E-Auto Service Manager 5/2024

Czujnik IBS INTELIGENCJA POJAZDU ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 05/2024 - JAK DZIAŁA I JAK JEST ZBUDOWANY IBS? - NAJGORSZE „SILNIKI ROKU” W AUTACH UŻYWANYCH - ZAMALOWAĆ POLSKĄ ZIMĘ

PULS BRANŻY 4 INTELIGENTNY CZUJNIK BATERII (IBS) FIRMY HELLA 10 NAJGORSZE „SILNIKI ROKU” W AUTACH UŻYWANYCH 14 CZY POLACY BĘDĄ OSZCZĘDZAĆ NA OPONACH? WARSZTAT 16 LAKIER SAMOCHODOWY ZMIENIAJĄCY KOLOR 20 ZAMALOWAĆ POLSKĄ ZIMĘ 26 SILNIKI Z WIĘKSZYM PRZEBIEGIEM, A „GĘSTSZY” OLEJ NOWOŚCI I WYDARZENIA 30 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. Czujnik IBS INTELIGENCJA POJAZDU W OCHRONIE AKUMULATORA ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r e-AUTO SERVICE Nr 05/2024 - JAK DZIAŁA I JAK JEST ZBUDOWANY IBS? - NAJGORSZE „SILNIKI ROKU” W AUTACH UŻYWANYCH - ZAMALOWAĆ POLSKĄ ZIMĘ

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 Wprowadzenie do technologii IBS Inteligentny czujnik baterii (IBS) produkowany przez firmę Hella jest zaawansowanym komponentem stosowanym w nowoczesnych pojazdach, mającym kluczowe znaczenie dla monitorowania stanu akumulatora. Urządzenie to jest integralną częścią systemu zarządzania energią w pojazdach, a jego głównym zadaniem jest zapewnienie optymalnego wykorzystania energii oraz przedłużenie żywotności akumulatora. Jak działa i jak jest zbudowany IBS? IBS montowany jest bezpośrednio na akumulatorze (na klemie ujemnej i zasilany dodatkowym przewodem z klemy dodatniej). Czujnik ten mierzy napięcie, prąd, temperaturę oraz czas pracy akumulatora. Dzięki tym danym, IBS jest w stanie precyzyjnie obliczyć stan naładowania (SoC – State of Charge) i stan kondycji (SoH – State of Health) akumulatora. Informacje te są niezbędne do efektywnego zarządzania energią w pojeździe. Głównym komponentem elektronicznym, służącym do rejestracji wartości pomiarów i ich przetwarzania, jest układ ASIC. Rejestracja wartości pomiarowych w układzie ASIC, pełniąca rolę czujnika precyzyjnego, stanowi centralną funkcję inteligentnego czujnika akumulatora i służy do pomiaru parametrów fizycznych takich, jak prąd, napięcie i temperatura. INTELIGENTNY CZUJNIK BATERII (IBS) FIRMY HELLA – KLUCZ DO EFEKTYWNEJ PRACY UKŁADÓW POJAZDU

Czujnik IBS INTELIGENCJA POJAZDU W OCHRONIE AKUMULATORA

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 INTELIGENTNY CZUJNIK AKUMULATORA Plus Single-Chip ASIC Masa Akumulator Pomiar prądu Pomiar napięcia 12V Sieć pokładowa 1. Bocznik na czujniku 2. Wtyczka 3. Moduł czujnika 4. Ujemna końcówka biegunowa 5. Gwintowana szpilka dla adaptera bieguna akumulatora Współpraca z systemami pojazdu IBS jest połączony z centralnym komputerem pojazdu (ECU – Electronic Control Unit), gdzie przesyła zebrane dane. ECU korzysta z tych informacji do optymalizacji procesów ładowania, zapewniając, że akumulator jest ładowany w sposób najbardziej efektywny i bezpieczny, a system zarządzania energią może szybko reagować przy krytycznym stanie rozładowania akumulatora i wpłynąć zarówno na wysterowanie alternatora jak i odbiorników zasilanych z instalacji eterycznej pojazdu (w tym systemu Start-Stop).

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 Energia mechaniczna Energia elektryczna Monitorowanie alternatora Inteligentny czujnik akumulatora Parametry akumulatora (napięcie, prąd, temperatura, SOG, SOH itd.) Zwiększenie prędkości biegu jałowego Wpływ na odbiorniki prądu Akumulator LIN Bus Czujnik IBS

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 Dlaczego IBS jest potrzebny? Użytkowanie IBS w pojazdach ma kilka kluczowych korzyści. Przede wszystkim zapewnia on stabilność działania elektrycznych komponentów pojazdu, nawet podczas intensywnego użytkowania. Dzięki monitorowaniu stanu akumulatora, system może wcześnie sygnalizować potrzebę jego serwisowania lub wymiany, co zapobiega niespodziewanym awariom i zatrzymaniom pojazdu. Dodatkowo, czujnik taki, w przypadku akumulatora w dobrej kondycji, pozwala na obniżenie poziomu ładowania baterii przez alternator, który mniej obciąża silnik. Ma to bezpośredni wpływ na obniżenie spalania i emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Przyczyny, skutki i diagnozowanie awarii IBS Awaria IBS może wynikać z różnych przyczyn, w tym z uszkodzeń mechanicznych, problemów z oprogramowaniem, czy też błędów w instalacji elektrycznej pojazdu. Konsekwencje takiej awarii mogą być poważne – od nieprawidłowego zarządzania ładowaniem akumulatora, przez problemy z uruchomieniem pojazdu, aż po całkowite wyłączenie systemów zarządzania energią. W takim przypadku, konieczna jest szybka diagnostyka i interwencja serwisowa, aby przywrócić pełną funkcjonalność pojazdu. Zaznaczyć należy, że niepoprawnie działający IBS może mieć negatywny wpływ na ustalenie poziomu ładowania akumulatora przez alternator.

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 Podsumowanie Inteligentny czujnik akumulatora firmy Hella to niezwykle istotny element nowoczesnych pojazdów, który przyczynia się do ich większej efektywności, niezawodności oraz ekologiczności. Utrzymanie tego systemu w dobrym stanie jest kluczowe dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy, dlatego regularne sprawdzanie stanu IBS i akumulatora powinno być elementem standardowej obsługi pojazdu. Inwestycja w IBS to krok w stronę przyszłości motoryzacji, gdzie każdy watt energii jest cenny, a dbałość o środowisko staje się priorytetem. Diagnozę czujnika można podzielić na następujące czynności: • Odczyt kodów błędów: Pierwszym krokiem w diagnozowaniu czujnika IBS jest podłączenie skanera OBD-II (On-Board Diagnostics) do portu diagnostycznego pojazdu. Urządzenie to pozwoli odczytać ewentualne kody błędów związane z systemem zarządzania energią, w tym te bezpośrednio odnoszące się do czujnika IBS. • Sprawdzenie stanu fizycznego czujnika: Należy sprawdzić, czy czujnik IBS nie jest uszkodzony fizycznie, czy nie ma luźnych połączeń czy uszkodzeń przewodów. Uszkodzenia mechaniczne mogą powodować nieprawidłowe odczyty. • Pomiary elektryczne: Za pomocą multimetru można sprawdzić napięcie i prąd generowany przez czujnik. Nieprawidłowe wartości mogą wskazywać na problem z czujnikiem. • Analiza danych z czujnika: Wiele zaawansowanych narzędzi diagnostycznych pozwala na „real-time” monitoring danych wysyłanych przez czujnik IBS do modułu sterującego. Należy zwrócić uwagę na parametry takie jak napięcie, prąd, temperatura i stan naładowania akumulatora. • Wymiana i ponowne testowanie: Jeśli testy wskazują na uszkodzenie czujnika, można go wymienić i ponownie przeprowadzić testy, aby sprawdzić, czy nowy czujnik poprawnie komunikuje się z pojazdem i czy system zarządzania energią działa prawidłowo. • Konsultacja z fachowcem: Diagnostyka elektrycznych komponentów pojazdu może być skomplikowana, dlatego w przypadku wątpliwości warto skonsultować się z wykwalifikowanym mechanikiem lub technikiem, który specjalizuje się w elektronice samochodowej.

