ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - REGULATORY TURBO - NARZĘDZIA I AKCESORIA PNEUMATYCZNE WOFERCIE PROLINE - WPŁYWMALOWANIA I PIELĘGNACJI FELG NA UKŁAD HAMULCOWY e-AUTOSERVICE Nr 06/2022
PULS BRANŻY 4 REGULATORY TURBO 8 NSK I THYSSENKRUPP RAZEM? 10 SPOTAWHEEL I AUTOTESTO 14 PIERWSZY DEALER SAMOCHODOWY Z AUTORYZOWANYM SERWISEM NA BOOKSY! 16 BRANŻA AUTOMOTIVE SKRĘCA W KIERUNKU ZIELONEJ ENERGII 18 GOODYEAR PODNOSI POZIOM INTEGRACJI 22 UFI FILTERS TWORZY NOWĄ JEDNOSTKĘ 24 DAF I GOODYEAR 26 ESC A ZAWIESZENIE WARSZTAT 30 WPŁYW MALOWANIA I PIELĘGNACJI FELG NA UKŁAD HAMULCOWY 34 PNEUMATYKA ARTYSTYCZNA 40 ŚRODKI OCHRONY INDYWIDUALNEJ 44 NOWE POLERKI DUAL ACTION NTOOLS DAPII 46 TESTY I POMIARY TO PODSTAWA! NOWOŚCI 50 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl PRZYGOTOWANIE Sławomir Pasznik Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - REGULATORYTURBO - NARZĘDZIA IAKCESORIA PNEUMATYCZNE WOFERCIE PROLINE - WPŁYWMALOWANIA I PIELĘGNACJI FELG NAUKŁAD HAMULCOWY e-AUTOSERVICE Nr06/2022
PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022 REGULATORY TURBO Wraz z pojawieniem się turbosprężarek ze zmienną, regulowaną geometrią łopatek kierownicy spalin turbiny (VNT - Variable Nozzle Turbine) na początku lat 90-tych, które m.in. mają za zadanie zminimalizowanie występowania tzw. „turbo dziury”, zaczęto zastanawiać się co zrobić, aby regulacja przebiegała szybciej i efektywniej. Początkowo stosowane tylko i wyłącznie regulatory w postaci podciśnieniowego siłownika, które były połączone z mechanizmem zmieniającym geometrię (kąt nachylenia) łopatek. Choć wykonywały swoją pracę dobrze, były zależne od chwilowych parametrów pracy silnika oraz od innych elementów takich jak dodatkowe pompy podciśnienia, zasobniki ciśnienia czy elektrozawory. UNIKATOWA OFERTA SKIEROWANA DO RYNKU WTÓRNEGO CZĘŚCI ZAMIENNYCH Regulator elektromechaniczny HELLA zabudowany na turbosprężarce
PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022 Pod koniec lat 90-tych HELLA wprowadziła na rynek regulator (siłownik) elektromechaniczny, który wypiera regulatory podciśnieniowe. Rozwiązanie takie jest dużo bardziej kompaktowe, nie wymaga tworzenia łańcucha podzespołów i można nim sterować niezależnie, co umożliwia odpowiednio wcześniejszą regulację kąta łopatek tak, aby jak najefektywniej wykorzystać pracę turbiny. Regulator taki, jako element wykonawczy, stanowi jeden z ważniejszych podzespołów układu zarządzania pracą silnika mający wpływ na moc, moment obrotowy czy spalanie. Nieprzestrzeganie procedur i interwałów serwisowych pojazdu, zwłaszcza tych związanych z układem dolotowym/turbodoładowania czy smarowania silnika, oraz niewłaściwa eksploatacja samochodu często doprowadza do nieprawidłowości w pracy łopatek kierownicy turbiny (zatarcie, zapieczenie, zabrudzenie, ciała obce). Niewłaściwa praca łopatek kierownicy turbiny w sposób bezpośredni wpływa na przyspieszone zużycie regulatora, który jest znacznie bardziej obciążony, ponieważ musi pokonywać większe opory wytwarzane przez mechanizm zmieniający geometrię. Taka sytuacja doprowadza w efekcie do powstawania niepożądanych luzów regulatora, w wyniku czego regulacja odbywa się nieprawidłowo lub do całkowitego zatrzymania pracy siłownika. Budowa regulatora elektromechanicznego HELLA z interfejsem CIPOS
PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022 Awaria regulatora turbiny może objawiać się w następujący sposób: • zapalenie się kontrolki świec żarowych (silnik Diesel), tzw. kontrolki „check engine” lub innej związanej z układem zasilania silnika • samochód przechodzi w tzw. „tryb awaryjny” • brak mocy, nierównomierna praca, dławienie się silnika • wskazywanie błędów przez interfejs diagnostyczny Dotychczas awaria regulatora była związana z regeneracją samego regulatora jak i turbiny, co nie zawsze dawało wymierny efekt naprawy. Bardzo popularnym rozwiązaniem jest również zakup już zregenerowanej turbiny w tzw. systemie kaucyjnym, jednak sam regulator wówczas również jest regenerowany lub nowy, jednak nieoryginalny. Było to spowodowane brakiem dostępności nowych, oryginalnych siłowników na tzw. rynku wtórnym części zamiennych a jedynym sposobem na pozyskanie nowego regulatora był zakup nowej, kompletnej i oryginalnej turbosprężarki. W IV kwartale 2020 roku HELLA, jako lider w produkcji elektromechanicznych regulatorów, wprowadza do swojej oferty 24 referencje do najpopularniejszych turbosprężarek większości producentów. W sumie nowa oferta pokrywa blisko 250 typów turbin do samochodów osobowych i dostawczych. W przyszłości ilość referencji dostępna dla rynku wtórnego będzie zwiększana i osiągnie około 100 numerów katalogowych do ponad 700 typów sprężarek.
PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022
PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022 FIRMY NSK I THYSSENKRUPP OCENIAJĄ MOŻLIWOŚĆ UTWORZENIA WSPÓLNEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA W SEKTORZE MOTORYZACYJNYM Firmy NSK Ltd i thyssenkrupp AG podpisały protokół ustaleń (MoU) w celu oceny warunków potencjalnego utworzenia spółki typu joint venture pomiędzy NSK Steering i thyssenkrupp Automotive. Obie firmy realizują obecnie fazę ewaluacji zanim podejmą decyzję o rozpoczęciu przyszłej współpracy przed końcem 2022 r. Martina Merz, dyrektor generalny thyssenkrupp AG oraz Saimon Nogami, starszy wiceprezes wykonawczy NSK Ltd, podczas podpisywania protokołu ustaleń (MoU).
PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022
PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022 Działy układów kierowniczych obu firm są wysoce komplementarne i zapewniają synergię pod względem kompetencji produktowych, zasięgu geograficznego i grup klientów. Firma NSK oczekuje, że połączone możliwości ułatwią spółce joint venture zaspokojenie rozbudowanych i wysoko technologicznych wymagań globalnych klientów z branży motoryzacyjnej. Pozwoli to również połączonemu podmiotowi skuteczniej konkurować na globalnym rynku układów kierowniczych. Saimon Nogami, starszy wiceprezes wykonawczy NSK Ltd, podkreśla: - NSK Steering i thyssenkrupp Automotive podzielają podobną kulturę zorientowaną na klienta i dążenie do doskonałości. Przewidywane wspólne przedsięwzięcie umożliwi nam dostarczanie produktów i usług zapewniających większą niż kiedykolwiek wartość dodaną dla naszych klientów na całym świecie. MartinaMerz, dyrektor generalny thyssenkrupp AG, dodaje: - Głównym celem jest doprowadzenie wszystkich naszych firm do zajęcia pozycji w TOP 3 na rynku. Tam, gdzie ma to sens technologiczny i strategiczny, chętnie współpracujemy z silnymi partnerami. Szczególnie w branży motoryzacyjnej wielkość i ekonomia skali to kluczowe czynniki zapewniające sukces na rynkach światowych. Już obecnie firmy motoryzacyjne thyssenkrupp AG mają doskonałą sytuację rynkową, a współpraca między naszym działemmotoryzacyjnym i NSK Steering może tylko pomóc w dalszym wzmacnianiu i poszerzaniu tej pozycji. Rozwiązania NSK Steering to innowacyjne produkty, takie jak lekkie i kompaktowe układy kierownicze ze wspomaganiem elektrycznym (EPS), układy kierownicze bez wspomagania z możliwością regulacji i efektywnymi funkcjami absorbowania energii oraz lekkie przeguby i wały pośrednie oferujące liczne funkcje zintegrowane. W podpisanym protokole ustaleń obie firmy zgadzają się na niewiążącą fazę oceny odpowiednich przedsiębiorstw, bez żadnych przyjętych z góry wyników. Do końca roku zostanie podjęta decyzja o ewentualnym modelu współpracy.
PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022 SPOTAWHEEL NAWIĄZAŁO WSPÓŁPRACĘ Z AUTOTESTO. W każdym miesiącu do Spotawheel trafia kilka tysięcy klientów, którzy chcą sprzedać swój samochód. Firma przeprowadza obowiązkową inspekcję każdego pojazdu, która opieSpotawheel, innowacyjna platforma e-commerce zajmująca się sprzedażą i odkupem samochodów używanych, wyszła naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy planują sprzedać swój samochód. Dzięki współpracy z Autotesto, sieci niezależnych ekspertów motoryzacyjnych, w ofercie pojawiła się możliwość przeprowadzenia inspekcji auta przed sprzedażą w dogodnym miejscu i terminie. Kooperacja obu firm rozpoczęła się w lutym, a obecnie zakres oferowanych usług obejmuje teren całego kraju. TERAZ MOŻESZ NIE TYLKO KUPIĆ, ALE I SPRZEDAĆ SAMOCHÓD BEZ WYCHODZENIA Z DOMU ra się na szczegółowym przeglądzie pod kątem technicznym (wycieki, zużycie poszczególnych podzespołów oraz pełna historia pojazdu). Tylko 5% samochodów oferowanych na
PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022 rynku wtórnym spełnia rygorystyczne kryteria marki. Jednym z wyzwań, jakie postawił przed sobą dealer, było zwiększenie dotychczasowej liczby dostępnych punktów, w których taka inspekcja jest możliwa. Dzięki współpracy z Autotesto, firmie zajmującej się szczegółowym sprawdzaniem samochodów używanych, klienci Spotawheel mogą umówić taką usługę w dowolnym miejscu i terminie. Cały proces inspekcji oraz procedura kontroli samochodu prowadzona jest zgodnie ze standardami Spotawheel. Zależało nam na zaoferowaniu naszym klientom jak najprostszego i bezproblemowego sposobu sprawdzenia auta przed sprzedażą. Spotawheel posiada w tej chwili siedem własnych punktów inspekcji samochodów. Dzięki nawiązaniu współpracy z Autotesto w tej chwili możemy zaproponować właścicielom sprawdzenie auta w dowolnie wskazanym miejscu i czasie. Pomimo tego, że nasza współpraca trwa od niedawna, pozytywne jej efekty były widoczne niemal od razu i przyczyniły się do wzrostu wskaźników sprawdzonych i zakupionych przez nas aut – przyznaje Radosław Grzela, General Manager Spotawheel w Polsce. Nowe technologie wspólnym mianownikiem dla obu firm Tym, co łączy Autotesto i Spotawheel, jest skoncentrowanie na nowych technologiach. Obie firmy podstawy swojego działania opierają na nowoczesnych i zaawansowanych rozwiązaniach, łączących w sobie big data oraz mechanizmy sztucznej inteligencji. Spotawheel opracowało autorską procedurę inspekcji pojazdów, a na podstawie dostępnych danych i parametrów tworzone są algorytmy, dzięki którym firma może zaproponować klientom najkorzystniejszą cenę za samochód, będącą wypadkową stanu auta, popytu na rynku oraz aktualnej sytuacji ekonomicznej. Dzięki m.in. takim rozwiązaniom cyfrowym proces sprzedaży jest transparentny i bezproblemowy. Autotesto dysponuje siecią ponad 250 ekspertów w całej Polsce. Samochód weryfikowany jest m.in. pod kątem wizualnym, eksploatacyjnym oraz możliwych uszkodzeń. Wynikiem każdorazowej usługi jest powstanie szczegółowego raportu z inspekcji, który klient otrzymuje maksymalnie do 48 godzin od momentu przyjęcia realizacji. Zawarte w nim informacje dotyczą m.in. stanu karoserii, szyb, oświetlenia, kół i ogumienia, komory silnika oraz podwozia. Eksperci weryfikują wiarygodność dostarczonej do wglądu dokumentacji oraz to, czy jest kompletna. Na jej bazie uzupełniane są podstawowe informacje o pojeździe, a wszelkie braki i uwagi są odpowiednio odnotowywane. W raporcie znajdują się dane dotyczące stanu wyposażenia oraz wnętrza pojazdu. Rzeczoznawcy oceniają m.in. stan tapicerki, określają wszelkie zniszczenia, zabrudzenia, przypalenia i inne wady. Weryfikują stan elementów plastikowych, metalowych i drewnianych. Auto zostaje poddane badaniu diagnostycznemu wykonywanemu za pomocą kompu-
PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022 tera. Autotesto zapewnia wsparcie doświadczonych rzeczoznawców, dokumentację fotograficzną pojazdu, profesjonalne zaplecze techniczne, dzięki któremu jest w stanie dokładnie sprawdzić samochód oraz szybką realizację usługi. - Bardzo cieszę się, że możemy współpracować z tak wymagającym kontrahentem jak Spotawheel. Misją Autotesto jest dostarczenie pełnej i rzetelnej informacji o stanie auta przed zakupem. Firma Spotawheel wybierając nas jako Partnera do weryfikacji samochodów przed zakupem wysyła do rynku jasny sygnał, że do jej sieci sprzedaży trafią tylko sprawdzone pojazdy spełniające rygorystyczne kryteria. 10 letnie doświadczenie, nasza elastyczność i prężność w działaniu wspomagana nowymi technologiami pozwala nam z powodzeniem konkurować na rynku B2B z największymi europejskimi sieciami rzeczoznawców. Zaawansowane procesy logistyczne pozwalają nam na wykonanie oględzin każdego wskazanego auta na terenie Polski nawet w 24h. To z kolei pozwala znacznie zwiększyć możliwości zakupowe firmy Spotawheel – stwierdza Grzegorz Łoboda, współwłaściciel Autotesto. Współpraca między Spotawheel a Autotesto rozpoczęła się w lutym 2022, a już marcu odbyły się pierwsze testowe inspekcje. Obecnie zasięg usług oferowanych przez firmy został poszerzony i obejmuje teren całego kraju. Spotawheel to dealer oraz innowacyjna platforma e-commerce zajmująca się sprzedażą samochodów używanych. Firma rozpoczęła działalność w Polsce w 2019 roku. Zajmuje pierwsze miejsce w rankingu najszybciej rozwijających się firm na rynku aut używanych w Europie i 39. pozycję wśród 1000 najszybciej rosnących przedsiębiorstw na naszym kontynencie
PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022 PIERWSZY DEALER SAMOCHODOWY Z AUTORYZOWANYM SERWISEM NA BOOKSY! Za pomocą aplikacji Booksy Klienci Inchcape Polska mogą wybrać zakres usług i wygodnie ustalić termin wizyty. Ale to nie wszystko – mają również możliwość wskazania pracownika, który w profesjonalny sposób podejmie się serwisu. Rezerwowanie terminu przez Booksy obejmuje wszystkie punkty Inchcape Polska: serwis marek BMW i MINI w dwóch lokalizacjach w Warszawie, a także w Poznaniu oraz we Wrocławiu. Przez Booksy można również umówić serwis samochodów Jaguar i Land Rover w Inchcape Park w Warszawie. „Jako pierwsi na rynku oferujemy umawianie się do autoryzowanych serwisów za pomocą aplikacji Booksy. Rozwijamy tę współpracę, ponieważ chcemy dać Klientom jeszcze większą elastyczność i wygodę. Inchcape Polska sukcesywnie rozwi- • Inchcape Polska jako pierwszy dealer samochodowy umożliwia umawianie się do serwisu za pomocą popularnej polskiej aplikacji. • Booksy wkracza do salonów sprzedaży samochodów. Klienci autoryzowanych serwisów BMW i MINI oraz Jaguar i Land Rover zyskują kolejne udogodnienie. ja obszar obsługi posprzedażowej. W ubiegłym roku, dzięki wdrożeniu kluczykomatów, umożliwiliśmy pozostawianie i odbieranie pojazdów w serwisie 24h. Właściciele samochodówmogą kontaktować się z mechanikiem przez wideoczat, a zakres i koszt naprawy zatwierdzić online. Z kolejnych udogodnień korzystają nie tylko właściciele nowych samochodów” mówi Wojciech Dopierała, kierownik działu marketingu, Inchcape Polska. Klienci Inchcape Polska do tej pory mogli wybierać pomiędzy wieloma formami umawiania się: stacjonarnie, online, telefonicznie, a także za pomocą specjalnej aplikacji BMW. Dołączenie do tej listy nowego rozwiązania wymagało zaangażowania wielu zespołów, zaawansowanych integracji systemowych oraz licznych testów. Dzięki kompleksoweUmawianie się do serwisu samochodowego wkracza na kolejny poziom. Inchcape Polska jako pierwszy dealer umożliwia umawianie się do autoryzowanych serwisów za pomocą popularnej aplikacji Booksy. Od teraz usługa dostępna jest dla Klientów wszystkich czterech lokalizacji Inchcape – w Warszawie, Wrocławiu i Poznaniu.
PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022 mu podejściu do projektu, udało się go zakończyć w kilka miesięcy, wprowadzając kolejne nowoczesne i intuicyjne rozwiązanie. „Booksy to niezwykle uniwersalna aplikacja, dzięki której użytkownicy mogą umawiać wizyty nie tylko u fryzjera, barbera czy kosmetyczki, ale również w banku, u fizjoterapeuty czy w salonach samochodowych. Cieszymy się, że marka Inchcape świadcząca usługi serwisowe na najwyższym poziomie obdarzyła nas swoim zaufaniem i dołączyła do Booksy” mówi Łukasz Szymak, Country Manager Booksy Polska. Booksy to polski start-up oferujący platformę do umawiania wizyt. Początkowo umożliwiał dokonywanie rezerwacji branży kosmetycznej, a z czasem otworzył się również na inne branże, w tym od niedawna na branżę motoryzacyjną.
PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022 BRANŻA AUTOMOTIVE SKRĘCA W KIERUNKU ZIELONEJ ENERGII Działalność prośrodowiskowa w branży motoryzacyjnej kojarzy się przede wszystkim z samochodami elektrycznymi. Na rynku jest ich coraz więcej, a International Energy Agency przewiduje, że do 2030 roku liczba pojazdów elektrycznych na światowych drogach osiągnie poziom aż 145 mln. Na polskich drogach także ich przybywa, choć nie tak szybko jak w USA i Europie Zachodniej. Według danych PZPM i PSPA z końca lutego 2022 r. w Polsce było zarejestrowane łącznie ponad 42,7 tys. osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. Od początku br. ich liczba zwiększyła się o blisko 3,2 tys. sztuk, tj. przybyło o 71% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. „Samochody elektryczne to przyszłość motoryzacji. Jednak od dawna eksperci i konsumenci zwracają uwagę na to, że pojazdy elektryczne, które z założenia mają być przyjazne dla środowiska, mają sens tylko pod jednym warunkiem. Jest tak jedynie w sytuacji, gdy zasilająca je energia jest generowana dzięki OZE. Inaczej to tylko gra pozorów. Nie można mówić o ekologicznym podejściu, gdy samochody zasila energia pochodząPrzyszłość na rynku motoryzacyjnym należy do samochodów elektrycznych, które mają przyczynić się do redukcji emisji CO2. Jednak, aby to miało sens w Polsce to energia do ich zasilania musi pochodzić z odnawialnych źródeł energii (OZE). Co więcej, wykorzystywanie w branży motoryzacyjnej tzw. zielonej energii jest obecnie bardziej opłacalne niż bazowanie na energii pozyskiwanej z elektrowni węglowej. ca z elektrowni węglowych” – podkreśla Zbigniew Prokopowicz, prezes i współzałożyciel Luneos. Zielona energia jest tańsza Polska energia oparta jest na węglu kamiennym, a to w dzisiejszym świecie jest kosztowne. Po pierwsze, rosnące ceny uprawnień do emisji CO2 bezpośrednio przekładają się na koszty ogólne energii. Po drugie, nie można zapomnieć, że Polska również importuje węgiel, a ten jest coraz droższy. Aby pokazać koszty składające się na cenę energii w Polsce eksperci Luneos przygotowali szacunki dla ceny prądu dla taryfy C23. Jak wyliczono, koszt wyprodukowania energii przez elektrownie węglowe w Polsce z początkiem maja wynosił nawet ok. 1000 zł/MWh. Na finalną cenę energii istotny wpływ miał wspomniany koszt uprawnień do emisji CO2, który w okresie przygotowywania szacunków wynosił około 410 zł/MWh. Do tego dochodzi m.in. opłata mocowa (102,6 zł/MWh), opłaty stałe za dystrybucję (170 zł/MWh), koszty zakupu usług przesyłowych (191 zł/MWh), czy też marża handlowa (20 zł/MWh).
PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022 A to tylko kilka elementów składających się na cenę prądu pozyskiwanego z elektrowni węglowej. „Dlatego do tematyki prośrodowiskowej i zielonej energii w branży motoryzacyjnej należy podejść znacznie szerzej. Troska o środowisko to nie jedyny czynnik przemawiający za OZE. Aspekt biznesowy jest tu znacznie ważniejszy. Obecnie cena energii pozyskiwanej z elektrowni węglowych rośnie, a emisja CO2 nie maleje. Dzięki przejściu na zieloną energię w przedsiębiorstwie zmniejsza się zarówno cena energii, jak i emisja CO2” – zaznaczaZbigniew Prokopowicz. Sektor automotive charakteryzuje się znacznym zapotrzebowaniem na energię elektryczną. Jest tak dlatego, że przedsiębiorstwa potrzebują dużo energii m.in. do odpowiedniego chłodzenia i napowietrzania hal, oświetlenia powierzchni magazynowej i produkcyjnej, a także jest ona niezbędna w samym procesie produkcji. Dlatego, tak jak w wielu sektorach przemysłu, także i w branży automotive obecnie przykłada się dużą wagę do źródeł pochodzenia zużywanej energii i jej ceny. Jak zredukować koszty i CO2? Po analizie indywidualnych doświadczeń każdego przedsiębiorstwa, eksperci od transformacji energetycznej dobierają odpowiednie rozwiązania z szerokiej palety możliwości, tj. instalacje fotowoltaiczne, oświetlenie LED, magazyny energii, kogeneracja. „Wiele firm w pierwszej kolejności decyduje się na mierzenie śladu węglowego. Dzięki temu zwiększa się świadomość danego przedsiębiorstwa motoryzacyjnego i łatwiej dobrać odpowiednie rozwiązania. Z naszych doświadczeń z przedsiębiorstwami z branży automotive wynika, że najczęstszym kolejnym krokiem podejmowanym przez zarządzających firmą jest obniżenie zużycia energii poprzez wymianę oświetlenia na LED” – mówi Michał Kozłowski, współzałożyciel i wiceprezes Luneos oraz CEO Luneos Green Energy. „Z kolei wykorzystując energię uzyskiwaną z farm fotowoltaicznych i wiatrowych przedsiębiorstwa osiągają niezależność energetyczną, dzięki czemu obniżają koszty energii niezbędnej do osiągniecia konkurencyjności w sektorze motoryzacyjnym. Ważne, aby przy tym wykorzystywać magazyny energii, wtedy wyprodukowana energia z OZE, może być w całości spożytkowana przez konkretną firmę”– dodajeMichał Kozłowski. Jak zaznaczają eksperci Luneos część firm z branży automotive osiąga wyznaczone przez siebie cele poprzez wykorzystanie kogeneracji. Polega ona na tym, że można jednocześnie wytwarzać energię elektryczną i ciepła (lub chłodu). To daje oszczędności finansowe, a przedsiębiorstwu nadawany jest proekologiczny charakter.
PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022 GOODYEAR PODNOSI POZIOM INTEGRACJI TECHNOLOGII I DANYCH W RAMACH OFERTY TOTAL MOBILITY Goodyear rozwija ofertę Total Mobility, integrując inteligentne technologie, które przyczyniają się do ułatwienia cyfrowej transformacji flot. Zarówno FleetHub, jak i TechHub łączą wiele punktów danych z różnych systemów i prezentują dostępne informacje o stanie opon w jednym miejscu. Dzięki tym udoskonaleniom operatorzy flot i dostawcy usług otrzymują dane, których potrzebują, aby podejmować świadome decyzje dotyczące zarządzania oponami i ogólnych potrzeb konserwacyjnych parku samochodowego. Nowa aplikacja TechHub upraszcza instalację inteligentnych rozwiązań do monitorowania opon TechHub to zintegrowane rozwiązanie i aplikacja instalacyjna dla systemów Goodyear TPMS i DrivePoint, zapewniająca usługodawcom wie- • Goodyear prezentuje TechHub, aplikację typu plug-play do systemów monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) i Goodyear DrivePoint, która skraca czas przestojów i umożliwia łatwą konfigurację. • FleetHub wyznacza nowe standardy, łącząc rozwiązania Goodyear TPMS, CheckPoint (czytnik najazdowy) i DrivePoint w jedną platformę. le korzyści. Nowa aplikacja pomaga technikom w instalacji inteligentnego systemu monitorowania opon, wprowadzając wysokiej jakości standardy ułatwiające prawidłowe działanie systemu. Ogólna wymiana danych między klientami flotowymi a serwisem Goodyeara jest dodatkowo usprawniona dzięki narzędziom łączności dla flot. Po zainstalowaniu czujników ciśnienia w oponach tradycyjna metoda konfiguracji pojazdów bywa czasochłonna, ponieważ wszystkie dane trzeba wprowadzać ręcznie. Wymaga to dużo planowania, aby ograniczyć do minimum czas przestoju, zwłaszcza jeśli flota składa się z dużej liczby pojazdów. TechHub oferuje rozwiązanie, które ułatwia proces instalacji. Zaawansowany protokół instalacyjny umożliwia dokładne pozycjonowanie kół, eliminując potencjalne ryzyko błędnych wpisów ręcznych, a także NAJNOWSZE UDOSKONALENIA UŁATWIAJĄ CYFROWĄ TRANSFORMACJĘ FLOT I DOSTAWCÓW USŁUG.
PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022 pozwala na ustawienie wartości odniesienia dla precyzyjnych obliczeń algorytmów i ostrzegania podczas pracy systemu. Jak to działa? • Kluczowe dane o położeniu kół są zbierane od razu za pomocą skanowania cyfrowego. Następnie wszystkie czujniki opon i urządzenia TPMS pojazdu są łączone, co automatyzuje konfigurację pojazdu. W kolejnym etapie zebrane dane są przesyłane do chmury w celu ich łatwego przechowywania i udostępniania. • Dane są natychmiast przekazywane z terenu do biura, co jeszcze bardziej poprawia obsługę klienta na poziomie floty. • Umożliwiając integrację i synchronizację danych pomiędzy różnymi rozwiązaniami i odczytami, proces ten zapewnia dostęp do najważniejszych danych o oponach, pochodzących z systemów Goodyear TPMS i Goodyear DrivePoint, w jednymmiejscu. Wkrótce do ekosystemu aplikacji zostanie dodany system FMS i telematyka dla naczep firmy ZF pod nazwą TRANSICS. • Usługodawcy mają dostęp do danych za pośrednictwem specjalistycznej platformy Goodyear TechHub. Oprócz wyznaczania nowych, zaawansowanych standardów montażu, aplikacja dostarcza także kluczowych informacji dotyczących zachowania się opon oraz ułatwia modernizację i inne czynności serwisowe. TechHub jest już dostępny dla serwisów i techników flotowych, którzy obecnie korzystają z inteligentnych rozwiązań monitorujących Goodyear Total Mobility.
PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022 Łączność z platformą FleetHub do zarządzania flotą została zaktualizowana, aby ułatwić flotom będącym w ciągłym ruchu zarządzanie oponami Od wielu lat platforma internetowa i aplikacja mobilna Goodyear Fleet Manager jest zaufanym narzędziem wspierającym codzienne, efektywne działania. W środowisku charakteryzującym się coraz większą złożonością, a także presją czasu i kosztów, potrzeba przyspieszenia transformacji cyfrowej jeszcze nigdy nie była tak silna. Obecnie operatorzy flot mają dostęp do wielu danych z czujników dotyczących pojazdu, opon, ładunku i innych krytycznych elementów. W praktyce te zbiory danych pozostają często odizolowane lub rozproszone, ponieważ są specyficzne dla dostawców lub systemów. Aby zachować konkurencyjność i jeszcze bardziej zwiększyć wydajność, branża domaga się bardziej zintegrowanych i połączonych rozwiązań. Goodyear unowocześnia swoją dobrze znaną platformę i aplikację do zarządzania flotą, odpowiadając na zmieniające się potrzeby w zakresie "big data", które dziś i w przyszłości będą artykułowane przez czołowe firmy transportowe z całej Europy. Dzięki połączeniu jednego z najbardziej zaawansowanych rozwiązań do monitorowania opon na rynku, zaktualizowana wersja łączy wszystkie dostępne dane o stanie opon w jednym, przyjaznym dla użytkownika przeglądzie stacjonarnym i mobilnym. W ramach zaawansowanego
PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022 FleetHub klienci mogą łatwo uzyskać dostęp do informacji z systemów Goodyear TPMS, Goodyear Checkpoint (czytnik najazdowy) i Goodyear DrivePoint. Dzięki temu menedżerowie dysponują pełną pulą danych, co pozwala im podejmować najbardziej świadome decyzje. Ponadto FleetHub oferuje użytkownikom CheckPoint nowoczesny interfejs w profilu online, w tym zaawansowane aplikacje mobilne dostępne dla operatorów. Integracja danych przekłada się na lepsze doświadczenia klientów i scentralizowaną pomoc techniczną. Platforma jest przyszłościowa, a użytkownicy mogą korzystać z regularnych aktualizacji oprogramowania oraz z ogólnego rozwoju oferty Goodyear Total Mobility. „W sytuacji, gdy inteligencja danych staje się coraz ważniejszym elementem działalności biznesowej, posiadanie jednego węzła i zintegrowanego przeglądu informacji jeszcze bardziej przyspieszy wydajność floty i stworzy bezpośrednią wartość dodaną dla menedżerów korzystających z tej usługi. Jako zaufany partner w dziedzinie mobilności, Goodyear jest w czołówce firm opracowujących zintegrowane systemy, które upraszczają doświadczenia użytkowników i ułatwiają naszym klientom proces transformacji cyfrowej”, powiedział Piotr Czyżyk, Dyrektor Zarządzający Goodyear ds. projektów Proactive Solutions i Flot Europie. W terenie to rozwiązanie przyczynia się do wydłużenia czasu sprawności, optymalizacji proaktywnego planowania konserwacji, wydłużenia żywotności opon i zwiększenia przebiegu. W obecnych warunkach kluczowe znaczenie dla firm transportowych ma utrzymanie przewagi nad konkurencją. Szybkie i oparte na danych decyzje przyczyniają się do zwiększenia wydajności operacyjnej i podniesienia poziomu konkurencyjności. Ostatecznie połączenie tych dwóch punktów pozwoli na usprawnienie i zrównoważenie transportu. Goodyear Goodyear jest jednym z największych producentów opon na świecie. Firma zatrudnia 72 000 osób i wytwarza swoje produkty w 55 zakładach zlokalizowanych w 23 krajach na świecie. Posiada dwa Centra Innowacji w Akron (Stany Zjednoczone) i Colmar-Berg (Luksemburg), które dostarczają najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie produktów i usług, będących wyznacznikiem standardów i technologii w przemyśle. Więcej informacji na temat Goodyear i produktów firmy znajduje się na stronie. Warto śledzić też profil Goodyear na LinkedIn.
PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022 UFI FILTERS TWORZY NOWĄ JEDNOSTKĘ BIZNESOWĄ DS. ZARZĄDZANIA TERMICZNEGO UFI Filters, wiodąca firma w dziedzinie technologii filtracji i produkcji wymienników ciepła do pojazdów spalinowych, hybrydowych i elektrycznych, ogłasza dalszą ekspansję biznesową, tworząc nową jednostkę specjalizującą się w systemach zarządzania termicznego. Oddział Thermal Management Business Unit (TBU) będzie elastyczny i •Pełne zaangażowanie UFI Filters w proces przemian na rynku motoryzacyjnym ukierunkowanych na elektryfikację pojazdów •Plany dalszego rozwoju siedmiu linii produktów do zarządzania termicznego przeznaczonych do wszystkich typów pojazdów •Specjalny zespół badawczy w Centrum Innowacji UFI we Włoszech niezależny pod względem operacyjnym, a także będzie współpracować z wyspecjalizowanym zespołem badawczo-rozwojowym w Centrum Innowacji UFI w miejscowości Ala w Trydencie we Włoszech. Utworzenie nowej jednostki UFI Filters pokazuje zaangażowanie firmy w proces przemian w przemyśle motoryzacyjnym ukierunkowanych
PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022 na elektryfikację pojazdów. Jej zadaniem jest systematyczne wdrażanie kolejnych innowacji technologicznych, aby sprostać wysokim wymaganiom rynku. Jednostką biznesową ds. zarządzania termicznego pokieruje Ivano Cordioli, absolwent wydziału inżynierii mechanicznej i magister EMBA. Posiada on 15-letnie doświadczenie w Grupie i awansował w jej strukturach od inżyniera projektu do dyrektora ds. rozwoju. Rinaldo Facchini, CEO UFI Filters Group, komentuje: „Ciągły rozwój w zakresie elektryfikacji skłonił nas do większego skupienia się na tym segmencie rynku i utworzenia własnego zespołu zajmującego się jednym z kluczowych elementów tego typu pojazdów, jakim jest zarządzanie termiczne. Zadanie to powierzam Ivanowi Cordioli, który ma wieloletnie doświadczenie w dostarczaniu przez UFI Filters innowacyjnych rozwiązań na pierwszy montaż". Grupa UFI Filters jest obecna w sektorze samochodowych wymienników ciepła od 2010 r. Dzięki stałym inwestycjom wyspecjalizowała się w projektowaniu i produkcji aluminiowych wymienników ciepła wytwarzanych w procesie lutowania próżniowego i chłodzonych wodą. Oferowane przez nią rozwiązania są bezpieczne, wytrzymałe i wydajne. Obecnie Grupa UFI dostarcza 7 linii produktów do zarządzania termicznego przeznaczonych do wszystkich typów pojazdów. Wśród nich znajdują się zaawansowane technologicznie: chłodnice oleju silnikowego, niezależne lub zintegrowane z modułem olejowym (do pojazdów spalinowych); chłodnice oleju przekładniowego i skraplacze chłodzone płynem (do pojazdów spalinowych, hybrydowych i elektrycznych); chłodnice akumulatora, podgrzewacze płynu chłodzącego i zawory przepływu płynu chłodzącego (do pojazdów hybrydowych i elektrycznych), wymienniki ciepła do elektrycznego napędu osi, w formie pojedynczych elementów lub kompletnego modułu. Produkty te pokazują pełne spektrum nowoczesnych rozwiązań oferowanych przez Grupę. „Jestem dumny z powierzonego mi zadania” – komentuje Ivano Cordioli, Thermal Management Business Unit Director. – „Nowa jednostka biznesowa będzie współpracować z wyspecjalizowanym i wszechstronnym zespołem naszego Centrum Innowacji w celu rozwijania technologii dla mobilności przyszłości. Jestem przekonany, że ta wysoko wykwalifikowana grupa będzie miała duży wkład w badania i innowacje, a także w rozwój naszej działalności i zapewni oddziałowi impuls do ciągłego wzrostu”. Ivano Cordioli, Thermal Management Business Unit Director
PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022 DAF PRZYZNAŁ GOODYEAROWI TYTUŁ „MASTERS” W RANKINGU EFEKTYWNOŚCI DOSTAWCÓW Firma DAF przyznała Goodyearowi tytuł „Masters” w programie zarządzania efektywnością 2021. Projekt ten ma na celu wyróżnienie dostawców w szerokim zakresie kategorii, od rozwoju produktu, poprzez wsparcie operacyjne, aż po dostosowanie do potrzeb biznesowych. W 2021 r. Goodyear zakwalifikował się do najwyższej kategorii w programie DAF, czyli do poziomu "Masters". Amerykański producent uzyskał ten wynik po raz pierwszy dzięki pracy i zaangażowaniu swoich zespołów, które z roku na rok podnoszą jakość obsługi klienta. W szczególności dotyczy to utrzymywania •Goodyear jest uznawany za firmę oferującą produkty i usługi najwyższej jakości. •Goodyear zakwalifikował się do najwyższej kategorii "Masters". •Ciągła optymalizacja i ścisła współpraca są kluczem do zaspokojenia potrzeb producentów OEM. wysokich standardów doskonałości operacyjnej pomimo trudnych warunków makroekonomicznych. W ramach programu corocznie nagradzani są dostawcy, którzy w oparciu o różne kryteria poprawili wyniki, promowali współpracę i zoptymalizowali relacje z klientami. Ulepszenia w zakresie zrównoważonego rozwoju dzięki nowym produktom i inteligentnym technologiom Jako wyspecjalizowany partner rozwojowy Goodyear wspiera także producentów ciężarówek i naczep w planowaniu przyszłości. Na przykład
PULS BRANŻY 25 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022 ostatnia nowość produktowa - opona FUELMAX ENDURANCE - zapewnia pojazdom ciężarowym nowej generacji firmy DAF niższe opory toczenia i przyczynia się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla przez te pojazdy o 2%. Co więcej, wszystkie opony drogowe Goodyeara są kompatybilne z pojazdami ciężarowymi zasilanymi alternatywnymi układami napędowymi, takimi jak hybrydowe i elektryczne. Ugruntowuje to pozycję Goodyeara jako zaufanego dostawcy i partnera, który konsekwentnie tworzy wartość dodaną poprzez innowacje. Komisja Europejska wprowadziła VECTO (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool), czyli narzędzie do obliczania zużycia energii przez pojazdy. Goodyear współpracuje z producentami OEM i klientami flotowymi, aby zmaksymalizować wysiłki na rzecz zrównoważonego rozwoju i ogólnej efektywności floty. Oprócz wielu czynników, takich jak typ pojazdu, jego masa i aerodynamika, istotną rolę odgrywają opory toczenia opony. Co więcej, w uzyskaniu certyfikatu "Masters" pomogło marce również kompleksowe rozwiązanie Goodyear Total Mobility. Stosując zaawansowane technologie i rozwiązania, firmy DAF i Goodyear z roku na rok zacieśniają współpracę i nadal będą wspierać czołowe floty w całej Europie w osiąganiu wyników w zakresie konkurencyjności, efektywności i zrównoważonego rozwoju. „Goodyear jest dumny z otrzymania tego prestiżowego wyróżnienia od firmy DAF. Dzięki temu, że jesteśmy kimś więcej niż tylko partnerem w dziedzinie opon i ściśle ze sobą współpracujemy, możemy zmaksymalizować wartość dodaną i zapewnić naszym klientom takie wyniki, jak optymalizacja wydajności, zrównoważony rozwój i efektywność dzięki innowacyjnym usługom oraz zaawansowanym oponom o niskich oporach toczenia. Zaliczenie przez firmę DAF do najwyższej kategorii "Masters" świadczy o sile naszego partnerstwa. Jesteśmy również gospodarzami konkursu DAF Driver Challenge na naszym terenie doświadczalnym, wspieramy dostawy w systemie just-in-time dzięki własnemu centrum montażu opon, zapewniamy zintegrowany system TPMS i pomagamy klientom DAF w optymalizacji wydajności floty. Chciałbym serdecznie podziękować zarówno firmie DAF, jak i naszemu zespołowi za umożliwienie zdobycia tej nagrody", powiedział Frank Titz, Dyrektor Zarządzający Goodyear ds. pierwszego wyposażenia pojazdów ciężarowych w regionie EMEA. Oceniając dostawcę, DAF bierze pod uwagę aż szesnaście kluczowych wskaźników wydajności (KPI), w tym kluczowe kryteria dotyczące rozwoju produktu, wsparcia operacyjnego i dostosowania biznesowego.
