E-Auto Service Manager 5/2023

ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - PRZEKAŹNIKI - NIEOCENIONA PRZYDATNOŚĆ - ŚCIĄGACZE POMOCNE W TWOIM WARSZTACIE - FILTRY UFI DO HYUNDAI TUCSON e-AUTO SERVICE Nr 05/2023

Przy zakupie mega macs 56 - BPC-50 za 429 zł* Ładowarka wysokoczęstotliwościowa (12 V, 50 A) Do akumulatorów żelowych, WET, AGM i LiFePO4 Funkcja ładowania, regeneracji i zasilania Krzywa ładowania sterowana mikroprocesorem - 8 poziomów ładowania Ładowanie ciągłe bez wartości szczytowych napięcia do ponownego kodowania sterowników Z zabezpieczeniem przed odwrotną polaryzacją, zwarciem, błędami napięcia i przeładowaniem Standardowa cena BPC-50 - 4290 zł* ZYSKUJESZ 3860 ZŁ * REKOMENDOWANA CENA NETTO Promocyjna cena obowiązuje jedynie w przypadku zakupu zestawu urządzeń mega macs 56 i BPC-50 u wybranych dystrybutorów

PULS BRANŻY 4 PRZEKAŹNIKI - NIEOCENIONA PRZYDATNOŚĆ 12 FILTRY UFI DO HYUNDAI TUCSON 16 PIRELLI Z NOWĄ MASZYNĄ DO TESTÓW OPON WYSOKICH PRĘDKOŚCI 18 WYNIKI Z BADANIA IPSOS 20 AXALTA OFICJALNYM SPONSOREM MONSTER ENERGY YAMAHA MOTOGP NA SEZON 2023 22 ELEKTRYFIKACJA: JAKIE SĄ CELE DENSO? 24 DATA IS THE NEW BLACK 30 ILE DRZEW POSADZI OPONEO.PL? 32 JAK DENSO PRODUKUJE INWERTERY ELEKTRYCZNE? WARSZTAT 36 EMOCJONUJĄCA KOŃCÓWKA 40 DIAGNOSTYKA ZESTAWÓW MONTAŻOWYCH NOWOŚCI 44 PRZEGLĄD NOWOŚCI W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl PRZYGOTOWANIE Sławomir Pasznik Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. ISSN 1895-9253 zarządzanie I wyposażenie I technika m a n a g e r - PRZEKAŹNIKI - NIEOCENIONA PRZYDATNOŚĆ - ŚCIĄGACZE POMOCNE W TWOIM WARSZTACIE - FILTRY UFI DO HYUNDAI TUCSON e-AUTO SERVICE Nr 05/2023

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 PRZEKAŹNIKI - NIEOCENIONA PRZYDATNOŚĆ Przekaźniki są używane do zdalnego sterowania obwodami elektrycznymi od ponad 180 lat. Technologia ta sprawdza się w swojej niezawodność i dziś jest nadal pierwszym wyborem dla wielu zastosowań w przemyśle motoryzacyjnym. Przekaźniki zostały po raz pierwszy użyte na większą skalę w 1837 roku, jako sygnał wzmacniacze do telegrafów rejestrujących Samuela Morse'a. Umożliwiły one później powszechne stosowanie telefonów i stał się kamieniem milowym dla poprawy bezpieczeństwa w kolejnictwie. W 1941 roku Konrad Zuse wykorzystał 2000 przekaźników w jego legendarnym Z3, pierwszym komputerze cyfrowym. HELLA wyprodukowała pierwszy przekaźnik samochodowy w 1960 roku. Obecnie HELLA produkuje ponad 100 milionów przekaźników rocznie we własnych zakładach – dzięki zoptymalizowanej produkcji w atrakcyjnej cenie i jednemu z najniższych wskaźników awaryjności w całej branży. Gdy elektronika mocno rozwinęła się w XX wieku, przekaźniki były często postrzegane jako technologia przestarzała i nierozwojowa. Niemniej jednak nadal znajdują zastosowanie w konkretnych dziedzinach. Przemysł motoryzacyjny, dla przykładu, potrzebuje przekaźników, ponieważ funkcjonalność przekaźnika nie zawsze może być zastąpiona elektronicznymi jednostkami sterującymi. Przekaźniki wykonują izolację galwaniczną między wejściem a wyjściem prądów o dużym natężeniu. Półprzewodniki, które zastępują wiele starszych rozwiązań nie są w stanie, na tym etapie ich rozwoju, zastąpić przekaźników w tym względzie. Dodatkowo, koszty produkcji przekaźnika są znacznie niższe, niż elektronicznych „konkurentów”. Przekaźniki są używane w branży motoryzacyjnej do przełączania prądów o dużym natężeniu. Na przykład jednostka sterująca silnika jest załączana przez przekaźnik elektromechaniczny. Ponieważ przekaźniki są solidne i niezbyt podatne na awarie i zakłócenia, mogą być instalowane w otoczeniu innych urządzeń elektrycznych. Kolejną zaletą przekaźnika jest to, że jest szybki i łatwy do wymiany. Te pozytywne cechy to powód, dla którego przekaźniki są nadal w użyciu teraz, oraz będą używane w przyszłości.