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 Międzynarodowy konkurs International Engine of the Year miał stosunkowo długą, 21-letnią tradycję. Wybory najlepszego silnika rozpoczęto w 1999 roku, a ostatni plebiscyt pod zmienioną nieco nazwą rozstrzygnięto w 2019 roku. Niestety niektóre wybory jury okazały się po latach porażkami, o czym na bazie swoich doświadczeń z serwisów przekonują mechanicy z największej w Polsce sieci warsztatów – ProfiAuto Serwis. KONKURS „INTERNATIONAL ENGINE OF THE YEAR” PO LATACH OKIEM MECHANIKÓW Konkurs przez 21 lat odbywał się z udziałem dziennikarzy motoryzacyjnych i ekspertów w roli jury, które co rok wybierało najlepszy silnik oraz najlepsze jednostki napędowe w poszczególnych kategoriach. Najbardziej utytułowane silniki wielokrotnie zdobywały nagrody w kategoriach podzielonych na pojemność skokową. Przykładem jest choćby znany silnik Forda 1.0 EcoBoost, który silnikiem roku był trzy lata z rzędu. Nagrodzono go w kategorii nowości, a w swojej klasie pojemności sześciokrotnie zdobywał najwyższą nagrodę. Najwięcej tytułów zdobyła firma BMW. NAJGORSZE „SILNIKI ROKU” W AUTACH UŻYWANYCH Silnik roku = porażka roku? Wiele osób interesujących się motoryzacją od lat zwraca uwagę na ogromną rozbieżność pomiędzy opiniami jury plebiscytu a opiniami użytkowników i później mechaników. Choć nie jest to regułą, silniki roku po dłuższej eksploatacji okazały się porażkami. Dobrymi przykładami w tym względzie są jednostki 1.6 THP i nowsza 1.2 PureTech koncernu PSA (obecnie Stellantis), które z dzisiejszego punktu widzenia są jednymi z najbardziej problematycznych silników XXI wieku. - Silniki 1.6 THP, skonstruowany wspólnie przez PSA i BMW, był sil-

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 nikiem roku w swojej kategorii pojemności od 2007 do 2014 roku, pomimo iż bardzo wcześnie wykazywał poważne problemy z napędem rozrządu - opowiada Adam Lehnort, ekspert sieci ProfiAuto Serwis należącej do firmy Moto-Profil – Z każdym rokiem na jaw wychodziło coraz więcej wad i niedoskonałości. W 2014 roku, kiedy nagradzano go po raz ostatni, niemal każdy mechanik wiedział, że lepiej unikać go jak ognia. To pokazuje, że nagroda w tym prestiżowym konkursie często nijak ma się do rzeczywistości – dodaje Lehnort. Od roku 2015 do roku 2018 pałeczkę po nieudanym, wielokrotnie nagradzanym THP, przejął silnik 1.2 PureTech, który okazał się jeszcze mniej udaną konstrukcją. Do tego stopnia, że w kilku krajach przygotowywane są pozwy wobec producenta, a w Polsce sprawą zgłaszanych problemów zajął się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. „Będziesz Miał Wydatki” niekiedy wciąż się sprawdza Wiele nagród otrzymała firma BMW, choć nie zawsze były to wyróżnienia za udane jednostki, jak okazało się po kilku latach. Przykładem w oczach mechaników może być określana jako przyjemna, jednak po latach wielce problematyczna jednostka 4,4 litra o oznaczeniu N62. To właśnie ona zdobyła tytuł silnika roku. Wycieki oleju, problemy z rozrządem i ogromne koszty napraw dziś odstraszają od niej świadomych nabywców aut używanych. Nagrodzony rok wcześniej silnik S54 pochodzący z BMW M3 też nie był od początku udany. Kłopoty z rozrządem i panewkami są znane pierw-

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 szym użytkownikom tego skądinąd rewelacyjnego wozu. - W latach 2007-2008 dwukrotnie nagrodzono silnik N54, czyli 3-litrową rzędową szóstkę BMW - mówi ekspert sieci ProfiAuto Serwis - Niestety równie dobrze można by ją nagrodzić za liczbę problemów, jakie sprawiała. Od wycieków, nawet z wtryskiwaczy, po awarie układu paliwowego, na napędzie rozrządu kończąc. To niemal przeciwieństwo znakomitego M54, który nieco wcześniej też zdobył dwie nagrody, ale tylko w kategorii swojej pojemności - dodaje Lehnort. Nowatorskie nie znaczy najlepsze W 2003 roku nagrodę główną przyznano silnikowy Wankla Mazdy, który okazał się tak kłopotliwy, że wycofano go ze sprzedaży. Według mechaników z dzisiejszego punktu widzenia trudno wskazać jakiekolwiek zalety tej jednostki. W latach 2005-2009 w kategorii od 1,8 do 2,0 litra pojemności nagrodę zdobywał rok w rok silnik 2.0 TSI, znany m.in. z wielkiego apetytu na olej. Choć najgorzej wypadł w drugiej generacji, czyli od 2008 roku, to i tej wersji przyznano nagrody. Warto też wspomnieć o silniku 2.5 TDI nagrodzonym w 1999 roku w kategorii od 2,0 do 2,5 litra pojemności. Kto miał do czynienia z tym silnikiem, ten z pewnością “doceni” decyzję jury konkursu. - Kolejnym ciekawym przypadkiem jest volkswagenowski 1.4 TSI Twincharger - mówi Adam Lehnort z należącej do firmy Moto-Profil sieci ProfiAuto Serwis - Doskonałe osiągi i niskie zużycie paliwa mogły być ciepło przyjęte przez jury, jednak użytkownicy i mechanicy niemal od rozpoczęcia produkcji zmagali się z problemami z rozrządem,

