E-Auto Service Manager 6/2024

ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 06/2024 - ELEKTROMECHANICZNE NASTAWNIKI TURBIN - STANDOX - APLIKACJA W 1 CYKLU - SATAJET X 5500 CC DO LAKIERÓW BEZBARWNYCH - ORLEN OIL MAX EXPERT V 0W-30 IDEALNY DO SILNIKÓW VOLKSWAGENA - MOBILNE PODNOŚNIKI SAMOCHODOWE

PULS BRANŻY 4 UNIKATOWA OFERTA SKIEROWANA DO RYNKU WTÓRNEGO CZĘŚCI ZAMIENNYCH 8 MOTO-PROFIL „PARTNEREM ROKU” STOWARZYSZENIA TEMOT INT. 10 ZNACZĄCY WZROST OPŁAT ZA BADANIE TECHNICZNE LAKIERNIA 14 STANDOX - APLIKACJA W 1 CYKLU 19 OCHRONA DRÓG ODDECHOWYCH W LAKIERNI 20 ZAMALOWAĆ POLSKĄ ZIMĘ WARSZTAT 22 ORLEN OIL MAX EXPERT V 0W-30 28 MOBILNE PODNOŚNIKI SAMOCHODOWE 33 WŁAŚCIWY OLEJ DLA AUTOMATYCZNEJ SKRZYNI BIEGÓW 36 MONTAŻ KLOCKÓW HAMULCOWYCH 39 NOWOCZESNE UKŁADY WYDECHOWE NOWOŚCI I WYDARZENIA 42 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 06/2024 - ELEKTROMECHANICZNE NASTAWNIKI TURBIN - STANDOX - APLIKACJA W 1 CYKLU - SATAJET X 5500 CC DO LAKIERÓW BEZBARWNYCH - ORLEN OIL MAX EXPERT V 0W-30 IDEALNY DO SILNIKÓW VOLKSWAGENA - MOBILNE PODNOŚNIKI SAMOCHODOWE

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 Pod koniec lat 90-tych HELLA wprowadziła na rynek regulator (siłownik) elektromechaniczny, który wypiera regulatory podciśnieniowe. Rozwiązanie takie jest dużo bardziej kompaktoUNIKATOWA OFERTA SKIEROWANA DO RYNKU WTÓRNEGO CZĘŚCI ZAMIENNYCH Na początku lat 90-tych wraz z pojawieniem się turbosprężarek ze zmienną, regulowaną geometrią łopatek kierownicy spalin turbiny (VNT - Variable Nozzle Turbine), które m.in. mają za zadanie zminimalizowanie występowania tzw. „turbo dziury”, zaczęto zastanawiać się co zrobić, aby regulacja przebiegała szybciej i efektywniej. Początkowo stosowane tylko i wyłącznie regulatory w postaci podciśnieniowego siłownika, które były połączone z mechanizmem zmieniającym geometrię (kąt nachylenia) łopatek. Choć wykonywały swoją pracę dobrze, były zależne od chwilowych parametrów pracy silnika oraz od innych elementów takich jak dodatkowe pompy podciśnienia, zasobniki ciśnienia czy elektrozawory. we, nie wymaga tworzenia łańcucha podzespołów i można nim sterować niezależnie, co umożliwia odpowiednio wcześniejszą regulację kąta łopatek tak, aby jak najefektywniej

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 Elektromechaniczne nastawniki turbin  MOC ZAWSZE POD KONTROLĄ

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 wykorzystać pracę turbiny. Regulator taki, jako element wykonawczy, stanowi jeden z ważniejszych podzespołów układu zarządzania pracą silnika mający wpływ na moc, moment obrotowy czy spalanie. Nieprzestrzeganie procedur i interwałów serwisowych pojazdu, zwłaszcza tych związanych z układem dolotowym/turbodoładowania czy smarowania silnika, oraz niewłaściwa eksploatacja samochodu często doprowadza do nieprawidłowości w pracy łopatek kierownicy turbiny (zatarcie, zapieczenie, zabrudzenie, ciała obce). Niewłaściwa praca łopatek kierownicy turbiny w sposób bezpośredni wpływa na przyspieszone zużycie regulatora, który jest znacznie bardziej obciążony, ponieważ musi pokonywać większe opory wytwarzane przez mechanizm zmieniający geometrię. Taka sytuacja doprowadza w efekcie do powstawania niepożądanych luzów regulatora, w wyniku czego regulacja odbywa się nieprawidłowo lub do całkowitego zatrzymania pracy siłownika. Awaria regulatora turbiny może objawiać się w następujący sposób: • zapalenie się kontrolki świec żarowych (silnik Diesel), tzw. kontrolki „check engine” lub innej związanej z układem zasilania silnika • samochód przechodzi w tzw. „tryb awaryjny” • brak mocy, nierównomierna praca, dławienie się silnika • wskazywanie błędów przez interfejs diagnostyczny Regulator elektromechaniczny HELLA zabudowany na turbosprężarce

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 Dotychczas awaria regulatora była związana z regeneracją samego regulatora jak i turbiny, co nie zawsze dawało wymierny efekt naprawy. Bardzo popularnym rozwiązaniem jest również zakup już zregenerowanej turbiny w tzw. systemie kaucyjnym, jednak sam regulator wówczas również jest regenerowany lub nowy, jednak nieoryginalny. Było to spowodowane brakiem dostępności nowych, oryginalnych siłowników na tzw. rynku wtórnym części zamiennych a jedynym sposobem na pozyskanie nowego Budowa regulatora elektromechanicznego HELLA z interfejsem CIPOS regulatora był zakup nowej, kompletnej i oryginalnej turbosprężarki. W IV kwartale 2020 roku HELLA, jako lider w produkcji elektromechanicznych regulatorów, wprowadza do swojej oferty 24 referencje do najpopularniejszych turbosprężarek większości producentów. W sumie nowa oferta pokrywa blisko 250 typów turbin do samochodów osobowych i dostawczych. W przyszłości ilość referencji dostępna dla rynku wtórnego będzie zwiększana i osiągnie około 100 numerów katalogowych do ponad 700 typów sprężarek.

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 Powstała w 1994 roku TEMOT International jest jedną z największych globalnych organizacji zrzeszających obecnie 115 dystrybutorów części motoryzacyjnych z Europy, Azji, Ameryki, Afryki i Australii. Nagrody przyznawane są tym członkom stowarzyszenia, którzy w szczególny sposób odznaczają się działaniami na rzecz branży niezależnego aftermarketu motoryzacyjnego na świecie, w tym innowacyjnym MOTO-PROFIL „PARTNEREM ROKU” STOWARZYSZENIA TEMOT INTERNATIONAL Firma Moto-Profil otrzymała tytuł „Shareholder of the Year” TEMOT International – jednego z największych międzynarodowych stowarzyszeń zrzeszających globalnych dystrybutorów części motoryzacyjnych. Statuetki przyznano na corocznym spotkaniu członków organizacji, tym razem odbywającym się w Warszawie. Moto-Profil był w gronie jedynie 10 spośród wszystkich 115 firm członkowskich, którym przyznano nagrody na tegorocznej edycji konferencji.

