E-Auto Service Manager 9/2023

ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 09/2023 - PRZEGLĄD CZUJNIKÓW ORAZ METODY ICH KALIBRACJI - SPAWALNICTWO - TRWAŁE POŁĄCZENIE - LAKIEROWANIE ELEMENTÓW Z TWORZYW SZTUCZNYCH - LAKIEROWANIE SPOT

DOŻYWOTNIA GWARANCJA OD HELLA DLACZEGO WARTO WYBRAĆ PRODUKTY OBJĘTE DOŻYWOTNIĄ GWARANCJĄ: Zyskujesz komfort i bezpieczeństwo dzięki wydłużonemu bezterminowo okresowi gwarancji Utrzymujesz wartość swojego pojazdu - w przypadku jego sprzedaży, prawa dożywotniej gwarancji przechodzą na nowego własciciela W przypadku akceptacji reklamacji otrzymujesz zwrot pieniędzy lub wymianę na nowy produkt Wybierasz produkt wykonany w jakości oryginalnego wyposażenia Hella posiada ponad 100-letnie doświadczenie przy produkcji oświetlenia Produkty w ramach Programu Dożywotniej Gwarancji posiadają szerokie pokrycie carparku w Polsce Programem objętych jest ponad 1800 części Dowiedz się więcej o Programie Dożywotniej Gwarancji: www.hella.pl/dozywotniagwarancja W Programie Dożywotniej Gwarancji znajdują się produkty wykonane w technologii Halogen i Xenon dla pojazdów z kierownicą po lewej stronie. PRODUKTY OBJĘTE DOŻYWOTNIĄ GWARANCJĄ: Reflektory przednie Reflektory przeciwmgielne Lampy tylne Kierunkowskazy

PULS BRANŻY 8 BEZPIECZEŃSTWO NA DRODZE – WSPÓLNA SPRAWA 12 KIEDY CZERWONY ZNACZY NAJDROŻSZY 16 RYNEK MOTORYZACYJNY Q2 2023 23 SAMOCHÓD SOLARNY POKRYTY LAKIERAMI CROMAX 26 SPRAWDZANIE HISTORII POJAZDU PO NUMERZE REJESTRACJI 30 JAK ZMIENIĄ NASZĄ CODZIENNOŚĆ WARSZTAT 34 TRWAŁE POŁĄCZENIE AUTO-LAKIERNIA 40 PROCES LAKIEROWANIA ELEMENTÓW SAMOCHODU WYKONANYCH Z TWORZYW SZTUCZNYCH 44 OPTYMALIZACJA KOSZTÓW POPRZEZ PRECYZYJNE NAPRAWY – LAKIEROWANIE SPOT NOWOŚCI 48 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl PRZYGOTOWANIE Sławomir Pasznik Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 09/2023 - PRZEGLĄD CZUJNIKÓW ORAZ METODY ICH KALIBRACJI - SPAWALNICTWO - TRWAŁE POŁĄCZENIE - LAKIEROWANIE ELEMENTÓW Z TWORZYW SZTUCZNYCH - LAKIEROWANIE SPOT

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 BEZPIECZEŃSTWO NA DRODZE – WSPÓLNA SPRAWA Obrażenia odniesione w wypadkach drogowych mają poważny wpływ na gospodarki krajowe, kosztując kraje 3% ich rocznego produktu krajowego brutto. Według danych przygotowanych przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, koszty wszystkich zdarzeń drogowych Polsce w 2021 r. wyniosły 39,3 mld zł. Według danych policji w 2022 roku w wypadkach drogowych w Polsce zginęły 1883 osoby. Dlatego zwiększanie poziomu bezpieczeństwa na drogach, to jeden z głównych celów rządzących jak i producentów współczesnych pojazdów. Jakie rozwiązania stosuje się, żeby zwiększyć bezpieczeństwo na drodze? Zmniejszenie liczby wypadków drogowych to kierunek w jakim podąża współczesna motoryzacja. Nie tak dawno temu, Parlament Europejski wprowadził w życie rozporządzenie 2019/2144, które obowiązuje od 6 lipca 2022r. i nakłada na producentów pojazdów obowiązek wyposażenia ich w szereg układów: 1. Zaawansowane systemy hamowania awaryjnego 2. System awaryjnego utrzymywana pojazdu na pasie ruchu 3. Inteligentny asystent kontroli prędkości 4. Ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon 5. Ostrzeganie o senności i spadku uwagi kierowcy. 6. Zaawansowany system ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy 7. Awaryjny sygnał stopu 8. Wykrywanie obiektów przy cofaniu 9. Rejestrator danych na temat zdarzeń (czarna skrzynka)

5 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 Niezależnie od narzuconych wymagań, producenci od lat wyposażają swoje pojazdy w różnego rodzaju systemy wspomagające kierowcę, gdyż według statystyk ok. 90% wypadków i kolizji drogowych jest do pewnego stopnia wynikiem błędu ludzkiego. Różnorodne systemy ADAS mogą realnie przyczynić się do zmniejszenia liczby wypadków spowodowanych ludzką pomyłką, których działanie ma na celu pośrednio zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom na drogach. Co to jest system ADAS i jak działa? ADAS (z ang. Advanced Driver Assistance Systems) to ogólna nazwa systemów montowanych w pojazdach, których celem jest poprawa bezpieczeństwa. Najważniejsze z nich to te, które mają za zadanie ostrzega kierowcę (np. rozpoznawanie znaków), wymusza wcześniejsze działanie ( np. system awaryjnego hamowania) lub korygować działania kierowcy ( np. asystent utrzymania pasa ruchu) . Advanced Driver Assistance Systems jest “mózgiem”, który do działania wykorzystuje sieć wszystkich czujników i sterowników, zamontowanych w pojeździe. Dzięki temu komunikacja w całym systemie jest błyskawiczna. Najczęściej wykorzystywane czujniki w systemach ADAS: • Kamera multifunkcyjna • Radar wykorzystujący fale radiowe (zarówno dalekiego jak i krótkiego zasięgu) • LiDAR działający podobnie jak Radar, wykorzystujący jednak wiązki światła (laser) zamiast fal radiowych • Kamery wspomagania parkowania • Czujniki ultradźwiękowe, znane z systemów parkowania od lat • Kamery podczerwone do systemów wspomagania jazdy nocą (Night Vision) • Funkcja 5G i V2X Kiedy konieczne jest przeprowadzenie kalibracji ADAS? Większość czujników jest bardzo precyzyjnie ukierunkowanych i będzie wymagać kalibracji, jeśli ich pozycja zostanie w jakikolwiek sposób naruszona. Należy wziąć pod uwagę, że błędne ustawienie czujnika, nawet o ułamek milimetra lub kąt kilku minut, może spowodować, że pojazd nie będzie utrzymywał zakładanego przez producenta toru jazdy. Często nawet niewielka kolizja

