ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 08/2024 - NOWA TECHNOLOGIA OŚWIETLENIOWA SSL|HD - PRZENOŚNY ZESTAW NARZĘDZI PROLINE HD 58217 - NAPRAWA HYBRYD I ELEKTRYKÓW, CZY TO SIĘ OPŁACA? - NAJSZYBSZY NA ŚWIECIE MIESZALNIK AXALTA IRUS MIX
PULS BRANŻY 4 NOWA TECHNOLOGIA OŚWIETLENIOWA SSL|HD 7 MICHELIN POPIERA NOWE ROZPORZĄDZENIE UNIJNE R117 10 BREMBO WYGRYWA NAGRODĘ 12 CYBERBEZPIECZEŃSTWO 15 WIZJA MASZYNOWA ZEBRA TECHNOLOGIES WARSZTAT 20 MECHANIK PRZEZ DUŻE „M” 26 BEZPIECZEŃSTWO ODZIEŻY OSTRZEGAWCZEJ 29 JUŻ CZAS ROZSZERZYĆ OFERTĘ WARSZTATU O NAPRAWĘ HYBRYD I ELEKTRYKÓW 32 MAHLE AFTERMARKET JEST GOTOWY NA E-MOBILNOŚĆ 36 WALKA Z PODRÓBKAMI NOWOŚCI I WYDARZENIA 42 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 08/2024 - NOWA TECHNOLOGIA OŚWIETLENIOWA SSL|HD - PRZENOŚNY ZESTAW NARZĘDZI PROLINE HD 58217 - NAPRAWA HYBRYD I ELEKTRYKÓW, CZY TO SIĘ OPŁACA? - NAJSZYBSZY NA ŚWIECIE MIESZALNIK AXALTA IRUS MIX
PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 Jako że światło na drodze staje się cyfrowe, oznacza to, że w przyszłości rozsył światła będzie realizowany głównie poprzez cyfrowe sterowanie modułami świetlnymi o wysokiej rozdzielczości. Wprowadzenie przez HELLA na rynek reflektorów SSL | HD (Solid State Lighting | High Definition) to kolejny kamień milowy w rozwoju technologii oświetlenia samochodowego. NOWA TECHNOLOGIA OŚWIETLENIOWA SSL|HD Odkąd wynaleziono samochody, HELLA ustanawia trendy w dziedzinie innowacji i wprowadza przyszłościowe technologie w produktach i układach oświetleniowych. Celem tych działań jest poprawa komfortu jazdy i zwiększenie bezpieczeństwa. Reflektor SSL | HD - ewolucja systemów matrix LED. Moduł matrycy Solid-State Lighting High-Definition (SSL | HD) z technologią Liquid Crystal HD umożliwia w pełni adaptacyjny rozsył światła dostosowany do aktualnej sytuacji na drodze. Nowy reflektor LCD wyświetla światło na drodze w rozdzielczości ponad 32 000 pikseli. Pozwala to na inteligentne i płynne
PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 dostosowanie oświetlenia w czasie rzeczywistym do różnych sytuacji na drodze. Piksele są sterowane przez znajdujący się w każdym reflektorze sterownik elektroniczny. Ze względu na dużą ilość danych zastosowano tutaj po raz pierwszy tak zwane interfejsy GMSL (Gigabit Multimedia Serial Link).Opracowano również specjalne algorytmy do sterowania dwoma źródłami światła w reflektorze za pomocą jednego sterownika. Umożliwiają one obliczanie rozkładu światła w czasie rzeczywistym. Wszystko to pozwala na realizację wielu nowych funkcji oświetlenia,
PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 Reflektory HELLA SSL | HD wyznaczają zupełnie nowe standardy pod względem bezpieczeństwa, funkcjonalności i wydajności. na przykład: oznaczenia pasa ruchu, projekcje symboli, a także oświetlenie pasa ruchu i świetlne dywany. Możliwe są również inne funkcje zwiększające bezpieczeństwo, takie jak projekcje odległości bezpieczeństwa lub stref ochronnych dla rowerzystów lub pieszych. W technologii SSL | HD firma HELLA jeszcze bardziej zminiaturyzowała źródło światła co oferuje producentom pojazdów dodatkowe możliwości w ich projektowaniu. Jednocześnie sterowanie punktami świetlnymi oparte za pomoca oprogramowania oznacza że, wszystkie niezbędne dostosowania reflektora, na przykład ze względu na wymagania specyficzne dla danego regionu takie jak ruch prawostronny i lewostronny, mogą być odwzorowane w formie czysto cyfrowej.
PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 Michelin popiera zapisy nowego rozporządzenia UE R117-04 w zakresie osiągów nowych opon samochodowych w momencie ich zużycia. Nowe prawo obowiązuje od 1 lipca MICHELIN POPIERA NOWE ROZPORZĄDZENIE UNIJNE R11704 DOTYCZĄCE ZUŻYTYCH OPON SAMOCHODOWYCH • Nowe europejskie rozporządzenie R117-04 przysłuży się poprawie bezpieczeństwa przy większym poszanowaniu środowiska i ochronie siły nabywczej kierowców. • Rygorystyczny test pozwala bezpiecznie eksploatować opony aż do dopuszczalnego prawnie limitu zużycia bieżnika, wynoszącego 1,6 mm. • Według badania Michelin, 50% opon jest wycofywanych z eksploatacji przed osiągnięciem głębokości bieżnika wynoszącej 3 mm. W skali globalnej, każdego roku 400 milionów opon staje się przedwcześnie odpadem. POPRAWA BEZPIECZEŃSTWA ORAZ KORZYŚĆ DLA ŚRODOWISKA I SIŁY NABYWCZEJ KIEROWCÓW 2024 roku, jego zapisy przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa na drogach, a także ochrony zarówno środowiska, jak i siły nabywczej europejskich kierowców.
PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 Dla Grupy Michelin ważne jest, aby informować konsumentów o tym, jakie znaczenie dla bezpieczeństwa mają osiągi opon w momencie, kiedy opona jest zużyta poniżej połowy bieżnika. Przejrzystość jest tym bardziej istotna, że niektóre osiągi pogarszają się z czasem, zwłaszcza w odniesieniu do bezpieczeństwa. Nowe prawo obejmuje rygorystyczny test, który przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na drogach, jednocześnie zachęcając kierowców do korzystania z godnych zaufania opon, aż do dopuszczalnej głębokości bieżnika wynoszącej 1,6 mm. Rygorystyczny test z myślą o poprawie bezpieczeństwa Przyjęty przez organy europejskie test hamowania na mokrej nawierzchni mierzy odległość wymaganą do zmniejszenia prędkości pojazdu z 80 do 20 km/h (z 50 do 12 mph) na drodze o standardowej nawierzchni z warstwą wody o grubości 1 mm. Ponadto, test ten uwzględnia inne szczegółowe parametry, takie jak współczynnik przyczepności do nawierzchni czy temperaturę otoczenia. Testy na mokrej nawierzchni są już stosowane do określania progu bezpieczeństwa nowych opon zgodnie z przepisami i są powszechnie uznawane przez branżę oponiarską. Odpowiadają one również bardziej ekstremalnym sytuacjom, które kierowca może napotkać na drodze. Projektowanie opon, które sprawdzają się od pierwszego do ostatniego kilometra, jest wpisane w DNA Michelin i wynika z wyboru dokonanego podczas prac projektowych przez Grupę Michelin z myślą o bezpieczeństwie użytkownika. Przykładowo, podczas hamowania na mokrej nawierzchni, opona Michelin, która jest zużyta poniżej połowy bieżnika, jest zaprojektowana tak, aby nadal utrzymać swoje osiągi i potrafi
PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 hamować średnio o 3,4 m krócej niż nowa opona konkurencji. Odległość ta odpowiada w przybliżeniu jednej długości samochodu, czyli kilku metrom, które mają kluczowe znaczenie w sytuacjach awaryjnych. Michelin jest znany na całym świecie ze swoich inwestycji w badania i rozwój. Każdego roku Grupa Michelin inwestuje prawie 1,2 miliarda euro w innowacje oraz badania i rozwój. Te znaczące wysiłki pozwalają 6000 pracownikom naukowym Michelin tworzyć m.in. nowe konstrukcje opon, innowacyjne wzory bieżników, a nawet odkrywać materiały kompozytowe o dotychczas niespotykanych właściwościach. Wybory dokonane przez Michelin podczas prac projektowych są gwarancją optymalnego bezpieczeństwa, szczególnie podczas hamowania na mokrej nawierzchni, niezależnie od tego, czy opona jest nowa, czy zużyta poniżej połowy bieżnika. Rozporządzenie, które chroni środowisko i siłę nabywczą kierowców Według badania Michelin, 50% opon jest wycofywanych z eksploatacji przed osiągnięciem 3mm głębokości bieżnika. Rozporządzenie wpłynie na popyt na nowe opony w Europie, który może zostać zmniejszony o 128 milionów sztuk rocznie, co doprowadzi do ograniczenia emisji CO2 o około 6,6 miliona ton metrycznych. W skali globalnej, każdego roku przedwcześnie wycofuje się z eksploatacji 400 milionów opon, co pozwoliłoby uniknąć emisji 35 milionów ton metrycznych CO2, odpowiadających emisji Nowego Jorku w okresie sześciu miesięcy. Dłuższa eksploatacja opon pozwoli także chronić siłę nabywczą konsumentów. Oznacza to prawie 7 miliardów euro, które każdego roku mogliby zaoszczędzić europejscy kierowcy.
PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 To prestiżowe wyróżnienie, przyznawane wyjątkowym i eleganckim projektom, podkreśla charakterystyczny design produktów Brembo i potwierdza nieustanne zaangażowanie firmy we wprowadzanie innowacji na rzecz mobilności jutra. Pokazuje ono również umiejętność Brembo w łączeniu designu z wysoką wydajnością. OCTYMA to 8-tłoczkowy aluminiowy zacisk hamulcowy o wyrazistym kształcie i innowacyjnej konstrukcji przeznaczony do zaawansowanych BREMBO WYGRYWA NAGRODĘ W KONKURSIE A' DESIGN AWARD 2024 ZA ZACISK OCTYMA Brembo wygrało konkurs A' Design Award 2024 dzięki zaciskowi hamulcowemu OCTYMA, który zdobył nagrodę Platinum w kategorii części samochodowych, akcesoriów i produktów do pielęgnacji aut. technologicznie pojazdów. To niezwykły produkt, którego nazwa – od łacińskiego słowa „octo”, oznaczającego osiem –odnosi się do liczby tłoczków. Ponadto, liczba osiem jest symbolem nieskończoności, przepływu energii i mocy oraz reprezentuje równowagę i harmonię. Moc i styl: smukła linia nadaje charakteru, wytłoczone detale podkreślają sportowy rys, a eleganckie wykończenie sprawia, że zacisk idealnie pasuje do samochodu Range Rover Sport SV, POPRAWA BEZPIECZEŃSTWA ORAZ KORZYŚĆ DLA ŚRODOWISKA I SIŁY NABYWCZEJ KIEROWCÓW
PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 najpotężniejszego i najbardziej dynamicznego SUV-a brytyjskiej marki. Seria OCTYMA ma podkreślać efektowny design i styl samochodu, a jednocześnie wzmacniać jego dynamiczną sylwetkę. Wynika to z zasad marki określających nowoczesny luksus: proste i wyrafinowane wzornictwo, wyeksponowanie szczegółów technologicznych, zachowanie proporcji i dobór niepowtarzalnych kolorów. OCTYMA odzwierciedla również cechy designu Brembo, które ewoluują wraz z innowacjami technologicznymi. Pomagają one nadać odpowiedniego kształtu produktom i sprawiają, że każdy wyposażony w nie samochód staje się wyjątkowy. Pod względem technologicznym, innowacyjny krzyżowy układ tłoczków optymalizuje hamowanie poprzez lepszy rozkład ciśnienia i znacznie poprawia wydajność. Konkurs A' Design Award jest jednym z największych na świecie, a przyznawane w nim nagrody są uznawane za jedne z najbardziej prestiżowych wyróżnień w dziedzinie wzornictwa. Jury składa się z czołowych projektantów z całego świata, wybitnych naukowców, wpływowych dziennikarzy i ekspertów w branży, którzy wyszukują i oceniają najlepsze produkty, projekty i usługi. Członkowie kapituły są w pełni zaangażowani w nagradzanie dobrego designu we wszystkich formach.
PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 CYBER - BEZPIECZEŃSTWO DLA PRZYSZŁOŚCI BRANŻY MOTORYZACYJNEJ Cyberbezpieczeństwo jest stosunkowo nowym zagadnieniem w branży motoryzacyjnej. Gdy producenci samochodów zaczęli wprowadzać do swoich pojazdów elektronicznie sterowane układy kierownicze i hamulcowe, prawdopodobieństwo zagrożeń wzrosło, jednak łączność otworzyła drzwi do znacznie większego ryzyka.
PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 Bezpośrednie połączenia pojazdów z Internetem wskazywane są jako źródło cyberzagrożeń, jednak zwykle pomijane są połączenia pośrednie, takie jak z telefonem komórkowym podłączonym za pomocą USB lub Bluetooth. Nawet pojazd, który wydaje się nie posiadać żadnej łączności, może być wyposażony w bezprzewodowy system monitorowania ciśnienia w oponach lub pokładowy moduł diagnostyczny, który umożliwia dostęp do informacji o pojeździe. Łączność bez wystarczająco solidnych zabezpieczeń doprowadziła do szeroko nagłośnionego incydentu w 2015 roku, podczas którego naukowcy byli w stanie zdalnie kontrolować niektóre funkcje pojazdu. Pomimo tego, że dla wielu było to bolesne doświadczenie, incydent ten zmusił branżę motoryzacyjną do głębszego zastanowienia się nad tym, jak może wyglądać systematyczne podejście do cyberbezpieczeństwa pojazdów. - Mając świadomość, że użytkownik samochodu nie musi posiadać wiedzy o ewentualnych zagrożeniach dla bezpieczeństwa cyfrowego, wdrożyliśmy zasadę jak najmniejszego dostępu. Oznacza to, że użytkownik pojazdu posiada minimalne uprawnienia i nie może swobodnie zarządzać wszystkimi funkcjami w pojeździe. Kiedy opracowujemy nasze systemy, projektujemy je tak, żeby kierowca otrzymywał dostęp do konkretnego urządzenia w pojeździe tylko na czas potrzebny do użycia danej funkcji. Przykładowo, w samochodach producenci rzadko umieszczają sklepy z aplikacjami, a kierowca ma dostęp tylko z fabrycznie zainstalowanego oprogramowania. Stosując takie podejście mamy pewność, że na skutek błędu w użytkowaniu lub w wyniku niekontrolowanego dostępu nie powstanie żadna luka w bezpieczeństwie samochodu – wyjaśnia Dariusz Mruk, dyrektor Centrum Technicznego Aptiv w Krakowie. Doświadczenia innych branż w zakresie cyberbezpieczeństwa stanowiły podstawę dla nowych przepisów określających sposób tworzenia kompleksowego systemu zarządzania cyberbezpieczeństwem w branży motoryzacyjnej, takich jak UNECE R155. Zapotrzebowanie na zabezpieczenia sprzętowe stworzyło korzyści skali w wyspecjalizowanych mikroprocesorach, z których korzysta przemysł motoryzacyjny. Wielopoziomowe strategie obrony opracowane dla innych branż dają zaś jasną ścieżkę do zapewnienia bezpieczeństwa na wielu płaszczyznach w całym pojeździe. Dobrze zorganizowane zarządzanie cyberbezpieczeństwem musi iść w parze z rozwojem pojazdów definiowanych programowo. Deweloperzy oprogramowania muszą zapewnić zabezpieczenia w każdym obszarze, niezależnie od bezpieczeństwa konkretnej aplikacji. W krakowskim oddziale Aptiv pracujemy na co dzień nad zabezpieczeniami do urządzeń. Naszym celem jest ochrona komunikacji wewnątrz pojazdu, np. Automotive Ethernet w taki sposób, aby tylko uprawnione urządzenia lub osoby
PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 miały dostęp do określonych danych. Zajmujemy się również zabezpieczaniem oprogramowania za pomocą podpisów cyfrowych. Nasi inżynierowie upewniają się, że kod został prawidłowo skompilowany, przetestowany i pochodzący z zaufanego źródła. Wyzwaniem dla skutecznej ochrony systemów jest przewidywanie, jak zaprojektowane zabezpieczenia będą się zachowywały w przyszłości. Z punktu widzenia cyberbezpieczeństwa bardzo trudnym zadaniem jest tworzenie systemów, które będą bezpieczne nie tylko dzisiaj, ale również za rok, pięć, a może dziesięć lat. Do opracowywania prognoz nasi inżynierowie wykorzystują własne doświadczenie, wiedzę i informacje zawarte w dokumentacji. Wiedząc, z jakich algorytmów szyfrujących chcemy skorzystać, możemy przeanalizować to, jak były rozwijane i jakie są ewentualne szanse ich złamania. Analizujemy tym samym wszystkie ryzyka i możemy określić maksymalne prawdopodobieństwo, z jakim dany system będzie bezpieczny. Na tej podstawie prognozujemy zachowanie projektowanego rozwiązania w przyszłości – mówi Dariusz Mruk, dyrektor Centrum Technicznego Aptiv w Krakowie. System zarządzania cyberbezpieczeństwem reprezentuje systematyczne podejście do definiowania procesów i kierowania z dbałością o bezpieczeństwo — począwszy od etapu rozwoju, poprzez utrzymanie oprogramowania w czasie, co pozwala organizacji zastosować to podejście na każdym poziomie systemu motoryzacyjnego. W niniejszej publikacji omawiamy niektóre kluczowe obszary związane z tym tematem.
PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 WIZJA MASZYNOWA ZEBRA TECHNOLOGIES UMOŻLIWIA SZYBKĄ I EFEKTYWNĄ KONTROLĘ AŻ 200 RÓŻNYCH MODELI TARCZ HAMULCOWYCH Zebra Technologies Corporation (NASDAQ: ZBRA), wiodący dostawca rozwiązań cyfrowych umożliwiających firmom inteligentne łączenie danych, zasobów i ludzi, ogłasza rozpoczęcie współpracy z I.D.E.A. S.r.l. (Intelligent Development Engineered Applications) włoskim dostawcą automatyki przemysłowej dla branży motoryzacyjnej będącym partnerem M.O.S.A.I.C. (Motion System and Information Control). W wyniku współpracy z Zebra Technologies I.D.E.A. odnotowuje wzrost wydajności i produktywności w procesie kontroli jakości. Firma może dziś kontrolować 200 różnych tarcz hamulcowych za pomocą jednego systemu wizyjnego zbudowanego w oparciu o oprogramowanie Aurora Design Assistant. OPROGRAMOWANIE AURORA DESIGN ASSISTANT FIRMY ZEBRA TECHNOLOGIES OPTYMALIZUJE KONTROLĘ JAKOŚCI DZIĘKI DOKŁADNYM, POWTARZALNYM CYKLOM PROWADZONYM PRZEZ 24 GODZINY NA DOBĘ
PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 Nowy system umożliwia firmie I.D.E.A. kontrolę powierzchni tarczy hamulcowej pod dowolnym kątem bez potrzeby zatrzymywania linii produkcyjnej lub odwracania i obracania każdej tarczy. Dzięki Aurora Design Assistant inżynierowie I.D.E.A. mogą tworzyć algorytmy do analizy, wdrażać pętle i dynamicznie rekonfigurować kroki w celu uzyskania jak najlepszych wyników. Operatorzy mogą dostosowywać do swoich potrzeb zarówno zestawy parametrów dla każdej kamery, jak i paletę kolorów wyświetlanego obrazu. - Aurora Design Assistant to odpowiednie narzędzie dla naszego systemu obsługującego wiele kamer, ponieważ rozkłada obciążenie na dostępne rdzenie jednostki centralnej (CPU) i z łatwością synchronizuje wszystkie elementy systemu - powiedział Marco Pistilli, kierownik projektu, Machine Vision System and Software Developer w I.D.E.A. - Oprogramowanie firmy Zebra Technologies pozwala naszym programistom skupić się na zwiększeniu dokładności i wydajności, zamiast martwić się kodowaniem - Kluczowym etapem kontroli w produkcji motoryzacyjnej jest weryfikacja jakości powierzchni tarcz hamulcowych do samochodów osobowych i ciężarowych. Zapewnienie najwyższej jakości jest integralną częścią produkcji tarcz hamulcowych, które są wytwarzane w procesie odlewania
PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 piaskowego, gdzie piasek stosuje się jako materiał formy. Następnie tarcze są oczyszczane z piasku w dużym bębnie czyszczącym, ale część procesów nie przebiega optymalnie, pozostawiając resztki piasku na odlanych elementach. Proces produkcji tarcz hamulcowych obejmuje teraz kontrolę maszynową, a obraz jest rejestrowany podczas przechodzenia tarcz przez tunel inspekcyjny na linii produkcyjnej. Nowy system I.D.E.A. sprawdza obecność piasku i śladów spiekania na powierzchni tarczy, dzięki czemu nieprawidłowo lub nieoptymalnie wyprodukowane jednostki są usuwane z linii produkcyjnej. Aby zapewnić najwyższe standardy jakości, system wizyjny został opracowany i dostrojony w celu wychwycenia defektów, które byłyby niewidoczne gołym okiem. - Podczas kontroli jakości przeprowadzanej przez ludzi, naturalne jest, że próbki produktów, zwłaszcza te, które są prawie idealne, mogą być różnie oceniane przez różnych kontrolerów - powiedział Pistilli. - Prawdopodobieństwo wystąpienia rozbieżności w ocenie jakości wzrasta już po kilku godzinach pracy i jest wynikiem zmęczenia kontrolerów. Ale dzięki naszemu systemowi wizyjnemu, oprócz ulepszonej kontroli jakości, sposób przeprowadzania inspekcji jest powtarzalny przez 24 godziny na dobę, a maszyny działają szybciej niż jakikolwiek operator. Z kolei interfejs użytkownika jest tak łatwy w użyciu, że przypomina korzystanie z tabletu -
PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 Oprogramowanie Aurora Design Assistant działa na stacji roboczej wyposażonej w procesor i trzy karty przechwytujące (frame grabber) Zebra Concord Power over Ethernet (PoE), które pozyskują i przetwarzają obrazy przechwycone z dziewięciu kamer wyposażonych w niestandardowy system oświetlenia wykorzystujący filtry na obiektywach i reflektory punktowe. - Branża motoryzacyjna wymaga od swoich dostawców i partnerów najwyższego poziomu jakości i zgodności z przepisami, dlatego rozwiązania z zakresu wizji maszynowej są potrzebne w całym łańcuchu dostaw - powiedział Luca Gallo, Senior Manager, Machine Vision, Southern Europe w Zebra Technologies. – Zebra Technologies i nasi partnerzy zapewniają przyjazne dla
PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 użytkownika rozwiązania, narzędzia i nowe metody pracy potrzebne inżynierom i programistom, aby zwiększyć wydajność, wspierać innowacje i optymalizować pracę pracowników pierwszej linii - Producenci z branży motoryzacyjnej i ich dostawcy coraz częściej sięgają po nowoczesne rozwiązania z zakresu wizji maszynowej. Z raportu AI Machine Vision in the Automotive Industry Benchmark firmy Zebra Technologies wynika, że 56% liderów branży motoryzacyjnej ankietowanych w Wielkiej Brytanii i 43% w Niemczech wykorzystuje obecnie jakąś formę sztucznej inteligencji, np. głębokie uczenie (deep learning), w swoich projektach z zakresu widzenia maszynowego. KLUCZOWE WNIOSKI • I.D.E.A., włoska firma będąca partnerem międzynarodowego dostawcy automatyki przemysłowej M.O.S.A.I.C., potrzebowała ulepszonego rozwiązania wizyjnego do kontroli jakości samochodowych tarcz hamulcowych. • Firma współpracowała z zespołem specjalistów Zebra Technologies nad nowym rozwiązaniem z zakresu wizji maszynowej, wykorzystującym oprogramowanie Aurora Design Assistant i karty przechwytujące (frame grabber) Concord Power over Ethernet (PoE). • Dzięki wysoce dokładnemu, zautomatyzowanemu i łatwemu w użyciu rozwiązaniu, które może skontrolować 200 różnych tarcz hamulcowych, inżynierowie i programiści mają teraz więcej czasu. • Przeczytaj pełne studium przypadku tutaj (opublikowane zanim I.D.E.A. stała się firmą partnerską).
20 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 Trudno sobie chyba wyobrazić autoserwis bez takiego zestawu jak PROLINE HD 58217 . Kompaktowy, trwały, rozbudowany – idealny do wszelkich prac warsztatowych. Teraz można go dostać w nowej szacie, informującej o współpracy z prawdziwą gwiazdą motosportu. Sprawdzi się zarówno na miejscu jak i – na wynos! POPULARNY ZESTAW NARZĘDZI WARSZTATOWYCH W NOWEJ SZACIE MECHANIK PRZEZ DUŻE „M” WARSZTAT
21 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024
22 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 WARSZTAT Gdy praca to pasja a, pasja to praca Codzienność przenośnego zestawu narzędzi to często krążenie między samochodami i warsztatami. Kompaktowość i waga takiego kompletu ma więc zasadnicze znaczenie. Dlatego dobry zestaw jest poręczny, lekki i możliwie płaski – tak by zajmował jak najmniej miejsca w bagażniku czy na półce. Dodatkowo jego trwała i solidna obudowa jest odporna na wstrząsy i uderzenia. Zamkniecie kufra na metalowe zatrzaski daje pewność mocnego domknięcia całości, zapewniając porządek wewnątrz kufra zarówno w czasie transportu jak i po jego otwarciu. To ważna zaleta w sytuacji gdy nasz zestaw jest potrzebny zarówno w warsztacie jak i „po godzinach” – gdy realizujemy swoje marzenia np. o przywracaniu do sprawności kultowych Youngtimerów. Mistrz wagi lekkiej Dobry zestaw przenośny – taki jak PROLINE HD 58217 to zwykle doinwestowany zawodnik i gotowa odpowiedź na konkretną warsztatową potrzebę. Znajdziemy tu zwykle 3 rękojeści z grzechotką: ¼, 3/8 i ½ cala. Pozwala to pracować z bardzo małym skokiem w samochodowych zakamarkach i z łatwością odkręcać, czy przykręcać śruby i nakrętki. Możliwości idealnego zestawu zwiększają liczne przedłużki, różne rodzaje nasadek i bitów. Wśród tych ostatnich możemy korzystać też z dość nietypowych wzorów takich jak groty specjalne do wkrętów typu TRI-WING, TORQ-SET, czy SPANNER. W wielu sytuacjach pozwalają one szybko zluzować lub dokręcić oporne połączenie bez uszkodzeń i niepotrzebnych nerwów. Nie musimy zastanawiać się i szukać zastępczych rozwiązań – mamy to w pakiecie. Praktycznym uzupełnieniem zestawu jest komplet dwunastu kluczy oczkowo-płaskich w najczęściej stosowanych rozmiarach. Są dokładnie zwymiarowane i wykonane z materiału odpornego na zginanie.