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 KLUCZOWE ELEMENTY PRZEKAŹNIKA ELEKTROMECHANICZNEGO 1. Płytki stykowe 2. Twornik 3. Styki przewodu cewki 4. Styki zwierające 5. Cewka wykonana z przewodu miedzianego Cu 6. Żelazny rdzeń (w cewce) 7. Pin ostrzowy (obciążenie) wykonana z E-Cu (miedź elektrolityczna) z powierzchnią cynkowaną 8. Pin ostrzowy (cewka) wykonana z CuZn (mosiądz) z powierzchnią cynkowaną 9. Płyta podstawy 10. Korpus cewki 11. Jarzmo

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 ZASADA DZIAŁANIA PRZEKAŹNIKÓW Przekaźniki są w zasadzie przełącznikami sterowanymi elektrycznie, które wykorzystują elektromagnes do poruszania przełącznikiem poprzez przełączanie jednego lub więcej styków. Są one stosowane tam, gdzie musi być jeden lub więcej obwodów obciążenia włączane lub wyłączane za pomocą sygnału sterującego. Charakterystyka przekaźnika elektromechanicznego stanowi kompletna (galwaniczna) izolacja między obwodem sterującym a obwodem kontrolowanym. Przkaźniki załączające Przekaźniki służą do zamykania obwodu elektrycznego między źródłem zasilania a jednym lub więcej obciążeniami elektrycznymi, tzn. obciążenia są włączone. Przekaźniki obsługiwane są za pomocą przełączników, generatorów impulsów lub sterowania Urządzeń. Typowe zastosowania dla pojazdów to reflektory, światła dodatkowe i przeciwmgielne, klaksony, nagrzewnice, układy klimatyzacji itp. Jak działają przekaźniki załączające? Zasada działania została zobrazowana poniższymi rysunkami. Rys. 1. Obwód sterujący (86/85) jest nieaktywny, a sprężyna powrotna utrzymuje otwartą zworę. Styki zwierające są otwarte, a obwód obciążenia (30/87) zostaje przerwany. Rys. 2. Obwód sterujący (86/85) jest aktywny, a cewka miedziana indukuje pole magnetyczne, które ciągnie twornik w dół do rdzenia magnetycznego. Styki zwierające są zamknięte, a zatem obwód obciążenia (30/87) jest również zamknięty.

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 Przekaźniki przełączające Przekaźniki przełączające przełączają obwód obciążenia z jednego obciążenia elektrycznego na drugie. Przekaźniki te mogą być obsługiwane na przykład za pomocą przełącznika na desce rozdzielczej. Przekaźniki przełączające są używane do przełączania z dwoma stopniami/prędkościami, takimi jak podgrzewane tylne szyby lub silniki wentylatorów chłodnicy itp. Jak działają przekaźniki przełączające? Przekaźnik przełączający działa na tej samej zasadzie co przekaźnik załączający. Jedyna różnica polega na tym, że twornik jest podłączony do drugiego (alternatywnego) wyjścia (87a) po zwolnieniu. Gdy tylko obwód sterowania jest aktywny, twornik jest wciągany, otwiera styk przerywający (87a) i przełącza się na styk zwierający (87). Przekaźnik przełączający może być używany jako przekaźnik załączający lub rozłączający. Z założenia prąd przełączający styku jest zawsze wyższy niż prąd styku rozłączającego. ISTOTNE CECHY PRZEKAŹNIKÓW Obciążenie znamionowe (w zależności od rodzaju obciążenia) Obciążenie rezystancyjne Prąd pozostaje mniej więcej taki sam dla włączenia i wyłączenia (np. ogrzewanie tylnej szyby). Rys. 3. Przykładowa krzywa obciążenia, obciążenie rezystancyjne

