e-Auto Service Manager 8/2022

ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - PRZEPŁYWOMIERZE HELLA – JAKOŚĆ MA ZNACZENIE - PASY NARZĘDZIOWE PROLINE - PRZEGLĄD RYNKU CHEMII WARSZTATOWEJ e-AUTO SERVICE Nr 08/2022

NOWY DREAM TEAM! mega macs X moduł pomiarowy MT-HV* *moduł do pomiarów niskiego i wysokiego napięcia do 1kV z funkcją prowadzenia użytkownika przez pomiary elektryczne poszczególnych czujników.

PULS BRANŻY 4 PRZEPŁYWOMIERZE HELLA 8 GOODYEAR SIGHTLINE 12 ELEKTROMOBILNOŚĆ W POLSCE 16 REFORMA SYSTEMU BADAŃ TECHNICZNYCH POJAZDÓW - KOLEJNE PODEJŚCIE 24 „PODATEK OD KAMPERÓW” WCHODZI W PEŁNI W ŻYCIE 26 700 KONI MECHANICZNYCH! 32 KTO SIĘ NIE ROZWIJA... 36 WZROST SPRZEDAŻY MAHLE AFTERMARKET 40 BREMBO I GOLD PHOENIX ŁĄCZĄ SIŁY WARSZTAT 42 PASOWANIE NA FACHOWCA 46 PRZEGLĄD RYNKU CHEMII WARSZTATOWEJ NOWOŚCI 58 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl PRZYGOTOWANIE Sławomir Pasznik Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - PRZEPŁYWOMIERZE HELLA – JAKOŚĆ MA ZNACZENIE - PASY NARZĘDZIOWE PROLINE - PRZEGLĄD RYNKU CHEMII WARSZTATOWEJ e-AUTO SERVICE Nr 08/2022

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 PRZEPŁYWOMIERZE HELLA – JAKOŚĆ MA ZNACZENIE Jednym z kluczowych elementów prawidłowej pracy silnika jest określenie składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Za prawidłowy pomiar ilości powietrza dostarczanego do kanału dolotowego silnika odpowiada masowy przepływomierz powietrza. Dzięki informacji z przepływomierza komputer jest w stanie obliczyć ilość paliwa potrzebną, aby skład mieszanki był najoptymalniejszy. Hella dzięki blisko 60-letniemu doświadczeniu w projektowaniu oraz produkcji elektroniki na rynek OE gwarantuje najwyższą jakość wykonania. Przepływomierze Hella przeznaczone na rynek części zamiennych produkowane są z najlepszych materiałów, a jakość sygnału odpowiada wymogom produktów OEM co zapewnia pełną kompatybilność elektromagnetyczną. Hella mając na uwadze ekologię gwarantuje prawidłową pracę przepływomierza od której zależy nie tylko ilość spalanego paliwa czy moc silnika, ale również czystość spalin i bezawaryjna praca katalizatora. Należy zauważyć, że na rynku jest wiele tanich zamienników, które choć nie wywołują błędów w układzie sterowania pracą silnika, to nie można powiedzieć, że ich pomiar jest dokładny. Skutkuje to nieprawidłowym dozowaniem paliwa do zmierzonej ilości powietrza, która nie jest ilością rzeczywistą, tylko obarczoną błędem. Pozorna oszczędnośćmoże przysporzyć nam zatem znacznych kosztów związanych nie tylko z możliwym, nadmiernym spalaniem, ale również z przyspieszonym zużyciem innych elementów układów dolotowego i wydechowego. Jednak nawet najlepszy przepływo-

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 mierz, bez niezbędnych czynności serwisowych związanych z układem dolotowym, w końcu ulegnie uszkodzeniu. Cały kanał dolotowy powinien podlegać oględzinom na okoliczność obecności wody, oleju, sadzy czy kurzu i w razie konieczności dokładnie wyczyszczony. Tego rodzaju brud może świadczyć o mechanicznych uszkodzeniach (np. pęknięcie obudowy filtra) lub niepoprawny montaż któregoś z elementów kanału podczas przeprowadzania czynności serwisowych w przeszłości, a skutkujący nieszczelnością. Należy zauważyć, że niesprawny układ dolotowy ma negatywny wpływ nie tylko na przepływomierz powietrza, ale również na bardzo drogą przepustnicę, która może ulec uszkodzeniu. Podobne skutki może powodować filtr powietrza niskiej jakości, do którego produkcji użyto kiepskich materiałów a samo wykoPrzepływomierz masowy powietrza HELLA 8ET 009 149-181

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 nanie filtra (jego kształt, wymiary, itp.) może powodować, że filtr „nie układa się” prawidłowo w obudowie i przepuszcza do silnika (poprzez przepływomierz oraz przepustnicę) brudne, nieprzefiltrowane powietrze. Sam materiał filtracyjne, jeśli jest niskiej jakości, będzie przepuszczał zanieczyszczenia stałe, które są niezwykle groźne dla wspomnianego przepływomierza, przepustnicy i ostatecznie dla samego silnika. Przepływomierz powietrza to element niezwykle wrażliwy na zabrudzenia, które upośledzają jego pracę, co skutkuje obliczeniem nieprawidłowej ilości zasysanego powietrza. Dlatego należy nie dopuszczać do jego zabrudzenia poprzez poprawną wymianę filtra powietrza, na taki wysokiej jakości oraz dokładne oględziny kanału dolotowego, jego ewentualne czyszczenie lub naprawę. Decydując się na przepływomierz Hella otrzymujesz produkt wysokiej jakości oraz zyskujesz dostęp do szerokiej oferty produktów do samochodów europejskich i azjatyckich. Hella wychodząc na przeciw potrzebom, zapewnia również dostęp do katalogów, specjalistycznych szkoleń, diagnostyki w jakości OE oraz wsparcia technicznego. Przepływomierz masowy powietrza HELLA 8ET 009 149-181

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 Masowy przepływomierz powietrza  JAKOŚĆ MA ZNACZENIE

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 GOODYEAR SIGHTLINE: INTELIGENCJA W OPONACH NAPĘDZA INNOWACJE Pojazdy i ich otoczenie częściej i w sposób automatyczny kontaktują się ze sobą w naszym coraz bardziej połączonym świecie, dlatego ważnym elementem tego ekosystemu są dane. Opony również komunikują się z nami za pośrednictwem czujników i systemów łączności, a dostarczane przez nie dane są bardzo cenne. „Inteligentne” i „skomunikowane” opony mogą pomóc nam nie tylko zaoszczędzić czas, obniżyć koszty i poprawić bezpieczeństwo, ale będą także stanowić źródło informacji dla pojazdów autonomicznych. Do 2027 r. Goodyear zamierza na nowo odkryć świat opon i usług, dostarczając dane, czujniki i sztuczną inteligencję do wszystkich swoich nowych produktów. Koncentrując się na flotach, pojazdach autonomicznych, połączonych i elektrycznych wraz z dbałością o zrównoważony rozwój (FACES), Goodyear przekształca się z firmy oponiarskiej w podmiot umożliwiający i wspierający mobilność. Połączone rozwiązania Pakiet inteligentnych rozwiązań dla opon Goodyear SightLine [1] obejmujepołączonezesobą rozwiązania, które dzięki wykorzystaniu danych w czasie rzeczywistym i dogłębnemu

