpowiedzialnych za działanie różnych systemów ADAS. PRZEGLĄD CZUJNIKÓW ORAZ METODY ICH KALIBRACJI Kamery za szybą czołową Stosowane są najczęściej w automatycznym hamowaniu awaryjnym, aktywnym tempomacie, utrzymywaniu pasa ruchu, hamowaniu w ruchu miejskim, automatycznym włączaniu świateł drogowych, rozpoznawaniu znaków i dopasowywaniu wiązki świateł do warunków drogowych. Kamera zamontowana za przednią szybą rejestruje jadące z przodu i nadjeżdżające z naprzeciwka pojazdy i tak steruje reflektorami, że rzucany przez nie snop światła kończy się przed tymi pojazdami. Pozwala to na zwiększenie wynoszącego obecnie ok. 65 m zasięgu świateł mijania do nawet 200 m Ponieważ kamery są urządzeniami optycznymi, które muszą „widzieć” droWARSZTAT

27 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 gę, są one montowane na przedniej szybie w celu łatwej identyfikacji. Mogą jednak mieć różne formy i pozycje. Mogą być zintegrowane z szybą, montowane w dachu lub jako część obudowy lusterka. Niektórzy producenci samochodów, w tym Subaru i Land Rover, zwiększają głębię widzenia drogi, umieszczając dwie kamery dalej od siebie. Optyka wysokiej rozdzielczości używana w kamerach nie różni się od tych stosowanych w aparatach cyfrowych, co sprawia, że systemy ADAS są to dużej mocy mikroprocesory i algorytmy zaawansowanego przetwarzania danych. System stale zmienia obraz analogowy na format cyfrowy, a całość przetwarzana jest na odpowiednie dane, które samochód wykorzystuje do zapewnienia nam jak największego bezpieczeństwa w trakcie jego prowadzenia. Kalibracja systemu kamer/kamery może wymagać ustawienia pojazdu na stanowisku z urządzeniem CSC Tool i odpowiednią tablicą wzorcową lub system będzie się kalibrował dynamicznie, co oznacza konieczność wykonania przejazdu samochodem w ściśle określonych warunkach drogowych (ilość znaków, pasy poziome na drodze, odpowiednia prędkość). System kamer (kamery parkowania) Niektóre samochody mają 360-stopniowe systemy kamer „surround”, które wykorzystują wiele małych kamer, aby pokazać, co znajduje się wokół auta. Kamery te są prostsze i mają niższą rozdzielczość niż kamery stosowane w przednich szybach, ale również wymagają kalibracji. Kamery są zwykle umieszczone w przednim zderzaku lub grillu, lusterkach wstecznych i pod klapą bagażnika. Komputer systemu sterowania zespala widok z kilku kamer, aby zapewnić płynny ogólny obraz, który jest wyświetlany na wyświetlaczu multifunkcyjnym pojazdu. Producenci pojazdów również w tym przypadku stosują dwa różne sposoby kalibracji. Dynamiczny polegający na przeprowadzeniu przejazdu samochodem. Statyczny do przeprowadzenia którego warsztat musi być wyposażony w odpowiednie tablice referencyjne układane przed/za pojazdem, maty rozkładane po bokach pojazdu do kalibracji systemów 360 stopni a w niektórych przypadkach dodatkowe tablice referencyjne stojące za pojazdem. WARSZTAT

