e-Auto Service Manager 7/2022

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 07 - 2022 WARSZTAT JASNY GWINT! Sprawny przekręt na gwincie zewnętrznym Stare „szpilki” to temat zwiastujący kłopoty – jeśli zdejmujemy kolektor wydechowy zwykle wszystko jest tak serdecznie zapieczone, że hektolitry penetratora na nic się zdadzą. Pół biedy jeśli mamy do czynienia akurat ze szpilkami wymiennymi – a co jeśli to są „zęby stałe”? Przy walce z taką szpilką często zdarzają się mePrzy letnich naprawach (głowica, rozrząd, panewki, kolektor wydechowy, kolektor dolotowy, turbosprężarka, etc.) mamy do czynienia z sytuacjami, które w każdym warsztacie powodują przyspieszone bicie serca i zimny pot na czole – spieszyli się z robotą i gwint się zerwał. Się zerwał – bo oczywiście nikt się nie przyzna, że przeciągnął albo potraktował młotkiem. Ale na szczęcie zwykle tę tragedię można jeszcze odwrócić – warunek jest jeden – trzeba mieć odpowiedni zestaw gwintowników i narzynek. PANIKA WWARSZTACIE – SĄ NA TO SPOSOBY chaniczne uszkodzenia gwintu i trzeba rzeźbić w tym co jest. Dobieramy więc odpowiednia narzynkę i … no właśnie! Może się okazać, że nasza korekta gwintu na niewiele się zda i trzeba temat przerobić od a-z czyli od surowego wałka do nowej szpilki. Taka szpilka jest najpierw zwykłym, zwykle lekko nadwymiarowym, prętem. Powodzenie jej gwintowania zależy w wysokim stopniu od wła-

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=