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 podejściem do prowadzenia biznesu. Moto-Profil otrzymał statuetkę w kategorii samochodów osobowych jako jedyna firma z Polski reprezentująca ten segment w TEMOT International. Wśród innych nagrodzonych podczas konferencji były m.in. tak znane marki jak Bilstein, Schaeffler czy ZF. TEMOT Annual Summit 2024 tym razem odbywał się w Polsce, w dniach 14 – 15 maja br. w hotelu DoubleTree by Hilton Hotel & Conference Centre w Warszawie. Podczas dwóch dni konferencji rozmawiano m.in. na temat aktualnej sytuacji na rynku motoryzacyjnym, nowych technologii dla branży IAM oraz warunków współpracy z akcjonariuszami. Moto-Profil jako jedyna firma członkowska miała okazję na specjalnym stoisku przedstawić także swój projekt „ProfiAuto Wirtualny Warsztat” – aplikację pomagającą w edukacji młodych pokoleń mechaników za pomocą wirtualnej rzeczywistości, która dostępna jest już do kupienia w trybie subskrypcji dla globalnej branży motoryzacyjnej. - Takie nagrody są dla nas świetnym paliwem do dalszej pracy. Od lat skupiamy się na tym, żeby być efektywną i nowoczesną firmą na terenie Polski, ale zarazem zaznaczać naszą obecność i wpływ na branżę aftermarketową na całym świecie. Statuetka „Shareholder of the Year” potwierdza, że ta filozofia prowadzenia biznesu się sprawdza. Natomiast nie byłoby jej, gdyby nie wspaniały zespół Moto-Profilu oraz współpraca z naszymi partnerami biznesowymi w kraju i na świecie. Za to jesteśmy im bardzo wdzięczni. Ta nagroda jest tak naprawdę również dla nich - mówi Michał Tochowicz, prezes Moto-Profil Sp. z o.o.

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 Obecnie koszt badania technicznego dla samochodu osobowego wynosi 98 zł, a dla samochodu z instalacją gazową – 162 zł. Motocykliści płacą 62 zł, a właściciele ciężarówek – 153 zł. Planowane jest zwiększenie opłat do 246 zł brutto (200 zł netto) za badanie techniczne samochodu osobowego. Taki wzrost stawek ma być odpowiedzią na rosnące koszty działalności stacji kontroli pojazdów, które muszą się zmierzyć z wyższymi cenami energii, czynszów, serwisu urządzeń oraz wynagrodzeń pracowników. Diagności i właściciele stacji kontroli pojazdów argumentują, że dotychczasowe stawki nie odzwierciedlają rzeczywistych kosztów utrzymania i modernizacji tych placówek. Prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP), Marcin Barankiewicz, w rozmowie z Interią Biznes, podkreślił, że koszty działalności wzrosły dramatycznie w ciągu ostatnich dwóch dekad. Wspomniał, że gdyby stawki miały być dostosowane do wzrostu minimalnego wynagrodzenia, opłata za badanie techniczne wynosiłaby 505 zł brutto. Od 1 kwietnia br. nową prezes PISKP ZNACZĄCY WZROST OPŁAT ZA BADANIE TECHNICZNE SAMOCHODÓW W POLSCE Wkrótce możemy spodziewać się znacznego wzrostu kosztów obowiązkowego badania technicznego samochodów w Polsce. Jak donosi "Dziennik Gazeta Prawna", stawki te, niezmieniane od 2004 roku, mają wzrosnąć w sposób dotkliwy dla kierowców. została Jolanta Źródłowska, która także zaznacza, że brak zmiany stawek od 2004 roku jest nie do zaakceptowania i stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa na drogach. Wprowadzenie mechanizmu corocznej waloryzacji opłat za badania techniczne o wskaźnik inflacji jest jednym z postulatów branży, aby zapewnić stabilność finansową stacji kontroli pojazdów. Senacka Komisja Infrastruktury poparła wnioski diagnostów, wywierając presję na Ministerstwo Infrastruktury, aby jak najszybciej zajęło się kwestią podwyżek. Senatorowie wskazują, że rozwiązanie problemu powinno być priorytetem, mając na uwadze zmieniającą się sytuację gospodarczą oraz postęp technologiczny w motoryzacji. Podsumowując, podwyżki opłat za badania techniczne są nieuniknione i mają na celu dostosowanie ich do realnych kosztów prowadzenia działalności stacji kontroli pojazdów. Nowe stawki, jeśli zostaną zatwierdzone, będą obowiązywać już wkrótce, co znacząco obciąży portfele kierowców.

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 HELLA Polska Sp. z o.o. Al. Wyścigowa 6 02-681 Warszawa tel. 22/514 17 60 Cały świat elektroniki

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 Czas Trwania i Zakres Badania Technicznego Samochodu Osobowego Przeciętne badanie techniczne samochodu osobowego na stacji kontroli pojazdów trwa zazwyczaj od 20 do 30 minut. Czas ten może się nieznacznie różnić w zależności od konkretnej stacji oraz stanu technicznego pojazdu. Zakres Badania Technicznego Podczas badania technicznego sprawdzane są następujące parametry: Stan karoserii i podwozia: Sprawdzenie ogólnego stanu technicznego nadwozia, ewentualnych uszkodzeń, korozji oraz prawidłowości montażu elementów zewnętrznych. Stan podwozia, w tym kontrola układu wydechowego. Układ hamulcowy: Sprawdzenie skuteczności działania hamulców przednich i tylnych. Kontrola stanu klocków, tarcz oraz przewodów hamulcowych. Układ kierowniczy i zawieszenie: Sprawdzenie luzów w układzie kierowniczym. Kontrola stanu amortyzatorów, sprężyn oraz innych elementów zawieszenia. Oświetlenie i sygnalizacja: Sprawdzenie działania wszystkich świateł zewnętrznych (reflektory, kierunkowskazy, światła hamowania, oświetlenie tablicy rejestracyjnej). Kontrola poprawności ustawienia świateł. Układ wydechowy: Sprawdzenie stanu technicznego układu wydechowego. Pomiar emisji spalin, zgodnie z obowiązującymi normami. Układ napędowy: Kontrola stanu technicznego silnika, skrzyni biegów oraz innych elementów układu napędowego. Wyposażenie dodatkowe: Sprawdzenie obecności i stanu technicznego obowiązkowego wyposażenia (trójkąt ostrzegawczy, gaśnica).

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 Wyposażenie Stacji Diagnostycznej Stacja kontroli pojazdów musi być wyposażona w odpowiedni sprzęt, który umożliwia przeprowadzenie kompleksowego badania technicznego pojazdów. W skład tego wyposażenia wchodzą m.in.: Kanał przeglądowy: Umożliwia dokładne sprawdzenie stanu podwozia pojazdu. Stanowisko rolkowe do badania hamulców: Służy do pomiaru skuteczności hamulców przednich i tylnych. Analizator spalin: Urządzenie do pomiaru emisji spalin z silników benzynowych i diesla. Skomputeryzowany system do ustawiania świateł: Urządzenie do precyzyjnego ustawiania świateł przednich. Tester amortyzatorów i zawieszenia: Urządzenie do badania stanu technicznego amortyzatorów i zawieszenia. Komputer diagnostyczny (skaner OBD): Narzędzie do odczytu kodów błędów z systemów elektronicznych pojazdu. Sprzęt do pomiaru geometrii kół: Urządzenie do sprawdzenia ustawienia zbieżności kół oraz geometrii układu kierowniczego. Inne narzędzia i przyrządy: Manometry do pomiaru ciśnienia w oponach. Mierniki grubości lakieru. Stacje diagnostyczne muszą również spełniać rygorystyczne normy techniczne i prawne, aby mogły działać zgodnie z przepisami. Regularne kalibracje i przeglądy certyfikacyjne sprzętu diagnostycznego są konieczne, aby zapewnić dokładność i wiarygodność wyników badań technicznych.

