e-Auto Service Manager 8/2022

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 wyłącznie Minister Infrastruktury. Model przyjęty w naszym kraju jest dosyć osobliwy, ponieważ badania prowadzą stacje kontroli pojazdów które są przedsiębiorcami (a więc robią to z definicji według rachunku ekonomicznego), ale działają one według cen sztywnych. Od jesieni zeszłego roku aktualizacja stawek jest przedmiotem działań ze strony Związku Dealerów Samochodów i Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów. Poza wspomnianymi organizacjami do akcji przyłączyło się pięć kolejnych podmiotów reprezentujących przedsiębiorców rynku motoryzacyjnego. (SDCM, PZPM, ITS, OZPTD oraz Dekra). Szykuje się też zmiana w zakresie badań Poza wyżej opisywanym projektem zmiany przepisów ustawowych o systemie kontroli pojazdów, kilkanaście dni temu Minister Infrastruktury skierował do konsultacji publicznych projekt zmiany rozporządzenia dotyczącego zakresu badań. Przewiduje trzy podstawowe obszary zmian. Pierwszy to zmiana nazewnictwa grup usterek wykrytych podczas przeprowadzania badania technicznego tj. wprowadzenie „usterki poważnej” oraz „usterki niebezpiecznej” w miejsce odpowiednio „usterki istotnej” oraz „usterki stwarzającej zagrożenie”. Definicje pozostają bez zmian. Ma to zapewnić spójność z przepisami UE z zakresu badań technicznych pojazdów. Same definicje usterek nie ulegają zmianie. Druga zmiana, to przypisanie stwierdzanym w pojeździe nieprawidłowościom stypizowanym w rozporządzeniu możliwości stwierdzenia tylko jednego rodzaju usterki. Ma to na celu zmniejszenie wątpliwości diagnosty, kiedy należy zakwalifikować usterkę do usterki drobnej, poważnej albo niebezpiecznej. Obecnie jest tak, że dla danej usterki można ją zakwalifikować zarówno jako jedną albo drugą – każdorazowo do oceny diagnosty. Trzecia, najbardziej kontrowersyjna zmiana, to wprowadzenie do zakresu okresowego badania technicznego obowiązku sprawdzenia, czy została zrealizowana konieczność wyposażenia niektórych nowych typów pojazdów w system eCall, oparty na numerze alarmowym 112 oraz czy system działa prawidłowo, pozwoli na szybkie i sprawne powiadomienie służb ratunkowych, jeżeli zaistnieje taka potrzeba. Według zgodnej opinii branży taki obowiązek będzie niemożliwy do realizacji z poziomu SKP z uwagi na brak sprzętu i oprogramowania.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=