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 lub kolizja parkingowa mogą spowodować zmiany w czujnikach odpowiedzialnych za funkcje wspomagające kierowcę. Kalibracja systemów ADAS powinna następować po każdej czynności serwisowej związanej z ingerencją bezpośrednio w system np. wymiana kamery, czujnika radarowego, jak również po naprawach systemów powiązanych z ADAS np. po wymianie szyby, demontażu pasa przedniego z czujnikiem radarowym, ale również po naprawie zawieszenia wraz z geometrią kół czy zmianie rozmiaru opon. Niestety, nie wszystkie czujniki ADAS mają możliwości autodiagnostyki, które informują kierowcę o niepoprawnym działaniu/montażu. Profesjonaliści z branży motoryzacyjnej muszą znać i przestrzegać standardów OEM dotyczących kalibracji ADAS, aby systemy ADAS pojazdu działały prawidłowo. W Hella Gutmann prawie każdy tester z serii mega macs oferuje możliwość kalibracji czujników radarowych, laserowych czy kamery. Niektóre samochody na rynku mają systemy ADAS, które są kalibrowane dynamicznie. W przypadku tego typu kalibracji wystarczy jechać w odpowiednich warunkach, a system dostosuje się automatycznie. Wielu producentów preferuje kalibrację statyczną ze względu na dużą zależność od czynników drogowych, takich jak niekorzystne warunki pogodowe, natężenie ruchu lub nieodpowiednia infrastruktura. Do tego typu kalibracji warsztat musi dysponować odpowiednim stanowiskiem roboczymi i dodatkowym wyposażeniem. Hella Gutmann oferuje narzędzia z serii CSC-Tool. Ważną częścią tego typu wyposażenia jest tablica kalibracji kamery, która zawiera obrazy referencyjne dla każdego modelu samochodu. Kalibracja systemu przedniej kamery polega na poprawnym ustawieniu urządzenia z daną tablicą przed pojazdem i zapisaniu ustawień w sterowniku kamery. Postępy w elektronice oznaczają, że kontrolery systemowe i kamery w dzisiejszych samochodach są znacznie bardziej wydajne niż w poprzednich latach, co oznacza, że ​mogą wykonywać coraz więcej zadań jednocześnie. Dlatego jeden lub więcej systemów kamer może być odpowiedzialnych za działanie różnych systemów ADAS. PRZEGLĄD CZUJNIKÓW ORAZ METODY ICH KALIBRACJI Kamery za szybą czołową Stosowane są najczęściej w automatycznym hamowaniu awaryjnym, aktywnym tempomacie, utrzymywaniu pasa ruchu, hamowaniu w ruchu miejskim, automatycznym włączaniu świateł drogowych, rozpoznawaniu znaków i dopasowywaniu wiązki świateł do warunków drogowych. Kamera zamontowana za przednią szybą rejestruje jadące z przodu i nadjeżdżające z naprzeciwka pojazdy i tak steruje reflektorami, że rzucany przez nie snop światła kończy się przed tymi pojazdami. Pozwala to na zwiększenie wynoszącego obecnie ok. 65 m zasięgu świateł mijania do nawet 200 m Ponieważ kamery są urządzeniami optycznymi, które muszą „widzieć” dro-

7 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 gę, są one montowane na przedniej szybie w celu łatwej identyfikacji. Mogą jednak mieć różne formy i pozycje. Mogą być zintegrowane z szybą, montowane w dachu lub jako część obudowy lusterka. Niektórzy producenci samochodów, w tym Subaru i Land Rover, zwiększają głębię widzenia drogi, umieszczając dwie kamery dalej od siebie. Optyka wysokiej rozdzielczości używana w kamerach nie różni się od tych stosowanych w aparatach cyfrowych, co sprawia, że systemy ADAS są to dużej mocy mikroprocesory i algorytmy zaawansowanego przetwarzania danych. System stale zmienia obraz analogowy na format cyfrowy, a całość przetwarzana jest na odpowiednie dane, które samochód wykorzystuje do zapewnienia nam jak największego bezpieczeństwa w trakcie jego prowadzenia. Kalibracja systemu kamer/kamery może wymagać ustawienia pojazdu na stanowisku z urządzeniem CSC Tool i odpowiednią tablicą wzorcową lub system będzie się kalibrował dynamicznie, co oznacza konieczność wykonania przejazdu samochodem w ściśle określonych warunkach drogowych (ilość znaków, pasy poziome na drodze, odpowiednia prędkość). System kamer (kamery parkowania) Niektóre samochody mają 360-stopniowe systemy kamer „surround”, które wykorzystują wiele małych kamer, aby pokazać, co znajduje się wokół auta. Kamery te są prostsze i mają niższą rozdzielczość niż kamery stosowane w przednich szybach, ale również wymagają kalibracji. Kamery są zwykle umieszczone w przednim zderzaku lub grillu, lusterkach wstecznych i pod klapą bagażnika. Komputer systemu sterowania zespala widok z kilku kamer, aby zapewnić płynny ogólny obraz, który jest wyświetlany na wyświetlaczu multifunkcyjnym pojazdu. Producenci pojazdów również w tym przypadku stosują dwa różne sposoby kalibracji. Dynamiczny polegający na przeprowadzeniu przejazdu samochodem. Statyczny do przeprowadzenia którego warsztat musi być wyposażony w odpowiednie tablice referencyjne układane przed/za pojazdem, maty rozkładane po bokach pojazdu do kalibracji systemów 360 stopni a w niektórych przypadkach dodatkowe tablice referencyjne stojące za pojazdem.

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 Kamery termowizyjne Asystent jazdy nocnej wyświetla obraz z kamery termowizyjnej umieszczonej za przednią szybą lub w atrapie pojazdu na tablicy wskaźników bądź ekranie sytemu multimedialnego. Kamera termowizyjna wspomaga i rozszerza zmysł wzroku w niezwykle efektywny sposób. Pozwala dostrzec obiekty, które są daleko poza zasięgiem świateł, nawet jeśli auto posiada najbardziej zaawansowany system oświetlenia typu Matrix LED. To asystent, który faktycznie znacząco poprawia bezpieczeństwo jazdy nocą poza miastem. W obecnych generacjach systemy termowizyjne posiadają funkcję wykrywania pieszych oraz zwierząt, dzięki której na wyświetlaczu są oni podświetlani (ujmowani w ramki). Jeżeli auto wyposażone w reflektory adaptacyjne, w przypadku wykrycia w strefie przed samochodem człowieka ostrzegą go oraz kierowcę przez skierowanie na delikwenta snopu światła, które kilkukrotnie mrugnie. W przypadku zwierząt, z uwagi na nieprzewidywalność reakcji stosowane jest jedynie doświetlenie. Do prawidłowej kalibracji kamer podczerwonych wymagana jest odpowiednia tablica referencyjna OEM, ustawiona w odpowiedniej odległości przed pojazdem Przednie czujniki radarowe Tempomat adaptacyjny, ostrzegający o niebezpieczeństwie kolizji i automatyczne hamowanie awaryjne są systemami ADAS, najczęściej współpracujące z przednimi czujnikami radarowymi. Radar wysyła fale radiowe, które odbijają się od napotkanych przeszkód i na podstawie czasu odbicia precyzyjnie rozpoznaje obiekty, ich położenie, względną prędkość i kierunek- ruchu. Czujnik radarowy z własnych obserwacji wysyła dane do sterownika regulacji odstępu, który przetwarza je, łączy i wykorzystuje. Czujniki radarowe są zwykle montowane w przednim zderzaku, osłonie chłodnicy lub za nimi. Fale radiowe mogą przenikać przez szklane i plastikowe osłony zderzaków lub materiał kratki, a sam czujnik zwykle ma osłonę, która chroni go przed kamieniami i innymi odpadami drogowymi. Często ustalenie istnienia takich systemów jest trudne ze względu na sposób instalacji i lokalizację samych czujników. Podobnie jak w przypadku kamer, producenci stosują dwie metody kalibracji, statyczną do której wymagane jest odpowiednie wyposażenie (tablica kalibracyjna z regulacją pochylenia do symulowania przyspieszania, jazdy ze stałą prędkością oraz hamowania pojazdu) oraz metodę dynamiczną przeprowadzając jazdę samochodem w określonych warunkach Czujniki radarowe narożne Systemy ostrzegania przed kolizją boczną, monitorowanie martwego pola lub system manewrowania pojazdem wykorzystują czujniki radarowe montowane w przednim lub tylnym zderzaku. System czujników może ostrzegać