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 zrozumieniu dynamiki opony mogą pomóc w identyfikowaniu i rozwiązywaniu problemów zanim jeszcze te wystąpią. „Ideą systemu Goodyear SightLine jest demokratyzacja informacji o oponach” – mówi Sosia Causeret Josten, specjalistka ds. nowych przedsięwzięć w systemie Goodyear SightLine. „Inteligencja w dziedzinie opon nie jest niczym nowym. Jest powszechnie stosowana w specjalistycznych aplikacjach, ale nadszedł czas, aby stała się szerzej dostępna dla wszystkich kierowców i pojazdów.” Chociaż SightLine jest koncepcją całościową, pierwszym sektorem, na którym się koncentruje, są floty samochodówdostawczych [2]wsektorze budowlanym, usług terenowych i dostaw na odcinku tzw. ostatniej mili. „W tym pierwszym zastosowaniu SightLine oferuje kilka opcji, od kompletnego rozwiązania obejmującego czujniki opon i klucz sprzętowy podłączany do portu OBD pojazdu, po pełną integrację z istniejącymi systemami telematycznymi, z których wszystkie mogą przesyłać dane w czasie rzeczywistym do chmury SightLine, gdzie są one przetwarzane przez inteligentny algorytm” – wyjaśnia Causeret Josten. „Dzięki tej łączności operatorzy flot i kierowcy mają wgląd w informacje umożliwiające bardziej efektywne zarządzanie flotą poprzez zapobieganie przestojom związanym z oponami przy jednoczesnym obniżeniu kosztów awarii” – mówi Causeret Josten. „Jedną z korzyści jest możliwość dostosowania działań floty i obniżenie ryzyka zakłóceń operacyjnych, na przykład dzięki stałemu monitorowaniu i szybszym reakcjom”. Ponieważ jest to produkt cyfrowy, nowe funk-

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 cje będą udostępniane na bieżąco. Pierwsza faza działania systemu Goodyear SightLine obejmuje wykrywanie nieszczelności, monitorowanie opon zaparkowanych pojazdów i ciśnienia w oponach. Przewidywane przyszłe elementy będą obejmować lokalizację samochodu, zmniejszanie zużycia paliwa dzięki optymalnemu monitorowaniu ciśnienia w oponach, szacowanie obciążenia opon, przebieg, tarcie opon o nawierzchnię, identyfikację opon i monitorowanie zużycia bieżnika. Patrząc w przyszłość, system Goodyear SightLine może być zintegrowany z systemami producentów samochodów [3], dzięki czemu ważne funkcje bezpieczeństwa będą mogły być przekazywane do układów sterowania pojazdu. Przydatnymi funkcjami będą ostrzeżenia przed aquaplaningiem i ogólne monitorowanie stanu opon, które pojawią się na dalszym etapie. Efektywność kosztowa i operacyjna „Jeśli chodzi o doświadczenia klientów,Goodyeardążydotego,abycały proces posiadania, serwisowania i prowadzenia samochodu był sprawniejszy i łatwiejszy” – mówi Causeret Josten. „Na przykład, po otrzymaniu powiadomienia o zużyciu opon w ciągu najbliższych 500 km, aplikacja będzie umawiać spotkanie z preferowanym dealerem opon. Oznacza to, że w dniu, w którym pojazd przyjedzie do warsztatu, opony będą na niego czekać – operator lub kierowca nie musi o niczym myśleć, ani nic robić.

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 Goodyear Goodyear jest jedną z największych firm oponiarskich na świecie. Zatrudnia około 72 000 osób i wytwarza swoje produkty w 55 zakładach w 23 krajach świata. Jej dwa ośrodki innowacyjności w Akron w stanie Ohio i w Colmar-Berg w Luksemburgu dążą do opracowywania najnowocześniejszych produktów i usług, które wyznaczają standardy technologiczne i eksploatacyjne dla całej branży. Więcej informacji o firmie Goodyear i jej produktach można znaleźć na stronie. Wszystko jest załatwiane za nich”. Zapewnia to efektywność zarówno pod względem kosztów, jak i eksploatacji. Funkcje poprawiające osiągi to kolejny obszar, w którym technologie Goodyear SightLine przynoszą korzyści, zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa. „Zazwyczaj system ABS reaguje zawsze w ten sam sposób, bez względu na rodzaj opon” - wyjaśnia Causeret Josten. „Jeśli jednak system ABS rozpozna, że pojazd porusza się na zużytych oponach letnich, może zareagować szybciej i skrócić drogę hamowania. Ta zaleta może odegrać ważną rolę w autonomicznej przyszłości, w której pojazd będzie musiał reagować samodzielnie." Technologie takie jak ta mogą odegrać jeszcze ważniejszą rolę. W przyszłości, jeśli opony w pojeździe będą zużyte, może on nie ruszyć z miejsca. W przypadku pojazdów autonomicznych [4] może to być korzystne, gdyż zmniejsza się ryzyko wypadku. Jakie inne korzyści może przynieść ta technologia w przyszłości? Można gromadzić informacje o stanie drogi i opon, co przyczyni się do rozwoju dodatkowych funkcji bezpieczeństwa. Dane pochodzące z systemu Tire Intelligence mogą również przyczynić się do poprawy dokładności technologii zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS), jak również tych związanych z połączonymi pojazdami autonomicznymi. Podłączony i dostosowany do potrzeb Będący obecnie w fazie pilotażowej system Goodyear SightLine będzie obejmował wiele podzbiorów danych, a zatem będzie dostępny w różnych pakietach, co umożliwi tworzenie bardziej zindywidualizowanych rozwiązań dla flot. Aktualnie system Goodyear SightLine jest testowany przez globalną grupę ewaluacyjną złożoną z ponad 1000 pojazdów, a jego potencjalne wdrożenie na szerszą skalę ma nastąpić pod koniec 2022 r. [1] https://www.goodyearsightline. com [2] https://www.goodyearsightline. com/fleets [3] https://www.goodyearsightline. com/automakers [4] https://www.goodyearsightline. com/autonomous-systems