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 Obciążenie indukcyjne Prąd rozruchowy wzrasta do prądu znamionowego z określonym czasem opóźnienia spowodowanym nagromadzeniem pola magnetycznego cewki indukcyjnej, a następnie wyrównuje się (np. włączenie przełącznika elektromagnetycznego). Podczas wyłączania indukowane jest (teoretycznie) napięcie do kilku tysięcy woltów, co powoduje łuk elektryczny między właśnie otwartymi stykami przekaźnika. Obciążenie pojemnościowe/żarówki Prąd rozruchowy obciążenia pojemnościowego lub żarówki (jako zastępczy element obciążający) może wzrosnąć do dziesięciokrotności prądu znamionowego przed wyrównaniem do prądu znamionowego. Rys. 4. Przykładowa krzywa obciążenia, obciążenie indukcyjne Rys. 5. Przykładowa krzywa obciążenia, obciążenie pojemnościowe/żarówki

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 Obwód cewki Aby zapobiec skokom napięcia spowodowanym wzajemną indukcyjnością podczas wyłączania prądu cewki, przekaźniki są częściowo wyposażone w rezystory lub diody równoległe do cewki. Konfiguracje styków i złączy 30 Prąd obciążenia +, zacisk 15 (wejście) 85 Cewka przekaźnika - (wejście) 86 Cewka przekaźnika + (wejście) 87 Prąd obciążenia, styk (wyjście) 87a Prąd obciążenia, styk rozłączający (wyjście) RODZAJE PRZEKAŹNIKÓW Przekaźniki typu mini Przekaźniki typu zgodne z ISO 7588-1, piny ostrzowe zgodnie z ISO 8092-1. Układ kontaktów: styk zwierający, styk przełączający, maks. 40 A moc przełączania (zwierania), napięcie znamionowe: 12 V, 24 V Obszary zastosowania obejmują: reflektory, rozruszniki, pompy paliwa, silniki wentylatorów, klaksony i fanfary.

10 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 Przekaźniki typu micro Przekaźniki typu micro zgodne z ISO 7588-3 (1988), piny ostrzowe zgodnie z ISO 8092-1. Układ kontaktów: styk zwierający, styk przełączający, maks. 20 A moc przełączania (zwierania), napięcie znamionowe: 12 V, 24 V Obszary zastosowania obejmują: pompy paliwa, systemy klimatyzacji, systemy spryskiwaczy szyb, silniki wycieraczek. Przekaźnik dużej mocy Piny ostrzowe zgodne z normą ISO 8092-1. Układ styków: styk zwierający, styk przełączający, maks. 60 A moc przełączania, napięcie znamionowe: 12 V, 24 V Obszary zastosowania obejmują: przekaźniki odłączające akumulator, rozruszniki, świece żarowe, układ zapłonowy, ogrzewanie elektryczne szyby. Przekaźnik półprzewodnikowy Mini przekaźniki półprzewodnikowe zgodne z ISO 7588-1, piny ostrzowe zgodnie z ISO 8092-1. Układ styków: styk, maks. 22 A moc przełączania (zwierania), napięcie znamionowe: 12 V Obszary zastosowania obejmują: pompy próżniowe wspomagające hamulce, światła do jazdy dziennej. Przekaźnik odłączania akumulatora Bistabilny przekaźnik elektromechaniczny z jedną lub dwiema cewkami. Układ styków: styk, maks. 180 A moc przełączania, napięcie znamionowe: 12 V Obszary zastosowania obejmują: odłączanie układu elektrycznego pojazdu od akumulatora w razie wypadku lub w celu konserwacji, utrzymywanie naładowania akumulatora poprzez wyłączenie prądu spoczynkowego.