28 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 Kamery termowizyjne Asystent jazdy nocnej wyświetla obraz z kamery termowizyjnej umieszczonej za przednią szybą lub w atrapie pojazdu na tablicy wskaźników bądź ekranie sytemu multimedialnego. Kamera termowizyjna wspomaga i rozszerza zmysł wzroku w niezwykle efektywny sposób. Pozwala dostrzec obiekty, które są daleko poza zasięgiem świateł, nawet jeśli auto posiada najbardziej zaawansowany system oświetlenia typu Matrix LED. To asystent, który faktycznie znacząco poprawia bezpieczeństwo jazdy nocą poza miastem. W obecnych generacjach systemy termowizyjne posiadają funkcję wykrywania pieszych oraz zwierząt, dzięki której na wyświetlaczu są oni podświetlani (ujmowani w ramki). Jeżeli auto wyposażone w reflektory adaptacyjne, w przypadku wykrycia w strefie przed samochodem człowieka ostrzegą go oraz kierowcę przez skierowanie na delikwenta snopu światła, które kilkukrotnie mrugnie. W przypadku zwierząt, z uwagi na nieprzewidywalność reakcji stosowane jest jedynie doświetlenie. Do prawidłowej kalibracji kamer podczerwonych wymagana jest odpowiednia tablica referencyjna OEM, ustawiona w odpowiedniej odległości przed pojazdem Przednie czujniki radarowe Tempomat adaptacyjny, ostrzegający o niebezpieczeństwie kolizji i automatyczne hamowanie awaryjne są systemami ADAS, najczęściej współpracujące z przednimi czujnikami radarowymi. Radar wysyła fale radiowe, które odbijają się od napotkanych przeszkód i na podstawie czasu odbicia precyzyjnie rozpoznaje obiekty, ich położenie, względną prędkość i kierunek- ruchu. Czujnik radarowy z własnych obserwacji wysyła dane do sterownika regulacji odstępu, który przetwarza je, łączy i wykorzystuje. Czujniki radarowe są zwykle montowane w przednim zderzaku, osłonie chłodnicy lub za nimi. Fale radiowe mogą przenikać przez szklane i plastikowe osłony zderzaków lub materiał kratki, a sam czujnik zwykle ma osłonę, która chroni go przed kamieniami i innymi odpadami drogowymi. Często ustalenie istnienia takich systemów jest trudne ze względu na sposób instalacji i lokalizację samych czujników. Podobnie jak w przypadku kamer, producenci stosują dwie metody kalibracji, statyczną do której wymagane jest odpowiednie wyposażenie (tablica kalibracyjna z regulacją pochylenia do symulowania przyspieszania, jazdy ze stałą prędkością oraz hamowania pojazdu) oraz metodę dynamiczną przeprowadzając jazdę samochodem w określonych warunkach Czujniki radarowe narożne Systemy ostrzegania przed kolizją boczną, monitorowanie martwego pola lub system manewrowania pojazdem wykorzystują czujniki radarowe montowane w przednim lub tylnym zderzaku. System czujników może ostrzegać WARSZTAT

29 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 o zagrożeniu za pojazdem podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego lub ostrzegać podczas wysiadania z samochodu, aby nie otwierać drzwi bocznych gdy pojazd jest zaparkowany na chodniku równolegle do jezdni po której poruszają się samochody. Ze względu na potencjalne zakłócenia większość producentów samochodów nie zezwala na naprawy zderzaków, zespołów komponentów, w których znajdują się czujniki radarowe. Ważna dla prawidłowego działania jest również grubość powłoki lakierniczej. Podobnie jak w przypadku radarów przednich, kalibracja tylnych czujników radarowych ADAS jest statyczna, dynamiczna lub obejmuję połączenie obydwu metod. W zależności od modelu OEM i roku modelowego istnieje wiele różnych procedur kalibracji tylnych czujników radarowych, z których wszystkie wymagają testera diagnostycznego, urządzeń pomiarowych i innego wyposażenia. Do przeprowadzenia kalibracji statycznej może być potrzebna mata kalibracyjna, reflektor narożny lub urządzenie wykorzystujące efekt dopplera. Czujniki ultradźwiękowe Czujniki ultradźwiękowe są stosowane głównie w systemach wspomagania parkowania. Są montowane na przednim lub tylnym zderzaku, wykorzystują odbicie fal dźwiękowych o wysokiej częstotliwości (w sposób podobny do radaru) do wykrywania osób, samochodów i innych obiektów znajdujących się w pobliżu pojazdu. Ten typ czujnika stosowany jest w niektórych pojazdach jako system automatycznego parkowania oraz może być wykorzystany jako dodatkowy czujnik w systemach monitorowania martwego pola. Nie wszystkie czujniki ADAS są nawet przeznaczone do kalibracji. Na przykład sonarowe/ultradźwiękowe czujniki parkowania nie zawsze wymagają kalibracji. Jednakże, ponieważ są one osadzone w zderzaku, konieczna może być wymiana uszkodzonego zderzaka na nowy. LiDAR Light Detection and Ranging. Czujniki stosowane np. w Audi montowane w przedniej atrapie, bądź spotykane w autach marki Toyota lub Volvo umieszczone za szybą czołową. Ogólną zasadę działania można porównać do zasady czujnika radarowego zamiast fal radarowych emitowane są wiązki laserowe, które odbijają się, gdy uderzają w inne przedmioty. Wyznaczenie odległości obiektu jest możliwe poprzez określenie czasu pracy od emisji do odbioru odbitych wiązek. Przewagą Lidaru nad radarem jest to, że może on zbudować dokładny monochromatyczny obraz 3D obiektów. Czujniki lidarowe w niektórych modelach pojazdów są kalibrowane automatycznie przy kalibracji kamery, jednakże w przypadku koncernu Audi, wymagana jest, jak w przypadku radarów odpowiednia tablica referencyjna do kalibracji statycznej. WARSZTAT

