PULS BRANŻY 25 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 wy auto ciężarowe stawać się będzie osobowym. Zamiana samochodu ciężarowego na osobowy następuje przede wszystkim wskutek zmniejszenia liczby miejsc przeznaczonych do przewozu osób. Przypomnijmy, że zgodnie z art. 2 pkt 40 Prawa o ruchu drogowym przez samochód osobowy rozumie się pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu. Więc jeżeli pojazd miał więcej miejsc, a wskutek przebudowy ich liczba spadła poniżej 9 łącznie z kierowcą, to staje się on osobowym. W przypadku dokonania “przebudowy” pojazdu podstawą opodatkowania jest średnia wartość rynkowa samochodu osobowego na rynku krajowym, pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy (art. 104 ust. 6b ustawy o podatku akcyzowym). Przepisy definiują też co to jest “średnia wartość rynkowa”. Jest to “notowana na rynku krajowym w dniu powstania obowiązku podatkowego średnia cena zarejestrowanego na terytorium kraju samochodu osobowego tej samej marki, tego samego modelu, rocznika oraz – jeżeli jest to możliwe do ustalenia – z tym samym wyposażeniem i o przybliżonym stanie technicznym”. W przypadkach, o których tutaj mówimy będzie to cena samochodu osobowego powstałego w wyniku “przeróbki”. W przypadku pojazdów do których dodawane jest jakieś wyposażenie, niestety będzie to cena wraz z tym wyposażeniem. Jeżeli zadeklarowana wysokość podstawy opodatkowania bez uzasadnionej przyczyny będzie znacznie odbiegać od średniej wartości rynkowej przewidziana jest specjalna procedura. Organ podatkowy najpierw wezwie podatnika do zmiany wysokości podstawy opodatkowania lub do wskazania przyczyn uzasadniających podanie jej wysokości w podanej kwocie. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wysokości podstawy opodatkowania lub niewskazania przyczyn, organ podatkowy samodzielnie określi wysokość podstawy opodatkowania. Tego typu procedura stosowana jest już obecnie w przypadku “klasycznej” akcyzy od osobówek. W przypadku prostych spraw, organy żeby ustalić cenę średnią, korzystają z narzędzi do agregacji i ustalania cen pojazdów jakimi posługują się między innymi dealerzy skupujący auta używane, na przykład takich aplikacji jak Eurotax czy Info-ekspert. W przypadku przeróbek na auto w zabudowie z dodatkowym wyposażeniem, jeżeli będzie ono posiadać dużo indywidualnych rozwiązań i dużo dodatkowego wyposażenia, takie narzędzie może jednak nie wystarczyć. Wtedy konieczne będzie skorzystanie z wyceny przez biegłego co zapewne będzie wyglądało w ten sposób, że najpierw wyceni on wartość “surowego” auta, a potem dodatkowo określi wartość nakładów i wyposażenia. W takim przypadku, jeżeli okaże się, że wysokość podstawy opodatkowania ustalona z uwzględnieniem opinii biegłego odbiega co najmniej o 33% od zadeklarowanej podstawy opodatkowania, koszty opinii biegłego lub biegłych będzie ponosić podatnik.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=