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 Tylko teraz przy zakupie produktów HELLA z zakresu elektryki i elektroniki, w tym także wycieraczek i żarówek otrzymasz wyjątkowe nagrody! Przy zakupie produktów o wartości 10 000 zł netto - KURTKĘ MARKI COLUMBIA Przy zakupie produktów o wartości 30 000 zł netto - TESTER DIAGNOSTYCZNY mmONE Przy zakupie produktów o wartości 35 000 zł netto - TESTER DIAGNOSTYCZNY mmONE + TABLET + WALIZKA Promocja trwa od marca do maja 2023 r. Szczegóły u dystrybutorów. PROMOCJE ROZKWITAJĄ NA WIOSNĘ

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 FILTRY UFI DO HYUNDAI TUCSON, NAJLEPIEJ SPRZEDAJĄCEGO SIĘ SAMOCHODU W SEGMENCIE KOMPAKTOWYCH SUV-ÓW W EUROPIE Technologia filtracji UFI Filters po raz kolejny została wybrana przez czołowego producenta samochodów, tym razem filtr paliwa UFI trafił na pierwszy montaż do Hyundai Tucson, najpopularniejszego kompaktowego SUV-a w Europie w 2022 r. Według danych opublikowanych przez JATO Dynamics, firmę specjalizującą się w badaniach biznesowych sektora motoryzacyjnego, w ubiegłym roku na starym kontynencie zarejestrowano 150.803 modeli Tucson. To potwierdza, że obecnie czwarta wersja samochodu koreańskiej marki jest najpopularniejszym pojazdem sportowo-użytkowym w swoim segmencie. Podobnie jak w przypadku wcześniejszych generacji, drugiej i trzeciej, Hyundai postawił na niezawodną ochronę silnika gwarantowaną przez system filtracji UFI Filters. Nowa generacja filtrów paliwa do silników Diesla: przyjazna dla środowiska i łącząca wiele funkcji UFI Filters dostarcza system filtracji oleju napędowego jako oryginalne wyposażenie do silnika 1.6 CRDi nowego Tucson, jak również do wersji mild hybrid (MHEV). W porównaniu z wcześniejszymi produktami, zaletami nowego modułu są integracja wielu funkcji oraz waga elementu wykonanego z lekkich plastikowych materiałów z ekologicznym wkładem. Czujnik obecności wody, grzałka z materiału ceramicznego oraz czujnik ciśnienia są zgrupowane w górnej części filtra, co pozwala zwiększyć efektywność zarządzenia termicznego. Wkład filtracyjny posiada wysoką zdolność separacji wody, poprzez zastosowanie specjalnego materiału w technologii FormuleUFI.Stratiflex, który oddziela cząsteczki wody w oparciu o zasadę koalescencji. Wzmocniony wewnętrzną siatką hydrofobową, filtr blokuje krople wody i kieruje ich opadanie na dno zbiornika modułu, gdzie znajduje się korek spustowy. Czujnik obecności wody precyzyjnie sygnalizuje, kiedy należy go opróżnić.

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 Technologia filtracji paliwa UFI Filters Dzięki zakładowi przemysłowemu w Korei, UFI Filters kontynuuje historyczne partnerstwo z marką Hyundai, już od drugiego modelu samochodu Tucson w wersji diesel, który był wyposażony w filtr paliwa z medium filtracyjnym wykonanym w technologii FormuleUFI.Stratiflex. Moduł UFI do samochodów Tucson produkowanych w latach 2015-2021 składa się z aluminiowej głowicy z czujnikiem ciśnienia i grzałką, a korpus filtra wyposażony jest w czujnik obecności wody. Całość znajduje się w ramie chroniącej przed uszkodzeniami. Stalowy element filtracyjny łączy dwustopniowy system wykonany w technologii FormulaUFI. Stratiflex - pierwszą barierę dla zanieczyszczeń i wody tworzy medium na bazie celulozy, a drugą hydrofobowa siatka eliminująca pozostałe cząsteczki. Gwarantowana skuteczność filtracji wynosi ponad 99% dla cząsteczek o rozmiarze 4 μm, separacja wody przekracza poziom 90%, zgodnie z normą ISO 16332, a czujnik sygnalizuje, kiedy konieczne jest oczyszczenie zbiornika na dnie filtra.

