e-Auto Service Manager 8/2022

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 REFORMA SYSTEMU BADAŃ TECHNICZNYCH POJAZDÓW – KOLEJNE PODEJŚCIE Faktem jest, że do dnia dzisiejszego nie nastąpiło pełne wdrożenie do prawa krajowego zapisów dyrektywy 2014/45/UE w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep. Termin transpozycji dyrektywy upłynął w 2018 roku, czyli cztery lata temu. W listopadzie 2021 roku na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się kolejny projekt zmian Prawa o ruchu drogowym (numer z wykazu prac: UC48), mający na celu reformę systemu badań technicznych pojazdów oraz pełne i prawidłowe wdrożenie dyrektywy 2014/45/UE. To kolejne podejście do tych zmian, bo projekt taki był już w parlamencie na przełomie 2018 i 2019 roku i wtedy w nieco osobliwych okolicznościach (podczas trzeciego czytania w Sejmie) został zdjęty z porządku obrad, trafił do zamrażarki, a następnie do kosza wraz z końcem kadencji. Jak wynika z oficjalnych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku przeprowadzono łącznie 19 516 315 badań technicznych pojazdów. Spośród nich 440 488 zakończyło się wynikiem negatywnym, co oznacza że „pieczątki” nie otrzymało 2,26% aut, które podeszły do przeglądu. To wszystko w kraju gdzie według stanu CEPiK na koniec 2021 roku średni wiek pojazdu osobowego to aż 20,67 roku. Czy auta w Polsce są aż tak dobrze serwisowane i utrzymane? Raczej nie. Mały odsetek „negatywów” wynika z tego, że system badań nie funkcjonuje do końca prawidłowo. Wróćmy jednak do najnowszego projektu. Przewiduje on następujące zmiany: • wyznaczenie Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego jako organu odpowiedzialnego za sprawowanie nadzoru nad prawidłowością przeprowadzania badań technicznych, umieszczenia cechy identyfikacyjnej oraz dokonywania innych czynności diagnosty związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu, tj. organu zarządzającego systemem prawidłowej jakości badań technicznych pojazdów, • wprowadzenie instrumentów oddziaływania przez organy – kontrole doraźne przedsiębiorców i innych podmiotów prowadzących stacje kontroli pojazdów, wprowadzenie instytucji ponownego badania technicznego w przypadku nieprawidłowości lub wątpliwości,

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=