23 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 WARSZTAT „M” jak moc Dobry komplet mechaniczny mocnych kluczy i nasadek – taki jak PROLINE HD 58217, wykonany z trwałego stopu stali CrV stanowi optymalną propozycję dla wszystkich potrzebujących niezawodnego, rozbudowanego zestawu narzędzi ręcznych do warsztatu samochodowego. Bez tego zestawu trudno się obejść – za to łatwo go transportować i zawsze mieć „pod ręką”. Wiedzą o tym dobrze w renomowanym, autoryzowanym serwisie salonu BMW-M Sikora w Mikołowie, gdzie ten komplet jest od lat na stałym wyposażeniu warsztatu. Bywa, że trzeba też podjechać do klienta, coś sprawdzić lub wyregulować poza serwisem i wtedy pojawia się on - zestaw PROLINE HD 58217, przy pomocy którego mamy szansę na samodzielne, szybkie i skuteczne naprawy zarówno stacjonarnie – jak i w terenie. https://narzedzianonstop.pl/warsztat/klucze/zestaw-kluczy/proline-zestaw-kluczy-nasadowych-217-el-58217.html
24 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 WARSZTAT NIE-PORADNIK – czyli TAK NIE RÓB :-) Najczęstsze błędy przy sezonowych naprawach z użyciem przenośnego zestawu narzędziowego : • Niedokładność w osadzaniu bitów i nasadek w/na łbach śrub – brak współosiowości i dokładnego docisku uszkadza śrubę. Dokładne osadzenie to podstawa. • Stosowanie młotka stalowego do pobijania klucza przy odkręcaniu – łamanie/szczerbienie kluczy. Klucz traktowany brutalnie stalowym młotkiem ulega osłabieniu – łatwiej o jego pęknięcie. Lepiej stosować przedłużenie ramienia siły/wzmocnienie momentu. • wymieszanie elementów między różnymi zestawami – bałagan w warsztacie i dowolność w dobieraniu końcówek i bitów powoduje klinowanie się wzajemne elementów pochodzących od różnych producentów. • niecierpliwość przy pakowaniu. Zestaw typu skrzynkowego to praktyczne rozwiązanie, lecz wymaga dbałości po skończonej pracy – jeśli nasz zestaw będziemy pakować w pośpiechu i niedbale skrzynka się nie domknie, drobne elementy się pogubią, a w skrajnych przypadkach ulegną zniszczeniu. Przy otwieraniu źle spakowanego kompletu drobne elementy
25 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024
26 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 WARSZTAT Projekt badawczy obydwu niemieckich organizacji ubezpieczeniowych (DGUV i BG Bau) potwierdza niezawodność Niezawodność opatentowanej procedury cyfrowej kontroli odzieży w oparciu o sztuczną inteligencję sprawdzona została w 2023 r. w ramach projektu badawczego realizowanego przez Niemiecką Organizację Ubezpieczeń Społecznych ds. BEZPIECZEŃSTWO ODZIEŻY OSTRZEGAWCZEJ OPARTE NA SZTUCZNEJ INTELIGENCJI We współpracy z Instytutem Fraunhofera dostawca usług tekstylnych firma Mewa opracowała procedurę testową opartą na sztucznej inteligencji, która może być wykorzystana do precyzyjnego określania stopnia zachowania funkcji ochronnych odzieży ostrzegawczej po każdym procesie prania i pielęgnacji. Według badania przeprowadzonego przez Niemiecką Organizację Ubezpieczeń Społecznych ds. Wypadków (DGUV) oraz Niemiecki Zakład Ubezpieczeń od Następstw Nieszczęśliwych Wypadków dla Branży Budowlanej oraz Usług Budowlanych (BG Bau), ta procedura testowa zapewnia lepszą kontrolę bezpieczeństwa odzieży niż jakakolwiek inna. Wypadków (DGUV) oraz Niemiecki Zakład Ubezpieczeń od Następstw Nieszczęśliwych Wypadków dla Branży Budowlanej oraz Usług Budowlanych (BG Bau). Naukowe testy laboratoryjne oraz testy terenowe potwierdziły, że proces oparty na sztucznej inteligencji w sposób bardziej niezawodny niż ludzkie oko identyfikuje stan, kiedy widoczność odzieży ostrzegawczej
27 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 WARSZTAT Mewa wykorzystuje sztuczną inteligencję do testowania funkcjonalności odzieży ostrzegawczej, znacznie zwiększając wiarygodność wyników. (zdjęcia: Mewa)
28 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 WARSZTAT po jej upraniu nie spełnia określonych norm. Wykorzystując opatentowany system kontroli cyfrowej w ramach procesu zapewnienia jakości, firma Mewa jest w stanie jeszcze lepiej zagwarantować, że odzież ze śladami zużycia zostanie w odpowiednim czasie usunięta lub naprawiona, na przykład poprzez wymianę pasków odblaskowych. Cyfrowo i z wykorzystaniem sztucznej inteligencji Ulepszony proces testowania przenosi kontrolę jakości odzieży ostrzegawczej na nowy poziom bezpieczeństwa. Proces cyfrowy został opracowany we współpracy z Instytutem Fraunhofera i opatentowany. Jest to obecnie jedyne tego typu rozwiązanie na rynku. Zostało ono także uznane za jedno z najlepszych w kategorii „Technologia optyczna” Niemieckiej Nagrody dla Przemysłu. W ramach całkowicie zautomatyzowanego procesu kontroli umieszczona po praniu i suszeniu na wieszakach odzież przemieszcza się przy pomocy systemu przenośników i przechodzi przez urządzenie kontrolujące. Tam rejestrowany jest i dokumentowany współczynnik luminancji tkaniny fluorescencyjnej oraz wartość odbicia promieniowania pasków odblaskowych. Jeśli oprogramowanie wykryje, że dany element odzieży nie wykazuje określonych normami wartości, to jest on automatycznie separowany i poddawany dalszemu procesowi kontroli. "Technologia wspierana przez sztuczną inteligencję uzupełnia dotychczasową kontrolę wizualną i zapewnia jeszcze większe bezpieczeństwo naszym klientom. Do końca 2025 r. będziemy w stanie przeprowadzać taką cyfrową kontrolę we wszystkich zakładach firmy Mewa" - wyjaśnia Stefan Abel, dyrektor ds. jakości produkcji i logistyki. Wyniki będą dokumentowane automatycznie i mogą być udostępniane klientom w razie potrzeby, np. na potrzeby audytu. Regularna kontrola funkcjonalności jest obowiązkowa Firmy muszą dbać o to, by odzież ostrzegawcza była używana zgodnie z oceną ryzyka oraz by była regularnie sprawdzana pod kątem funkcjonalności. Jest to określone w przepisach dotyczących zapobiegania wypadkom ustanowionych przez niemieckie branżowe zakłady ubezpieczeń od następstw nieszczęśliwych wypadków oraz w rozporządzeniu w sprawie użytkowania środków ochrony indywidualnej. Jeśli pielęgnacja i konserwacja odzieży ostrzegawczej powierzana jest firmie posiadającej profesjonalną pralnię odzieży dla pracowników przemysłu, to firma taka odpowiedzialna jest za ponowne wprowadzenie tych środków ochrony indywidualnej do obiegu. Musi ona zagwarantować, że paski odblaskowe i tkanina fluorescencyjna nadal całkowicie spełniają swoją funkcję ochronną. Dotyczy to wszystkich miejsc pracy, w których musi być noszona odzież ostrzegawcza, takich jak budowy torów i dróg, transport i ruch drogowy, służby ratunkowe i porządkowe, żegluga i rolnictwo.