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 Jakość produktów OE na rynek aftermarket UFI Filters potwierdza tym samym swoją wysoką pozycję wśród producentów samochodów, pokrywając zapotrzebowania 95% światowych firm. Techniczne know-how zdobyte dzięki współpracy przy tworzeniu oryginalnego wyposażenia, jest jedną z głównych zalet na rynku wtórnym. Firma może oferować produkty o jakości OE również niezależnym sieciom sprzedaży części zamiennych. Filtr oleju napędowego do samochodu Hyundai Tucson drugiej generacji jest dostępny w katalogu UFI z oznaczeniem 24.123.00 oraz w katalogu SOFIMA z oznaczeniem S 4123 NR. Obecnie trwają również prace nad wprowadzeniem ekologicznego wkładu do najnowszej generacji modelu Tucson.

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 PIRELLI Z NOWĄ MASZYNĄ DO TESTÓW OPON WYSOKICH PRĘDKOŚCI Nowa maszyna umożliwi testowanie mieszanek wyścigowych i opon przeznaczonych do elektrycznych hipersamochodów przy jeszcze wyższych prędkościach Centrum Badań i Rozwoju (R&D) w Mediolanie w Roli Nürburgringu: „High Speed Testing Machine” odwzorowuje wyzwania stawiane oponom przez legendarne tory wyścigowe Firma Pirelli zainstalowała w swoim dziale badawczo-rozwojowym nowe urządzenie „High Speed Testing Machine”. Jego zastosowanie umożliwia wykonanie testów opon przy prędkościach dochodzących do 500 km/h z zachowaniem w pełni kontrolowanych warunków. Głównym celem prowadzenia tego typu testów jest dalsza poprawa bezpieczeństwa opon przeznaczonych do najszybszych samochodów świata. Wraz z pojawianiem się na drogach coraz szybszych hipersamochodów o napędzie elektrycznym, wysokie prędkości stały się kluczowym czynnikiem w rozwoju różnych typów opon. Zarówno tych stosowanych w motorsporcie, jak i wersji z homologacją drogową.

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 Maszyna testująca opony przy prędkościach dochodzących do 500 km/h została zainstalowana w centralnym ośrodku testowym Pirelli Bicocca w Mediolanie, obok dwóch innych urządzeń zdolnych do osiągania prędkości 370 i 450 km/h. Dwie dotychczas funkcjonujące maszyny służą do testowania opon drogowych, natomiast nowa przeznaczona jest głównie do testów opon wyścigowych. Rola dostawcy mieszanek do ponad 350 imprez motorsportowych wymagała od Pirelli inwestycji w maszynę zdolną poddać opony jeszcze wyższym limitom prędkości. Jakość produktów włoskiej marki ma kluczowe znaczenie, ponieważ znajdują one zastosowanie w najbardziej wymagających zmaganiach na torach wyścigowych, jak również w trakcie prób bicia drogowych rekordów prędkości. Wymogi bezpieczeństwa w tak skrajnych warunkach są jeszcze bardziej rygorystyczne, a gwarancją niezawodności opon jest tu niestandardowy proces testowania. Nowe urządzenie jest zdolne do odwzorowania ekstremalnie wysokiego momentu obrotowego i przyspieszenia, jakimi charakteryzują się hipersamochody w trakcie wyścigów torowych. „High Speed Testing Machine” została zaprojektowana z myślą o poddaniu weryfikacji zachowania opon przy skrajnych prędkościach i zagwarantowania ich niezawodności w kolejnym etapie testów, jakim są już próby drogowe. Urządzenie daje możliwość odwzorowywania w testach opon warunków, jakie panują na długich prostych i w trakcie pokonywania zakrętów torów Autodromo di Monza czy Nürburgring Nordschleife. Próby symulowane przez maszynę są jednak bardziej wymagające niż te rzeczywiste, w celu zapewnienia integralności opon w szerokim zakresie warunków użytkowania i przy zachowaniu dużego marginesu bezpieczeństwa.