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 ELEKTROMOBILNOŚĆ W POLSCE. CO DALEJ? 12 września br. rozpocznie się Kongres Nowej Mobilności, organizowany przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Miasto Łódź. Będzie to już III edycja jednej z największych konferencji branżowych w Europie Środkowo-Wschodniej, w pełni poświęconej rozwojowi rynku elektromobilności. Wydarzenie skierowane jest do przedstawicieli świata biznesu z całego łańcucha wartości Kongres Nowej Mobilności 2022, największe wydarzenie sektora zrównoważonego transportu w Polsce i regionie CEE, zbliża się wielkimi krokami. Trzydniowa konferencja już za niespełna 10 tygodni zgromadzi w Łodzi tysiące osób zawodowo związanych z rynkiem elektromobilności. Warto już teraz zarejestrować się na wydarzenie. zrównoważonego transportu i zeroemisyjnych technologii oraz do decydentów, reprezentujących administracjępubliczną i samorządterytorialny. Uczestnicy Kongresu wspólniestworzą forumliderów, ekspertów i praktyków rynku nowej mobilności w Polsce i Europie. – W ubiegłym roku KNM przyciągnął ponad tysiąc uczestników, w tym 176 przedstawicieli samorządów. Tegoroczna edycja KNM ponownie

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 odbędzie się w Łodzi, mieście innowacji, które jako jedne z 4 polskich metropolii, na 100 wyróżnionych w ramach całej UE, zakwalifikowało się do programu UE „Neutralne klimatycznie i inteligentne miasta”. Jako trzecie największe miasto w Polsce potwierdzamy swoją pozycję wśród aglomeracji realizujących realne działania na rzecz poprawy jakości powietrza i życia oraz dekarbonizacji. Zachęcam do dołączenia do grona uczestników KNM 2022, a tym samym udziału w inauguracji Europejskiego Tygodnia Mobilności w Łodzi – mówi Hanna Zdanowska, Prezydent Miasta Łodzi. – We wrześniu br. znów połączymy kupujących i sprzedających w ekosystemie zeroemisyjnego transportu. Producenci pojazdów i infrastruktury, operatorzy i dostawcy usług ładowania, firmy technologiczne, koncerny energetyczne i paliwowe, rozwijające się startupy i instytucje finansujące spotkają się na najszybciej rozwijającym się wydarzeniu poświęconym elektromobilności, aby wspólnie omawiać wprowadzane na rynek technologie, a także identyfikować modele biznesowe, wymagania infrastrukturalne oraz partnerstwa, gwarantujące realizację projektów mobilnościowych. Wszystko po to, aby zmniejszyć emisje oraz umożliwić bezpieczny i zrównoważony przepływ ludzi, towarów i usług w naszym kraju. Kongres, jak co roku, zaszczycą także politycy, włodarze miast, liderzy biznesu, dyplomaci, przedstawiciele świata nauki oraz interesariusze rynku z całego CEE – dodaje Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA. Wydarzenia towarzyszące Tegorocznej, międzynarodowej edycji Kongresu, która odbywa się pod hasłem „E-Mobility in Poland. What’s next?” towarzyszyć będą wydarzenia dedykowane konkretnym zagadnieniom, m.in. Polish Battery Day, CEE Green Transport Initiativ Summit, KNM Fleet Forum oraz KNM Hydrogen Forum. To wyjątkowe w skali regionu fora poświęcone najważniejszym wyzwaniom sektora, w tym m.in. roli Polski w świato-

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 wym i europejskim łańcuchu dostaw baterii do pojazdów elektrycznych, kwestiom upowszechnienia technologii ogniw paliwowych w transporcie czy wyzwaniom związanym z masową elektryfikacją flot w Polsce i regionie. Kongres będzie więc unikatowym na skalę europejską spotkaniem, stanowiącym forum nowej mobilności, miejscem wymiany idei i wiedzy eksperckiej na najwyższym poziomie merytorycznym. – Kongres odbywa się w wyjątkowo istotnym dla naszego sektora momencie. Globalna gospodarka i łańcuchy dostaw walczą o powrót do stanu przed pandemią, pomimo licznych kryzysów, takich jak wojna w Ukrainie. Zmiany klimatyczne postępują i całe środowisko technologii zeroemisyjnych łączy siły, aby stawić czoła temu wyzwaniu. Nadchodząca legislacja w wielu regionach wskazuje na ambitne i dynamiczne działania w kierunku rozwoju zeroemisyjnej mobilności. Wyraża to unijny pakiet Fit for 55, gdzie akty takie jak AFIR, EPBD i RED już w nadchodzących miesiącach wprowadzą fundamentalne zmiany w sektorze transportu drogowego i jego otoczenia wśród Państw Członkowskich – mówi Aleksander Rajch, Dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych PSPA. Szczegółowy program Kongresu Nowej Mobilności 2022 dostępny jest na stronie: www.kongresnowejmobilnosci.pl. Tam również można zarejestrować się na wydarzenie. – Gorąco zachęcamy do uczestnictwa całą branżę elektromobilności. Trzecia edycja Kongresu odbędzie się pod hasłem „E-Mobility Poland, What’s next?”. Nie jest to przypadkowe stwierdzenie. Polska i Europa stoi przed szeregiem wyzwań. W dobie tak dynamicznej transformacji napędowej i adaptacji do zerowej emisji, konieczne są przemyślane i scentralizowane działania. KNM to idealne miejsce do dyskusji nad kwestiami związanymi z wyzwaniami i potrzebami rynku, m.in. w kontekście 2035 i zakazu sprzedaży nowych pojazdów spalinowych czy

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 konieczności rozwoju infrastruktury ładowania, co w wymierny sposób potęguje obecna sytuacja geopolityczna i gospodarcza – mówi Łukasz Witkowski, Dyrektor Operacyjny PSPA. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, zajmującą się kreowaniem rynku zrównoważonego transportu. Organizacja zrzesza ponad 190 przedsiębiorstw z całego łańcucha wartości w elektromobilności. PSPA jest częścią The European Association for Electromobility (AVERE), największej organizacji zajmującej się rozwojem tego rynku w Europie.

