E-Auto Service Manager 6/2024

39 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 WARSZTAT Zaawansowane Technologie Oczyszczania Spalin Dzisiejsze samochody wyposażone są w wiele elementów kontrolujących emisję spalin, takich jak filtry cząstek stałych (DPF/FAP), katalizatory tlenków azotu (SCR), oraz liczne czujniki pomiarowe. Wszystkie te komponenty współpracują ze sobą, aby zminimalizować emisję szkodliwych substancji. Układy te są monitorowane przez zaawansowane sterowniki, które na bieżąco analizują dane i regulują pracę silnika oraz systemów oczyszczania spalin. NOWOCZESNE UKŁADY WYDECHOWE: TRUDNOŚCI I KOSZTY SERWISOWANIA Współczesne układy wydechowe w samochodach, szczególnie z silnikami Diesla, przeszły ogromną ewolucję. To już nie tylko rury i tłumiki, ale skomplikowane systemy wyposażone w liczne czujniki i urządzenia do oczyszczania spalin. Ich serwisowanie staje się coraz bardziej złożone i kosztowne, co jest bezpośrednio związane z rosnącymi wymaganiami ekologicznymi oraz technologicznymi. Blokady w Oprogramowaniu Sterowników Jednym z głównych trendów w najnowszych modelach samochodów jest blokowanie możliwości ingerencji w oprogramowanie sterujące silnikiem i systemami oczyszczania spalin. Komisja Europejska w ramach projektu DIAS (Diagnostic Antitampering Systems) wprowadziła mechanizmy zabezpieczające przed nieautoryzowanymi modyfikacjami tych systemów. Firma Bosch, będąca jednym z kluczowych partnerów projektu, wdrożyła rozwiązania unie-

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=