14 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 LAKIERNIA Czas to pieniądz, a w dzisiejszej gospodarce to bardzo trafne stwierdzenie. Dlatego też w każdym zapracowanym warsztacie lakierniczym oszczędność energii, zużycie materiałów, wydajny przepływ pracy oraz jej inteligentny podział mają kluczowe znaczenie dla optymalizacji procesów. Równie ważna jest kabina lakiernicza, w której również można pracować wydajniej. Aplikacja w 1 cyklu pozwala lakiernikom na przeprowadzenie naprawy podczas tylko jednej wizyty w kabinie lakierniczej. Lakiernicy aplikują podkład „mokro na mokro”, a następnie lakier bazowy i bezbarwny na półtorej lub w dwóch warstwach, bezpośrednio po sobie, bez konieczności odparowania międzywarstwowego. Warsztaty lakiernicze oszczędzają nie tylko czas, ale też materiały i energię. Marcin Masikowski, Axalta Training Coordinator Refinish Systems, mówi: „Standox zaprezentował One Visit Application już na targach Automechanika w 1992 roku, czyli ponad 30 lat temu. Aplikacja w 1 cyklu to technika lakiernicza, która opiera się na wydajności, oszczędności energii i materiałów - bez utraty jakości. To przełomowa technologia, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę czas zaoszczędzony w ciągu całego dnia pracy”. STANDOX - APLIKACJA W 1 CYKLU Standox, globalna marka renowacyjna firmy Axalta, publikuje nagrania z cyklu Standovision, poświęcone naprawom lakierniczym. W jednym z nich omówiono opracowaną przez Standox aplikację w 1 cyklu.

15 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 LAKIERNIA Aplikacja w 1 cyklu przynosi korzyści ekonomiczne nie tylko dla większych serwisów o dużej przepustowości. Biorąc pod uwagę niebotycznie wysokie koszty energii, metoda ta jest również odpowiednia dla mniejszych i średnich warsztatów, ponieważ każda minuta zaoszczędzona w kabinie lakierniczej obniża rachunki za energię i pozytywnie wpływa na wyniki finansowe firmy. W nagraniach z cyklu Standovision eksperci firmy Axalta dzielą się z lakiernikami specjalistyczną wiedzą oraz wskazówkami na temat prawidłowej i efektywnej pracy z produktami Standox. W jednym z nich omówiono metodę aplikacji w 1 cyklu na przykładzie lakierów bezbarwnych. W nagraniu szkoleniowym, Lakiery bezbarwne Standocryl VOC Clears: Aplikacja w 1 Cyklu, ekspert firmy Axalta, Tony Mitchell, demonstrując metodę aplikacji w 1 cyklu dla większości lakierów bezbarwnych Standox, pokazuje jak otrzymać doskonały efekt już za pierwszym razem. Przygotowanie Przystępując do naprawy, pamiętajmy aby przechowywać produkty w minimalnej temperaturze 18-20°C, co zapewni idealne wykończenie. Niskie temperatury zwiekszają lepkość i powodują, że aplikacja jest trudniejsza. W pierwszej kolejności należy sprawdzić metryczki TDS, w szczególności zwrócić uwagę na sekcje dotyczące mieszania produktu. Kluczowe jest też ustawienie pistoletu; aby ustawić ciśnienie, Tony zaleca użycie manometru. Lakierowanie Ekspert przeprowadza renowację krok po kroku. Na początku aplikuje pierwszą cienką i zamkniętą wartwę, zapewniając sobie doskonały efekt końcowy.

16 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 Aby osiagnąć cienką warstwę należy zbliżyć pistolet do elementu i aplikować w szybszym tempie. Następnie, bez czekania na odparowanie, ekspert aplikuje pełną warstwę w normalnym tempie i standardowej odległości, unikając nakładania zbyt duzej ilości materialu przy nachodzących na siebie warstwach. Finalnie, Tony prezentuje znakomity efekt końcowy. LAKIERNIA

17 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 FAMA Sp. z o.o. ul. Rypułtowicka 15 95-200 Pabianice www.fama.com.pl www.sata.com

18 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 LAKIERNIA Wiekszość lakierów bezbarwnych Standox pozwala na wydajny proces aplikacji w 1 cyklu oraz uzyskanie doskonałego wykończenia Do aplikacji w 1 cyklu świetnie sprawdza się innowacyjny system Standox Xtreme, oparty na opatentowanej przez Axalta technologii Fast Cure Low Energy. System oferuje warsztatom wyjątkowo szybki proces naprawy i niskie zużycie energii. Kompleksowa oferta obejmuje ściereczki Express Prep Wipes U3000, wypełniacz VOC-Xtreme Wet-on-Wet Filler U7650, wypełniacz VOC-Xtreme Filler U7600, lakier bazowy Standoblue Basecoat oraz lakier bezbarwny Standocryl VOC-Xtreme-Plus Clear K9600. „Wszystkie produkty aplikowane w 1 cyklu oferują najwyższą jakość i wsparcie klasy premium, dzięki czemu warsztaty lakiernicze mogą mieć pewność, że uzyskają doskonałe rezultaty już za pierwszym razem. Metoda aplikacji w 1 cyklu może zapewnić warsztatom istotną przewagę konkurencyjną w czasach, gdy znajdują się one pod rosnącą presją poprawy wydajności” - mówi Marcin Masikowski. Więcej informacji na temat marki Standox można znaleźć na stronie: www.standox.pl. Nagrania szkoleniowe Standovision są dostępne na kanale YouTube marki pod adresem: www.youtube.com/standoxonline. O marce Standox Standox, globalna marka renowacyjnych systemów lakierniczych Axalta, to najlepszy wybór dla profesjonalnych serwisów. Klienci mogą polegać na produktach marki Standox, ponieważ szybko uzyskają zamierzony efekt i najwyższej klasy wykończenie. Marka pochodząca z niemieckiego Wuppertalu pomaga w przygotowaniu klientów na cyfrową przyszłość poprzez poprawę wydajności procesów i ich digitalizację za pomocą cyfrowych narzędzi. Standox wspiera klientów nie tylko dzieląc się z nimi wiedzą, ale również zapewniając strumień zleceń dzięki licznym aprobatom producentów samochodów i wsparciu firm leasingowych, flotowych oraz ubezpieczeniowych, które dowodzą pozycji marki jako wiodącego partnera dla firm z branży motoryzacyjnej. Standox – sztuka lakierowania.