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 5G i V2X Ta nowa funkcja 5G ADAS zapewnia komunikację między pojazdem a innymi pojazdami lub pieszymi ze zwiększoną niezawodnością i mniejszym opóźnieniem, ogólnie określaną jako V2X. Obecnie miliony pojazdów łączą się z sieciami komórkowymi w celu nawigacji w czasie rzeczywistym. Ten system ulepszy istniejące metody i sieć komórkową, aby poprawić świadomość sytuacyjną, kontrolę lub zasugerować dostosowanie prędkości w celu uwzględnienia korków ulicznych oraz zapewnić aktualizacje map GPS w czasie rzeczywistym. V2X jest niezbędny do obsługi bezprzewodowych aktualizacji oprogramowania dla szerokiej gamy systemów opartych na oprogramowaniu w samochodach, od aktualizacji map, przez poprawki błędów, po aktualizacje zabezpieczeń i nie tylko. Samochody, które są w pełni autonomiczne jeszcze do niedawna były przedmiotem science fiction i ciężko było sobie wyobrazić pojazdy o takich możliwościach. Wdrożenie systemów ADAS pozwoliło jednak na zmianę zwykłego pojazdu w niemalże “inteligentne”, w pełni samodzielne auto, w którym kierowca nie jest już niezbędny podczas podróży. Mnogość funkcji jakie wykonują systemy ADAS wymusza zastosowanie wielu rodzajów czujników, które przekazują informację o otoczeniu do sterownika, który zarządza odpowiednimi elementami wykonawczymi aktywując np. hamulec awaryjny. Technologia czujników ADAS to ekscytująca innowacja, lecz należy pamiętać, że bez kalibracji systemy ADAS pojazdu mogą nie działać lub nawet działać nieprawidłowo — inicjując ostrzeżenia, hamując lub kierując zbyt wcześnie lub zbyt późno. Stąd też czołowe firmy z branży, do których należy Hella zostawia konkurencję w tyle i zapewniają swoim klientom odpowiednie produkty i niezbędny „know how” w zakresie kalibracji i obsługi systemów ADAS. WARSZTAT

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024

32 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 Firma PROFIX obchodzi właśnie 30-lecie swojej działalności. W tym czasie znacząco wpłynęła na kształt polskiego rynku narzędziowego, będąc od wielu lat jednym z jego głównych graczy. Marki PROFIX – PROLINE LAHTI PRO i TRYTON często pojawiają się na naszych łamach i pracują w wielu warsztatach i serwisach . JUBILEUSZ PROFIX TRZY DEKADY LAT SUKCESU WARSZTAT

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 WARSZTAT PROFIX jest dziś dużą, międzynarodową organizacją, posiadająca 5 marek własnych, 11 spółek w grupie, centra logistyczne. Zatrudnia 550 pracowników i działa na ponad 20 rynkach Europy Środkowo-Wschodniej. Obecnie katalog produktów w dystrybucji firmy to ponad 800 stron i prezentuje dziesiątki tysięcy produktów. To sporo – wziąwszy pod uwagę skromne początki – magazyn w podwarszawskich Markach i jeden samochód dostawczy w 1994. Początki w erze odzyskanej wolności Trzy dekady temu, jak wielu w tym dziejowym momencie, założyciele PROFIX ostrzegli szansę na odradzającym się wolnym rynku. Zauważyli niszę wynikającą z dużej różnicy cen i jakości między profesjonalnymi narzędziami renomowanych firm zachodnich, a tymi importowanymi z Dalekiego Wschodu. Postanowili więc pójść drogą środka i wprowadzili własną markę PROLINE, pod której logiem zaoferowali bardzo dobrej jakości narzędzia ręczne. Były one jednocześnie co najmniej 2 razy tańsze od produktów zachodnich. Efekt nowości dawał w tamtych czasach pewną przewagę, ale też wymagał przekonywania klientów, że zakup narzędzi Proline w dłuższej perspektywie się opłaci. To spora praca polegająca na budowaniu wśród nich zaufania do marki i przekonania o jej wysokiej jakości. Z czasem to zaufanie rosło i oparty na nim biznes rozwijał się. LECH PYRŻAK założyciel PROFIX