9 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 o zagrożeniu za pojazdem podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego lub ostrzegać podczas wysiadania z samochodu, aby nie otwierać drzwi bocznych gdy pojazd jest zaparkowany na chodniku równolegle do jezdni po której poruszają się samochody. Ze względu na potencjalne zakłócenia większość producentów samochodów nie zezwala na naprawy zderzaków, zespołów komponentów, w których znajdują się czujniki radarowe. Ważna dla prawidłowego działania jest również grubość powłoki lakierniczej. Podobnie jak w przypadku radarów przednich, kalibracja tylnych czujników radarowych ADAS jest statyczna, dynamiczna lub obejmuję połączenie obydwu metod. W zależności od modelu OEM i roku modelowego istnieje wiele różnych procedur kalibracji tylnych czujników radarowych, z których wszystkie wymagają testera diagnostycznego, urządzeń pomiarowych i innego wyposażenia. Do przeprowadzenia kalibracji statycznej może być potrzebna mata kalibracyjna, reflektor narożny lub urządzenie wykorzystujące efekt dopplera. Czujniki ultradźwiękowe Czujniki ultradźwiękowe są stosowane głównie w systemach wspomagania parkowania. Są montowane na przednim lub tylnym zderzaku, wykorzystują odbicie fal dźwiękowych o wysokiej częstotliwości (w sposób podobny do radaru) do wykrywania osób, samochodów i innych obiektów znajdujących się w pobliżu pojazdu. Ten typ czujnika stosowany jest w niektórych pojazdach jako system automatycznego parkowania oraz może być wykorzystany jako dodatkowy czujnik w systemach monitorowania martwego pola. Nie wszystkie czujniki ADAS są nawet przeznaczone do kalibracji. Na przykład sonarowe/ultradźwiękowe czujniki parkowania nie zawsze wymagają kalibracji. Jednakże, ponieważ są one osadzone w zderzaku, konieczna może być wymiana uszkodzonego zderzaka na nowy. LiDAR Light Detection and Ranging. Czujniki stosowane np. w Audi montowane w przedniej atrapie, bądź spotykane w autach marki Toyota lub Volvo umieszczone za szybą czołową. Ogólną zasadę działania można porównać do zasady czujnika radarowego zamiast fal radarowych emitowane są wiązki laserowe, które odbijają się, gdy uderzają w inne przedmioty. Wyznaczenie odległości obiektu jest możliwe poprzez określenie czasu pracy od emisji do odbioru odbitych wiązek. Przewagą Lidaru nad radarem jest to, że może on zbudować dokładny monochromatyczny obraz 3D obiektów. Czujniki lidarowe w niektórych modelach pojazdów są kalibrowane automatycznie przy kalibracji kamery, jednakże w przypadku koncernu Audi, wymagana jest, jak w przypadku radarów odpowiednia tablica referencyjna do kalibracji statycznej.

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 5G i V2X Ta nowa funkcja 5G ADAS zapewnia komunikację między pojazdem a innymi pojazdami lub pieszymi ze zwiększoną niezawodnością i mniejszym opóźnieniem, ogólnie określaną jako V2X. Obecnie miliony pojazdów łączą się z sieciami komórkowymi w celu nawigacji w czasie rzeczywistym. Ten system ulepszy istniejące metody i sieć komórkową, aby poprawić świadomość sytuacyjną, kontrolę lub zasugerować dostosowanie prędkości w celu uwzględnienia korków ulicznych oraz zapewnić aktualizacje map GPS w czasie rzeczywistym. V2X jest niezbędny do obsługi bezprzewodowych aktualizacji oprogramowania dla szerokiej gamy systemów opartych na oprogramowaniu w samochodach, od aktualizacji map, przez poprawki błędów, po aktualizacje zabezpieczeń i nie tylko. Samochody, które są w pełni autonomiczne jeszcze do niedawna były przedmiotem science fiction i ciężko było sobie wyobrazić pojazdy o takich możliwościach. Wdrożenie systemów ADAS pozwoliło jednak na zmianę zwykłego pojazdu w niemalże “inteligentne”, w pełni samodzielne auto, w którym kierowca nie jest już niezbędny podczas podróży. Mnogość funkcji jakie wykonują systemy ADAS wymusza zastosowanie wielu rodzajów czujników, które przekazują informację o otoczeniu do sterownika, który zarządza odpowiednimi elementami wykonawczymi aktywując np. hamulec awaryjny. Technologia czujników ADAS to ekscytująca innowacja, lecz należy pamiętać, że bez kalibracji systemy ADAS pojazdu mogą nie działać lub nawet działać nieprawidłowo — inicjując ostrzeżenia, hamując lub kierując zbyt wcześnie lub zbyt późno. Stąd też czołowe firmy z branży, do których należy Hella zostawia konkurencję w tyle i zapewniają swoim klientom odpowiednie produkty i niezbędny „know how” w zakresie kalibracji i obsługi systemów ADAS.