19 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 LAKIERNIA Zrozumienie zagrożeń Lakiernicy powinni być świadomi zagrożeń związanych z substancjami chemicznymi, z którymi mają kontakt. Farby, rozpuszczalniki i inne powłoki lakiernicze mogą zawierać szkodliwe składniki, takie jak lotne związki organiczne (VOC), metale ciężkie i pyły. Wdychanie tych substancji może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, w tym uszkodzeń płuc, podrażnień dróg oddechowych, a nawet nowotworów. OCHRONA DRÓG ODDECHOWYCH W LAKIERNI SAMOCHODOWEJ: KLUCZOWE ASPEKTY I ZALECENIA DLA PROFESJONALISTÓW Lakiernia samochodowa to środowisko, gdzie profesjonalni lakiernicy pracują z różnorodnymi substancjami chemicznymi. Te chemikalia mogą emitować toksyczne opary i cząstki stałe, które stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia dróg oddechowych. Zapewnienie odpowiedniej ochrony dróg oddechowych w lakierni samochodowej jest kluczowe. W tym artykule omówimy najważniejsze aspekty ochrony dróg oddechowych, które powinny być uwzględniane przez profesjonalistów pracujących w branży lakierniczej.

20 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 LAKIERNIA Przeprowadzenie oceny ryzyka Przed rozpoczęciem pracy, każda lakiernia powinna przeprowadzić dokładną ocenę ryzyka. Celem tej oceny jest zidentyfikowanie potencjalnych zagrożeń i opracowanie odpowiednich środków ochrony. Ocena ryzyka powinna uwzględniać rodzaje używanych chemikaliów, metody aplikacji, warunki pracy oraz istniejące systemy wentylacyjne. Na podstawie wyników oceny należy opracować szczegółowy plan ochrony dróg oddechowych. Systemy wentylacji Efektywny system wentylacji jest podstawowym elementem ochrony dróg oddechowych w lakierniach samochodowych. Systemy te muszą być zaprojektowane tak, aby skutecznie usuwać opary i pyły chemiczne z powietrza. Regularna konserwacja i czyszczenie systemów wentylacyjnych, w tym wymiana filtrów, są niezbędne, aby zapewnić ich skuteczność. Systemy wentylacyjne powinny być włączone podczas wszystkich prac lakierniczych. Indywidualna ochrona dróg oddechowych Oprócz systemów wentylacji, niezbędne jest stosowanie indywidualnej ochrony dróg oddechowych. Kluczowym elementem są maski ochronne, które tworzą fizyczną barierę przed wdychaniem szkodliwych substancji. Istnieje kilka rodzajów masek, które warto rozważyć: 1. Maski jednorazowe N95 Maski N95 są popularnym wyborem ze względu na ich wysoką skuteczność filtracji, zatrzymującą co najmniej 95% cząstek powietrznych o średnicy 0,3 mikrona. Są one skuteczne w ochronie przed pyłami oraz niektórymi lotnymi związkami organicznymi. Jednakże są one jednorazowego użytku.

21 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 LAKIERNIA 2. Maski półmaskowe z wymiennymi filtrami Półmaski z wymiennymi filtrami pokrywają nos i usta, a ich filtry można dostosować do konkretnych zagrożeń chemicznych. Są wielokrotnego użytku, ale wymagają regularnej konserwacji i wymiany filtrów zgodnie z zaleceniami producenta. Filtry mogą być specjalnie przeznaczone do ochrony przed oparami farb, rozpuszczalników i innych chemikaliów. 3. Maski pełnotwarzowe Maski pełnotwarzowe oferują ochronę całej twarzy, w tym oczu, przed drażniącymi substancjami chemicznymi. Są one wyposażone w specjalne filtry, które chronią przed toksycznymi oparami i pyłami. Dla lakierników pracujących z wysoko toksycznymi substancjami, maski pełnotwarzowe mogą być najlepszym wyborem. 4. Respiratory z nadciśnieniem Respiratory te dostarczają czyste powietrze do maski, eliminując narażenie na zanieczyszczenia z otoczenia. Są stosowane w sytuacjach wymagających bardzo wysokiej ochrony dróg oddechowych, takich jak praca z niebezpiecznymi substancjami chemicznymi czy pyłami metali ciężkich. Respiratory z nadciśnieniem są bardziej zaawansowane, droższe i wymagają specjalistycznego szkolenia. Szkolenie i świadomość Regularne szkolenia pracowników są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa w lakierniach samochodowych. Pracownicy muszą być świadomi zagrożeń, znać zasady bezpiecznej pracy oraz umieć prawidłowo używać i konserwować środki ochrony osobistej. Szkolenia powinny również obejmować procedury awaryjne oraz identyfikację objawów problemów zdrowotnych związanych z wdychaniem szkodliwych substancji. Podsumowanie Ochrona dróg oddechowych w lakierniach samochodowych jest niezbędna dla zdrowia pracowników. Kluczowe aspekty to zrozumienie zagrożeń, ocena ryzyka, efektywne systemy wentylacyjne oraz stosowanie odpowiednich masek ochronnych. Regularne szkolenia i utrzymanie wysokiej świadomości zagrożeń są nieodzownymi elementami bezpiecznej pracy. Inwestowanie w odpowiednie środki ochrony osobistej i systemy wentylacyjne to inwestycja w zdrowie i bezpieczeństwo zawodowe.

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 Dynamiczny rozwój układów napędowych samochodów osobowych wpływa na opracowywanie zaawansowanych technologii środków smarnych, które znacząco zoptymalizują korzyści techniczne i wymagane parametry wydajności deklarowane przez OEM (Original Equipment Manufacturer). Konieczne jest, aby olej silnikowy perfekcyjnie pracował bez względu na warunki jazdy, częste zatrzymania i uruchomiania silnika, przeciążenia w ekstremalnych warunkach temperaturowych i zawrotnych obrotach. Nowoczesne silniki wymagają specjalistycznej ochrony, którą można osiągnąć min. dzięki zastosowaniu olejów silnikowych o niższej lepkości. Powyższy trend jest widoczny w polityce koncernu Volkswagen, gdzie na pierwsze zalanie od 2021r, używane są tylko oleje w klasach lepkości SAE 0W-30 oraz SAE 0W-20. Są one także rekomendowane jako oleje serwisowe. Im niższa lepkość oleju, tym przy rozruchu szybciej dociera on do węzłów tarcia układu napędowego gwarantując odpowiedORLEN OIL MAX EXPERT V 0W-30 SKROJONY NA MIARĘ SILNIKÓW VOLKSWAGENA nie smarowanie, wspomaga również łatwiejszy rozruch silnika w niskich temperaturach i zmniejsza zużycie elementów. W związku z wymaganiami rynku motoryzacyjnego, po wszechstronnych badaniach i analizach, lider polskiego rynku olejów silnikowych ORLEN OIL wdrożył do oferty w pełni syntetyczny olej MAX EXPERT V 0W-30, przeznaczony do samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych. Produkt posiada klasę jakości ACEA C3 oraz oficjalną homologację do stosowania WARSZTAT