29 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 WARSZTAT Rozszerzenie oferty warsztatu samochodowego o naprawę hybryd i samochodów elektrycznych może być bardzo opłacalne. Oto kilka powodów: 1. Rosnąca popularność: Coraz więcej osób decyduje się na zakup samochodów hybrydowych i elektrycznych ze względu na ich ekologiczność i oszczędność paliwa. 2. Mniejsze konkurencja: W porównaniu do tradycyjnych samochodów spalinowych, warsztatów specjalizujących się w naprawie hybryd i elektryków CZY JUŻ CZAS ROZSZERZYĆ OFERTĘ WARSZTATU O NAPRAWĘ HYBRYD I ELEKTRYKÓW ? Zwiększająca się ilość samochodów hybrydowych i elektrycznych w Polsce (także na rynku wtórnym) może doprowadzić do pytania: czy już czas rozszerzyć ofertę o naprawę właśnie takich pojazdów? Dokładna liczba niezależnych warsztatów samochodowych w Polsce, które serwisują hybrydy i samochody elektryczne, jest trudna do ustalenia, ponieważ nie ma centralnej bazy danych obejmującej wszystkie takie warsztaty. jest mniej, co może przyciągnąć więcej klientów. 3. Wsparcie technologiczne: Nowoczesne technologie w samochodach hybrydowych i elektrycznych wymagają specjalistycznej wiedzy i narzędzi, co może zwiększyć wartość usług oferowanych przez Twój warsztat. 4. Długoterminowe korzyści: Inwestycja w szkolenia i sprzęt może przynieść długoterminowe korzyści, ponieważ rynek samochodów elektrycznych i hybrydowych będzie się rozwijał.
30 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 WARSZTAT OD CZEGO ROZPOCZĄĆ? W Polsce mechanicy zajmujący się naprawą samochodów elektrycznych muszą posiadać uprawnienia SEP do 1kV. Oto kilka szczegółów: • Uprawnienia SEP do 1kV: Są to uprawnienia wydawane przez Stowarzyszenie Elektryków Polskich (SEP), które pozwalają na pracę przy urządzeniach elektrycznych o napięciu do 1kV12. Mechanicy muszą przejść dedykowane szkolenia oraz zdać egzamin przed komisją kwalifikacyjną. • Bezpieczeństwo i BHP: Szkolenia obejmują również wiedzę z zakresu bezpiecznej eksploatacji urządzeń i instalacji energetycznych, co jest kluczowe przy pracy z samochodami elektrycznymi. Posiadanie tych uprawnień jest niezbędne, aby legalnie i bezpiecznie serwisować samochody elektryczne w Polsce. Czy chciałbyś dowiedzieć się więcej o procesie uzyskiwania tych uprawnień? WYPOSAŻENIE WARSZTATU Wyposażenie warsztatu do obsługi samochodów hybrydowych i elektrycznych wymaga specjalistycznych narzędzi i środków bezpieczeństwa. Inwestycja w odpowiednie wyposażenie i szkolenia może znacząco zwiększyć konkurencyjność Twojego warsztatu. Oto kilka kluczowych elementów, które powinieneś rozważyć: Narzędzia diagnostyczne: Specjalistyczne skanery i oprogramowanie do diagnostyki systemów elektrycznych i hybrydowych. Izolowane narzędzia: Narzędzia ręczne z izolacją do pracy przy wysokim napięciu, takie jak klucze, śrubokręty i szczypce. Środki ochrony osobistej (PPE): Rękawice izolacyjne, okulary ochronne, buty antyelektrostatyczne oraz odzież ochronna. Stacja ładowania: Instalacja stacji ładowania do testowania i serwisowania pojazdów elektrycznych. Zestaw do oznakowania stanowiska: Materiały do oznakowania obszaru pracy, aby zapewnić bezpieczeństwo podczas serwisowania pojazdów. Podnośniki i wózki: Specjalne podnośniki i wózki do bezpiecznego podnoszenia i przemieszczania pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Zobacz nasz artykuł: Podnośniki dla Samochodów Elektrycznych i Hybrydowych: Kluczowe Aspekty dla Nowoczesnych Warsztatów Samochodowych CO SIĘ PSUJE? Specyficzne naprawy, które różnią się od tych w tradycyjnych w pojazdach spalinowych. Oto najczęstsze z nich: Regeneracja i wymiana baterii: Baterie w samochodach hybrydowych i elektrycznych z czasem tracą swoją pojemność, co może wymagać ich regeneracji lub wymiany. Naprawa systemów ładowania: Problemy z ładowaniem mogą wynikać z uszkodzeń w systemie ładowania, kablach lub stacjach ładowania.
31 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 WARSZTAT Diagnostyka i naprawa układów elektrycznych: Układy elektryczne w tych pojazdach są bardziej skomplikowane i mogą wymagać specjalistycznej diagnostyki i naprawy. Serwisowanie układów chłodzenia: Baterie i inne komponenty elektryczne wymagają efektywnego chłodzenia, co oznacza, że układy chłodzenia muszą być regularnie serwisowane. Naprawa silników elektrycznych: Choć silniki elektryczne są mniej skomplikowane niż spalinowe, mogą wymagać naprawy lub wymiany w przypadku awarii. Silniki elektryczne w samochodach elektrycznych i hybrydowych wymagają specyficznych napraw, które różnią się od tradycyjnych silników spalinowych. Tu najczęściej spotykane naprawy: Naprawa uzwojeń: Uszkodzenia uzwojeń mogą prowadzić do problemów z wydajnością silnika. Naprawa polega na wymianie lub naprawie uszkodzonych uzwojeń. Wymiana łożysk: Łożyska w silnikach elektrycznych mogą ulegać zużyciu, co prowadzi do hałasu i wibracji. Wymiana łożysk jest często konieczna. Naprawa falowników i inwerterów: Te komponenty są kluczowe dla prawidłowego działania silnika elektrycznego. Problemy z falownikami i inwerterami mogą prowadzić do awarii silnika. Diagnostyka i naprawa systemów chłodzenia: Silniki elektryczne wymagają efektywnego chłodzenia, a problemy z układami chłodzenia mogą prowadzić do przegrzewania się silnika. Naprawa sterowników i konwerterów: Sterowniki i konwertery zarządzają pracą silnika elektrycznego. Ich awarie mogą prowadzić do problemów z wydajnością i niezawodnością pojazdu. ILE TO KOSZTUJE? Ceny napraw samochodów hybrydowych i elektrycznych mogą się różnić w zależności od rodzaju naprawy, modelu pojazdu oraz lokalizacji warsztatu. Oto przykładowe koszty niektórych typowych napraw: Regeneracja baterii: Koszt regeneracji baterii w popularnych modelach średniej klasy wynosi około 2500 złotych. W przypadku samochodów klasy premium cena może być znacznie wyższa. Wymiana łożysk w silniku elektrycznym: Koszt wymiany łożysk może wynosić od 500 do 1500 złotych, w zależności od modelu pojazdu i stopnia skomplikowania naprawy. Naprawa falowników i inwerterów: Koszt naprawy tych komponentów może sięgać od 1000 do 3000 złotych. Diagnostyka i naprawa układów elektrycznych: Diagnostyka i naprawa układów elektrycznych może kosztować od 300 do 1000 złotych, w zależności od problemu. Ceny te są orientacyjne i mogą się różnić w zależności od warsztatu i specyfiki naprawy.