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 układem doładowania, a nawet pękającymi tłokami. Do dziś zakup auta z tą jednostką, nagradzaną w latach 2009-2010, jest bardzo ryzykowny, choć najbardziej wadliwa jest rodzina z serii EA111 - dodaje ekspert. Zaraz po 1.4 TSI nagrodę główną za najlepszy nowy silnik otrzymał twór Fiata 0.9 TwinAir. Według mechaników nie jest to co prawda bardzo zły silnik, jednak po latach trudno dostrzec w nim wiele zalet. Jednostka ta mocno wibruje, nie ma mocy w dolnym zakresie obrotów, a koszty produkcji, które przekładają się na cenę samochodu, a także koszty serwisowania i napraw, są niewspółmiernie wysokie do wielkości i mocy, jaką oferuje. - W latach 2012-2014 najlepszym silnikiem według jury konkursu był fordowski 1.0 EcoBoost - opowiada ekspert sieci ProfiAuto Serwis - Dla Forda to ważna konstrukcja, która trafiła pod maskę niemal każdego modelu koncernu. Nie jest ona wyjątkowo awaryjna, jednak wielu użytkowników od początku borykało się z poważnymi problemami w zamontowanych w niej modelach, nierzadko kończąc z przegrzanym silnikiem. Ford wymienił w ramach gwarancji wiele takich jednostek. W warsztatach niezależnych jest niestety wciąż częstym gościem – dodaje Lehnort. Czy należy bać się zakupu używanych z „silnikami roku”? Nie oznacza to jednak, że wszystkie silniki nagradzane w plebiscycie International Engine of the Year były wadliwe i problematyczne. Wręcz przeciwnie – większość z nich okazała się całkiem dobra. Należy tylko pamiętać, że nagrody przyznawane w branży nie zawsze odzwierciedlają wszystkie zalety, a już na pewno nie wady konkretnej konstrukcji. Jury konkursowe przez lata doceniło nowatorskie rozwiązania, a dopiero potem eksploatacja weryfikowała ich decyzje. - Nawet kupując auto z niezbyt udaną jednostką można być z niego zadowolonym. Należyty serwis i porządnie wykonywane naprawy, kiedy tylko stwierdzi się usterkę, są kluczem do bezproblemowej eksploatacji. Dobry warsztat poradzi sobie z każdym silnikiem. Nawet takim, który zaliczył poważną wpadkę - podsumowuje Adam Lehnort z należącej do firmy Moto-Profil sieci warsztatów ProfiAuto Serwis.

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 CZY POLACY BĘDĄ OSZCZĘDZAĆ NA OPONACH? Niepewna sytuacja ekonomiczna, związana m.in. z rosnącą inflacją, istotnie wpłynęła na decyzje zakupowe konsumentów. Czy oszczędzamy na zakupie ogumienia? W raporcie „Jakie opony kupują Polacy? Prognozy na 2024 rok” Oponeo.pl S.A. przygląda się koszykom zakupowym i wskazuje najważniejsze tendencje na rynku. Oponeo.pl PROGNOZUJE Od kilku lat możemy obserwować zmiany w preferencjach zakupowych Polaków. Z danych przedstawionych w raporcie Oponeo.pl wynika, że wybieramy opony o większych średnicach, dedykowane do samochodów mocniejszych i szybszych niż jeszcze w 2019 roku. Wyraźnie widoczny jest spadek zainteresowania modelami 14- i 15-calowymi. Jednocześnie chętniej niż przed 4 laty decydujemy się na zakup wariantów ze średnicami od 17 do 19 cali. Specjaliści Oponeo.pl wskazują, że taka sytuacja będzie się utrzymywać, co ma związek z naturalną ewolucją rynku samochodowego. Duże zainteresowanie oponami całorocznymi W debacie publicznej dużo mówi się o zaletach opon całorocznych. Rosnące zainteresowanie konsumentów odzwierciedlają zmiany w strukturach sprzedaży. Z raportu „Jakie

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 opony kupują Polacy?” wynika, że ogumienie wielosezonowe stanowi obecnie 25% wybieranych modeli. Zdaniem Oponeo.pl trend będzie się utrzymywał, jednak zmiany nie będą zachodziły tak dynamicznie, jak dotychczas. W najbliższych 3-5 latach poziom zainteresowania tego typu produktami może zrównać się z zainteresowaniem modelami letnimi. Co ciekawe, sprzedaż tych ostatnich od 2019 roku zmniejszyła się aż o 9,8 punktów procentowych. Przewiduje się również, że warianty zimowe nadal będą stanowiły ok. 40% kupowanych opon. Tniemy koszty, kupujemy budżetowo Inflacja miała wpływ na wiele branż, w tym motoryzacyjną. Polacy oszczędzali nie tylko podczas codziennych sprawunków, ale także w trakcie zakupów ogumienia. Na przestrzeni ostatnich 4 lat popularność modeli z segmentu ekonomicznego (zarówno produkcji europejskiej, jak i azjatyckiej) znacznie wzrosła. Według danych Oponeo.pl obecnie sprzedaje się ich aż o 7,5 p.p. więcej niż w 2019 r. Warto podkreślić, że od lat możemy obserwować stabilną sytuację klasy medium. Oponeo.pl prognozuje, że podział w podobnym kształcie będzie się utrzymywał w najbliższych miesiącach, o ile nie nastąpi repozycjonowanie układu cen pomiędzy klasami. Pełna treść raportu Oponeo.pl „Jakie opony kupują Polacy? Prognozy na 2024 rok” dostępna jest tutaj: https://www.oponeo.pl/artykul/sprzedaz -opon-w-polsce-2024

16 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 Toyota opatentowała nowy lakier samochodowy, którego kolor można zmienić w kontrolowanych warunkach przy użyciu światła i ciepła. Technika ta pozwoliłaby zmodyfikować kolor auta o wiele taniej i prościej niż obecnie. NOWY PATENT TOYOTY W marcu 2024 roku Urząd Patentowy i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych (USPTO) opublikował wniosek patentowy Toyoty z 2022 roku dotyczący lakieru, którego kolor można zmienić szybko i cieszyć się odmianą. Modyfikacja koloru auta to wymaLAKIER SAMOCHODOWY ZMIENIAJĄCY KOLOR gający, czasochłonny i kosztowny proces. Ponowne lakierowanie auta składa się z kilku etapów, wymaga pozostawienia auta na przynajmniej tydzień w serwisie. Alternatywą jest oklejenie auta folią winylową. To rozwiązanie jest jednak mało trwałe i również stosunkowo drogie. WARSZTAT

17 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 Patent Toyoty ma zdecydowanie przyspieszyć i ułatwić zmianę barw auta, bo nie wymaga pokrywania samochodu dodatkową zewnętrzną powłoką, a cała technika jest dość prosta w obsłudze dla dealerów i warsztatów samochodowych, dlatego jest możliwe komercyjne zastosowanie. System został opracowany przez zespół Toyota Motor Engineering & Manufacturing North America. Jak opisano w zgłoszeniu, samochód należy wprowadzić do specjalnego tunelu zbudowanego z elementów grzewczych, które otaczają auto z wszystkich stron. Kiedy powierzchnia lakieru jest podgrzewana, przesuwany jest nad nią panel emitujący światło zwany modulatorem kolorów, aby dokonać pełnej transformacji. Uzyskanie wybranego koloru wymaga zastosowania światła o określonej częstotliwości oraz utrzymania lakieru w ustalonej temperaturze przez odpowiedni czas. Według wniosku patentowego Toyoty proces jest kontrolowany przy użyciu elektronicznej jednostki sterującej (ECU) wbudowanej w modulator kolorów. Urządzenie może być sterowane przez operatora lub robota. Modulator komunikuje się zdalnie z serwerem oraz czujnikami temperatury wbudowanymi w karoserię pojazdu, aby dobrać właściwe ustawienia dla określonego koloru. Toyota liderem innowacyjności Patent dotyczący zmiany koloru auta potwierdza status Toyoty jako lidera innowacji branży motoryzacyjnej w Stanach Zjednoczonych. W 2023 roku producent już po raz 10. z rzędu zarejestrował w amerykańskim urzędzie patentowym najwięcej proWARSZTAT