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 PROMOCJA HATTRICK! Promocja Hattrick obowiązuje od 01.09.2023 do 31.12.2023. Kupując CSC Tool SE wraz z uchwytami na koło SE - otrzymasz 3 dowolnie wybrane tablice do kalibracji kamer za 1€ netto/sztuka. Hella Polska sp. z o.o. Al. Wyścigowa 6 02-681 Warszawa Infolinia Hella Gutmann: 800 42 55 66 adas.hpl@hella.com www.hella.pl hella.polska

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 KIEDY CZERWONY ZNACZY NAJDROŻSZY, CZYLI “KOLOR MA ZNACZENIE” - RAPORT OTOMOTO Jeśli Rolls Royce Cullinan - to czarny, Bentley Continental GT - szary, Mercedes klasy G - czerwony. Co je łączy? Kwota ponad 2 milionów złotych, za które samochody w tych kolorach są wystawione na OTOMOTO. Jednak powiązanie koloru z ceną modeli nie ogranicza się wyłącznie do pojazdów w segmencie premium. Z analizy średnich cen najpopularniejszych modeli w określonych kolorach wynika, że różnice mogą być naprawdę znaczące i sięgać ponad 50%. Raport OTOMOTO „Kolor ma znaczenie” został przygotowany na podstawie ogłoszeń, które pojawiły się na platformie w latach 2022-2023. Czerwone biją białe Według raportu OTOMOTO Internetowy Samochód Roku 2022, najczęściej wyszukiwanym modelem w ubiegłym roku było BMW serii 3. Analiza średnich cen tego modelu, wystawianych w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy wskazuje jednoznacznie – najczęściej wyszukiwany przez Polaków model samochodu najwyższe ceny osiąga w kolorze czerwonym. W przypadku tego modelu – średnio najtaniej wystawiane są białe egzemplarze, a różnica średniej to ponad 130 tysięcy złotych – czyli około 55%. Podobne relacje zachodzą w przypadku modelu BMW X5 – tu też średnio najdroższe są czerwone, a najmniej (choć wciąż ponad 400 tysięcy złotych) trzeba zapłacić za biały lakier – różnica średniej ceny to około 30%.

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 W przypadku trzeciego, najpopularniejszego samochodu z roku 2022 – BMW serii 5, cenowy prym wiodą modele w innych niż klasyczne kolorach. Zebrane w jednej grupie samochody, których lakier nie klasyfikuje się jako czarny, biały, czerwony lub szary, są średnio o 22% drożej wyceniane, niż białe modele BMW serii 5. Co marka, to inny kolor Korelacja między kolorem a ceną nie jest jednoznaczna – analiza modeli pochodzących od różnych producentów nie pozwala określić jednego koloru lakieru, charakteryzującego najdroższe modele dla różnych marek. Różnica między „najdroższym”, a „najtańszym” kolorem, nie zawsze jest tak znacząca, jak w przypadku BMW serii 3. Z raportu wynika, że najwyższe średnie ceny osiągają czerwone modele Skody Octavii, Skody Superb oraz Volkswagena T-roc. Szary króluje w przypadku Kii Sportage i Hyundaia Tucsona, najwyżej wyceniane są czarne modele Mercedes Benz GLE, a Cupra Formentor osiąga najwyższe kwoty, gdy jest w kolorze innym niż klasyczne. Paleta motoryzacyjnego rynku 2022-2023 Niecała 1/3 nowych samochodów wystawianych w ostatnich miesiącach na OTOMOTO to modele, których lakier nie mieści się w „kryte-

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 riach” klasycznych kolorów. W tych podstawowych czterech barwach zamyka się kolorystyczna gama niemal 70% wystawianych nowych aut. Najczęściej można trafić na szare pojazdy (23,37%), dalej na czarne i białe (po około 19%) i czerwone (8,32%). Preferencje Polaków pozostają stonowane – wśród poszukujących nowych modeli, najwięcej osób zwracało uwagę na czarny lakier (aż o 19% częściej niż na inny - z wyłączeniem białego, szarego i czerwonego). Poddając analizie kolor lakieru i wiek samochodów widzimy wyraźnie trend kolorystycznego wyciszania

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 O OTOMOTO: OTOMOTO to platforma należący do Grupy OLX, skupiająca wokół siebie ekosystem narzędzi wspierających w zakupie i sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych, a także pojazdów ciężkich i maszyn rolniczych oraz części motoryzacyjnych. W ofercie OTOMOTO znaleźć można m.in. finansowanie, możliwość weryfikacji historii samochodu, narzędzia szacujące cenę pojazdów. Na pytania kupujących odpowiada działający przez 365 dni w roku zespół obsługi klienta, z kolei sprzedający mogą liczyć na wsparcie dedykowanego opiekuna telefonicznego lub terenowego. Z marką związane są także Carsmile, czyli największa w Polsce platforma online samochodów w abonamencie, Otomoto Klik, gdzie można kupić samochody po szczegółowej inspekcji, wyposażone w Cyfrowy Paszport Pojazdu. Co miesiąc z OTOMOTO korzysta około 6 milionów internautów, którzy generują ponad 153 milionów odsłon (dane Gemius). ulic. Wymieniając samochody na młodsze modele, mamy coraz mniejszą szansę trafić na kolory spoza klasycznej (czarny, biały, szary, czerwony) palety. Podczas gdy wśród dostępnych na OTOMOTO samochodów w wieku 20-25 lat w ponad 70% przypadków można trafić na oryginalny kolor lakieru (np. zielony, pomarańczowy czy niebieski), tak w przypadku samochodów w wieku do 2 lat, tylko 1/3 aut mieści się w tym kolorystycznym kryterium. Kolor to charakter? O ile w przypadku koloru lakieru można mówić o korelacji z ceną, a nie o wpływie na nią (czerwone samochody faktycznie bywają szybkie, ale to nie kolor wpływa na możliwości silnika!), to z badań przeprowadzonych kilka lat temu w Wielkiej Brytanii przez firmę Carcraft wynika, że za wyborem koloru przemawiają określone cechy charakteru właścicieli pojazdów. Zgodnie z wynikami badania czarny lakier mają wybierać osoby niezależne i ambitne, niebieski – spokojne i zrównoważone, a szary rozważne i ostrożne. Otwartym pytaniem pozostaje, czy podobne cechy, w związku z wyborem koloru pojazdu, można przypisywać kierowcom w Polsce.

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 RYNEK MOTORYZACYJNY Q2 2023 • W czerwcu nastąpił wzrost produkcji sprzedanej przemysłu m.in. w produkcji pojazdów samochodowych, przyczep i naczep. • Dobre notowania dystrybutorów samochodowych części zamiennych. • W Polsce przybywa pojazdów elektrycznych i stacji ładownia. NOTOWANIA DYSTRYBUTORÓW SAMOCHODOWYCH CZĘŚCI ZAMIENNYCH, INWESTYCJE, ROZWÓJ ELEKTROMOBILNOŚCI. MOTOFAKTOR.PL. PODSUMOWUJE RYNEK MOTORYZACYJNY W DRUGIM KWARTALE 2023 R. Co słychać w gospodarce Według danych GUS w czerwcu 2023 r. produkcja sprzedana przemysłu była niższa o 1,4% w porównaniu z czerwcem ub. roku, kiedy notowano wzrost o 10,4% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, natomiast w porównaniu z majem br. wzrosła o 1,2%. W okresie styczeń – czerwiec br. produkcja sprzedana przemysłu była o 1,7% niższa w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku, kiedy notowano wzrost o 13,6% w stosunku do porównywalnego okresu poprzedniego roku. Wzrost produkcji sprzedanej przemysłu, w porównaniu z czerwcem ub. roku, wystąpił w 12 działach, m.in. w produkcji pojazdów samochodowych, przyczep i naczep – o 19,7%, urządzeń elektrycznych – o 9,7%, maszyn i urządzeń – o 7,4%, w naprawie, konserwacji i instalowaniu maszyn i urządzeń – o 7,1%, w produkcji komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych – o 3,0%.Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w czerwcu 2023 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 11,5% (przy wzroście cen usług – o 11,7% i towarów – o 11,4%). W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług utrzymały się na tym samym