32 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 WARSZTAT MAHLE Aftermarket jest gotowy na e-mobilność. Segment części zamiennych i usług globalnego dostawcy części samochodowych MAHLE stale poszerza swoje portfolio produktów i usług w zakresie diagnostyki i konserwacji pojazdów elektrycznych, w pakiecie z linią produktów BatteryPRO. Elektryfikacja, cyfryzacja MAHLE AFTERMARKET JEST GOTOWY NA E-MOBILNOŚĆ Segment części zamiennych i usług globalnego dostawcy części samochodowych MAHLE stale poszerza swoje portfolio produktów i usług w zakresie diagnostyki i konserwacji pojazdów elektrycznych, w pakiecie z linią produktów BatteryPRO. Elektryfikacja, cyfryzacja i zrównoważony rozwój to strategiczne obszary działania, dzięki którym MAHLE Aftermarket chce się nadal rozwijać – i wnosić znaczący wkład w strategię Grupy MAHLE 2030+. W 2023 roku ważnym filarem Grupy pozostał segment biznesowy, w którym odnotowano rekordową sprzedaż na poziomie blisko 1,3 mld euro. i zrównoważony rozwój to strategiczne obszary działania, dzięki którym MAHLE Aftermarket chce się nadal rozwijać – i wnosić znaczący wkład w strategię Grupy MAHLE 2030+. W 2023 roku ważnym filarem Grupy pozostał segment biznesowy, w którym odnotowano rekordową sprzedaż na poziomie blisko 1,3 mld euro. • Konsekwentne poszerzanie portfolio produktów i usług w zakresie konserwacji pojazdów elektrycznych • Nowa linia produktów BatteryPRO umożliwia całościową diagnostykę i konserwację akumulatorów • Elektryfikacja, cyfryzacja i zrównoważony rozwój to strategiczne obszary działania • Działalność w zakresie części zamiennych i usług pozostaje ważnym filarem Grupy MAHLE z nową rekordową sprzedażą w wysokości prawie 1,3 miliarda euro w 2023 roku
33 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 WARSZTAT - Przyszłość należy do e-mobilności - zarówno na drodze, jak i w warsztacie. Mimo to jeszcze przez jakiś czas silniki spalinowe będą odgrywać ważną rolę w wielu częściach świata. Dzięki zastosowaniu paliw
34 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 WARSZTAT
35 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 WARSZTAT odnawialnych silniki te mogą mieć szybki i zrównoważony wpływ na ochronę klimatu - powiedział Philipp Grosse Kleimann, członek Komitetu Zarządzającego MAHLE i szef jednostki biznesowej Aftermarket, podczas wtorkowych warsztatów prasowych w Stuttgarcie. - Dla każdego typu układu napędowego będziemy niezawodnym i silnym dostawcą kompleksowych usług dla naszych klientów na całym świecie - Dzięki linii produktów BatteryPRO i pięciu grupom produktów E-SAFETY, E-SCAN, E-HEALTH, E-CARE i E-CHARGE, MAHLE Aftermarket już teraz oferuje niezależnym warsztatom pełną gamę rozwiązań dla pojazdów elektrycznych. - Serwis akumulatorów staje się coraz ważniejszy. Nowo opracowane produkty BatteryPRO są początkiem nowej generacji rozwiązań diagnostycznych i serwisowych dla pojazdów elektrycznych, obejmujących cały cykl życia - od diagnozy po konserwację - powiedział Georges Mourad, dyrektor ds. globalnych rozwiązań serwisowych w MAHLE Aftermarket. Na przykład produkty monitorują bezpieczeństwo akumulatorów wysokonapięciowych i 12-woltowych, wyświetlają kody błędów, pomagają w opróżnianiu i uzupełnianiu obwodu chłodzenia akumulatora oraz identyfikują możliwe wycieki. Dla MAHLE ważne w całym tym procesie było opracowanie urządzeń, które są zarówno łatwe, jak i skuteczne w użyciu. Najnowszy produkt E-HEALTH Charge umożliwi każdemu warsztatowi sprawdzenie "stanu zdrowia" i pozostałego poziomu wydajności wysokonapięciowych akumulatorów samochodów elektrycznych. Jest to szczególnie ważna informacja przy ustalaniu ceny zakupu używanych pojazdów elektrycznych. - Dzięki E-HEALTH Charge nabywcy mogą szybko i łatwo określić wydajność akumulatorów zainstalowanych w używanych pojazdach elektrycznych podczas np. jazdy próbnej w warsztacie. Zmniejsza to niebezpieczeństwo, że odjadą z parkingu z "cytryną" samochodu - dodał Georges Mourad. Urządzenie jest na rynku od kwietnia 2024 roku.
36 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 WARSZTAT Wraz ze wzrostem liczby podrobionych produktów hamulcowych na niezależnym rynku części zamiennych, producenci materiałów ciernych musieli zwiększyć czujność, aby pomagać klientom w wykrywaChociaż przesadna oszczędność przy zakupach części samochodowych nigdy nie jest wskazana, wybór marki hamulców wyłącznie na podstawie kosztów może mieć poważne konsekwencje. Hamulce mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa. Jeśli cena wydaje się podejrzanie atrakcyjna, lepiej nie ryzykować. niu podróbek. Jednakże musimy się wystrzegać nie tylko produktowych piratów – odnotowano też wiele przypadków niespełniania wymaganych standardów jakości wśród tańszych klocków hamulcowych. WALKA Z PODRÓBKAMI: DLACZEGO WARTO WYBRAĆ RENOMOWANĄ MARKĘ CZĘŚCI HAMULCOWYCH?
37 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 WARSZTAT Niebezpieczeństwa związane z tanimi klockami hamulcowymi W 2023 r. DVSA, brytyjska inspekcja transportu drogowego, przetestowała pod kątem wydajności i oznakowania zgodnie z europejskimi przepisami ECE-R90 osiem klocków hamulcowych dostępnych na niezależnym rynku części zamiennych. Trzy z nich nie spełniły wymagań i oferujące je marki zostały poinstruowane, aby wycofać części ze sprzedaży do czasu uzyskania niezbędnych homologacji. Norma ECE-R90 określa skuteczność produktów dostępnych na niezależnym rynku samochodowych części zamiennych w porównaniu do tych przeznaczonych na pierwszy montaż (OE). Do uzyskania homologacji akceptowalna jest tolerancja +/- 15%. Jako światowy producent materiałów ciernych OE, zaangażowany w wytwarzanie wyłącznie produktów najwyższej jakości, Textar testuje wszystkie klocki przeznaczone na niezależny rynek części zamiennych zgodnie ze standardami OE. Oznacza to, że przewyższają one minimalne wymagania ECE-R90, aby zawsze zapewnić skuteczne hamowanie.
38 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 WARSZTAT - W czasach, gdy zarówno firmy, jak i konsumenci starają się ograniczać koszty, wybór produktu tańszej marki może być kuszący. W Textar rozumiemy potrzebę zróżnicowania asortymentu w oparciu o możliwości finansowe klientów i różne oczekiwania dotyczące ich pojazdów. Właśnie dlatego firma macierzysta Textar, TMD Friction, oferuje szeroką gamę marek, które zaspokajają potrzeby każdego pojazdu i kierowcy, ale nigdy nie idą na kompromis w kwestii jakości. Przed wprowadzeniem na rynek każda część przechodzi rygorystyczne testy, by spełniać wysokie standardy firmy - komentuje Scott Irwin, Kierownik ds. szkoleń technicznych marki Textar, wiodącego światowego dostawcy materiałów ciernych do układów hamulcowych. Wskazówki dotyczące zakupu klocków hamulcowych Konieczność poszukiwania oszczędności to dla piratów produktowych okazja, aby promować swoje tańsze produkty. Z tego powodu dystrybutorzy i warsztaty muszą zachować czujność.