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 REFORMA SYSTEMU BADAŃ TECHNICZNYCH POJAZDÓW – KOLEJNE PODEJŚCIE Faktem jest, że do dnia dzisiejszego nie nastąpiło pełne wdrożenie do prawa krajowego zapisów dyrektywy 2014/45/UE w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep. Termin transpozycji dyrektywy upłynął w 2018 roku, czyli cztery lata temu. W listopadzie 2021 roku na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się kolejny projekt zmian Prawa o ruchu drogowym (numer z wykazu prac: UC48), mający na celu reformę systemu badań technicznych pojazdów oraz pełne i prawidłowe wdrożenie dyrektywy 2014/45/UE. To kolejne podejście do tych zmian, bo projekt taki był już w parlamencie na przełomie 2018 i 2019 roku i wtedy w nieco osobliwych okolicznościach (podczas trzeciego czytania w Sejmie) został zdjęty z porządku obrad, trafił do zamrażarki, a następnie do kosza wraz z końcem kadencji. Jak wynika z oficjalnych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku przeprowadzono łącznie 19 516 315 badań technicznych pojazdów. Spośród nich 440 488 zakończyło się wynikiem negatywnym, co oznacza że „pieczątki” nie otrzymało 2,26% aut, które podeszły do przeglądu. To wszystko w kraju gdzie według stanu CEPiK na koniec 2021 roku średni wiek pojazdu osobowego to aż 20,67 roku. Czy auta w Polsce są aż tak dobrze serwisowane i utrzymane? Raczej nie. Mały odsetek „negatywów” wynika z tego, że system badań nie funkcjonuje do końca prawidłowo. Wróćmy jednak do najnowszego projektu. Przewiduje on następujące zmiany: • wyznaczenie Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego jako organu odpowiedzialnego za sprawowanie nadzoru nad prawidłowością przeprowadzania badań technicznych, umieszczenia cechy identyfikacyjnej oraz dokonywania innych czynności diagnosty związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu, tj. organu zarządzającego systemem prawidłowej jakości badań technicznych pojazdów, • wprowadzenie instrumentów oddziaływania przez organy – kontrole doraźne przedsiębiorców i innych podmiotów prowadzących stacje kontroli pojazdów, wprowadzenie instytucji ponownego badania technicznego w przypadku nieprawidłowości lub wątpliwości,

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 • stworzenie centralnego rejestru diagnostów zapewniającego prawidłowy nadzór i możliwość szybkiego reagowania na ujawnione nieprawidłowości, • stworzenie nowego systemu szkolenia kandydatów na diagnostów, a także warsztatów doskonalenia zawodowego osób już będących diagnostami, • wyznaczenie Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego jako organu prowadzącego krajowy punkt kontaktowy do spraw badań technicznych odpowiedzialnego za wymianę informacji z punktami kontaktowymi innych państw członkowskich UE oraz z Komisją Europejską, • wyznaczenie starosty jako organu sprawującego nadzór nad przedsiębiorcami i jednostkami prowadzącymi ośrodki szkolenia i prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia diagnostów. Zdjęcia pojazdu To najważniejsza zmiana, mająca na celu wyeliminowanie „zaocznych” badań pojazdów. Podczas badania diagnosta będzie zobowiązany wykonać dokumentację fotograficzną bryły pojazdu wraz z tablicą rejestracyjną oraz wskazania drogomierza w dniu przeprowadzenia badania technicznego, tj. łącznie dwa zdjęcia. Zdjęcia pojazdu wykonywane

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 mają być w momencie obecności pojazdu na stanowisku kontrolnym do wykonywania badań. Takie rozwiązanie pozwoli na identyfikację i weryfikację, czy dany pojazd faktycznie został poddany badaniu technicznemu. Dokumentacja fotograficzna będzie również zawierała informacje dotyczące daty i godziny wykonania zdjęć. Zdjęcia będą musiały być przechowywane przez okres pięciu lat od dnia przeprowadzenia badania. Będzie istniała dowolność w sposobie przechowywania zdjęć. Po upływie okresu przechowywania, dokumentacja fotograficzna będzie niszczona przez przedsiębiorcę prowadzącego stację kontroli pojazdów w sposób uniemożliwiający identyfikację pojazdu, którego dotyczyła. Wyznaczony okres pięciu lat jest równoznaczny z okresem przechowywania danych i informacji z rejestru badań technicznych prowadzonego z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego przez podmiot prowadzący stację kontroli pojazdów. Badanie techniczne 30 dni przed terminem Projekt wprowadza możliwość dokonania okresowego badania technicznego w „okienku” na 30 dni przed wyznaczoną datą badania technicznego. Wówczas termin następnego okresowego badania technicznego zostanie uznany za badanie techniczne wykonane w wyznaczonej dacie. W takim przypadku właściciel lub posiadacz pojazdu przedstawiający pojazd z przyczyn niezależnych (np. wyjazd) do 30 dni przed wyznaczoną datą badania technicznego, nie traci dotychczasowego wyznaczonego terminu badania technicznego. Opłata za przeprowadzenie badania technicznego po wyznaczonej dacie Pobierać się ją będzie w przypadku przeprowadzania badania technicznego po upływie 30 dni od wyznaczonej daty tego badania. Opłata będzie wynosić 100% wysokości opłaty za przeprowadzenie badania technicznego i pobierać się nią będzie niezależnie od opłaty za przeprowadzenie badania technicznego. Opłata stanowić będzie przychód Transportowego Dozoru Technicznego, a SKP będzie odprowadzać ją na wyodrębniony rachunek TDT do dziesiątego dnia każdego miesiąca następującego po miesiącu, w którym kwoty zostały pobrane. Od nieterminowo odprowadzonych opłat pobierać się będzie odsetki za zwłokę, w wysokości odsetek za nieterminowe regulowanie zobowiązań podatkowych. Ponadto SKP będzie sporządzać i przekazywać Dyrektorowi TDT do dziesiątego dnia każdego miesiąca następującego po miesiącu, w którym badania techniczne zostały przeprowadzone, miesięczne sprawozdania obejmujące informacje i dane o pobranych i odprowadzonych opłatach. Sprawozdania mają być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym i przekazywać się je będzie za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej Dyrektora TDT. Opłaty nie będzie się pobierać za przeprowadzenie badania technicz-

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 nego, dla którego wyznaczony termin badania technicznego upłynął w okresie: • czasowego wycofania tego pojazdu z ruchu albo • uszkodzenia zasadniczych elementów nośnych konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy oraz pojazd został poddany dodatkowemu badaniu technicznemu, albo • uszkodzenia pojazdu stanowiącego szkodę istotną. „Badanie weryfikujące” W przypadkach gdy w ocenie właściciela lub posiadacza pojazdu zaistnieje podejrzenie, iż badanie zostało przeprowadzone niezgodnie z przepisami prawa, można skorzystać procedury „badania weryfikującego”. Jak będzie wyglądać pro-