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 poziomie (w tym towarów spadły – o 0,2%, a ceny usług wzrosły – o 0,6%). W czerwcu br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie rekreacji i kultury (o 1,1%), restauracji i hoteli (o 0,7%) oraz zdrowia (o 0,5%), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,07 p. proc., 0,04 p. proc. i 0,03 p. proc.Z kolei indeks PMI przemysłu nurkuje, spadek liczby zleceń z przemysłu raportuje branża transportowa – zauważa firma faktoringowa Finea. Indeks Menadżerów Zakupów polskiego sektora przemysłowego w czerwcu spadł gwałtownie do 45,1 pkt. z 47,0 pkt. w maju. W lipcu był jeszcze niższy – 43,5 pkt. To kolejny miesiąc poniżej neutralnego progu 50,0 i najgorszy odczyt od listopada 2022 r. To wskazuje na pogorszenie koniunktury w polskim przemyśle piętnasty miesiąc z rzędu. Czerwcowe dane dowodzą mniejszego popytu na polskie produkty przemysłowe. To oznacza mniej zleceń dla przewoźników.Z Barometru EFL na III kwartał tego roku wynika, że 50,5% firm uważa, że kondycja ich biznesu w najbliższych miesiącach pogorszy się przez rosnące ceny. To o 8 pp. mniej niż kwartał wcześniej. Najbardziej zagrożone inflacją są firmy handlowe i HoReCa (po 59% wskazań). Natomiast transport, który kwartał temu czuł się najbezpieczniej, jest jedynym sektorem ze wzrostem obaw inflacyjnych (z 32,5% do 47,5%). Z drugiej strony, coraz mniej MŚP obawia się nega-

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 tywnych skutków wojny w Ukrainie (z 22,5% w II kwartale br. do 17% w III kwartale br.).Wśród 5 z 6 badanych sektorów (budownictwo, handel, HoReCa, przemysł, usługi) widać spadające obawy o wpływ inflacji na prowadzony biznes. Największy odsetek przedsiębiorców, którzy obawiają się o ten czynnik, występuje w branży handlowej (59% wskazań, spadek o ponad 14 p.p. w stosunku do II kwartału) oraz HoReCa (59% wskazań, spadek o ponad 21 p.p. w stosunku do II kwartału).Z odwrotną sytuacją, niż to miało miejsce w poprzednim kwartale, mamy do czynienia w branży transportowej. W II kwartale była tutaj najmniej liczna grupa pesymistów inflacyjnych. Tym razem na negatywny wpływ inflacji na biznes transportowy wskazuje 47,5% zapytanych. Trzy miesiące wcześniej było to 32,5%.Z trwającą pandemią czy wojną w Ukrainie przedsiębiorcy potrafili się oswoić. Negatywne skutki tych wydarzeń w szczególności w początkowym okresie wywoływały niepokój, zmuszały do podejmowania nieplanowanych działań. Z czasem jednak „stawały się codziennością” i budziły mniejsze obawy. Inaczej jest jednak z inflacją, która utrzymuje się od kilku miesięcy na tzw. płaskowyżu i perspektywa zejścia z niego nie jest zbyt optymistyczna. Naturalnie więc ten czynnik wywołuje negatywne emocje wśród przedsiębiorców, w szczególności reprezentujących takie branże jak HoReCa, handel czy produkcja. Polacy odczują to także w swoich portfelach – nie tylko robiąc codzienne zakupy, ale planując wyjazdy w sezonie urlopowo-wakacyjnym. Radosław Woźniak prezes zarządu EFL Jak się mają spółki giełdowe i dystrybutorzy części zamiennych

19 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 Na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych notowane są akcje dwóch polskich dystrybutorów samochodowych części zamiennych Inter Cars i Auto Partner SA.W czerwcu 2023 roku o 17,2% wzrosła sprzedaż Grupy Inter Cars w Polsce w porównaniu z czerwcem 2022 i wyniosła 626,6 mln zł. Przychód ze sprzedaży całej Grupy Inter Cars wyniósł 1,042 mld zł i był o 18,3% wyższy niż w analogicznym miesiącu roku ubiegłego. Sprzedaż zagranicznych spółek dystrybutora była o 23,5% wyższa niż przed rokiem. Wartość sprzedaży Grupy Kapitałowej Auto Partner w czerwcu 2023 roku wzrosła do 317,310 mln zł – z 246,507 mln zł w analogicznym okresie rok wcześniej. Narastająco w okresie styczeń – czerwiec 2023 Grupa odnotowała 31,83-proc. wzrost sprzedaży: do 1,775 mld zł z 1,346 mld zł w okresie styczeń – czerwiec 2022 roku. W maju tego roku BYD Truck ogłosił strategiczne partnerstwo z Inter Cars, który od jest dystrybutorem pojazdów ciężarowych i dostawczych BYD Truck w Polsce.A co innych polskich dystrybutorów? Dystrybutor części zamiennych do pojazdów ciężarowych – Martex – otworzył nowy oddział pod Krakowem. W maju rozpoczął działalność nowy oddział Inter-Team w Pile, a EUROPART otworzył oddział w Śremie.Stellantis ogłosił, że zamówienia na oryginalne części zamienne do pojazdów marek Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional, Jeep i Lancia obsługuje marka Distrigo. Przemysł, fabryki motoryzacyjne i sojusze Drugi kwartał 2023 r. to sporo nowych inwestycji. Na polskim rynku firma Brembo rozpoczęło rozbudowę zakładu w Dąbrowie Górniczej, z kolei Tenneco otworzyło nowoczesne centrum inżynieryjne w Gliwicach.MAN zakończył rozbudowę swojego zakładu w podkrakowskich Niepołomicach. Ale są też pesymistyczne informacje – Scania ogłosiła, że zamyka fabrykę nadwozi autobusów w Słupsku.AVA CEE zmieniła nazwę na Highway Automotive i zaprezentowała nowe logo spółki, natomiast BorgWarner podjął decyzję o przeniesieniu swoich dotychczasowych działań prowadzonych w Krakowie do nowej siedziby w kompleksie Ocean Office Park.Tymczasem na rynkach zagranicznych – firmy Stellantis i Foxconn powołały SiliconAuto, spółkę joint venture, która od 2026 r. ma projektować i sprzedawać najnowocześniejsze półprzewodniki dla branży moto, a Stellantis i Galloo przymierzają się do utworzenia spółki joint venture zajmującej się recyklingiem pojazdów wycofanych z eksploatacji. Sieci warsztatowe W czerwcu odbyła się coroczna Konferencja Sieci EuroWarsztat, podczas której goszczono międzynarodowe grono, w tym partnerów Groupauto CEE z Groupauto Rumunia, a także przedstawicieli Bułgarii, Czech, Słowacji i Węgier. Integralną częścią Konferencji EuroWarsztat była zainaugurowana w ubiegłym roku sieć NexDrive, dedykowana obsłudze pojazdów z napę-