39 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 WARSZTAT - Warto współpracować tylko z zaufanymi dostawcami lub producentami i nie pozyskiwać części z nieznanych źródeł lub stron internetowych tylko ze względu na promocyjne ceny. Należy sprawdzać, czy dostarczony produkt ma oznaczenie ECE-R90, które można znaleźć na produkcie lub jego opakowaniu. Przed zakupem warto też dowiedzieć się więcej o producencie, aby upewnić się, że działa zgodnie z normami prawnymi lub zapytać dostawcę, czy dostarczane części spełniają wymagania ECE-R90. Dotyczy to również sprzedaży online. W razie wątpliwości, skontaktuj się z zespołem pomocy technicznej producenta - wylicza Scott Irwin. Scott Irwin
40 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 WARSZTAT Lojalność wobec kontrahentów jest bardzo ważna dla Textar. Produkty tej marki mogą dystrybuować tylko autoryzowani partnerzy. Jeśli są one oferowane poza znanymi łańcuchami dostaw – w hurtowniach, sklepach detalicznych czy w Internecie – należy zachować ostrożność. Zwłaszcza, jeśli klocki lub tarcze hamulcowe są sprzedawane po szczególnie atrakcyjnych cenach. - Nasze produkty oferują dobry stosunek jakości do ceny, ale nigdy nie mogą być tanie. Nie jest to możliwe, jeśli weźmie się pod uwagę roczne wydatki w wysokości 130 milionów złotych na badania i rozwój w celu opracowania materiałów ciernych precyzyjnie dopasowanych do danego pojazdu, a także intensywne i długotrwałe testy na stanowiskach testowych oraz 38 000 godzin jazd próbnych po drogach każdego roku. Dodatkowo, wszystkie części są produkowane zgodnie z wysokimi standardami jakości Textar. Należy zatem unikać szczególnie tanich ofert od nieznanych dostawców - podkreśla Scott Irwin, Kierownik ds. szkoleń technicznych marki Textar. Jak rozpoznać podrobiony produkt Textar? Textar – należąca do TMD Friction marka premium OE – cieszy się renomą ze względu na jakość, wydajność i komfort hamowania. Jednak, podobnie jak w przypadku wielu innych doskonałych marek, sprawia to, że Textar jest nie tylko atrakcyjny dla klientów, ale także dla fałszerzy. Ponieważ w podrabianych produktach stosowane są materiały niemal wyłącznie niskiej jakości, drastycznie zwiększa to ryzyko poważnych wypadków. Niestety, ten niebezpieczny problem istnieje we wszystkich częściach świata. Dlatego Textar zainwestował w nowoczesne systemy bezpieczeństwa i opakowania, które umożliwiają klientowi sprawdzenie autentyczności produktu za pomocą kilku prostych kroków, tym samym utrudniając życie fałszerzom. Ważnym czynnikiem przy opracowywaniu środków bezpieczeństwa było zapewnienie, że będą one dostępne na wszystkich poziomach rynku: podczas sprzedaży, w warsztacie i w trakcie montażu, aby wykrycie podróbek było jak najłatwiejsze. Jednym z kluczowych elementów jest przyjazne dla środowiska tekturowe opakowanie, którego nie można otworzyć bez pozostawienia widocznych śladów. Jest to możliwe dzięki mocnemu sklejeniu lub zapieczętowaniu wszystkich ścianek. W zależności od zastosowania, na opakowaniu widnieje grafika przedstawiająca samochód lub ciężarówkę. Klient powinien zatem zwrócić uwagę, czy pudełko jest nienaruszone, a grafika poprawnie określa zastosowanie produktu w danym pojeździe. Specjalna plomba Textar PROriginal W celu umożliwienia zweryfikowania autentyczności produktu, każde opakowanie części Textar jest zapieczętowane specjalną plombą Textar PROriginal. Otwartej plomby nie można zamknąć ponownie,
41 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 WARSZTAT co oznacza, że oryginalny produkt Textar zawsze będzie miał nieuszkodzoną plombę. Z tyłu plomby znajduje się kod QR, który można zeskanować za pomocą aplikacji Textar, i 12-cyfrowy kod alfanumeryczny, który można wpisać na przeznaczonej do tego stronie internetowej Textar www. fightingthefakes.com. Obie metody umożliwiają natychmiastowe rozstrzygnięcie, czy mamy do czynienia z oryginalnym produktem Textar, czy też podróbką. W przypadku podejrzenia, że produkt jest podrobiony, należy skontaktować się z producentem. Wybieraj wysokiej jakości klocki hamulcowe Wraz ze wzrostem liczby podrabianych części hamulcowych i poważnymi konsekwencjami, jakie niosą one dla bezpieczeństwa kierowców, pasażerów i użytkowników dróg, ważniejsze niż kiedykolwiek jest sprawdzanie jakości oraz autentyczności kupowanych produktów. Warto korzystać z szybkich i prostych kontroli jakości wprowadzonych przez Textar w celu zagwarantowania oryginalności produktu i zapewnienia bezpieczeństwa. Hamulce są kluczowe dla tej ostatniej kwestii. Jaka cena, taka jakość. Nie ma sensu ryzykować.
42 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2024 Getac, wiodący producent wytrzymałych rozwiązań komputerowych, zaprezentuje swoje najnowsze osiągnięcia technologiczne dla sektora motoryzacyjnego na targach Automechanika 2024 we Frankfurcie w Niemczech. Firma pokaże niedawno wprowadzony na rynek, pierwszy na świecie wytrzymały laptop S510 AI-Ready, a także inne zupełnie nowe i innowacyjne rozwiązania zwiększające produktywność i wydajność w tym sektorze. Getac jest kompleksowym dostawcą wytrzymałych laptopów, tabletów i oprogramowania, zaprojektowanych specjalnie do wymagających GETAC, DOSTAWCA WYTRZYMAŁYCH ROZWIĄZAŃ KOMPUTEROWYCH DLA PONAD 25 MAREK POJAZDÓW, PREZENTUJE NAJNOWSZE INNOWACJE NA TARGACH AUTOMECHANIKA 2024 Odwiedzając stoisko M82 w hali 8.0 można się przekonać, dlaczego klienci z branży motoryzacyjnej na całym świecie wybierają Getac jako dostawcę kompleksowych usług klasy premium. NOWOŚCI I WYDARZENIA zastosowań motoryzacyjnych i używanych już przez ponad 25 marek samochodowych na całym świecie, a także niezależne warsztaty. Najnowsze modele Getac i rozwiązania programowe, stworzone z myślą o przyszłości, obsługują aplikacje AI zaprojektowane w celu zwiększenia produktywności i wydajności: od diagnostyki pojazdów, wyszukiwania technicznego, kalibracji ADAS i EVHC, po rozwój i produkcję lub logistykę. Zapewniają także niezawodną, wysokowydajną i odporną na awarie podstawę dla szybkich i stabilnych procesów, jednocześnie zmniejszając całkowity koszt posiadania (TCO) i zwiększając zwrot
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=