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 AŻ CZTERECH NA PIĘCIU KIEROWCÓW BIERZE POD UWAGĘ OSIĄGI OPON PRZY DECYZJI O ZAKUPIE – WYNIKA Z BADANIA IPSOS Nowe badanie przeprowadzone przez Ipsos wykazało, że aż 85% kierowców twierdzi, że przy podejmowaniu decyzji o zakupie opon zwraca uwagę na ich osiągi. Przeczy to popularnej opinii, że kierowcy nie rozróżniają typów oraz marek opon i traktują je wyłącznie jako części zamienne auta. Duża grupa konsumentów uważa też, że posiadanie odpowiednich opon ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. 73% respondentów uznało, że opony są „niezwykle ważne” lub „ważne”, bo przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa jazdy (37%), pomagają kontrolować samochód w każdych warunkach pogodowych (16%), poprawiają prowadzenie auta (10%) i pozwalają zaoszczędzić pieniądze na paliwie (8%). Badanie Ipsos zostało przeprowadzone w 2022 roku i objęło Francję, Niemcy, Włochy, Polskę, Hiszpanię i Wielką Brytanię. Wraz z rosnącą popularnością pojazdów elektrycznych w Europie i na świecie, rośnie świadomość kierowców na temat wpływu opon na wydajność tych aut oraz na zrównoważony rozwój. Potwierdzają to wyniki innego badania przeprowadzonego na zlecenie Goodyeara, w którym zapytano konsumentów, jakich cech oczekują oni od opony przystosowanej do jazdy samochodem elektrycznym. Jedna trzecia (31%) odpowiedziała, że preferuje opony o dużej trwałości, 27% szuka opony ekologicznej o niskim wpływie na środowisko, a 18% oczekuje niższego ogólnego hałasu drogowego. Wyniki te dowodzą, że konsumenci preferują opony klasy premium, które oferują doskonałe osiągi w każdych warunkach drogowych, a także efektywność i trwałość. Te wszystkie cechy łączy w sobie jeden z flagowych modeli opon letnich Goodyear – Eagle F1 Asymmetric 6. „Kierowcy wymagają od opon więcej niż kiedykolwiek wcześniej, a tendencja do podejmowania bardzo przemyślanych decyzji o zakupie, w których większą uwagę przywiązuje się do technologii i zrównoważonego rozwoju, dowodzi, że opony nie są już tylko zwykłą częścią zamienną w aucie. W modelu Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 zastosowano wiele innowacji, dzięki którym jest to bardzo zrównoważona opona. Łączy ona w sobie cechy produktu o wysokich osiągach z właściwościami

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 dopasowanymi do potrzeb pojazdów elektrycznych, które stanowią coraz liczniejszy odsetek na naszych drogach,” wyjaśniła Sonia Leneveu, dyrektor marketingu Goodyear ds. opon osobowych w Europie. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6: Bezkompromisowe osiągi Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 stanowi krok naprzód w zakresie osiągów i efektywności. Zastosowane w niej najnowocześniejsze technologie zapewniają kierowcom doskonałą przyczepność, hamowanie i prowadzenie w suchych i mokrych warunkach pogodowych. Jednocześnie szereg cech sprawia, że opona Eagle F1 Asymmetric 6 jest gotowa do pracy z pojazdami elektrycznymi. Bardziej aerodynamiczna ściana boczna zmniejsza opory powietrza i zwiększa przebieg. Z kolei zróżnicowany wzór lameli tłumi hałas drogowy. Model ten posiada również wyższy indeks nośności, dzięki czemu nadaje się do montażu w cięższych pojazdach elektrycznych. Eagle F1 Asymmetric 6 potwierdziła swoje wyjątkowe właściwości w teście opon letnich magazynu Auto Bild, w którym zajęła pierwsze miejsce, pokonując 49 konkurencyjnych modeli. Ponadto otrzymała tytuł „Eco -Master” za wydajnoś , niskie opory toczenia i pozytywny wpływ na zrównoważony rozwój. Testerzy magazynu zwrócili uwagę na „pierwszorzędną rzeźbę bieżnika, która zapewnia wzorcowe osiągi na mokrych i suchych nawierzchniach oraz znakomite przebiegi”. Najlepszy Producent Opony Letniej 2023 Auto Bild przyznał też Goodyearowi drugi rok z rzędu tytuł „Najlepszego Producenta Opon Letnich 2023” [6], co potwierdza, że w bieżącym sezonie testowym opon letnich marka osiąga najlepsze wyniki w klasyfikacji ogólnej. „Produkty marki Goodyear trzykrotnie znalazły się na szczycie rankingów opon z wzorowymi wynikami. Modele Eagle F1 Asymmetric 6 i EfficientGrip 2 SUV przekonują dynamicznymi, najwyższymi osiągami oraz trwałością,” podsumowali eksperci magazynu Auto Bild.