23 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024

PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 WARSZTAT w silnikach koncernu Volkswagen Group, Mercedes-Benz Group AG i BMW Group. Doskonałe parametry fizykochemiczne oleju przyczyniają się do znakomitej wydajności zapewniając kompleksową ochronę w każdych warunkach pracy. Charakteryzuje się doskonałymi właściwościami przepływowymi i lepkością, które chronią newralgiczne części silnika. ORLEN OIL MAX EXPERT V 0W30 zawiera unikatową technologię Advanced Protect Formula, która dzięki wyjątkowej strukturze zwiększa funkcje ochronne środka smarnego, co potwierdza test oceny stabilności oksydacyjnej CEC L-109-14, dający wynik o 55% lepszy niż wymagania dla klasy jakości ACEA C3. Doskonałe właściwości przepływowe oleju w niskich temperaturach, wspomagają szybką cyrkulację, tym samym chroniąc układ napędowy przed zużyciem podczas rozruchu zimnego silnika i jego przyspieszone dogrzanie. Jest to idealny produkt do pojazdów eksploatowanych w miejskim trybie „Automatic stop & go”. Olej charakteryzuje się niższą lotnością, co w efekcie wiąże się z rzadszymi dolewkami w okresie eksploatacji (potwierdzone wynikami testu lotności NOACK CEC-04093). Niemniej ważna cechą jest również odporności oleju na utlenianie, w wyniku czego osady nie odkładają się na elementach silnika i zachowana jest jego fabryczna czystość. Ma to pozytywny wpływ w zakresie mechanicznego zużycia elementów układu napędowego, co skutkuje wydłużoną i bezawaryjną eksploatacją. Właściwością oleju niezmiernie

25 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 istotną dla użytkowników jest jego energooszczędność, która pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa do niezbędnego minimum (2,1% zgodnie z testem M111FE). Biorąc pod uwagę powyższe właściwości, wielu użytkowników dotychczas stosujących olej o lepkości 5W-30 zadaje sobie pytanie Korzyści wynikające z zastosowania oleju ORLEN OIL MAX EXPERT V 0W-30 czy może go zmienić na produkt o niższej klasie lepkości 0W-30? Odpowiedz jest jednoznaczna: można zastąpić olej o wyższej klasie lepkości olejem o niższej klasie lepkości pod warunkiem, że jest to produkt o tych samych parametrach jakościowych i rekomendacjach producenta samochodu.

PULS BRANŻY 26 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 Autor: Grażyna Ciepiela-Składzień Dział Strategii Produktów ORLEN OIL ORLEN OIL MAX EXPERT V 0W30, posiadający aprobaty VW Standard 504 00/ VW Standard 507 00, może być stosowany w samochodzie gdzie wcześniej stosowany był olej o lepkości 5W-30, posiadający identyczną aprobatę oraz klasę jakości ACEA C3. Proces uzyskania aprobaty pod dany rodzaj oleju silnikowego jest poprzedzony trudnymi i czasochłonnymi testami. Nie inaczej było w przypadku oleju silnikowego ORLEN OIL MAX EXPERT V 0W-30. Koncern Volkswagen doskonale rozumie zalety odpowiedniego smarowania, a jego program zatwierdzania środka smarnego jest jednym z najbardziej wymagającym w przemyśle motoryzacyjnym. Olej silnikowy poddawany jest co najmniej 10 000 godzin intensywnych testów, w celu sprawdzenia czy środek smarny zapewnia efektywną wydajność i ochronę podzespołów. Najnowsza wersja specyfikacji VW Standard 504 00/ VW Standard 507 00 obejmuje bardziej rygorystyczne testy silnika, kompatybilność z biopaliwami, a także pompowalność w niskich temperaturach dla wymagań podstawowych ACEA C3. Aprobaty OEM gwarantują, że oleje silnikowe marki ORLEN OIL należą do najnowocześniejszych środków smarnych, które spełniają potrzeby producentów OEM. Należy również pamiętać, że olej silnikowy, który posiada aprobaty wydane przez producenta samochodu (OEM) może być stosowany w całym okresie gwarancji pojazdu bez zagrożenia utraty gwarancji. ORLEN OIL aktywnie współpracuje z czołowymi zagranicznymi i polskimi ośrodkami badawczymi w zakresie wprowadzania do oferty nowych, wysokojakościowych produktów. Oleje silnikowe marki ORLEN OIL zostały opracowane tak, aby działać wydajnie i chronić jednostkę napędową przez cały okres użytkowania. ORLEN OIL stawiając na wysoką jakość oferowanych olejów dla motoryzacji, stale realizuje szereg badań i testów mających na celu optymalizację produkcji oraz zapewnienie wysokiej, stabilnej jakości dla wytwarzanych produktów. Poznaj pełną gamę produktów ORLEN OIL na: www.oferta.orlenoil.com WARSZTAT

27 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024

28 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 Podnośniki samochodowe i motocyklowe stanowią podstawowy sprzęt, z którego korzystamy w warsztatach mechanicznych, serwisach i naszych garażach. Najczęściej używamy ich podczas wymiany kół, naprawy elementów zawieszenia pojazdu oraz w trakcie wszelkich innych czynności, kiedy konieczne jest dostanie się do elementów podwozia lub układu napędowego z dołu. MOBILNE PODNOŚNIKI SAMOCHODOWE Wybór odpowiedniego podnośnika samochodowego lub motocyklowego podyktowany jest głownie dopasowaniem go do masy dźwiganego pojazdu. Brzmi jak truizm, bo w rzeczywistości ważne są tu jeszcze inne parametry – rodzaj przygotowania/podejścia w samym samochodzie, przewidziany pod zastosowanie podnośnika oraz nie mniej ważna zmienna – stan podwozia lub elementów zawieszenia, pod które podkładamy stopę lub ramię podnośnika. Ileż to razy okazywało się, że podnośnik nieumiejętnie zamocowany niszczy fabryczne gniazda, przechodzi na wylot (korozja) lub wybija tuleje sfatygowanych wahaczy?! Do innych spraw oczywistych i nieoczywistych zarazem, odnoszących się do podnoszenia serwisowanych pojazdów należy pewność blokady górnej pozycji całego układu. To dla naszego serwisowego „być albo nie być” okoliczność miażdżąco decydująca. Dlatego podnośniki, których używamy muszą mieć odpowiedni certyfikat bezpieczeństwa i dawać gwarancję udźwigu. Wśród stosowanych typów podnośników samochodowych trzeba wymienić te najważniejsze: podnośnik hydrauliczny tupu wózkowego („żaba”), podnośnik trapezowy czy podnośnik hydrauliczny słupkowy. W GÓRĘ! WARSZTAT

29 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 Podnośniki (lewarki) słupkowe hydrauliczne posiadają zwartą i masywną konstrukcję, umożliwiająca pracę pod dużymi obciążeniami. Tłok podnośników lewarków lepszych marek pokryty jest niklem, co wygładza jego powierzchnię i podnosi stabilność udźwigu. System zaworów precyzyjnie dawkuje olej, co pomimo niewielkiego skoku tłoka zapewnia jego wysoką wydajność pod maksymalnym obciążeniem. Dodatkowo wykręcana stopa w tłoku podnośnika posiada silny, drobnozwojny, trapezowy gwint, odporny na przeciążenia i gwarantujący płynną pracę. Podnośnik wykorzystywany w profesjonalnych serwisach samochodów ciężarowych i przemysłowych, w firmach transportowych, na placach budów, oraz jako narzędzia samochodowe. Podnośnik trapezowy operujący siłami rozwierającego się pantografu na śrubie z drobnozwojowym gwintem trapezowym jest podstawowym narzędziem dodawanym często przez producentów aut i motocykli jako WARSZTAT