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 cedura? Właściciel lub posiadacz pojazdu będzie zgłaszać diagnoście zastrzeżenia do przeprowadzonego badania technicznego bezpośrednio po jego wykonaniu, diagnosta wydając zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym będzie wpisywać zgłoszone zastrzeżenia w jego treści. Zgłoszenie zastrzeżeń stanowić będzie podstawę wystąpienia do Dyrektora TDT z wnioskiem o przeprowadzenie ponownego badania technicznego. Na wystąpienie będą 2 dni robocze od dnia przeprowadzenia wadliwego badania technicznego. Dyrektor TDT w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z wnioskiem będzie uzgadniać z właścicielem lub posiadaczem pojazdu termin przedstawienia pojazdu do ponownego badania technicznego za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej albo w formie papierowej. Ponowne badanie techniczne będzie przeprowadzane na stacji kontroli pojazdów, na której zostało przeprowadzone „wadliwe” badanie techniczne i będzie je przeprowadzał diagnosta, który wykonał pierwsze badanie. Będzie się to odbywać w obecności pracownika TDT, który ma posiadać uprawnienia diagnosty do przeprowadzania badań technicznych. Pracownik TDT ostatecznie będzie decydować o stwierdzeniu naruszeń albo o ich braku. W przypadku stwierdzenia tych naruszeń diagnosta przeprowadzający ponowne badanie techniczne będzie wydawał nowe zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym. Koszty ponownego badania technicznego w przypadku braku stwierdzenia naruszeń pokrywać będzie właściciel lub posiadacz pojazdu, natomiast w przypadku stwierdzenia naruszeń pokrywać je będzie przedsiębiorca prowadzący stację kontroli pojazdów, na której zostało przeprowadzone badanie techniczne. W obu przypadkach opłatę będzie się ponosić po badaniu. Kontrola TDT Kolejne novum to wprowadzenie uprawnień kontrolnych dla Transportowego Dozoru Technicznego. Dyrektor TDT w danym roku kalendarzowym będzie zobowiązany obejmować kontrolą w ramach sprawowanego nadzoru nad prawidłowością badań technicznych nie mniej niż 0,3 % liczby badań technicznych przeprowadzonych na terytorium RP w roku poprzedzającym. Czyli biorąc dane za 2021 roku byłoby to 58 549 badania. Dyrektor TDT będzie prowadzić: • kontrole doraźne na losowo wybranej stacji kontroli pojazdów, w trakcie których diagnosta zatrudniony w stacji kontroli pojazdów, pod nadzorem pracownika TDT wykonuje czynności odpowiadające zakresowi przeprowadzonego badania technicznego, w celu sprawdzenia prawidłowości przeprowadzenia badania technicznego pojazdu, który został poddany badaniu technicznemu na tej stacji; • kontrolę i weryfikację wyników wybranych losowo badań technicznych przeprowadzonych w stacji kontroli pojazdów przy użyciu wymaganego wyposażenia

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 kontrolno-pomiarowego w okresie 3 miesięcy poprzedzających kontrolę; Kontrola TDT • analizę wyników przeprowadzonych badań technicznych oraz wykrytych usterek; • analizę dokumentacji fotograficznej; • czynności kontrolne w zakresie prawidłowości umieszczenia cechy identyfikacyjnej; • kontrolę prawidłowości pobierania i odprowadzania opłaty za przeprowadzanie badania technicznego po wyznaczonej dacie. Kontrole będą mogły mieć charakter doraźny, z zapowiedzią pracowników TDT już na nieruchomości. Kontrola starosty Starosta, zgodnie z właściwością, będzie realizował takie czynności kontrolne jak przeprowadzanie, co najmniej raz w roku, kontroli okresowych sprawdzających przedsiębiorców i inne podmioty prowadzące stacje kontroli pojazdów w zakresie zgodności z wymaganiami, jakie powinien spełniać przedsiębiorca prowadzący stację kontroli pojazdów, prawidłowości prowadzenia wymaganej dokumentacji, weryfikacji wykonania otrzymanych zaleceń pokontrolnych. Starosta będzie wydawał decyzję o zakazie prowadzenia przez przedsiębiorcę stacji kontroli pojazdów, skreślając przedsiębiorcę z rejestru działalności regulowanej, jeżeli przedsiębiorca dwukrotnie rażąco naruszył warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów. Niezależność diagnosty Przedsiębiorca prowadzący stację kontroli pojazdów jest obowiązany zapewnić warunki organizacyjne umożliwiające diagnoście zachowanie wysokiego poziomu bezstronności i obiektywizmu przez: • uniezależnienie wysokości wynagrodzenia diagnosty od liczby i wyników przeprowadzonych badań technicznych, • wyeliminowanie w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa bezpośredniej podległości zatrudnionego diagnosty z pracownikiem odpowiedzialnym za stan techniczny pojazdu, • zastosowanie procedur służących minimalizacji zidentyfikowanego ryzyka dla bezstronności pracy diagnosty. Wymagania dla diagnostów Diagnostą będzie mogła być osoba która: • posiada odpowiednie wykształcenie i praktykę; • ukończyła szkolenie dla kandydatów na diagnostów potwierdzone zaświadczeniem o jego ukończeniu, albo posiada dyplom zawodowy albo dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie technika albo dyplom technika albo tytuł zawodowy technika w zawodach związanych z motoryzacją, albo ukończyła studia na kierunku, dla którego program studiów przewiduje efekty uczenia się odpowiadające efektom szkolenia wymaganym w programie szkolenia kandydatów na diagnostów;

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 • złożyła z wynikiem pozytywnym egzamin kwalifikacyjny dla kandydatów na diagnostów, zwany dalej „egzaminem kwalifikacyjnym”; • nie była prawomocnie skazana za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub umyślne przestępstwo skarbowe lub przeciwko wiarygodności dokumentów. Ponadto dla diagnostów będzie wymagane minimalne wykształcenie średnie branżowe albo średnie i udokumentowany łącznie rok praktyki w stacji kontroli pojazdów lub na stanowisku naprawy lub obsługi pojazdów w stacji obsługi pojazdów lub zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów - w przypadku osób posiadających dyplom zawodowy albo dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowew zawodzie technik pojazdów samochodowych wykształcenie średnie branżowe albo średnie i udokumentowane łącznie 3 lata praktyki w stacji kontroli pojazdów lub na stanowisku naprawy lub obsługi pojazdów w stacji obsługi pojazdów lub zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów - w przypadku osób posiadających dyplom zawodowy albo dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe na poziomie technika albo dyplom technika albo tytuł zawodowy technika albo dyplom mistrzowski w zawodzie związanym z motoryzacją. Ponadto diagnosta będzie zobowiązany uczestniczyć co 2 lata w dwudniowych warsztatach doskonalenia zawodowego. W przypadku stwierdzenia podczas kontroli nieprawidłowości co do przedmiotu, zakresu lub sposobu przeprowadzenia przez diagnostę badania technicznego Dyrektor TDT będzie mógł wydać postanowienie o obowiązku: usunięcia przez diagnostę w wyznaczonym terminie stwierdzonych nieprawidłowości lub ukończenia przez diagnostę w terminie 3 miesięcy od dnia wydania postanowienia warsztatów doskonalenia zawodowego. Organem właściwym do wydawania świadectwa kompetencji diagnosty, zawieszania, przywracania i cofania uprawnień diagnosty do przeprowadzania badań technicznych będzie Dyrektor TDT. Uprawnienia wydane diagnostom przez starostów przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej zachowają ważność i uprawniają do przeprowadzania badań technicznych do dnia wydania świadectwa kompetencji diagnosty, nie dłużej niż przez okres 36 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. Diagności, którzy posiadają uprawnienia są obowiązani do odbycia, w okresie 24 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, pierwszych warsztatów doskonalenia zawodowego. Stawki nieaktualizowane 18 lat! Zmiany w ustawie swoją drogą, ale największy problem stanowią niezaktualizowane od 2004 roku ceny badań technicznych wykonywanych przez SKP. Trudno bowiem wymagać rzetelnych badań, jeżeli ceny za nie są takie same jak 18 lat temu. Jeżeli spojrzymy na jakikolwiek wskaźnik ekonomiczny dotyczący naszego kraju, to najczęściej od tego czasu wzrósł on kilkukrotnie. Stawki obowiązujące na SKP są regulowane rozporządzeniem, w związku z czym zaktualizować może je