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 AXALTA OFICJALNYM SPONSOREM ZESPOŁU MONSTER ENERGY YAMAHA MOTOGP NA SEZON 2023 Axalta, wiodący globalny dostawca lakierów ciekłych i proszkowych, została oficjalnym sponsorem zespołu Monster Energy Yamaha MotoGP na sezon Mistrzostw Świata MotoGPTM 2023. To już 14 rok z rzędu, kiedy Axalta wspiera zespół w najwyższej klasie wyścigów motocyklowych. W tym roku zawodnicy rywalizują w 21 Grand Prix w 18 krajach na całym świecie. Po raz pierwszy sezon obejmuje 12 punktowanych wyścigów sprinterskich, które odbywają się dzień przed każdym Grand Prix. Sezon rozpoczął się na torze Algarve International Circuit w Portugalii w dniu 24 marca 2023 r., a zakończy się na torze Ricardo Tormo Circuit w Hiszpanii 26 listopada 2023 r. W ramach umowy sponsorskiej, Cromax® - marka lakierów renowacyjnych firmy Axalta, oraz jej wysoce wydajny system Ultra Performance Energy, zostały użyte na ciężarówkach pomocniczych Monster Energy Yamaha MotoGP Team, które przewożą prestiżowe motocykle Yamaha YZR-M1 w trakcie sezonu. System lakierniczy marki Cromax został również zastosowany na podstawowym wyposażeniu pit lane, w tym w skrzynkach narzędziowych mechaników i stołach warsztatowych. Olaf Adamek, Axalta Refinish Brand Manager na Europę, Bliski Wschód i Afrykę, mówi: „Cieszymy się, że po raz kolejny możemy sponsorować zespół Monster Energy Yamaha MotoGP. To strategiczne partnerstwo rozpoczęliśmy już w 2009 roku; wiele się zmieniło w tym czasie, na przykład motocykliści używają teraz mocniejszych motocykli o maksy-

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 malnej pojemności silnika 1000 cm3. Bez zmian pozostało nasze podejście i wysoka ocena współpracy, którą rozwinęliśmy z zespołem przez te wszystkie lata. Nie możemy się doczekać, co przyniesie ten rok; bez wątpienia będzie tak samo ekscytujący jak zawsze”. William Favero, Marketing and Communications Manager w Yamaha Motor Racing, mówi: „W ciągu ostatnich 14 lat nawiązaliśmy bardzo silne partnerstwo strategiczne z Cromax – marką lakierów premium firmy Axalta. Zapowiada się bardzo ekscytujący sezon wyścigowy. Zaangażowanie marki Cromax w lakierowanie naszych ciężarówek i sprzętu jest nieocenione. Potrzebowaliśmy wysokiej jakości lakieru, który wytrzyma rygory sezonu, ponieważ każda ciężarówka przejeżdża rocznie około 22 000 km”. Zespół Monster Energy Yamaha MotoGP składa się z dwóch naprawdę utalentowanych zawodników: Fabio Quartararo (nr 20) i Franco Morbidelli (nr 21). Obaj kierowcy wystartowali w sezonie 2022 i w tym roku pozostają u steru. W 2022 roku Quartararo zajął drugie miejsce w klasyfikacji generalnej mistrzostw i będzie dążył do powtórzenia zwycięstwa w Mistrzostwach Świata MotoGPTM 2021, kiedy to został pierwszym francuskim zawodnikiem, który wygrał mistrzostwa najwyższej klasy. Zespół Yamaha Factory Racing MotoGP zajmuje drugie miejsce pod względem liczby zwycięstw w Grand Prix w najwyższej klasie, ze 125 zwycięstwami. Więcej informacji na temat firmy Axalta Refinish i jej marki Cromax można znaleźć na stronie: www.refinish.axalta.eu oraz www.cromax.pl. Więcej informacji na temat zespolu Monster Energy Yamaha MotoGP na stronie: www.yamahamotogp.com.