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 standardowe wyposażenie nowego pojazdu. Większość podnośników trapezowych może być obsługiwana zarówno ręcznie – przez korbkę lub mechanicznie po zastosowaniu zakrętarki lub klucza udarowego nałożonego na końcówkę drążka. Bezpieczeństwo takiego rozwiązania gwarantowane jest solidnymi materiałami użytymi do produkcji stopy i ramion oraz jakością ruchomych połączeń przenoszących siłę zgięcia. Podnośnik hydrauliczny motocyklowy to mały i poręczny podnośnik o wielu zastosowaniach. Dzięki podnośnikowi podniesiesz kosiarkę samojezdną, motocykl, albo inne ciężkie przedmioty. Praktyczny pedał nożny pomoże w podniesieniu tych paru opornych ton. Sprawdzić warto, czy w wybranym zestawie są pasy napinające dla lepszego zabezpieczenia stabilności. Lewarek hydrauliczny wózkowy o niskim profilu na kółkach przeznaczony do warsztatów serwisowych i dla kierowców lubiących majsterkować. Posiada zazwyczaj dźwignię pompującą ruchomą w zakresie pełnego obrotu co znacznie ułatwia pracę podnośnikiem. Obrotowe tylne koła ułatwiają przemieszczanie. Dobrze gdy ten sprytny sprzęt wyprofilowany pod nisko zawieszone rajdówki ma zakres podnoszenia klasycznego wysokiego lewarka przejezdnego tupu „żaba”. WARSZTAT

32 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 Kobyłki - stojaki warsztatowe pod samochód to stabilna i bezpieczna praca. Warto mieć przynajmniej 2 identyczne sztuki by być pewnym stabilności. Pomocne w pracy i dające bezpieczne i szybkie rozwiązanie przy pracach podwoziowych lub np. wymianie oleju. Podstawki osiowe grzechotkowe są bardzo użyteczne przy asekuracji podniesionych pojazdów lub innego sprzętu, gdyż zaprojektowano je do pracy w kilku różnych pozycjach i automatycznie blokują się przy podnoszeniu. Panuje zgodne przekonanie że lewarki służą jedynie do szybkiego podnoszenia – bezpieczną prace na dłużej zapewnia natomiast tylko oparcie auta na stabilnych i pewnie zablokowanych stojakach. RS/PROFIX WARSZTAT

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 Samochody z automatycznymi skrzyniami biegów zyskują w naszym kraju na popularności. Nie wszyscy kierowcy zdają sobie jednak sprawę, jak ważna jest kwestia prawidłowej eksploatacji i obsługi serwisowej takich przekładni. To otwiera nowe możliwości dla warsztatów, które mogą poszerzyć swoje kompetencje o te dotyczące m.in. olejów do automatycznych skrzyń biegów. WŁAŚCIWY OLEJ KLUCZOWY DLA PRACY AUTOMATYCZNEJ SKRZYNI BIEGÓW Według raportu OtoMoto.pl, w Polsce od lat wzrasta liczba osób poszukujących samochodów z automatycznymi skrzyniami biegów. W 2021 roku używanych aut osobowych z automatycznymi skrzyniami biegów szukało 42,3% kupujących. W kategorii nowych aut, te z automatami stanowiły aż 70,3% wyszukiwanych pojazdów. Trudno dziwić się tej tendencji. Nowoczesne automatyczne skrzynie biegów zapewniają większy komfort jazdy samochodem, pozwalają na szybką i płynną zmianę biegów, nie zwiększając przy tym spalania paliwa. Spada też koszt zakupu auta z takim wyposażeniem. Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów? Aby cieszyć się długą i bezproblemową eksploatacją „automatu”, naWARSZTAT

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 WARSZTAT leży odpowiednio dbać o ten złożony mechanizm. Bardzo ważna jest optymalna temperatura pracy skrzyni biegów oraz jej właściwe smarowanie. Automatyczne przekładnie wymagają oleju o doskonałej płynności i pompowalności od momentu uruchomienia, ponieważ olej nie tylko smaruje skrzynię. Musi też zapewnić szybką reakcję układu sterowania na impulsy z jednostki centralnej pojazdu. Układ hydrauliczny skrzyni powinien w jak najkrótszym czasie wytworzyć odpowiednie ciśnienie, aby wymusić zmianę biegu. Ponadto środek smary odpowiada za chłodzenie skrzyni biegów. Utrzymanie stałych parametrów oleju przez jak najdłuższy czas jest więc warunkiem bezpiecznej jazdy. Trzeba też pamiętać, że olej nie jest niezniszczalny i nawet w skrzyniach biegów określanych jako bezobsługowe, olej należy wymieniać. Jak często jest to konieczne zależy od jakości zastosowanego oleju. Wydajność przepracowanego środka smarnego może się pogorszyć, skutkiem czego może być ryzyko poważnego uszkodzenia, a nawet zatarcia skrzyni. Częstotliwość wymiany oleju przekładniowego zależy również od warunków eksploatacji pojazdu. Jeśli auto jeździ w górach lub terenie, użytkownik jeździ dynamicznie, warto zdecydować się na skrócenie odstępów między wymianą. Należy również zadbać o stosowanie oleju dobrej jakości i z właściwymi parametrami, który zagwarantuje odpowiednie smarowanie, odbiór ciepła i odporność na działanie wysokich temperatur. Niezależnie od typu, do automatycznych skrzyń biegów wolno używać tylko zatwierdzonych olejów ATF, z właściwymi aprobatami. Oleje przekładniowe premium roduktami spełniającymi wymagania stawiane przed środkami smarnymi do automatycznych skrzyń są oleje Shell Spirax ATF. To oleje wytwarzane z wykorzystaniem syntetycznego oleju bazowego powstającego w technologii GTL, który odznacza się minimalną parowalnością, bardzo wysokim wskaźnikiem lepkości, wyjątkową stabilnością lepkości i odpornością na obciążenia termiczne. - W kontekście wymagań, jakie środkom smarnym stawiają producenci automatycznych skrzyń biegów jest to idealny produkt, który w połączeniu z zaawansowanym pakietem dodatków zapewni bezpieczne warunki pracy skrzyni biegów, najwyższą sprawność i dynamikę jazdy. Oferowane przez firmę Shell produkty Spirax z przeznaczeniem do przekładni ATF, DCT i CVT zostały opracowane w ścisłej współpracy z OEM, projektującymi i wytwarzającymi automatyczne skrzynie biegów – mówi Cezary Wyszecki, Doradca Techniczny w dziale Sprzedaży Dystrybucyjnej środków smarnych w Shell Polska. Dobry olej nie tylko smaruje Dobór właściwego środka smarnego oraz prawidłowo przeprowadzona wymiana oleju w automatycznej przekładni to kwestie, od których będzie zależeć bezawaryjna i sprawna praca tego elementu samochodu, a więc również bezpieczna i komforto-