PULS BRANŻY 26 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022 ELEKTRONICZNY SYSTEM KONTROLI TRAKCJI A ZAWIESZENIE Szereg zastosowanych czujników w systemie ESC przesyła informacje dotyczące warunków w jakich porusza się pojazd do jednego z komputerów pokładowych. Gdy komputer stwierdzi, że pojazd traci kontrolę, przechyla się zbyt mocno lub gdy opony zaczynają tracić przyczepność, natychmiast zmniejsza prędkość obrotową silnika poprzez odElektroniczny System Kontroli Trakcji (ang. ESC - Electronic Stability Control) to elektroniczny system, który jest rozszerzeniem technologii zapobiegającej blokowaniu się kół podczas hamowania. Jego zadaniem jest stabilizacja pojazdu oraz zapobieganie wpadaniu w poślizg poprzez zastosowanie określonej siły hamowania na jedno lub więcej kół zgodnie z wymaganiami. powiedni system zarządzania, a następnie uruchamia właściwy hamulec, który działa w wymaganych proporcjach, aby utrzymać pojazd pod kontrolą. System Kontroli Trakcji ESC został wprowadzony na rynek w 1995 roku, a od 2014 jest obowiązkowy we wszystkich nowych pojazdach sprzedawanych w UE. Około 80-90%
PULS BRANŻY 27 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022 samochodów poruszających się po europejskich drogach jest obecnie wyposażonych w technologię ESC. Pas bezpieczeństwa XXI wieku Większość wypadków związanych z brakiem kontroli nad pojazdem, ma miejsce podczas utraty przyczepności, na przykład w warunkach nadsterowności czy podsterowności lub w przypadku niedostosowania prędkości jazdy do trudnych warunków drogowych. Badania wykazują, że zastosowanie systemu ESC może zmniejszyć śmiertelność w wypadkach drogowych związanych z poślizgiem nawet o 38%. Liczne badania wykazały, że system ESC jest wysoce skuteczny w zapobieganiu i utracie kontroli nad pojazdem oraz znacząco zmniejsza ryzyko wypadków. Szacuje się, że od czasu wprowadzenia ESC w Europie liczba wypadków z obrażeniami ciała zmniejszyła się co najmniej o 188 500 oraz uratowano ponad 6 100 istnień ludzkich. Pojazdy z ESC zmniejszają ryzyko utraty kontroli nad pojazdem o połowę i redukują możliwość dachowania nawet o 80%. ESC zostało opisane przez ekspertów motoryzacyjnych jako najważniejszy postęp w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jak system ESC wpływa na zawieszenie? • Skuteczność ESC jest w dużej mierze uzależniona od możliwości opon i zawieszenia pojazdu. Jeśli opony nie utrzymują stałego kontaktu z nawierzchnią drogi, system ESC nie może wykonać wymaganej korekty i nie działa wtedy prawidłowo. • Części zamienne (takie jak amortyzatory) powinny mieć parametry zgodne z zaleceniami producenta pojazdu a ich stan techniczny powinien gwarantować zdolność prowadzenia samochodu na poziomie zbliżonym do nowego auta. Niektóre części z rynku wtórnego (zwłaszcza kojarzone z niską ceną i niestabilną jakością) nie są tak wydajne, jak oryginalne wyposażenie fabryczne i będą miały wpływ na prawidłowe działanie systemu ESC. Pojazdy wyposażone w ESC, jak wszystkie, wymagają okresowego przeglądu oraz wnikliwej kontroli a w razie konieczności wymiany: klocków hamulcowych, amortyzatorów, sprężyn zawieszenia, opon i innych części podlegających zużyciu. Należy pamiętać aby wybierać części zamienne, które spełniają wymogi producenta pojazdu i gwarantują odpowiedni poziom jakości, a ich parametry techniczne są w stanie odtworzyć pierwotnie zaprojektowane możliwości działania, pracy i kontroli nad pojazdem. Przywrócenie oryginalnych parametrów pracy wymienionych elementów ma kluczowe znaczenie dla wydajności
PULS BRANŻY 28 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022 systemu ESC. Nawet z ESC kierowanie, zatrzymanie i skręcanie nadal zależy od dobrej przyczepności opon. Dobra przyczepność opon zależy od prawidłowo działających amortyzatorów i sprężyn, które utrzymują stały kontakt kół z nawierzchnią drogi. Ważne jest, aby pamiętać, że system ESC w samochodzie został skalibrowany, gdy auto było fabrycznie nowe. Obecność zużytych lub niskiej jakości komponentów takich jak amortyzatory, hamulce lub opony może oznacza , że ESC nie będzie w stanie zapewnić prawidłowego działania, co może mieć kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Dlaczego warto wybrać amortyzatory KYB do pojazdów z systemem ESC? Wszyscy producenci i dostawcy części na OE, w tym KYB, zgadzają się, że zużyte amortyzatory tracą swoje parametry pracy i skuteczność tłumienia po przejechaniu dystansu 80 000 kilometrów. Wynika to ze stopniowego zużywania się komponentów takich jak zawory wewnątrz amortyzatora. Jest to bardzo subtelny spadek wydajności, często nie zauważany przez kierowców. Dlatego porady techników są bardzo ważne, aby stan techniczny elementów zawieszenia, układu hamulcowego oraz opon był niena-
PULS BRANŻY 29 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022 ganny dla zapewnienia prawidłowego działania w pojeździe. Niskiej jakości amortyzatory na rynku wtórnym działają inaczej niż amortyzatory projektowane na OE. Usunięcie takich elementów, jak wewnętrzne sprężyny ruchu odbicia (ang. rebound spring), słaba jakość materiałów i obniżone parametry płynu hydraulicznego oznaczają, że część nie będzie działać wystarczająco dobrze, jak wymaga tego system ESC, a wszystkie obliczone pomiary będą niedokładne. Amortyzatory KYB są specjalnie kalibrowane na rynek wtórny. Przywracają pierwotnie zaprojektowane parametry działania i możliwości dla systemu ESC, nie tylko poprzez prawidłową pracę amortyzatora, ale także poprzez to, że zawory wewnątrz zostały specjalnie dostosowane, aby umożliwić skompensowanie zużycia pozostałych elementów współpracujących w układzie zawieszenia takich jak mocowania czy tuleje metalowo-gumowe. Zapewniają, optymalne działanie całego układu zawieszenia, oraz dają odpowiednie możliwości dla prawidłowego działania systemu ESC. Z tego powodu amortyzator KYB jest preferowanym wyborem profesjonalistów z branży motoryzacyjnej, nawet w porównaniu z częścią OE bezpośrednio montowaną przez producenta pojazdu.