18 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 jektów ze wszystkich firm motoryzacyjnych. Potwierdził to najnowszy ranking „Top 300 Organizations Granted U.S. Patents” opublikowany przez Intellectual Property Owners Association, w którym Toyota zajęła ogólnie 7. miejsce dzięki uzyskaniu w samych Stanach Zjednoczonych 2667 patentów w ciągu roku. Badania prowadzone przez Toyotę na całym świecie mają przede wszystkim na celu osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku, przy jednoczesnym zapewnieniu swobody poruszania się całemu społeczeństwu. Około połowy wszystkich patentów zgłaszanych przez firmę w skali świata dotyczy głównych kierunków rozwoju przyszłej motoryzacji, w tym elektryfikacji napędów, systemów autonomicznej jazdy oraz technologii internetowych dla pojazdów. W strukturach koncernu działa obecnie 20 dużych ośrodków badawczo-rozwojowych. Pięć z nich znajduje się w Ameryce Północnej, trzy w Europie, osiem w Japonii, a cztery w innych krajach Azji. WARSZTAT

19 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024

20 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 Po zimie wychodzą tu i ówdzie na naszych autach cienie jazdy po polskich drogach. Elementy podwozia i lakier karoserii często noszą ślady korozji w wyniku zastosowania soli i kratery od żwiru użytego doraźnie na zakrętach. W tej sytuacji wiele warsztatów mechanicznych, z potrzeby chwili, uruchamia własne stacje malowania natryskowego. Dziś piszemy o tym, jak można sobie znacząco ułatwić skompletowanie potrzebnego do tego sprzętu – i nie zapłacić przy tym słono. NARZĘDZIA I AKCESORIA PNEUMATYCZNE W OFERCIE DLA LAKIERNIKÓW - PROLINE DLACZEGO WŁAŚNIE ZESTAW PROLINE? Dzięki komplementarności oferty PROLINE można praktycznie w jednym miejscu zyskać wyposażenie robocze do malowania natryskowego. Od kompresora, przez instrumenty pomiarowe, przewody i złącza po pistolety malarskie. Powie ktoś – są przecież firmy zajmujące się tylko tym obszarem, więc po co mi taki zestaw? Od razu wyjaśnijmy – to zestaw dla warsztatu, który pracuje całościowo i obok właściwej mechaniki samochodowej trudni się dorywczo prostymi naprawami blacharsko- lakierniczymi. Właśnie dla takiego Klienta mamy zestaw, który kupi szybko i w korzystnym stosunku jakość-cena. Może też liczyć na sumienny, lokalnie działający serwis w razie jakichkolwiek usterek sprzęZAMALOWAĆ POLSKĄ ZIMĘ tu. To po prostu rozsądny wybór, podyktowany rynkowym zapotrzebowaniem. LAKIERNICZY PAKIET PNEUMATYCZNY PROLINE – JAK I Z CZEGO MOŻESZ GO SKOMPLETOWAĆ? Kompresor olejowy 50l 1500W2km 8BAR 206l na minutę Tryton TKO50 Manometr ciśnienia w zbiorniku i manometr ciśnienia roboczego WARSZTAT

21 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024

22 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 • Dwie szybko-złączki do podłączenia przewodów ciśnieniowych • Wyłącznik ochronny i termiczne zabezpieczenie uzwojenia • Uchwyt i kółka transportowe Dane techniczne: • Moc: 1500W / 2KM • Pojemność zbiornika: 50 l • Prędkość obrotowa: 2850 / min • Max. ciśnienie 8 bar • Wydajność: 206 l /min GAV Reduktor ciśnieniowy z filtrem i naolejaczem FRL-200 38 cala 66220 • Zakres regulacji - 0 - 10 bar • Stopień filtracji - 10 mikronów • Maksymalne ciśnienie wewnątrz 14 bar • Rozmiar 3/8cala Wąż pneumatyczny spiralny PU 10m 5x8mm 10bar Proline 66351 • Wykonane z poliuretanu (PU) o dużo większej elastyczności i odporności na zginanie niż z polietylenu (PE) Pistolet lakierniczy z dolnym zbiornikiem Proline 66344 Pistolet lakierniczy marki Proline 66344 przeznaczony jest do malowania powierzchni przy użyciu farb i lakierów. Idealny do prac wykończeniowo-zaprawkowych. Pistolet jest bardzo dobrze wyprofilowany co sprawia że idealnie leży w dłoni. Całość konstrukcji wykonana jest z aluminium. Pistolet posiada bardzo dobrej jakości iglicę i dyszę ze stali nierdzewnej co pozwala na długą, bezawaryjną pracę nawet przy nanoszeniu dużej ilości materiału. Zgodność z europejskimi standardami zapewnia deklaracja CE. WARSZTAT

23 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024

24 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 Specyfikacja produktu: • Pistolet z dyszą 1,5 mm • Metalowy zbiornik 860ml • Max. ciśnienie powietrza: 4 bar • Przyłącze: 1/4" Pistolet lakierniczy z górnym zbiornikiem Proline 66345 Pistolet lakierniczy marki Proline 66345 przeznaczony jest do malowania powierzchni przy użyciu farb i lakierów. Idealny do prac wykończeniowo-zaprawkowych. Pistolet jest bardzo dobrze wyprofilowany co sprawia że idealnie leży w dłoni. Całość konstrukcji wykonana jest z aluminium. Pistolet posiada bardzo dobrej jakości iglicę i dyszę ze stali nierdzewnej co pozwala na długą, bezawaryjną pracę nawet przy nanoszeniu dużej ilości materiału. Zgodność z europejskimi standardami zapewnia deklaracja CE. Specyfikacja produktu: • Pistolet z dyszą 1,5 mm • Plastikowy zbiornik 600ml • Max. ciśnienie powietrza: 4 bar • Przyłącze: 1/4" Zestaw pistoletów pneumatycznych z wężem Proline 66343 Praktyczny zestaw pistoletów pneumatycznych z wężem jest niezbędnym zakupem idącym w parze z zakupem kompresora. Każdy produkt z 5 elementowego zestawu ułatwi czynności takie jak: majsterkowanie, pompowanie kół, lakierowanie, serwisowanie pojazdów. Wąż pneumatyczny spiralny wyposażony jest w szybkozłącza co pozwala na łączenie kompresora z pistoletami. Zgodność z europejskimi standardami zapewnia deklaracja CE. W zestawie znajdują się poniższe elementy: • Pistolet lakierniczy z górnym zbiornikiem 0,6l (max.4 bary) (66345) • Pistolet do pompowania (max. 8 bary) (66346) • Pistolet do mycia i ropowania 0,9l (max. 8 bary) (66347) • Pistolet do przedmuchiwania (max. 8 bary) (66348) • Wąż pneumatyczny spiralny PU (66350) WARSZTAT