35 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 WARSZTAT Krzysztof Siobieraj Prezes PROFIX Mirosław Cichecki obecny prezes PROFIX

36 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 WARSZTAT MARKI własne - kolejne kamienie milowe W toku swego rozwoju PROFIX powołał do życia marki własne, począwszy od wspomnianej już PROLINE przeznaczonej dla profesjonalistów, wprowadzonej na rynek w 1997 r. Później wprowadzono elektronarzędzia pod marką Tryton dla profesjonalistów i wymagających majsterkowiczów. Hitem rynkowym, który wyznaczył kierunek rozwoju rynku narzędziowego i zdynamizował rozwój firmy Profix, jest najmłodsza marka grupy - Lahti Pro, która powstała w 2011 r. Jej logo widnieje na odzieży roboczej i artykułach BHP, gdyż właśnie PROFIX zaczął sprzedawać odzież roboczą i BHP z powodzeniem w sklepach narzędziowych jako jedna z pierwszych firm na rynku. LAHTI PRO z szeroką gamą produktową, która posiada wszystkie konieczne certyfikaty bezpieczeństwa, wyróżniała się i wyróżnia nadal wysoką jakością wykonania. Dzisiaj asortyment BHP stanowi jedną z podstawowych aktywności PROFIX i, co ważne, z Lahti Pro identyfikują się profesjonaliści z warsztatów i serwisów mechanicznych. LAHTI PRO TRYTON PROLINE

37 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 WARSZTAT Siedziba firmy PROFIX Aktywność biznesowa i inwestycyjna PROFIX została doceniona m in. w konkursie Polska Firma – Międzynarodowy Czempion oraz przez globalną firmę audytorską Deloitte, która w 2022 r. uznała PROFIX za Best Managed Company w pierwszej polskiej edycji tego prestiżowego zestawienia. Firma potwierdziła ten trafny wybór recertyfikacją tytułu w 2023 i 2024r. Obecnie PROFIX realizuje strategię rozbudowy GRUPY KAPITAŁOWEJ o sieć kolejnych krajów z obszaru Europy Środkowej. Ten kierunek rozwoju to cel firmy w nadchodzących latach.

38 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 WARSZTAT Zawieszenie samochodu składa się z szeregu współpracujących ze sobą elementów. Za kontakt pojazdu z podłożem odpowiada opona. Siły wynikające z jazdy samochodem są przez nią przenoszone na obręcz, dalej – przez łożysko na piastę, zwrotnicę, kolumnę McPhersoZAWIESZENIE TO NIE TYLKO AMORTYZATOR Prawidłowa praca zawieszenia uzależniona jest od dobrego stanu wszystkich jego elementów składowych. Nawet najlepszy amortyzator nie będzie pracował prawidłowo, gdy w zawieszeniu będą luzy lub uszkodzone tuleje i sworznie. na. Dopiero sprężyna znajdująca się na kolumnie McPhersona przejmuje główne funkcje tłumienia nierówności, po których porusza się pojazd. Na drodze sił działających na układ zawieszenia znajdują się więc elementy, które mają właściwości sprężyste (opona, sprężyna zawieszenia,

39 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 NADJEŻDŻA PRZEŁOM W DIAGNOSTYCE! nr katalogowy: 8PD 010 606-801 mega macs PC SE!* Zawiera: DoIP CAN-FD CSM (Cyber Security Management) NOWOŚĆ! NOWOŚĆ! Koszt urządzenia wersja: mega macs PC SE Lite: 4550 PLN netto Koszt urządzenia wersja pełna: moduł 8PD 010 606-801 4550 PLN netto + licencja 8PY 015 745-941 4100 PLN netto 8650 PLN netto * Sugerowane ceny netto