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 wyłącznie Minister Infrastruktury. Model przyjęty w naszym kraju jest dosyć osobliwy, ponieważ badania prowadzą stacje kontroli pojazdów które są przedsiębiorcami (a więc robią to z definicji według rachunku ekonomicznego), ale działają one według cen sztywnych. Od jesieni zeszłego roku aktualizacja stawek jest przedmiotem działań ze strony Związku Dealerów Samochodów i Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów. Poza wspomnianymi organizacjami do akcji przyłączyło się pięć kolejnych podmiotów reprezentujących przedsiębiorców rynku motoryzacyjnego. (SDCM, PZPM, ITS, OZPTD oraz Dekra). Szykuje się też zmiana w zakresie badań Poza wyżej opisywanym projektem zmiany przepisów ustawowych o systemie kontroli pojazdów, kilkanaście dni temu Minister Infrastruktury skierował do konsultacji publicznych projekt zmiany rozporządzenia dotyczącego zakresu badań. Przewiduje trzy podstawowe obszary zmian. Pierwszy to zmiana nazewnictwa grup usterek wykrytych podczas przeprowadzania badania technicznego tj. wprowadzenie „usterki poważnej” oraz „usterki niebezpiecznej” w miejsce odpowiednio „usterki istotnej” oraz „usterki stwarzającej zagrożenie”. Definicje pozostają bez zmian. Ma to zapewnić spójność z przepisami UE z zakresu badań technicznych pojazdów. Same definicje usterek nie ulegają zmianie. Druga zmiana, to przypisanie stwierdzanym w pojeździe nieprawidłowościom stypizowanym w rozporządzeniu możliwości stwierdzenia tylko jednego rodzaju usterki. Ma to na celu zmniejszenie wątpliwości diagnosty, kiedy należy zakwalifikować usterkę do usterki drobnej, poważnej albo niebezpiecznej. Obecnie jest tak, że dla danej usterki można ją zakwalifikować zarówno jako jedną albo drugą – każdorazowo do oceny diagnosty. Trzecia, najbardziej kontrowersyjna zmiana, to wprowadzenie do zakresu okresowego badania technicznego obowiązku sprawdzenia, czy została zrealizowana konieczność wyposażenia niektórych nowych typów pojazdów w system eCall, oparty na numerze alarmowym 112 oraz czy system działa prawidłowo, pozwoli na szybkie i sprawne powiadomienie służb ratunkowych, jeżeli zaistnieje taka potrzeba. Według zgodnej opinii branży taki obowiązek będzie niemożliwy do realizacji z poziomu SKP z uwagi na brak sprzętu i oprogramowania.

PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 „PODATEK OD KAMPERÓW” WCHODZI W PEŁNI W ŻYCIE OD 1 LIPCA 2022 ROKU W mediach temat ten funkcjonuje jako „podatek od kamperów”, chociaż oczywiście obowiązek podatkowy dotyczy każdego „dokonania w pojeździe samochodowym, innym niż samochód osobowy, zarejestrowanym na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy”. Chodzi więc o przebudowy nie tylko na kamper. Jak pamiętamy, zmiany te miały na celu wyeliminowanie prób omijania Od 1 lipca 2021 roku obowiązuje art. 100 ust. 1a ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również dokonanie w pojeździe samochodowym, innym niż samochód osobowy, zarejestrowanym na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy. Zgodnie jednak z ustawą nowelizującą, jeżeli dokonanie zmian nastąpiło pomiędzy 1 lipca 2021 roku a 1 lipca 2022 roku to obowiązek podatkowy z tego tytułu powstał dopiero z dniem 1 lipca 2022 roku. podatku akcyzowego poprzez przeróbki – najczęściej luksusowych – pojazdów osobowych na „ciężarowe” lub „ciężarowo-osobowe” (które to nie są obciążone tym podatkiem), a następnie z powrotem na osobowe. Teraz taka czynność przeróbki z ciężarowego na osobowy jest obciążona podatkiem akcyzowym. Dotknie to więc też także działalności świadczą usługę zabudów i przebudów pojazdów, ponieważ obowiązek podatkowy będzie powstawać za każdym razem, jeżeli wskutek zabudo-

PULS BRANŻY 25 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 wy auto ciężarowe stawać się będzie osobowym. Zamiana samochodu ciężarowego na osobowy następuje przede wszystkim wskutek zmniejszenia liczby miejsc przeznaczonych do przewozu osób. Przypomnijmy, że zgodnie z art. 2 pkt 40 Prawa o ruchu drogowym przez samochód osobowy rozumie się pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu. Więc jeżeli pojazd miał więcej miejsc, a wskutek przebudowy ich liczba spadła poniżej 9 łącznie z kierowcą, to staje się on osobowym. W przypadku dokonania “przebudowy” pojazdu podstawą opodatkowania jest średnia wartość rynkowa samochodu osobowego na rynku krajowym, pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy (art. 104 ust. 6b ustawy o podatku akcyzowym). Przepisy definiują też co to jest “średnia wartość rynkowa”. Jest to “notowana na rynku krajowym w dniu powstania obowiązku podatkowego średnia cena zarejestrowanego na terytorium kraju samochodu osobowego tej samej marki, tego samego modelu, rocznika oraz – jeżeli jest to możliwe do ustalenia – z tym samym wyposażeniem i o przybliżonym stanie technicznym”. W przypadkach, o których tutaj mówimy będzie to cena samochodu osobowego powstałego w wyniku “przeróbki”. W przypadku pojazdów do których dodawane jest jakieś wyposażenie, niestety będzie to cena wraz z tym wyposażeniem. Jeżeli zadeklarowana wysokość podstawy opodatkowania bez uzasadnionej przyczyny będzie znacznie odbiegać od średniej wartości rynkowej przewidziana jest specjalna procedura. Organ podatkowy najpierw wezwie podatnika do zmiany wysokości podstawy opodatkowania lub do wskazania przyczyn uzasadniających podanie jej wysokości w podanej kwocie. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wysokości podstawy opodatkowania lub niewskazania przyczyn, organ podatkowy samodzielnie określi wysokość podstawy opodatkowania. Tego typu procedura stosowana jest już obecnie w przypadku “klasycznej” akcyzy od osobówek. W przypadku prostych spraw, organy żeby ustalić cenę średnią, korzystają z narzędzi do agregacji i ustalania cen pojazdów jakimi posługują się między innymi dealerzy skupujący auta używane, na przykład takich aplikacji jak Eurotax czy Info-ekspert. W przypadku przeróbek na auto w zabudowie z dodatkowym wyposażeniem, jeżeli będzie ono posiadać dużo indywidualnych rozwiązań i dużo dodatkowego wyposażenia, takie narzędzie może jednak nie wystarczyć. Wtedy konieczne będzie skorzystanie z wyceny przez biegłego co zapewne będzie wyglądało w ten sposób, że najpierw wyceni on wartość “surowego” auta, a potem dodatkowo określi wartość nakładów i wyposażenia. W takim przypadku, jeżeli okaże się, że wysokość podstawy opodatkowania ustalona z uwzględnieniem opinii biegłego odbiega co najmniej o 33% od zadeklarowanej podstawy opodatkowania, koszty opinii biegłego lub biegłych będzie ponosić podatnik.