25 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 WARSZTAT

26 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 Bardzo często zdarza się, że kierowca lub mechanik podejmują decyzję o wymianie oleju „na gęstszy”, dobrany według własnego uznania. Takie posunięcie ma, według starych teorii i przeświadczenia niektórych mechaników, przedłużyć żywotność silnika lub zmniejszyć zużycie oleju, gdy samochód przekroczy 100 000 km. Efekt może być zupełnie odwrotny od zamierzonego. TotalEnergies przestrzega przed takim postępowaniem i wyjaśnia czym to grozi. PRZEPIS NA KATASTROFĘ? Na wstępie warto wyjaśnić, że popularne określenie „gęstszy” dotyczy klasy lepkości oleju. Kierowcom lub mechanikom chodzi o zmianę klasy lepkości oleju, zalecanej przez producenta, np. z 0W-20 na 0W-30 czy 5W-40. Najczęstszy argument podawany w takich sytuacjach to zwykle: „ja nie będę smarował silnika olejem jak woda” lub „fabryczne zalecenia to ekologiczne bzdury, każdy wie, że im „gęstszy” olej, tym lepszy”.Istnieją jeszcze inne zasłyszane teorie, np. taka, że kiedy silnik przekroczy 100 000 km to już wtedy „z automatu” SILNIKI Z WIĘKSZYM PRZEBIEGIEM, A „GĘSTSZY” OLEJ należy zalewać go olejem o lepkości min 5W-40 czy 10W-40, ponieważ „gęstszy olej lepiej chroni turbinę”. Niestety – takie postępowanie w większości przypadków zamiast wydłużać żywotność silnika – skraca ją. „Gęstość” i lepkość – podstawowe wiadomości Potoczna „gęstość” oleju, nie jest poprawnym pojęciem z technicznego punktu widzenia. Gęstość jest określeniem ciężaru właściwego i nie ma wiele wspólnego z lepkością oleju. WARSZTAT

27 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 0W-20, 5W-30 to klasy lepkości.To lepkość jest wielkością określającą łatwość przepływu oleju przy określonej temperaturze. Im wyższa lepkość tym większy opór wewnętrzy, gorsze odprowadzanie ciepła i dłuższy czas potrzebny do tego, aby olej dotarł do wszystkich elementów silnika przy rozruchu (zarówno porannym jak też start-stop). Skąd bierze się zamieszanie? Teoretycznie olej 0W-30 będzie miał wyższą lepkość w wysokich temperaturach niż olej 0W-20. Można zatem pomyśleć, że po rozgrzaniu silnika film olejowy będzie grubszy, bardziej „wytrzymały”. W praktyce wcale tak być nie musi. Badania laboratoryjne pokazują, że w najnowszych, wysilonych silnikach oleje o wyższych lepkościach… gorzej chłodzą silnik co zwiększa temperaturę jego niektórych elementów (pierścienie, łożysko turbosprężarki), a zatem zmiana z 0W-20 na 0W30 nic nie daje. Owszem – wskaźnik temperatury może dalej pokazywać ok. 90 stopni, ale chodzi o miejscowe wzrosty temperatur w wybranych, niemonitorowanych miejscach silnika, w których olej 0W-30 będzie się gorzej przyjmował i gorzej odprowadzał ciepło niż 0W-20. W nowoczesnych silnikach, bardziej obciążonych termicznie ta funkcja oleju jest szczególnie istotna. Inne, poważne konsekwencje Należy pamiętać, że lepkość oleju to tylko jeden z parametrów, które są podawane przez producenta. Najważniejsze to jednak dobranie oleju zgodnie z homologacja producenta. Jeśli producent dopuszcza w instrukcji obsługi dwa warianty oleju, np. WARSZTAT

28 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 WARSZTAT 0W-20 i 0W-30 i wskazuje jakie mają być dopuszczenia/homologacje oleju w obu przypadkach – wszystko jest OK. W takim wypadku oleje te można stosować zamiennie.Gorzej, jeśli instrukcja nie przewiduje takiej możliwości i zmiana klasy lepkości na wyższą będzie „samowolą” użytkownika. Wówczas wlanie do silnika oleju bez odpowiedniej homologacji/dopuszczenia producenta pociągnie za sobą bardzo poważne konsekwencje. Zastosowany samowolnie olej może nie spełniać norm w zakresie:- ochrony przed przedwczesnym zapłonem – zjawisko LSPI dotyczące silników benzynowych turbo z wtryskiem bezpośrednim,- ochrony przed osadzaniem się szlamów i osadów w silniku (zbyt mała dyspersja sadzy),- chłodzenia elementów silnika (pierścienie, turbo, itp.)- kompatybilności z hydrauliką zaworową, układami zmiennych faz rozrządu itp.- zgodności w zakresie współpracy z układami oczyszczania spalin (DPF, GPF).- zgodności w zakresie dodatków chroniących pasek rozrządu pracujący w oleju czy ochrona łańcucha rozrządu przed wydłużaniem.- może mieć inną kompozycję dodatków przeciwzużyciowych. A co z sinikami stosowanymi w hybrydach? Tu mamy do czynienia ze specyficznym przypadkiem. Te silniki bardzo często pracują niedogrzane. Nie tylko co chwile włączają się i wyłączają, ale nierzadko „na zimno” wchodzą od razu na wysokie obroty. W takich przypadkach potrzebujemy błyskawicznego smarowania i specjalnie dobranych dodatków, które będą pracować w niższych temperaturach. Z tego właśnie względu stosowanie zasady „gęstszy olej lepiej chroni” zadziała dokładnie odwrotnie, zwłaszcza w hybrydach z turbodoładowaniem. Podsumowanie Samowolne zmiany lepkości czy pogarszanie jakości oleju silnikowego, wbrew zaleceniom producenta pojazdu to prosta droga do skrócenia żywotności silnika. Na rynku olejowym, panuje mnóstwo różnych „prawd” i teorii. Jedna z nich jest, niestety taka, że do starszych silników z większym przebiegiem należy „z automatu” stosować olej o wyższej „gęstości”. Jak już pisaliśmy, chodzi tu o wyższą lepkość. Niestety, takie

29 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 WARSZTAT zmiany zazwyczaj wiążą się z pogorszeniem jakości oleju i niespełnianiu homologacji producenta. W takich przypadkach silnikowi, w którym zaczyna się pogarszać efektywność spalania (co generuje większe zanieczyszczenie oleju) pogarszamy jeszcze jakość oleju. To najkrótsza droga do skrócenia jego żywotności. Dlatego, tak jak zawsze przypominamy, że należy używać oleju zgodnie z homologacja producenta, niezależnie czy silnik ma 100 czy 300 tys. km. Jeżeli zaczyna „brać” olej to nie należy „naprawiać” tego stanu wlewając olej o wyższej lepkości, czy też dodawać specjalne „uszczelniacze”. Należy dalej stosować olej zgodnie z homologacją i wręcz skracać przebiegi między wymianami, gdyż olej w siniku o dużym przebiegu będzie miał cięższe warunki pracy ze względu na jego zanieczyszczenia. A zmiany klasy lepkości oleju można przeprowadzać tylko w zakresie podanym przez producenta i zgodnie z homologacją. Andrzej Husiatyński, Dział Techniczny TotalEnergies Marketing Polska Sp. z o.o.