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 dami alternatywnymi.Sieć Q Service Castrol zyskała nowego partnera – do grona firm wspierających warsztaty zrzeszone pod logiem „Q” dołączył NRF. Zmiany personalne Maciej Oleksowicz, Prezes Zarządu Inter Cars, został wybrany na dwuletnią kadencję do zarządu Polskiej Rady Biznesu na funkcję wiceprezesa.Podczas Zgromadzenia Akcjonariuszy ATR International AG w Kopenhadze Krzysztof Soszyński (Inter Cars) i Varun Laroyia (LKQ Europe), zostali wybrani do Rady Nadzorczej spółki.Philipp Grosse Kleimann został nowym szefem jednostki biznesowej Aftermarket i członkiem komitetu zarządzającego MAHLE. Podczas Walnego Zebrania Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) w maju wyłoniono nowy Zarząd SDCM. W jego skład weszli: Joanna Krężelok – TMD Friction, Krzysztof Soszyński – Inter Cars, Adam Kapek – Moto-Profil, Mariusz Dankowski – Groupauto CEE oraz Sławomir Welezinski – Delphi Technologies. Prezesem Zarządu wybrany został jednogłośnie dotychczasowy dyrektor zarządzający SDCM Tomasz Bęben.Na ostatnim Zwyczajnym Walnym Zgromadzeniu Spółki Firmy Oponiarskiej Dębica w czerwcu został wybrany 8-osobowy skład jej Rady Nadzorczej na nową kadencję. Elektromobilność W I połowie br. liczba pojazdów elektrycznych w Polsce zwiększyła się o 11 489 sztuk (+72% r.r.) – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.Pod koniec czerwca 2023 r. po polskich drogach jeździły 80 232 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 40 780 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 39 452 szt.Liczba samochodów dostawczych i pojazdów ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 4 459 szt., z czego BEV stanowiły ponad 99%. Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec czerwca składała się z 17 888 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 572 426 szt.Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 906 szt.Pod koniec czerwca 2023 r. w Polsce funkcjonowało 2885 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (5709 punktów). 31% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 69% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W czerwcu uruchomiono 49 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (112 punktów).Parlament Europejski i Rada UE przyjęły ważne rozporządzenie dla rynku elektromobilności – baterie wysokiego napięcia do pojazdów mają być trwalsze, wydajniejsze i prostsze w recyklingu.Rozwój elektromobilności to również duże inwestycje i nowoczesne technologie. W regionie Hauts-de-France ruszyła pierwsza gigafabryka akumulatorów

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 utworzona przez firmę Stellantis wraz z TotalEnergies i Mercedes-Benz. Ford otworzył Centrum Pojazdów Elektrycznych w Kolonii, w którym będą powstawać jego elektryczne modele osobowe nowej generacji.Hyundai Motor Group i LG Energy Solution ogłosiły utworzenie spółki joint venture w USA, w zakresie produkcji ogniw do akumulatorów EV.Toyota zapowiedziała wprowadzenie nowej generacji wodorowych ogniw paliwowych w 2026 roku. Ich zasięg względem obecnych ogniw ma być większy o 20%, a BorgWarner przejmuje segment biznesowy Electric Hybrid Systems (EHS) od firmy Eldor.Chiński producent elektrycznych samochodów osobowych, SUV-ów i samochodów sportowych NIO coraz wyraźniej zaznacza swoją obecność na Europie powiększając sieć tzw. NIO House oraz punktów wymiany baterii. Najbliższy jest w Berlinie. Obecnie w ofercie NIO dostępne są 3 modele: ET 5, ET7 oraz EL7. Wszystkie auta oferowane są z jednakowymi pakietami bateryjnymi o pojemności 75 kWh lub 100 kWh (w przyszłości pojawić ma się również wersja 150 kWh).ORLEN VC, należący do Grupy ORLEN największy w Polsce korporacyjny fundusz venture capital, zainwestował w platformę umożliwiającą recykling akumulatorów z samochodów elektrycznych.

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 ZESPÓŁ INNOPTUS SOLAR TEAM PREZENTUJE SAMOCHÓD SOLARNY POKRYTY LAKIERAMI CROMAX Innowacyjna technologia firmy Axalta wspiera zrównoważony rozwój aerodynamicznego samochodu solarnego Infinite, samochód zasilany energią słoneczną, zaprojektowany i skonstruowany przez zespół studentów inżynierii z belgijskiego Uniwersytetu Katolickiego w Leuven, został oficjalnie zaprezentowany 14 lipca 2023 r. Pojazd, polakierowany w Centrum Szkoleniowym Axalta Refinish Academy w Mechelen, w Belgii, weźmie udział w wyścigu Bridgestone World Solar Challenge w Australii, w kategorii Challenger Class. Zawody odbędą się w dniach 22 - 29 października 2023 r. Będą to pierwsze wyścigi

PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 World Solar Challenge od 2019 r. Samochód został polakierowany przy użyciu produktów Cromax®, marki lakierów renowacyjnych klasy premium firmy Axalta. Innowacyjny system Ultra Performance Energy wykorzystuje rewolucyjną i opatentowaną przez Axalta technologię - Fast Cure Low Energy. Technologia ta znacznie zmniejsza zużycie energii w kabinie lakierniczej, jednocześnie zapewniając najwyższą jakość naprawy. To jedyny system lakierniczy, który pozwala na suszenie w niższych temperaturach lub na powietrzu w temperaturze 20°C. Członkowie zespołu Innoptus Solar Team współpracowali z doradcami technicznymi Axalta wykonując zadania przygotowawcze, takie jak szlifowanie, maskowanie czy oczyszczanie podłoża, a także prawidłowe umieszczenie wszystkich logo. Koen Silverans, Axalta Refinish Academy Manager, w Mechelen, mówi: „Za każdym razem, gdy gościmy studentów w naszym centrum, myślą oni bardziej przyszłościowo. W tym roku można śmiało powiedzieć, że zespół i ich pojazd Infinite są uosobieniem innowacyjności, zrównoważonego rozwoju i oszczędności energii – wartości, które z nimi dzielimy. Prezentacja samochodu odbyła się w nowoczesnym budynku portowym Havenhuis. Budynek, zaprojektowany przez Zahę Hadid, symbolizuje dynamiczny, niezawodny, ambitny i innowacyjny charakter Portu w Antwerpii – doskonale wpasowując się w wartości wyznawane przez Innoptus Solar Team i firmę Axalta.” Pauline Vanvuchelen, Business Relations w Innoptus Solar Team, mówi: „Axalta jest naszym partnerem już od 2015 roku, a nasza współpraca oparta jest na innowacyjnych rozwiązaniach, pasji oraz pracy zespołowej. Dlatego byliśmy pewni, że Axalta