30 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022 WPŁYW MALOWANIA I PIELĘGNACJI FELG NA UKŁAD HAMULCOWY Podczas napraw zdarzają się sytuacje, które mogą zaskoczyć nawet najbardziej doświadczonego mechanika. Dlatego TMD Friction, światowy lider produkcji materiałów ciernych dla branży motoryzacyjnej, analizuje przypadki warsztatowe, szukając właściwych rozwiązań ułatwiających serwis i naprawę hamulców. Hałas i wibracje dochodzące z układu hamulcowego po wymianie tarcz i klocków hamulcowych to częsty powód skarg klientów. Mimo, że mechanicy wykonują poszczególne etapy naprawy z największą starannością i stosują wyłącznie wysokiej jakości Hałas i drgania występujące w samochodzie po wymianie hamulców mogą być częstym powodem ponownej wizyty w warsztacie. W większości przypadków przyczyną tych problemów są niewłaściwy montaż lub wykorzystanie produktów gorszej jakości. Jednak wibracje odczuwane w trakcie hamowania na kierownicy i przenoszone na zawieszenie pojazdu mogą być również spowodowane niewłaściwą renowacją felg aluminiowych oraz ich nieodpowiednią pielęgnacją. części zamienne, aby wyeliminować potencjalne źródła drgań, problemy mogą się pojawić. W większości przypadków dźwięki i wibracje wynikają z nieprawidłowego montażu lub zastosowania produktów gorszej jakości. Ale nie zawsze, jak stwierdzili eksperci techniczni firmy TMD Friction. Technicy TMD Friction zaobserwowali wwarsztatach, że gdy klient skarży się na hałas lub drżenie hamulców, następuje wymiana nowo zamontowanych elementów układu hamulcowego. I najczęściej nie przynosi to poprawy, co może być frustrujące dla warsztatu – usunięcie problemu kosztuje więcej pieniędzy i czasu. Przypadki, w których za przyczynę kłopotów niesłusznie uważa się elementy układu hamulcowego zdarzają się coraz częściej. W przypadku pewności, że proces wymiany hamulców został przeprowadzony prawidłowo, TMD Friction zaleca, aby warsztaty podczas poszukiwania usterki dokładnie sprawdzały wszystkie elementy koła – również felgi aluminiowe. WARSZTAT
31 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022 Jak lakierowane felgi wpływają na układ hamulcowy? Jeśli nie można znaleźć wyjaśnienia dla problemu z hamulcami, warsztat powinien przyjrzeć się kołom z obręczami ze stopów lekkich. W niektórych przypadkach może to zaoszczędzić niepotrzebnych kłopotów i nadmiernych kosztów dla wszystkich stron. Wielu mechaników samochodowych nie zdaje sobie bowiem sprawy, że świeżo pomalowane lub wypolerowane felgi mogą powodować nieoczekiwane i niepożądane efekty uboczne podczas hamowania – mówi Wojciech Sokołowski, trener techniczny TMD Friction, właściciela marki Textar. Malowane felgi zyskują wśród kierowców coraz większą popularność. Powszechne stało się również naprawianie i usuwanie rys z obręczy aluminiowych. Poddając felgi renowacji szczególną uwagę należy zwrócić na wybór odpowiedniego, profesjonalnego warsztatu. Nieprawidłowe lakierowanie może doprowadzić do nierównomiernego nałożenia warstw farby i tym samym nierównomiernego rozłożenia ciężaru na obręczy. Przy dużych prędkościach może to skutkować wpadnięciem koła w wibracje. Jest to szczególnie ważne, jeśli powierzchnia osadzenia koła po wewnętrznej stronie felgi jest również lakierowana lub została polakierowana tylko częściowo. Widzieliśmy przypadki, kiedy montaż lakierowanych felgaluminiowychspowodował, że wcześniejsze nieistotne drgania tarczy hamulcowej mocno się nasiliły i stały się poważnym problemem. Jak tomożliwe?Moment dokręcenia koła działa bezpośrednio na tarczę hamulcową. Nawet jeśli momenty dokręcenia są prawidłowe, nierówne warstwy lakieru na feldze potęgują wszelkie różnice. Tarcza nie obraca się już równo, a w takiej sytuacji hałas i drganie hamulców są nieuchronne. Dlatego podczas wymiany hamulców warto zawsze sprawdzać osie i koła, a wszelkie problemy omawiać z właścicielem auta. Dzięki temu nie tylko klient będzie zadowolony, ale również warsztat zaoszczędzi czas i pieniądze na niepotrzebne naprawy – wyjaśnia Wojciech Sokołowski, trener techniczny TMD Friction, właściciela marki Textar. Pielęgnacja felg – na co zwrócić uwagę Lakierowane aluminiowe felgi i powlekane tarcze hamulcowe nadają pojazdowi atrakcyjny, stylowy wygląd. Jednak ich nieodpowiednia pielęgnacja może doprowadzić do zniszczenia tarcz hamulcowych. Zauważając przedwcześnie skorodowane lub uszkodzone części, większość właścicieli samochodów kwestionuje jakość produktu i składa reklamację w warsztacie lub u producenta. WARSZTAT
32 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022 WARSZTAT Tymczasem na stan felgi aluminiowej i znajdujących się za nią elementów układu hamulcowego duży wpływ ma stosowanie środka czyszczącego zawierającego agresywny kwas. Spray czyszczący z agresywnymi składnikami powoduje szybszą korozję powierzchni tarczy hamulcowej. W najgorszym przypadku może to doprowadzić do korozji okładzin hamulcowych i oderwania się materiału ciernego od płytki nośnej. Ponadto kwas powoduje niszczenie części gumowych (oringi, uszczelnienia, przewody hamulcowe) i pozostałych elementów metalowych, takich jak zacisk hamulca i śruby kół – wylicza Wojciech Sokołowski. – Dlatego trzeba umiejętnie posługiwać się takimi środkami czyszczącymi. Należy nakładać je wyłącznie na felgi i w jak największym stopniu unikać kontaktu z układem hamulcowym. Warsztaty powinny uświadomić swoim klientom ten problem podczas serwisu i wyjaśnić im, że felgi aluminiowe, tarcze hamulcowe, okładziny hamulcowe i zaciski hamulcowemogą ulec poważnemu uszkodzeniu, jeśli będą pielęgnowane nieodpowiednio. Troska warsztatu nie tylko wzmocni lojalność klientów, ale także pozwoli uniknąć sytuacji, w której wracają oni z pretensjami – dodaje trener techniczny TMD Friction, właściciela marki Textar. Sezonowa wymiana opon to dobra okazja, aby doradzić klientom warsztatu, jak dbać o felgi aluminiowe bez szkody dla układu hamulcowego. Decydujące jest odpowiednie stosowanie wysokiej jakości produktów bezkwasowych. Kupując środki do czyszczenia należy zwracać uwagę na ich skład. Nie powinny zawierać środków powierzchniowo czynnych, kwasu fluorowodorowego, czy innych substancji przyspieszających korozję. Mimo tego, że środki te usuwają uporczywe zabrudzenia, to mogą powodować korozję układu hamulcowego i negatywnie wpływać na bezpieczeństwo jazdy samochodem. Więcej szczegółów o ofercie Textar na www
33 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022
34 e-AUTO SERVICE MANAGER 06 - 2022 WARSZTAT PNEUMATYKA ARTYSTYCZNA DLACZEGO WŁAŚNIE ZESTAW PROLINE? Dzięki komplementarności oferty PROLINE można praktycznie w jednym miejscu zyskać wyposażenie robocze do malowania natryskowego. Od kompresora, przez instrumenty pomiarowe, przewody i złącza po pistolety malarskie. Powie ktoś – są przecież firmy zajmujące się tylko tym obszarem, więc po co mi taki zestaw? Od razu wyjaśnijmy – to zestaw dla warsztatu, który pracuje całościowo i obok właściwej mechaniki samochodowej trudni się dorywczo prostymi naprawami blacharsko- lakierniczymi. Właśnie dla takiego Klienta mamy zestaw, który kupi szybko i w korzystnym stosunku jakość-cena. Może też liczyć na sumienny, lokalnie działający serwis w razie jakichkolwiek usterek sprzętu. To po prostu rozsądny wybór, podyktowany rynkowym zapotrzebowaniem. Lakiernik samochodowy to fach poszukiwany. Niestety za tym faktem nie idzie odpowiednio mocna akcja edukacyjna, więc na młodych zdolnych w tym fachu przyjdzie nam jeszcze długo poczekać. W tej sytuacji wiele warsztatów mechanicznych, z potrzeby chwili, uruchamia własne stacje malowania natryskowego. Dziś piszemy o tym, jak można sobie znacząco ułatwić skompletowanie potrzebnego do tego sprzętu NARZĘDZIA I AKCESORIA PNEUMATYCZNE W OFERCIE PROLINE
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=