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 UFI FILTERS DEBIUTUJE W GOODYEAR FIA EUROPEAN TRUCK RACING CHAMPIONSHIP Z NWT MOTORSPORT UFI Filters, lider w dziedzinie rozwiązań do filtracji i zarządzania temperaturą, a także technologii na rzecz rozwoju mobilności wodorowej, zadebiutuje w 2024 r. w zawodach Goodyear FIA European Truck Racing Championship (ETRC) i będzie reprezentowana przez brytyjskiego kierowcę Johna Newella z zespołu NWT Motorsport. 52-letni John Newell rozpoczął swoją karierę w bardzo młodym wieku i zdobył ponad 40 miejsc na podium. Po krótkiej przerwie powrócił na tor w 2018 roku, zajmując w kolejnym roku 3. miejsce w klasyfikacji generalnej British Truck Racing Championship. Newell jest nie tylko kierowcą wyścigowym, ale również prowadzi rodzinny biznes: jest inżynierem i dyrektorem handlowym w firmie Newell & Wright Transport i RTN Clayton Vallely, specjalizującej się w drogowych i kolejowych przewozach kontenerowych w Wielkiej Brytanii, która ma swoją siedzibę w Barnsley w hrabstwie South Yorkshire. Prywatnie Newell jest rodzinnym człowiekiem, co w pełni odzwierciedla podstawowe wartości UFI Group, takie jak pasja, pracowitość i uczciwość. Często można go spotkać pracującego przy swojej ciężarówce MAN TGS, nazywanej również Lagertha, która została wyposażona w doskonały silnik D26 1200BHP, podwozie i osie, wykonane dzięki pomocy i doświadczeniu Stefana Honensa Racing Services i MAN. European Truck Racing Championship (ETRC) to jedne z najbardziej emocjonujących zawodów w świecie wyścigów samochodowych, w których potężne ciężarówki rywaNOWOŚCI I WYDARZENIA

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 lizują na niezwykle wymagających trasach w całej Europie. ETRC jest prowadzony przez Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) i obejmuje serię wyścigów odbywających się przez cały sezon na renomowanych europejskich torach, takich jak Nürburgring w Niemczech, Le Mans Bugatti Circuit we Francji i Jarama Circuit w Hiszpanii. Tegoroczny debiut teamu będzie miał miejsce we Włoszech, na torze Misano w dniach 25-26 maja. Od pierwszych zawodów w latach 80., ETRC przyciąga uwagę entuzjastów motoryzacji na całym świecie, dzięki unikalnemu połączeniu mocy i prędkości pojazdów oraz umiejętności kierowców. Do dziś European Truck Racing Championship rozwija się jako jedno z najbardziej widowiskowych wydarzeń w kalendarzu wyścigów samochodowych, przyciągając średnio 420.000 widzów w każdym sezonie i miliony publiczności dzięki transmisjom telewizyjnym i w streamingu online. Dzięki fascynującej historii i ciągłej ewolucji, ETRC gwarantuje wielkie emocje i wrażenie dla fanów sportów motorowych na całym świecie. Karl Ridings, Sales Director & General Manager UK & Ireland – Aftermarket UFI Filters, mówi: „To wielki zaszczyt rozpocząć naszą współpracę z Johnem Newellem, który uosabia wartości UFI Filters. Ponadto, partnerstwo oznacza debiut UFI w mistrzostwach samochodów wyścigowych oglądanych w całej Europie. To ważny krok w umacnianiu naszego wizerunku w segmencie samochodów ciężarowych, na którym skupiliśmy się w ubiegłym roku”. John Newell mówi: „Mój zespół i bierzemy udział w tych wyścigach, ponieważ kochamy ciężarówki oraz interesujemy się transport i tworzymy wokół tego swoją społeczność! Dlatego chcę podziękować UFI Filters Group za zaufanie. Współpraca z tak silnym partnerem pozwala mi skoncentrować się na wyścigach i dać z siebie wszystko w zbliżających się mistrzostwach”. W przypadku wersji drogowej ciężarówki MAN TGS, klienci UFI Aftermarket mogą korzystać z szerokiej gamy produktów filtracyjnych będących odpowiednikami oferty OE, dostępnej w katalogu online www. ufi-aftermarket.com. NOWOŚCI I WYDARZENIA

32 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 ELF GŁÓWNYM PARTNEREM SIECI O.K. SERWIS ELF został głównym partnerem sieci warsztatów O.K. Serwis. W ofercie francuskiego producenta znajdują się najwyższej jakości środki smarne do samochodów wszystkich marek, dlatego współpraca z sieciami multibrandowymi takimi jak O.K. Serwis to naturalna droga rozwoju i promocji. ELF i O.K. Serwis – najważniejsze fakty ELF to marka środków smarnych istniejąca od 1967 roku, należąca do TotalEnergies, globalnej firmy multienergetycznej, producenta i dostawcy energii w postaci ropy naftowej i biopaliw, gazu ziemnego i gazów zielonych, odnawialnych źródeł energii i energii elektrycznej. ELF jest obecny na polskim rynku od ponad 50 lat i kojarzy się głównie z sukcesami sportowymi. Ma na koncie 156 zwycięstw w Grand Prix, 9 tytułów mistrzowskich wśród producentów i 10 tytułów mistrzowskich zdobytych przez kierowców. Od wielu lat oferuje najwyższej jakości oleje silnikowe do samochodów większości światowych producentów, o czym świadczą homologacje m.in. Audi, BMW, Mercedesa, Toyoty czy Porsche. O.K. Serwis to sieć ponad 300 niezależnych, wielomarkowych warsztatów samochodowych, założona przez polską firmę Inter-Team w 1998 roku (obecnie należącą do grupy MEKO AB). Wyróżnia się wysoką jakością usług oraz profesjonalnym wyposażeniem. W ramach współpracy wszystkie serwisy mają dostęp do szerokiej gamy części samochodowych, informacji techNOWOŚCI I WYDARZENIA

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 nicznych, programu szkoleniowego oraz wspólnych działań marketingowych. Plany na najbliższe dni Celem umowy TotalEnergies z O.K. Serwis jest dostawa środków smarnych ELF do warsztatów, wspólna wizualizacja oraz promocja produktów ELF wśród klientów sieci. W ramach współpracy od kwietnia 2024 roku w warsztatach zrzeszonych w sieci pojawią się nowe akcenty reklamowe oraz materiały wspierające sprzedaż z logo ELF. „Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z O.K. Serwis i wspólnego rozwoju naszych marek. Na naszej ścisłej współpracy skorzystają klienci, którzy otrzymają produkty najwyższej jakości. Związanie się z renomowaną siecią serwisową o ugruntowanej pozycji rynkowej pozwoli nam dotrzeć do jeszcze szerszego grona kierowców i pasjonatów motoryzacji.” Robert Sadowski, Dyrektor ds. Środków Smarnych i Produktów Specjalnych na Polskę i Kraje Bałtyckie, TotalEnergies Marketing Polska „Umowa z TotalEnergies jeszcze bardziej uatrakcyjnia ofertę i zwiększa konkurencyjność warsztatów O.K. Serwis, zarówno dla dotychczasowych partnerów, jak i naszych klientów korzystających z jej usług. Rozpoznawalna, globalna marka będzie magnesem nie tylko dla nowych klientów indywidualnych, ale także dla właścicieli warsztatów, którzy chcieliby związać się z silnym partnerem, jakim jest O.K. Serwis.” Michał Gałusa, Dyrektor ds. Sprzedaży Inter-Team NOWOŚCI I WYDARZENIA