PULS BRANŻY 25 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 O Axalta Refinish: Axalta Refinish - dział zajmujący się produktami do renowacji należący do firmy Axalta, światowego lidera branży lakierniczej - jest cenionym i zaufanym partnerem serwisów blacharsko-lakierniczych, stawiających satysfakcję klienta na pierwszym miejscu. Nasi partnerzy ufają wysokiej jakości rozwiązaniom, szybkim i wydajnym produktom oraz zintegrowanym narzędziom cyfrowym ułatwiającym i przyspieszającym proces naprawy przy jednoczesnym zwiększeniu rentowności. Ponad 150-cioletnie doświadczenie w branży lakierniczej oraz pełne zaangażowanie w tworzenie innowacyjnych rozwiązań wraz ze stałym rozwojem technologii oznaczają, że nasi odbiorcy mają do dyspozycji nieograniczoną paletę barw umożliwiającą idealne dopasowane kolorystyczne. Co więcej, nieustannie staramy się przewidywać potrzeby naszych partnerów, by mogli sprostać wymaganiom dnia codziennego. W swojej ofercie posiadamy imponujące technologie lakiernicze spełniające potrzeby każdego warsztatu, każdego segmentu i każdego charakteru rynku. Więcej informacji na stronie refinish.axalta.eu lub na naszym profilu w serwisie LinkedIn. poradzi sobie z naszym najbardziej aerodynamicznym pojazdem. Eksperci Axalta są niezwykle zdolni, a ich wiedza i wkład są nieocenione w tworzeniu samochodu, który nie tylko wygląda niesamowicie, ale też sprawia, że ​zrównoważony transport osobisty staje się rzeczywistością. Infinite jest pretendentem do obrony tytułu mistrza świata 2019”. Istotne znaczenie ma masa pojazdu, powłoka lakiernicza nie jest tu wyjątkiem. Im mniej użytych produktów lakierniczych, tym lżejszy samochód, a co za tym idzie łatwiej może osiągnąć swój pełny potencjał prędkości. Barwy Infinite to kolory głównego sponsora, firmy Innoptus – biały, granatowy, jasnoniebieski i zielony. Na samochodzie można zobaczyć złożony wzór składający się z linii i przejść kolorów - od ciemnego do jasnoniebieskiego. Znaki logo na nosie pojazdu zostały wykonane aerografem, a do pozostałych wykorzystano kalkomanie i naklejki. Trzy warstwy lakieru bezbarwnego z pigmentem Xyrallic stworzyły idealnie gładkie, aerodynamiczne i lśniące wykończenie. Więcej informacji na temat wspólpracy Axalta, Cromax i Innoptus Solar Team można znaleźć na stronie www.axalta.com/eu/formula-student. Bądź na bieżąco z postępami Innoptus Solar Team na www.facebook. com/solarteam.be lub odwiedź strone www.solarteam.be.

PULS BRANŻY 26 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 SPRAWDZANIE HISTORII POJAZDU PO NUMERZE REJESTRACJI – TO MOŻLIWE! Decydując się na zakup samochodu zwracamy uwagę na szereg jego cech, przebyte kilometry, usterki, naprawy. Nie raz zdarzało się, że sprzedający naginali rzeczywistość podając nieprawdziwe informacje w opisie oferty. Przegląd historii pojazdu to niezbędny element odpowiedniej weryfikacji przed zakupem. Z pomocą przychodzą wyspecjalizowane serwisy. Portal autobaza.pl wprowadza właśnie możliwość wygenerowania pełnego raportu jedynie na podstawie numeru rejestracyjnego pojazdu. Autobaza.pl to najdłużej działający – bo od kwietnia 2001 roku – serwis oferujący najpełniejsze raporty historii pojazdów od momentu ich wyprodukowania. Dostęp do tych danych możliwy jest już po wprowadzeniu numeru rejestracyjnego wybranego pojazdu. Do tej pory wymagany był numer VIN, jednak teraz jest to znacznie prostsze i szybsze. Serwis ten nadal się rozwija, a jego zespół z pasją do motoryzacji dba o ciągłe aktualizowanie baz danych, aby zapewnić jak najlepszą ochronę interesów kierowców, ich pojazdów i przyszłych nabywców. Oferowane przez autobaza.pl raporty powstają na podstawie rzetelnych i wyselekcjonowanych źródeł. Są to m.in. bazy agencji rządowych, organizacji non-profit, partnerów branżowych, lecz także bardzo szczegółowe bazy serwisowe pojazdów znacznej większości marek, bo ok. 80%.. Dają one gwarancję prawdziwych i aktualnych informacji, z racji pełnionej funkcji, jaką jest kompleksowa obsługa i naprawa samochodów danych producentów. Dlaczego tak ważna jest uprzednia weryfikacja? Planując zakup używanego pojazdu często polegamy na informacjach znajdujących się w opisie ogłoszenia, jednak powinniśmy mieć na uwadze, że nie zawsze muszą być one zgodne z prawdą. Przedzakupowa weryfikacja

PULS BRANŻY 27 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 historii jest niezwykle ważna, ponieważ zdarza się, że sprzedający naginają rzeczywistość podając nieprawdziwe dane. Raport z historią pojazdu pozwala uniknąć ukrytych lub zatuszowanych wad i nieścisłości, czy też sprawdzić faktyczny status prawny pojazdu. Jego celem jest rzetelne dostarczanie informacji o pojazdach używanych, ułatwiając tym samym potencjalnym nabywcom podejmowanie świadomych decyzji zakupowych. Aktualizacja portalu to duże ułatwienie, ponieważ numer rejestracyjny jest zawsze na widoku – zarówno „na blachach”, jak i na naklejce za przednią szybą. Jest krótszy i znacznie łatwiejszy do zapamiętania niż numer VIN. Dzięki temu „od ręki” możemy uzyskać wszystkie niezbędne informacje o pojeździe, którym jesteśmy zainteresowani. Tym sposobem unikamy ewentualnego zakupu uszkodzonego lub nawet kradzionego auta czy jednośladu – komentuje Piotr Korab, ekspert autobaza.pl. Czego o pojeździe dowiemy się z raportu? Raport dostarczany przez portal prezentuje najbardziej wiarygodne informacje o pojeździe bez pomijania najmniejszych zgłoszonych usterek. Obejmuje on m.in. takie sekcje jak: 1. Historia zdarzeń: chronologiczny spis zdarzeń drogowych wraz z szacunkową wartością serwisu, opisem, ewentualnym zagrożeniem oraz wizualizacjami pojazdu z lokalizacją usterki;

PULS BRANŻY 28 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 2. Ewidencja pojazdów poszukiwanych: prezentuje listę rejestrów wraz ze statusem (wynikiem weryfikacji) danego auta; 3. Historia pojazdu: zbiór informacji własnych oraz z baz danych partnerów autobazy.pl, prezentujący chronologiczny przebieg zdarzeń od daty produkcji pojazdu po moment wygenerowania raportu;

PULS BRANŻY 29 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 4. Odczyt przebiegu: prezentacja przebiegu pojazdu według lat i miesięcy w tabeli oraz na wykresie; 5. Wyposażenie pojazdu: podstawowe dane techniczne pojazdu m.in. względem liczby drzwi, rodzaju skrzyni biegów; 6. Ocena bezpieczeństwa: obejmuje ocenę ochrony pasażerów oraz pieszych w 5-gwiazdkowej skali; W raporcie widnieje także sekcja poświęcona odpłatnym rozszerzeniom. Dotyczą one aktualnej wyceny wartości pojazdu oraz prognozy przyszłych wydatków związanych z procedurami serwisowymi.