40 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 WARSZTAT tuleje metalowo-gumowe) oraz elementy sztywne, które nie mają właściwości sprężystych (obręcz koła, łożysko, wahacz, obudowa kolumny McPhersona). Ze względu na właściwości materiałów sprężystych, energia, która jest do nich dostarczona w postaci siły, jest oddawana w przeciwnym kierunku. Dlatego sprężyna zawieszenia ugina się tylko nieznacznie stawiając opór i utrzymując nadwozie samochodu w żądanej wysokości nad nawierzchnią. Znikoma część tej energii jest rozpraszana przez tarcie wewnętrzne w sprężynie czy przez tarcie wewnętrzne w warstwach opony. Tak jest na postoju. W czasie jazdy – nawet po pozornie równej powierzchni – koło napotyka ciągle na nieznaczne nierówności. Przekłada się to na stale zmieniające się siły działające na oponę i sprężynę zawieszenia, które to siły praktycznie od razu próbują „oddać” w przeciwnym kierunku. To powoduje, że koło jest praktycznie stale odbijane od powierzchni, po której jedzie samochód. A to styk opony z nawierzchnią determinuje, czy możemy samochodem przyspieszać, hamować, czy zmieniać kierunek jazdy. Dlatego ważne jest, aby cały czas przylegała ona do powierzchni drogi i nie odrywała się od niej podczas jazdy w różnych warunkach drogowych. Aby zapewnić prawidłowy styk opony z nawierzchnią, konieczne jest stosowanie elementów tłumiących w układzie zawieszenia. To one rozpraszają energię zgromadzoną w sprężynie podczas pracy. Skutkiem tego jest zlikwidowanie efektu podbijania koła i utrzymanie stałego kontaktu opony z nawierzchnią. Dodatkowo, pozostałe elementy, takie jak prze-

41 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2024 WARSZTAT guby i łączniki nie mogą mieć luzów i muszą być w nienagannym stanie. Uszkodzona tuleja metalowo-gumowa lub sworzeń wahacza mogą skutecznie obniżyć nie tylko komfort jazdy, ale też zakłócić pracę amortyzatorów, co odbije się na wydłużeniu drogi hamowania i nieprawidłowej pracy takich układów, jak ABS, czy ESP. Opony też ważne W tym miejscu wracamy do samych opon – są one też sprężyste, a amortyzatorem nie możemy bezpośrednio wpłynąć na ich zachowanie. Same w sobie zawsze będą pochłaniały i oddawały część energii wynikającej z sił działających na zawieszenie podczas jazdy. Ze względu na fakt, że opona rozprasza tylko nieznaczną ilość energii, a tłumienie wynikające z zastosowania amortyzatora dotyczy w głównej mierze sprężyny zawieszenia – w układzie zawieszenia będzie powstawał rezonans. Są to nasilające się drgania, które powstają w przypadku, kiedy częstotliwość drgań dostarczanych z zewnątrz pokrywa się z częstotliwością drgań własnych układu zawieszenia. W momencie powstania rezonansu nacisk koła na nawierzchnię jest najmniejszy. Ocena sprawności Zmniejszenie nacisku koła na nawierzchnię jest zjawiskiem niepożądanym, a nawet niebezpiecznym, dlatego stanowi podstawę testu zawieszenia metodą EUSAMA. Metoda ta opiera się na pomiarze siły nacisku koła na płytę pomiarową przy częstotliwości rezonansowej, która występuje w pewnym zakresie drgań. Zasada badań polega na procentowym określeniu siły przylegania koła do podłoża. W trakcie testu koło samochodu ustawiane jest na płycie najazdowej, która wprawiana jest w drgania o amplitudzie ok. 6 mm z częstotliwością 24-25 Hz. Po wyłączeniu wymuszenia badana jest siła nacisku koła na płytę, której drgania stopniowo wygasają. Częstotliwość, przy której notuje się najmniejsze naciski to częstotliwość rezonansowa. Jeśli w trakcie badania koło oderwie się od płyty, mamy na pewno do czynienia z niesprawnym amortyzatorem. Ocenę skuteczności tłumienia amortyzatora określa wskaźnik EUSAMA który procentowo pokazuje stosunek minimalnego nacisku dynamicznego opony na podłoże (w trakcie wymuszenia drgań) ze statyczną siłą nacisku. Wskaźnik niższy od 20% świadczy o niesprawnym elemencie tłumiącym, natomiast wskaźnik 100% jest nieosiągalny. - W czasie badania na urządzeniu kontrolnym nie bada się tylko amortyzatora, ale całe zawieszenie jako zestaw części – sprężynę, amortyzator, oponę, tuleje – razem. Tego się nie da rozdzielić. Jeśli chcielibyśmy zbadać sam amortyzator, to konieczne byłoby jego zdemontowanie i sprawdzenie na przystosowanym do tego stanowisku laboratoryjnym. - Andrzej Wojciech Buczek, IHR Warszawa

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=