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 PODRÓBKI CZYNNIKÓW CHŁODNICZYCH – JAKIE SĄ SKUTKI ICH STOSOWANIA I JAK ICH UNIKAĆ? PORADNIK DENSO Stosowanie podrabianych lub nielegalnych czynników chłodniczych niesie ze sobą liczne ryzyka, które często są bagatelizowane przez warsztaty. Eksperci DENSO od układów klimatyzacji przygotowali poniższy poradnik, w którym omówiono konsekwencje stosowania podróbek czynników chłodniczych oraz przedstawiono sposoby identyfikacji podróbek. Na wstępie warto wyjaśnić, dlaczego na rynku wtórnym rośnie liczba podrabianych czynników chłodniczych. W 2014 roku Komisja Europejska podjęła decyzję o konieczności kontroli emisji fluorowanych gazów cieplarnianych (F-gazów), w tym wodorofluorowęglowodorów (HFC). W konsekwencji Unia Europejska przyjęła dwa akty ustawodawcze: rozporządzenie w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych i dyrektywę dotyczącą układów klimatyzacji mobilnej ("dyrektywa MAC"). Celem obu ustaw jest wymuszenie stosowania gazów o współczynniku globalnego ocieplenia (GWP) niższym niż 150. W 2015 r. UE wprowadziła harmonogram stopniowego wycofywania czynników chłodniczych o wysokim współczynniku GWP, takich jak R134a. NOWOŚCI I WYDARZENIA

35 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 Zgodnie z wytycznymi, w 2030 r. na rynku powinna być dostępna jedynie jedna piąta całkowitego wolumenu sprzedaży HFC o wysokim współczynniku GWP z 2014 r. R134a to HFC o GWP równym 1430, podczas gdy dwutlenek węgla (CO2) ma GWP równy 1. Uwolnienie jednego kg czynnika chłodniczego R134a do atmosfery odpowiada 1430 kg CO2. Po uwolnieniu do atmosfery minie średnio 12 lat, zanim R134a zostanie rozłożony w wyniku naturalnych procesów, takich jak reakcje atmosferyczne i absorpcja przez roślinność. Należy jednak zauważyć, że stężenie R134a w atmosferze będzie nadal rosło, dopóki będzie on używany i uwalniany do atmosfery – np. gdy zostanie (przypadkowo) uwolniony do atmosfery, zamiast być odzyskany za pomocą stacji obsługi klimatyzacji. Dla porównania, czynnik R1234yf pozostanie w atmosferze zaledwie 11 dni. Jak widać z powyższego harmonogramu stopniowego wycofywania, w 2023 r. na rynku dostępne było jedynie 45% całkowitego wolumenu sprzedaży czynnika R134a w 2014 r., a w 2024 r. będzie to zaledwie 31%. Ze względu na harmonogram wycofywania cena czynnika R134a gwałtownie wzrosła, szczególnie w 2018 r., kiedy jego dostępność spadła z 93% do 63%, a rynek wpadł w panikę. W efekcie znacznie wzrosła aktywność tzw. szarej strefy: import lub przemyt podrobionych i nielegalnych czynników chłodniczych, szczególnie przez kraje spoza UE. NOWOŚCI I WYDARZENIA

36 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 Czym są podrabiane czynniki chłodnicze? Podrabiane czynniki chłodnicze definiuje się jako zanieczyszczone mieszanki – które zwykle składają się z innych zabronionych czynników chłodniczych, takich jak R12 lub R22 – imitujące oryginalne czynniki chłodnicze. Jak już wspomniano, są one zanieczyszczone, niebezpieczne i zazwyczaj sprzedawane są w jednorazowych butlach po obniżonych cenach. Handel podrobionymi czynnikami chłodniczymi rośnie, a ich stosowanie powoduje różne konsekwencje – począwszy od słabej wydajności układu klimatyzacji, przez kosztowne uszkodzenia części i urządzeń, aż po poważne zagrożenie bezpieczeństwa i życia ze względu na ryzyko eksplozji. Podrabiane czynniki chłodnicze są zazwyczaj oferowane w jednorazowych butlach ze względu na ich stosunkowo niską cenę i brak identyfikowalności. Używanie takich jednorazowych butli jest zabronione w UE od 2007 roku. Pomimo zakazu, w Europie coraz większą popularnością cieszą się również pojemniki własnej produkcji ("zrób to sam"). Do najczęstszych konsekwencji stosowania podrabianych czynników chłodniczych należą: • zamrożenie układu klimatyzacji: czynniki chłodnicze niskiej jakości charakteryzują się nadmierną wilgocią i mogą uszkodzić układ klimatyzacji, zamarzając w kryształki lodu i blokując przepływ czynnika chłodniczego w zaworach rozprężnych i rurach parownika; • korozja i powstawanie kwasów: nadmierna wilgoć w czynniku chłodniczym w reakcji z olejem sprężarkowym może powodować powstawanie silnie korozyjnych kwasów, które mogą uszkodzić sprężarkę klimatyzacji; • tworzenie się szlamu: obecność kwasów w układzie klimatyzacji może powodować tworzenie się szlamu, który może zapychać zawory rozprężne i przewody. Szlam może również zakłócać wymianę ciepła w wymiennikach ciepła i negatywnie wpływać na wydajność układu klimatyzacji. • awaria układu klimatyzacji: podrabiane czynniki chłodnicze mogą zawierać chemikalia/substancje, które nie są kompatybilne z układem klimatyzacji pojazdu i mogą prowadzić do uszkodzenia układu klimatyzacji. Jak unikać podrobionych lub nielegalnych czynników chłodniczych? • Pozyskuj czynniki chłodnicze ze sprawdzonych i renomowanych źródeł, od sprawdzonych dostawców i producentów • Za wszelką cenę unikaj czynników sprzedawanych w butlach jednorazowych • Sprawdź źródło i autentyczność czynnika chłodniczego • Kupuj wyłącznie czynniki chłodnicze dostarczane w przyjaznych dla środowiska, identyfikowalnych butlach wielokrotnego użytku, nadających się do ponownego napełnienia NOWOŚCI I WYDARZENIA