PULS BRANŻY 26 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 700 KONI MECHANICZNYCH! Rozpoczyna się przyjmowanie zamówień na nowego F-150® Raptora R w wersji modelowej na 2023 rok. To najpotężniejszy jak dotąd F-150 Raptor wyposażony w nowy, 5,2-litrowy, mechanicznie doładowany silnik V8, który osiąga moc 700 KM i moment obrotowy 868 Nm, co zapewnia jeszcze bardziej ekstremalne wrażenia w jeździe terenowej. Gotowość do pokonywania najtrudniejszych szlaków zaczyna się od zawieszenia o dużym skoku, wyposażonego w amortyzatory FOX Live Valve, które zostały specjalnie dostrojone, aby wykorzystać potężną moc silnika V8. Standardowe 37-calowe opony i największy w klasie prześwit zwiększają pewność siebie i kontrolę kierowcy nad sytuacją w trudnym terenie. Doładowany silnik V8 umieszczono pod maską Raptora R z wyróżniającą ten model podniesioną centralną częścią maski i grafiką inspirowaną pustynną scenerią. Wnętrze wykończone w czerni wzbogacono prawdziwym włóknem węglowym z akcentami Ford Performance w kolorze Code Orange. NOWY FORD F-150 RAPTOR R TO NAJMOCNIEJSZY RAPTOR W HISTORII, ZAPEWNIAJĄCY NIEZRÓWNANE OSIĄGI W TERENIE

PULS BRANŻY 27 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 Po ponad dekadzie zmagań z trudnymi warunkami i zdobywania pustynnych wydm przez trzy generacje terenowych pickupów, Ford przedstawia nowego F-150® Raptora R – najszybszego, najmocniejszego, najbardziej ekstremalnego terenowo-pustynnego Raptora, jakiego dotąd oferowano klientom. Wszystkie trzy generacje F-150 Raptor stanowiły cywilne dopełnienie ekstremalnych pickupów, ścigających się na pustynnych trasach rajdu Baja 1000. Zaprojektowany i opracowany przez Ford Performance, F-150 Raptor R na rok 2023, jest jak dotąd najbliższy tamtym wyczynowym pojazdom pod względem osiągów. „Raptor R to absolutny top wśród naszych Raptorów” - powiedział Carl Widmann, główny inżynier Ford Performance. „Raptor R sprawi, że klientom, którzy wypróbują go na pustyni i poza nią, włosy na głowie staną dęba – i pokochają każdą sekundę tej przygody”. Serce Raptora R Sercem Raptora R jest nowy 5,2-litrowy doładowany silnik V8, który generuje 700 KM i 868 Nm momentu obrotowego, zapewniając niemal niewyczerpaną moc w czasie jazdy przez pustynię. Ford Performance skorzystał z najmocniejszego silnika w swojej ofercie, wcześniej znanego z Mustanga Shelby GT500®, optymalizując go pod kątem osiągów terenowych na poziomie Raptora i wytrzymałości zgodnej z dumną dewizą Built Ford Tough®. W rezultacie otrzymano najbardziej dynamiczny doładowany silnik V8, jaki można znaleźć w produkcyjnym pickupie. Ford Performance zmienił charakterystykę doładowania silnika V8 i zainstalował nowe koło pasowe, aby zoptymalizować jego moc pod kątem wykorzystania w jeździe terenowej, zwiększając tym samym moment obrotowy w niskim i średnim zakresie obrotów. Zmiany te pomagają Raptorowi R zwiększyć swoje możliwości przy prędkościach, z którymi klienci najczęściej pokonują trasy terenowe. Aby zachować najwyższą niezawodność w jeździe terenowej, z której słyną wszystkie generacje Raptorów, Ford Performance zmodernizował kolektory wydechowe oryginalnego silnika, zastępując je odlewem ze stali nierdzewnej. Zastosowano też unikatową chłodnicę oleju i ltry, głębszą miskę olejową, która pozwala na agresywne pokonywanie stromych wzniesień, utrzymując olej silnikowy w niskiej temperaturze. Aby ułatwić silnikowi swobodne „oddychanie”, zwiększono objętość układu dolotu powietrza o 66% stosując wlot powietrza o większym przekroju i stożkowy filtr powietrza o większym przepływie i o mniejszych oporach przepływu. Built Ford Tough w wersji do pustynnych podbojów F-150 Raptor to znacznie więcej niż szybka jazda – to konieczność pokonywania ekstremalnych tras terenowych. Jego możliwości i trwałość wynikają z ponad dziesięcioletnich doświadczeń Forda w konstruowaniu i testowaniu pickupów o bardzo wysokich osiągach. Ford Performan-