PULS BRANŻY 30 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 JAK ZMIENIĄ NASZĄ CODZIENNOŚĆ SAMOCHODY OPARTE NA OPROGRAMOWANIU (SOFTWARE-DEFINED VEHICLE)? Jednym z najczęściej wybieranych środków transportu, zarówno na codzienne krótkie podróże, jak i te dłuższe wakacyjne wyjazdy pozostają samochody. W najbliższym czasie rewolucja technologiczna na rynku motoryzacyjnym może sprawić, że staną się czymś więcej niż tylko sposobem na dotarcie z punktu A do punktu B – będą dla nas kolejną, przestrzenią do pracy i odpoczynku. Samochodowa rewolucja Samochody są elementem naszej codzienności od ponad wieku i przez ten czas zmieniły się nie do poznania. Wraz z rozwojem technologii stały się mniej podatne na awarie, poprawiała się m.in. ich szybkość i bezpieczeństwo, a stosowanie nowoczesnych rozwiązań sprawiło, że podróże stały się bardziej komfortowe. Jednak wszystkie te innowacje nie wpływały na to, co jest sednem tego wynalazku – samochód zawsze był jedynie sposobem na dostanie się z punktu A do punku B. Nowe technologie, które od wielu lat mają znaczący wpływ na rynek motoryzacyjny, mogą niebawem po raz pierwszy w historii diametralnie zmienić sposób w jaki korzystamy z aut. Największy potencjał tego rodzaju transformacji mają samochody oparte na oprogramowaniu (Software-Defined Vehicle). Rozwój takich pojazdów to rewolucja pokroju wprowadzenia na rynek pierwszego smartfona.

PULS BRANŻY 31 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 SDV, czyli auta pomocne jak smartfony Samochody przyszłości będą mogły zaoferować nam takie same funkcje personalizacji, jak urządzenia mobilne. Każda osoba używająca auta będzie mogła zalogować się, za pomocą hasła, mechanizmu aktywowanego głosem, a nawet uwierzytelnienia wieloetapowego i korzystać z zapisanych wcześniej indywidualnych ustawień. Nie będzie musiała przestawiać lusterek ani regulować fotela, na ekranie z mapą odnajdzie własne trasy podróży, a z głośników usłyszy ulubioną muzykę. Coraz bardziej będą rozwijać się również możliwości asystentów głosowych. Pomiędzy człowiekiem a samochodem będzie możliwa komunikacja na zasadzie dialogu np. prośby o sprawdzenie skrzynki email lub odwołania spotkania. Dzięki takim udogodnieniom kierowcy będą mogli w pełni skoncentrować się na drodze. - Obecnie firmy motoryzacyjne odświeżają swoje modele co 3 lata, a co 6 lat wypuszczają zupełnie nowe wersje. W przyszłości będzie można aktualizować software w tzw. realtime czyli w trakcie życia samochodu, a to otworzy nam nowe możliwości jeśli chodzi o sprzedaż zarówno aut jak i usług. Nowe modele będą wprowadzane dzięki ulepszaniu fragmentów kodu bez konieczności wymiany samochodu. Oznacza to, że firmy z branży automotive nie będą już stawiały na sprzedaż samych pojazdów, zamiast tego zaoferują klientom tzn. driving experience (doświadczenia jazdy) czyli de facto produkty cyfrowe – mówi Marek Kociecki, Solution Architect w Capgemini Engineering.

PULS BRANŻY 32 e-AUTO SERVICE MANAGER 09 - 2023 Jednym z pierwszych tego typu rozwiązań był tzw. kluczyk mobilny, czyli aplikacja pozwalająca otworzyć i uruchomić samochód za pomocą telefonu. Ten mechanizm opierał się na rozpoznaniu użytkownika, a raczej jego telefonu, przez samochód. Jeżeli auto może stwierdzić kto do niego wsiada ma możliwość dostosowania swoich ustawień do potrzeb danego kierowcy. Rozwój technologii 5G przybliża nas również do korzystania z bezpiecznych autonomicznych pojazdów. Dzięki niej możliwa stanie się komunikacja pomiędzy pojazdami oraz wymiana informacji z elementami infrastruktury drogowej. Zanim jednak możliwe stanie się pełne przekazanie kontroli nad podróżą pojazdowi najważniejszym zagadnieniem pozostaje dbałość o koncentrację osoby prowadzącej. Samochody oparte na oprogramowaniu pozwolą korzystać z aplikacji zwiększających produktywność pracy i zapewniających rozrywkę, które projektowane są z naciskiem na bezpieczeństwo, pamiętając o nierozpraszaniu uwagi kierowcy. Samochody, które przejmą wszystkie funkcje, którymi dziś kusi nas smartfon całkowicie wyeliminują groźny nawyk korzystania z telefonu podczas jazdy. Kolejną zaletą samochodów opartych na oprogramowaniu jest elastyczność ich produkcji. Ford ogłosił niedawno, że będzie sprzedawał jeden ze swoich modeli bez chipów półprzewodnikowych, unikając w ten sposób spowolnienia wywołanego brakami na rynku. Sterowniki będzie można zainstalować później, gdy poprawi się ich dostępność. To pionierskie posunięcie w branży jest możliwe tylko dzięki solidnej architekturze oprogramowania. Oprogramowanie wspiera cele zrównoważonego rozwoju Jak pokazuje raport Capgemini „Zrównoważony rozwój w motoryzacji: od ambicji do działania”, w obliczu kryzysu związanego z łańcuchami dostaw i niedoborami chipów wiele firm motoryzacyjnych obniżyło priorytet celów związanych ze zrównoważonym rozwojem. W efekcie poziom wdrożenia najważniejszych inicjatyw ekologicznych podnosi się wolniej niż zakładano w planach. Od 2018 r. przemysł motoryzacyjny ograniczył ogólne emisje gazów cieplarnianych (GHG) o 5%. Oczekuje się, że do 2030 r. emisja zostanie zredukowana o kolejne 19%. Zachowując obecne tempo, firmy z branży motoryzacyjnej nie będą więc w stanie osiągnąć ogólnego celu zerowych emisji netto do 2050 r. obranego w ramach Porozumienia Paryskiego. Aby sprostać celom związanym ze zrównoważonym rozwojem, producenci będą korzystać z rozwiązań opartych na oprogramowaniu - pozwoli to pójść w kierunku rozwoju sektora aut elektrycznych. Pojazdy nowego typu, po podłączeniu do domowej stacji ładowania będą w stanie samodzielnie zdecydować o tym, kiedy zapotrzebowanie na prąd w domu jest najniższe i kiedy najlepiej rozpocząć uzupełnianie baterii. Dzięki możliwości aktualizacji opro-

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=