37 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 Jak sprawdzić, czy mamy do czynienia z podróbką czynnika chłodniczego? Stosunkowo prostym testem jest sprawdzenie zależności pomiędzy temperaturą i ciśnieniem czynnika chłodniczego w butli lub pojeździe. Korzystając z aplikacji Danfoss lub z suwaka DENSO można łatwo sprawdzić, czy zależność pomiędzy temperaturą a ciśnieniem czynnika chłodniczego jest prawidłowa. Prawidłowe ciśnienie czynnika chłodniczego w temperaturze 20C wynosi ok. 4,7 bara. Innym, bardziej precyzyjnym rozwiązaniem jest skorzystanie z analizatora gazu. Analizator gazu pozwoli uzyskać dokładniejsze informacje o zawartości butli z czynnikiem chłodniczym (jednorazowego użytku), należy jednak pamiętać, że analizator nie jest w stanie wykryć wszystkich typów podrabianych czynników chłodniczych. Analizator gazu pozwoli przeprowadzić pomiar czynnika chłodniczego R134a i R1234yf z dokładnością ±1%, z podziałem procentowym na czynnik chłodniczy R1234yf, R134a, R22, HC i powietrze. Tańszą alternatywą jest skorzystanie z identyfikatora czynnika, jednak wskazują one jedynie wynik pozytywny lub negatywny. NOWOŚCI I WYDARZENIA

38 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 NOWOŚCI Jakie niebezpieczeństw związanych ze stosowaniem podrabianych czynników chłodniczych Najczęstsze mieszanki czynników w butlach jednorazowych zestawiono w poniższej tabeli: W zależności od zastosowanego czynnika chłodniczego, mogą wystąpić inne zagrożenia, które zestawiono w poniższej tabeli: NOWOŚCI I WYDARZENIA

39 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 NOWOŚCI Czy niska cena podrabianego czynnika chłodniczego jest warta ryzyka? Odpowiadając sobie na to pytanie, warto pamiętać o zagrożeniach wynikających ze stosowania podróbek czynników chłodniczych. Kolejną kwestią jest gwarancja. Jeśli w sprężarce DENSO podczas rozpatrywania zgłoszenia odnotowane zostaną ślady podrabianych czynników chłodniczych lub jeśli kompresor uległ awarii na skutek stosowania podrabianych czynników chłodniczych, gwarancja traci ważność. To kolejny ważny powód, aby trzymać się z daleka od podrabianych i nielegalnych czynników chłodniczych. Więcej informacji o układach klimatyzacji i chłodzenia silnika DENSO można znaleźć na stronie www.denso-am.eu/pl. fot. pixabay.com NOWOŚCI I WYDARZENIA

40 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 OLEJE SHELL HELIX PONOWNIE Z NAGRODĄ „DOBRA MARKA” Marka Shell Helix po raz kolejny otrzymała prestiżowy tytuł „Dobra Marka – Jakość, Zaufanie, Renoma” w kategorii oleje silnikowe. Dodatkowo Shell Helix został nagrodzony wyróżnieniem specjalnym „Dobra Marka XV-lecia”. Tytuł „Dobra Marka” przyznawany jest innowacyjnym, zaufanym i najbardziej rozpoznawalnym markom obecnym na polskim rynku. Wyróżnienie „Dobra Marka 2024” jest drugą z rzędu, a trzecią w ogóle nagrodą z tego programu uzyskaną przez Shell Helix. Pierwszy raz miało to miejsce w 2017 roku. Badania określające wartość, aktywność oraz rozpoznawalność poszczególnych brandów w ramach programu „Dobra Marka” zostały przeprowadzone już po raz piętnasty. NOWOŚCI I WYDARZENIA

41 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 Analizy objęły m.in. pozycję rynkową poszczególnych marek i jej wahania, jakość produktów oraz stopień zaufania klientów. Oleje silnikowe Shell Helix są znane z doskonałej wydajności, innowacyjności i niezawodności. Bogata oferta produktów tej marki to efekt nieustających badań i rozwoju ukierunkowanych na zapewnienie optymalnej ochrony i wydajności silnika w każdych warunkach. Dzięki zaawansowanym technologiom, wysokiej jakości olejom bazowym i optymalnie dobranym dodatkom, Shell Helix jest w stanie sprostać nawet najbardziej wymagającym potrzebom kierowców. Wyróżnienie „Dobra Marka” jest dla nas nie tylko zaszczytem, ale również motywacją do dalszego doskonalenia naszych produktów. Dziękujemy naszym klientom za ich zaufanie i wsparcie, które sprawiają, że marka Shell Helix jest jedną z najbardziej cenionych na polskim rynku. Obiecujemy kontynuować naszą misję dostarczania olejów silnikowych najwyższej jakości, które często nie tylko spełniają, ale również przewyższają oczekiwania klientów. Jestem przekonany, że dzięki ciągłemu rozwojowi i dbałości o jakość, Shell Helix pozostanie niekwestionowanym liderem w dziedzinie olejów silnikowych – powiedział Łukasz Radzymiński, Dyrektor Sprzedaży w dziale olejowym Shell Polska. Shell Helix to jedne z najbardziej zaawansowanych technologicznie, w pełni syntetyczne oleje silnikowe dostępne na polskim rynku. Są wytwarzane z gazu ziemnego przy wykorzystaniu opatentowanej technologii Shell PurePlus. Ich stosowanie przekłada się na lepsze osiągi, ochronę i żywotność jednostki napędowej[1] oraz ograniczenie spalania paliwa[2]. Oleje Shell Helix mają aprobaty i rekomendacje wszystkich wiodących producentów samochodów na świecie. Służą do pierwszego zalania silników wielu uznanych producentów. Tegoroczny medal „Dobra Marka – Jakość, Zaufanie, Renoma” oraz nagroda „Dobra Marka XV-lecia” są kolejnymi z serii wyróżnień przyznanych Shell Helix przez konsumentów i specjalistów z branży motoryzacyjnej. Na początku roku marka otrzymała złoty Laur Konsumenta 2024. Wcześniej dostępny w gamie Shell Helix olej do pojazdów hybrydowych Shell Helix Hybrid został wyróżniony w plebiscycie branżowego magazynu „autoEXPERT”. Łukasz Radzymiński NOWOŚCI I WYDARZENIA

42 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2024 TMD FRICTION ŚWIĘTUJE 100 LAT MARKI BENDIX TMD Friction świętuje 100. urodziny swojej marki Bendix obecnej na niezależnym rynku części zamiennych. Dostępna w 17 krajach marka oferuje wysokiej jakości produkty hamulcowe, spełniające wszystkie obecne jak i przyszłe wymagania parku samochodowego. Hamulcowa marka Bendix kończy 100 lat. Została założona w 1924 roku przez Vincenta Bendixa. Była to pierwsza firma sprzedająca szczęki do hamulców bębnowych, a później stała się pierwszą firmą sprzedającą zestawy szczęk hamulcowych. Obecnie portfolio produktów Bendix obejmuje klocki hamulcowe, tarcze hamulcowe, czujniki ABS, szczęki hamulcowe, zestawy szczęk hamulcowych, czujniki zużycia oraz bębny hamulcowe. Asortyment marki zapewnia 98% pokrycia parku pojazdów dostępnych na rynku. TMD Friction, wiodący światowy dostawca wysokiej jakości materiałów ciernych dla branży motoryzacyjnej z ponad 140-letnim doświadczeniem, produkuje i dystrybuuje produkty Bendix od 2021 roku. Obecnie TMD Friction sprzedaje produkty Bendix do samochodów osobowych i lekkich poNOWOŚCI I WYDARZENIA

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=