PULS BRANŻY 28 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 ce zmodernizował skrzynię biegów i układ napędowy bazowego samochodu, by zagwarantować, że Raptor R gładko poradzi sobie z tym, do czego może go zmusić potężny silnik V8. Raptora R wyposażono w 10-biegową przekładnię SelectShift® w udoskonalonej konfiguracji. Zastosowano nową oś przednią z bardziej wytrzymałym odlewem korpusu mechanizmu różnicowego i aluminiowym ożebrowaniem osłony nośnej. By poradzić sobie z większym momentem obrotowym układu napędowego zastosowano też aluminiowy wał napędowy o większej średnicy. Nowa, specjalnie zestrojona przekładnia hydrokinetyczna ze swoją zdolnością tłumienia skoków momentu obrotowego i zespołem czterech kół zębatych na wyjściu sprawia, że samochód jest jeszcze lepiej przygotowany do przenoszenia dużych obciążeń i zapewnia bardziej płynne odczucia podczas jazdy zarówno na drodze, jak i na bezdrożach. Kierowcy otrzymują jeszcze większą kontrolę nad tym, jak Raptor R korzysta ze swojej dodatkowej mocy, a to dzięki nietypowemu podwójnemu układowi wydechowemu z przelotowym tłumikiem i systemem aktywnych zaworów wydechowych z trybami Normal, Sport, Quiet i Baja. Można skorzystać z funkcji MyMode™, która pozwala kierowcy dostosować wiele ustawień samochodu, w tym tryby jazdy, układ kierowniczy, zawieszenie i inne – i zapisać je wszystkie razem, jako pojedynczy tryb, łatwo dostępny po naciśnięciu przycisku "R" na kierownicy. Jeśli sercem Raptora R jest doładowany silnik V8, to za duszę należy uznać jego niesamowicie skuteczne zawieszenie. W tylnym pięciodrążkowym zawieszeniu zastosowano bardzo długie drążki wzdłużne, aby lepiej kontrolować pozycję osi w trudnym terenie, drążek Panharda i 24-calowe sprężyny śrubowe, a wszystko to zestrojono pod kątem wyjątkowej stabilności podczas pokonywania wymagającego terenu z dużą prędkością. Zaawansowane amortyzatory FOX Live Valve dostrojono tak, aby zrównoważyć jakość jazdy i kontrolę przechyłów nadwozia na drodze i w terenie. Elektronicznie sterowane amortyzatory wykorzystują czujniki położenia zawieszenia, a także inne czujniki do niezależnego monitorowania warunków terenowych setki razy na sekundę, dostosowując parametry tłumienia w zawieszeniu. Skok kół wynoszący 330 mm z przodu i 358 mm z tyłu daje Raptorowi R zdolność do przedzierania się przez piasek i kamienie z niezwykłą skutecznością. „Wiemy, że nasi klienci domagali się powrotu brzmienia i mocy silnika V8 do Raptora” – powiedział Widmann. „To nie było coś, z czym zamierzaliśmy się spieszyć za wszelką cenę. Doładowany mechanicznie silnik V8 o pojemności 5,2-litra jest idealnym połączeniem wysokiej mocy z całkowicie nowym tylnym zawieszeniem Raptora trzeciej generacji z jego regulowanymi amortyzatorami, co zapewnia podwójny efekt wykraczający daleko poza sumę korzyści z zastosowanych części składowych.”

PULS BRANŻY 29 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 Każdy z trybów jazdy dostosowano do większej mocy doładowanego silnika V8, w tym zoptymalizowany tryb Baja, dbający o uzyskanie maksymalnych osiągów i kontroli podczas szybkiej jazdy terenowej. Zwiększona o 5% sztywność przednich sprężyn zawieszenia pomaga utrzymać komfortową jakość jazdy, a Raptor R może pochwalić się wiodącym w klasie prześwitem* wynoszącym 333 mm i standardowymi, wyjątkowymi w jego klasie*, instalowanymi seryjnie 37-calowymi oponami, które usprawniają pokonywanie przeszkód.

PULS BRANŻY 30 e-AUTO SERVICE MANAGER 08 - 2022 Ikoniczna stylizacja Raptora w nowym wykonaniu Najmocniejszy z dotychczasowych Raptorów przenosi na wyższy poziom osiągnięcia w konstrukcji terenowych pickupów, a jego wyjątkowa stylizacja jeszcze wyraźniej podkreśla możliwości doładowanego silnika V8. Większa, bardziej agresywnie uniesiona do góry centralna część maski z wylotami powietrza jest o prawie 25 mm wyższa niż w bazowym Raptorze, co pomaga w odprowadzaniu gorącego powietrza z komory silnika. Będący symbolem tego modelu wlot powietrza z literami F-O-R-D, zderzaki i błotniki pomalowane na czarno podkreślają wyjątkowy charakter samochodu. „Raptor R jest wizualnie ukształtowany jak pustynny drapieżnik, by zadowolić nabywców i entuzjastów bezkompromisowej jazdy w terenie” – powiedział Tom Liu, główny projektant Raptora R. „Pojawiają się tu mniejsze i większe detale, od bardziej agresywnego wylotu powietrza na masce silnika, po oznaczenia «R» w kolorze Code Orange, które wizualnie komunikują wyższy poziom terenowych osiągów, kryjący się pod hasłem Raptor R.” Wśród wyróżniających modele Ford Performance akcentów w kolorze Code Orange znalazły się emblematy «R» na wlocie powietrza, na wylotach wentylacyjnych na masce silnika i na klapie tylnej skrzyni ładunkowej. Specjalny projekt graficzny umieszczony na tylnych błotnikach przedstawia surową, spękaną pustynną ziemię, wzmacniając związek ze środowiskiem, do którego Raptor R został stworzony. Agresywny charakter nadwozia przeniesiono do wykończonego w czerni wnętrza. Standardowe fotele Recaro® to połączenie czarnej skóry i zamszu Alcantara® z takim rozmieszczeniem obu materiałów, by poprawić kontakt kierowcy z fotelem, gdy teren staje się nieprzyjemny. Prawdziwe włókno węglowe zdobi podszybie na panelu drzwi, pokrywę schowka i górne części deski rozdzielczej. Wykorzystano materiał o trójosiowym splocie, aby symbolicznie oddać połączenie osiągów, wytrzymałości i niezawodności Raptora R. Podobnie jak wszystkie wersje Raptora, Raptor R jest standardowo wyposażony w pakiet inteligentnych systemów ułatwiających jazdę. System Trail Turn Assist** pozwala kierowcy zmniejszyć promień skrętu w ciasnych zakrętach i w ten sposób dojechać jeszcze dalej w ekstremalnym terenie. Ford Trail Control (kontrola szlaku) - tempomat terenowy pozwalający kierowcy wybrać zadaną prędkość i zająć się manewrowaniem kierownicą w trudnych warunkach, podczas gdy samochód sam obsługuje przepustnicę i hamulce. Trail 1-Pedal Drive† pozwala kierowcy kontrolować przepustnicę i hamowanie za pomocą tylko jednego pedału, ułatwiając ekstremalną jazdę, taką jak “pełzanie” po skałach. O łączność dba standardowy 12-calowy ekran dotykowy systemu SYNC® 4, kompatybilny z Apple CarPlay® i Android Auto††. Raptor R korzysta również z możliwo-

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=