35 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 WARSZTAT wa podróż. Dlatego warto zadbać, by zastosowany olej spełniał nie tylko podstawowe funkcje, czyli smarowanie i zapewnienie optymalnej temperatury pracy skrzyni. Oleje premium, takie jak przekładniowe oleje Shell Spirax ATF, charakteryzuje również ściśle określona lepkość, szczególnie dla niskich temperatur, odporność na ścinanie, właściwie dobrany współczynnik tarcia, odporność na działanie temperatury oraz utlenianie, a także kompatybilność z uszczelkami i własności antykorozyjne. - Co istotne, oleje są opracowane pod kątem konkretnych typów skrzyń. Olej Shell Spirax S5 DCT X to syntetyczny olej do skrzyń biegów DCT z mokrym sprzęgłem dwumasowym. Jest zalecany do 5- i 7-biegowych skrzyń występujących w samochodach najpopularniejszych producentów, m.in. Volkswagen, BMW, Skoda, Volvo i Ford. Z kolei Shell ATF 134 to syntetyczny, najwyższej jakości olej do wysokoobciążonych, 5- i 7-biegowych przekładni G-tronic oraz skrzyń NAG2VSport montowanych w osobowych samochodach firmy Mercedes-Benz. Olej Shell ATF 134 powstał jako olej do zalań fabrycznych i obsługi serwisowej tych podzespołów i spełnia wymagania fabrycznej normy MB 236.14 – podkreśla Cezary Wyszecki. Oleje ATF spełniające normy Dextron, Ford Mercon oraz producentów azjatyckich Oprócz najbardziej popularnych aut europejskich marek, na rynku dostępnych jest także dużo pojazdów z przekładniami innych producentów i o mniejszej liczbie przełożeń. One również potrzebują stosowania specjalistycznych olejów dopasowanych do specyficznych warunków pracy. - Dla tego segmentu proponujemy zastosowanie olejów Shell Spirax S6 ATF X, Spirax S5 ATF X czy tez Spirax S4 ATF HDX. Shell Spirax S6 ATF X to zaawansowany olej przekładniowy typu ATF, odpowiedni dla wielu typów pojazdów z maksymalnie 5-stopniowymi skrzyniami biegów. Spełnia on wymogi wielu azjatyckich, w tym japońskich, oraz europejskich i północnoamerykańskich producentów automatycznych skrzyń biegów, które wymagają stosowania olejów o niskiej lepkości takich jak GM Dexron-VI, Ford MERCON LV czy Toyota WS. Jednocześnie właściwości Shell Spirax S6 ATF X przewyższają wymagania wielu najważniejszych specyfikacji branżowych w tym np. BMW, Audi, VW, Hyundai, Subaru, Mitsubishi, Mazda, Jaguar – wylicza Cezary Wyszecki, zwracając uwagę na jeszcze inne korzyści płynące ze stosowania wysokiej klasy środków smarnych. - Charakterystyczna dla wszystkich olejów przekładniowych Shell trwałość parametrów od wymiany do wymiany oraz właściwie dobrany współczynnik tarcia zapewnia płynną zmianę biegów, co przekłada się na poprawę płynności jazdy oraz oszczędności paliwa – mówi doradca Techniczny w dziale Sprzedaży Dystrybucyjnej środków smarnych w Shell Polska.

36 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 W warsztacie czas to pieniądz – szczególnie w okresach dużego ruchu. Właśnie w takich sytuacjach właściwe procedury serwisowania układów hamulcowych bywają pomijane na rzecz ukończenia pracy w jak najkrótszym czasie. Niektóre kroki w procesie wymiany tarcz i klocków hamulcowych są uznawane za mniej ważne. Jednak często właśnie te najprostsze rzeczy, które zostały pominięte, mogą spowodować, że klient wróci do nas skarżąc się na piski lub inne niedogodności. PRAWIDŁOWY MONTAŻ KLOCKÓW HAMULCOWYCH PRZEMYSŁAW PRZYMUSZAŁA, AREA SALES MANAGER PL, CZ, SK FIRMY TMD FRICTION, DO KTÓREJ NALEŻY MARKA TEXTAR, PRZEDSTAWIA NAJWAŻNIEJSZE WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE UDANEJ WYMIANY HAMULCÓW. WARSZTAT

37 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 Nie wszystkie klocki hamulcowe są takie same Może się to wydawać oczywiste, aczkolwiek zaskakująco często zdarzają się reklamacje lub konsultacje techniczne związane z niepoprawnym montażem hamulców. Tymczasem każdy klocek hamulcowy jest zaprojektowany tak, aby pasował i odpowiednio współpracował z danym układem hamulcowym. Nie wszystkie klocki są takie same i mogą wymagać innej procedury montażowej. Najwięcej kłopotów sprawić mogą pod tym względem w szczególności klocki kierunkowe lub z dodatkowymi podkładkami. Kierunkowe klocki hamulcowe zostały zaprojektowane, aby zapewnić równomierne rozprowadzenie siły docisku klocka do tarczy, redukując hałas i poprawiając skuteczność hamowania. Łatwo je rozpoznać dzięki strzałkom znajdującym się na podkładce lub sprężynie mocującej. Klocki powinny zostać zamontowane tak, by strzałki wskazywały przód pojazdu i kierunek obrotu tarczy hamulcowej podczas jazy do przodu. W przypadku wątpliwości należy się zapoznać z instrukcją montażu zawartą w opakowaniu. Nieprawidłowy montaż kierunkowych klocków hamulcowych nie tylko nie przyniesie oczekiwanych efektów. Może skutkować nierównomiernym zużyciem klocków i tarczy, co może prowadzić do zmniejszenia skuteczności hamowania, hałasu, a nawet awarii hamulców. Akcesoria poprawiają wydajność i komfort Podkładki tłumiące są wykonane z metalu, gumy, lub mieszanki obu materiałów. Montuje się je między klockiem hamulcowym a tłoczkiem zacisku w celu zmniejszenia wibracji i dźwięków podczas hamowania. WARSZTAT

38 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 Zostały zaprojektowane tak, aby pochłaniać i tłumić drgania w które klocek hamulcowy wpada podczas kontaktu z tarczą, jak również inne dźwięki generowane przez układ hamulcowy. Podkładki są szczególnie ważne dla prawidłowego montażu klocków kierunkowych, ponieważ pozwalają odpowiednio ułożyć klocki hamulcowe w zacisku. Pomagają również zapobiegać piskom i wibracjom, co może być szczególnie problematyczne w przypadku wysokowydajnych układów hamulcowych generujących dużo ciepła i dźwięków. Często podkładka może być zamocowana na klocku hamulcowym już w fabryce. W niektórych przypadkach stosowana jest zdejmowana podkładka, którą należy założyć na klocek przed montażem. TMD Friction, do której należy marka Textar, od wielu lat rozwija i udoskonala swoją technologię podkładek tłumiących, aby tworzyć specjalnie zaprojektowane rozwiązania, które skutecznie tłumią hałas hamulców i poprawiają wydajność. Jeśli akcesoria są dodane do zestawu klocków – należy ich użyć. Zaskakująco często widywane są wyrzucone dodatkowe elementy, bo mechanik nie był w 100% pewny czy i jak je zastosować. W takich sytuacjach pomocna jest instrukcja znajdująca się w pudełku. W przypadku dalszych wątpliwości, można się skontaktować z działem technicznym producenta części. Zawsze warto poszukać informacji jak zamontować dodatkowe elementy, ponieważ poprawny montaż akcesoriów może mieć duży wpływ na wydajność i komfort użytkowania układu hamulcowego. WARSZTAT

