34 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 WARSZTAT leży odpowiednio dbać o ten złożony mechanizm. Bardzo ważna jest optymalna temperatura pracy skrzyni biegów oraz jej właściwe smarowanie. Automatyczne przekładnie wymagają oleju o doskonałej płynności i pompowalności od momentu uruchomienia, ponieważ olej nie tylko smaruje skrzynię. Musi też zapewnić szybką reakcję układu sterowania na impulsy z jednostki centralnej pojazdu. Układ hydrauliczny skrzyni powinien w jak najkrótszym czasie wytworzyć odpowiednie ciśnienie, aby wymusić zmianę biegu. Ponadto środek smary odpowiada za chłodzenie skrzyni biegów. Utrzymanie stałych parametrów oleju przez jak najdłuższy czas jest więc warunkiem bezpiecznej jazdy. Trzeba też pamiętać, że olej nie jest niezniszczalny i nawet w skrzyniach biegów określanych jako bezobsługowe, olej należy wymieniać. Jak często jest to konieczne zależy od jakości zastosowanego oleju. Wydajność przepracowanego środka smarnego może się pogorszyć, skutkiem czego może być ryzyko poważnego uszkodzenia, a nawet zatarcia skrzyni. Częstotliwość wymiany oleju przekładniowego zależy również od warunków eksploatacji pojazdu. Jeśli auto jeździ w górach lub terenie, użytkownik jeździ dynamicznie, warto zdecydować się na skrócenie odstępów między wymianą. Należy również zadbać o stosowanie oleju dobrej jakości i z właściwymi parametrami, który zagwarantuje odpowiednie smarowanie, odbiór ciepła i odporność na działanie wysokich temperatur. Niezależnie od typu, do automatycznych skrzyń biegów wolno używać tylko zatwierdzonych olejów ATF, z właściwymi aprobatami. Oleje przekładniowe premium roduktami spełniającymi wymagania stawiane przed środkami smarnymi do automatycznych skrzyń są oleje Shell Spirax ATF. To oleje wytwarzane z wykorzystaniem syntetycznego oleju bazowego powstającego w technologii GTL, który odznacza się minimalną parowalnością, bardzo wysokim wskaźnikiem lepkości, wyjątkową stabilnością lepkości i odpornością na obciążenia termiczne. - W kontekście wymagań, jakie środkom smarnym stawiają producenci automatycznych skrzyń biegów jest to idealny produkt, który w połączeniu z zaawansowanym pakietem dodatków zapewni bezpieczne warunki pracy skrzyni biegów, najwyższą sprawność i dynamikę jazdy. Oferowane przez firmę Shell produkty Spirax z przeznaczeniem do przekładni ATF, DCT i CVT zostały opracowane w ścisłej współpracy z OEM, projektującymi i wytwarzającymi automatyczne skrzynie biegów – mówi Cezary Wyszecki, Doradca Techniczny w dziale Sprzedaży Dystrybucyjnej środków smarnych w Shell Polska. Dobry olej nie tylko smaruje Dobór właściwego środka smarnego oraz prawidłowo przeprowadzona wymiana oleju w automatycznej przekładni to kwestie, od których będzie zależeć bezawaryjna i sprawna praca tego elementu samochodu, a więc również bezpieczna i komforto-
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=