39 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 WARSZTAT Zaawansowane Technologie Oczyszczania Spalin Dzisiejsze samochody wyposażone są w wiele elementów kontrolujących emisję spalin, takich jak filtry cząstek stałych (DPF/FAP), katalizatory tlenków azotu (SCR), oraz liczne czujniki pomiarowe. Wszystkie te komponenty współpracują ze sobą, aby zminimalizować emisję szkodliwych substancji. Układy te są monitorowane przez zaawansowane sterowniki, które na bieżąco analizują dane i regulują pracę silnika oraz systemów oczyszczania spalin. NOWOCZESNE UKŁADY WYDECHOWE: TRUDNOŚCI I KOSZTY SERWISOWANIA Współczesne układy wydechowe w samochodach, szczególnie z silnikami Diesla, przeszły ogromną ewolucję. To już nie tylko rury i tłumiki, ale skomplikowane systemy wyposażone w liczne czujniki i urządzenia do oczyszczania spalin. Ich serwisowanie staje się coraz bardziej złożone i kosztowne, co jest bezpośrednio związane z rosnącymi wymaganiami ekologicznymi oraz technologicznymi. Blokady w Oprogramowaniu Sterowników Jednym z głównych trendów w najnowszych modelach samochodów jest blokowanie możliwości ingerencji w oprogramowanie sterujące silnikiem i systemami oczyszczania spalin. Komisja Europejska w ramach projektu DIAS (Diagnostic Antitampering Systems) wprowadziła mechanizmy zabezpieczające przed nieautoryzowanymi modyfikacjami tych systemów. Firma Bosch, będąca jednym z kluczowych partnerów projektu, wdrożyła rozwiązania unie-

40 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 możliwiające manipulacje w swoich sterownikach. Już od 2020 roku produkowane przez nią sterowniki mają zablokowany dostęp do map i funkcji, co znacząco utrudnia jakiekolwiek próby chiptuningu czy wyłączania systemów oczyszczania spalin. Koniec z Tanimi Naprawami Nieautoryzowane wyłączenia systemów takich jak SCR (Selective Catalytic Reduction) czy DPF (Diesel Particulate Filter) były dotychczas popularną metodą na uniknięcie kosztownych napraw. Jednak zaawansowane zabezpieczenia i rozbudowane systemy monitorowania sprawiają, że takie działania stają się praktycznie niemożliwe. Każda usterka w systemie wydechowym będzie teraz wymagała wizyty w autoryzowanym serwisie, gdzie zamiast tanich napraw polegających na dezaktywacji problematycznych komponentów, konieczna będzie ich pełna wymiana. Wysokie Koszty Serwisowania Nowoczesne układy wydechowe to skomplikowane i kosztowne systemy. Sam filtr cząstek stałych może kosztować kilka, a nawet kilkanaście tysięcy złotych. Dodając do tego katalizatory, czujniki i inne urządzenia, koszty wymiany całego układu wydechowego mogą sięgnąć nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. W przypadku usterek, szczególnie w silnikach Diesla, użytkownicy muszą liczyć się z wysokimi rachunkami za naprawy. fot. Marcin Łobodziński WARSZTAT

41 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 Podsumowując, nowoczesne układy wydechowe to technologicznie zaawansowane systemy, które przyczyniają się do redukcji zanieczyszczeń, ale jednocześnie stanowią wyzwanie pod względem serwisowania i kosztów napraw. W miarę jak technologie te będą się rozwijać, zarówno użytkownicy, jak i serwisy samochodowe będą musieli dostosować się do nowych realiów rynku motoryzacyjnego. Złożoność Technologiczna Układy wydechowe są wyposażone w liczne czujniki tlenu, azotu, sadzy, temperatury, ciśnienia oraz wtryskiwacze roztworu mocznika (AdBlue). Wszystkie te elementy muszą działać w harmonii, aby zapewnić skuteczne oczyszczanie spalin. Każda usterka jednego z tych komponentów może prowadzić do poważnych problemów, takich jak blokada silnika, ograniczenie jego mocy, a nawet unieruchomienie pojazdu. Diagnostyka i naprawa tych systemów wymagają zaawansowanych narzędzi komputerowych i specjalistycznej wiedzy, co dodatkowo zwiększa koszty serwisowania. Przyszłość Serwisowania Układów Wydechowych Wraz z wprowadzeniem coraz bardziej zaawansowanych technologii, naprawy układów wydechowych będą coraz bardziej skomplikowane i kosztowne. Zamiast prostych napraw, serwisy będą musiały inwestować w nowoczesne urządzenia diagnostyczne i szkolenia dla swoich pracowników. Użytkownicy samochodów muszą być świadomi, że koszty utrzymania pojazdów z nowoczesnymi silnikami Diesla mogą znacznie wzrosnąć. Z kolei producenci i regulatorzy będą kontynuować działania mające na celu dalsze ograniczanie emisji spalin, co będzie wiązało się z dalszym rozwojem technologii oczyszczania spalin i zwiększaniem ich złożoności. fot. Renault WARSZTAT

42 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2024 Subtelne kolory, innowacyjne tkaniny - ankieta przeprowadzona przez firmę Mewa wykazała, że pracownicy zatrudnieni w rzemiośle preferują strój, który wygląda poważnie, a jednocześnie jest wygodny. Dlatego też firma Mewa przygotowała na lato nowoczesne „klasyki”, takie jak bermudy Mewa Move Bermuda. Dzięki swobodnemu stylowi są one prawdziwym hitem: krój, sprawiający, iż przylegają do ciała, niezwykle wygodne w noszeniu i wyposażone w wiele praktycznych detali. Jeśli wymagana jest większa wytrzymałość odzieży, to lepsze będą szorty robocze Mewa Dynamic Construct. Te zapewniające maksymalną swobodę ruchów krótkie spodnie punktują dzięki inteligentnym wzmocnieniom dna kieszeni i szlufek. Są oferowane w 27 kolorach, które można łączyć ze sobą w różnych kombinacjach. Dostępne są również szorty robocze w kolorze czarnym i białym. ODZIEŻ ROBOCZA W RÓŻNYCH KOMBINACJACH PRZEZ CAŁE LATO W sezonie wiosenno-letnim firma Mewa, świadcząca usługi tekstylne, oferuje kompletne wyposażenie od jednego dostawcy aż po krem chroniący przed działaniem słońca. Dopasowane do siebie kolekcje odzieży roboczej oferowane w ramach kompleksowej usługi, umożliwiają różnorodne modne stylizacje dzięki możliwości łatwego łączenia poszczególnych elementów odzieży. Wygodne, kolorowe obuwie ochronne, okulary przeciwsłoneczne i letnie nakrycia głowy dostępne w sklepie internetowym firmy Mewa uzupełniają tę ofertę. NOWOŚCI I WYDARZENIA

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=