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 ELEKTRYFIKACJA: JAKIE SĄ CELE DENSO? DENSO dostarcza producentom pojazdów wiele części, które stanowią podstawę ich systemów elektrycznych. Są to m.in.: inwertery (używane do napędzania, sterowania i zatrzymywania pojazdu), elektroniczne jednostki sterujące (ECU) akumulatorów, które monitorują ich stan, a także półprzewodniki, generatory silnikowe (MG) i elektryczne układy wspomagania kierownicy (EPS). Wysiłki DENSO na rzecz ograniczenia emisji CO2 Wychodząc naprzeciw wciąż rosnącym wymaganiom, DENSO sformułowało i wprowadziło politykę środowiskową, którą nazwało „EcoVision”. W jej ramach firma podejmuje szereg wysiłków, których celem jest ograniczenie emisji CO2, m.in.: opracowuje i dostarcza swoim klientom generatory MG i inwertery (falowniki), prowadzi badania nad elektryfikacją latania (oczekuje się, że samoloty będą coraz bardziej zelektryfikowane), DENSO angażuje się również na froncie energetycznym, np. opracowując biopaliwa i biorąc udział w terenowych testach operacyjnych i eksperymentach z zakresu ładowania bezprzewodowego. Ponieważ różne rodzaje pojazdów – samochody osobowe, motocykle, maszyny rolnicze i budowlane oraz ciężarówki – zostaną zelektryfikowane, takie części jak generatory MG, inwertery i ECU akumulatorów będą kluczowymi elementami wszystkich typów pojazdów elektrycznych, w tym pojazdów HEV, hybrydowych pojazdów elektrycznych typu plug -in (PHEV) oraz pojazdów typu BEV i FCEV. Komponenty te są używane do różnych zastosowań w różnych środowiskach, dlatego ich zakres rozwoju jest ściśle związany z tymi różnicami. DENSO jest zaangażowane w rozwój tych technologii i określa je mianem „technologii podstawowych”. Działania elektryfikacyjne Wytwarzanie komponentów związanych z elektryfikacją obejmuje różne fazy, w tym planowanie i rozwój, zakup części oraz projektowanie i produkcję. W fazie planowania i rozwijania produktów priorytetem jest rozwijanie technologii z myślą UWAGA: DENSO AFTERMARKET Z DUMĄ DZIELI SIĘ WIEDZĄ TECHNICZNĄ I DOŚWIADCZENIEM, ALE NALEŻY PAMIĘTAĆ, ŻE OPISYWANA W ARTYKULE TECHNOLOGIA JEST TECHNOLOGIĄ OE I NIE JEST JESZCZE DOSTĘPNA NA RYNKU WTÓRNYM.

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 o przyszłych potrzebach. W DENSO do opisania tej koncepcji używane jest określenie „podejście oparte na prognozowaniu/analizie wstecznej”. Stanowi ono podstawę planowania i rozwoju produktów i technologii DENSO. DENSO jest zaangażowane w opracowywanie „technologii podstawowych” we własnym zakresie, we współpracy z pracownikami z różnych dziedzin, takich jak inżynieria i projektowanie – w tym projektowanie termiczne i wibracyjne. Właśnie w ten sposób DENSO rozwijało swoje autorskie produkty. Firma koncentruje się na technologii, produkcji i dostawach, tak aby klienci mogli niezawodnie i nieprzerwanie korzystać z technologii podstawowych. Przykładowo, w odpowiedzi na niedawny niedobór półprzewodników, DENSO zacieśniło współpracę z ich producentami, tak aby zapewnić stabilne dostawy. “Power Electronics DOJO” i “Gishinden DOJO” DENSO angażuje się również w rozwój swoich pracowników i stworzyło dwa programy szkoleniowe: „Power Electronics DOJO”, którego celem jest szkolenie inżynierów oraz „Gishinden DOJO”, którego celem jest poprawa umiejętności technicznych i menedżerskich pracowników technicznych. Power Electronics DOJO ma na celu przekazywanie wiedzy o technologii, a także przekazywanie ducha i sposobu myślenia przez doświadczonych inżynierów. Wykłady prowadzone są z punktu widzenia systemów, dzięki czemu inżynierowie mogą zrozumieć koncepcję projektową produktów, z którymi mają do czynienia. Priorytetem jest nauka oparta na doświadczeniu. Istotą „dojo” są maksymy „idź i przekonaj się sam”, „popraw swoje nastawienie i umiejętności” oraz „rozwijaj się poprzez przyjazną rywalizację”. Gishinden DOJO ma na celu przeprowadzenie dogłębnej analizy umiejętności i technologii produkcyjnych. Wiedza o technologiach i umiejętności są przekazywane wraz ze sposobem myślenia. W ten sposób DENSO rozwija zasoby ludzkie zdolne do masowej produkcji najlepszych technologii na świecie. Więcej informacji o innowacyjnych rozwiązaniach DENSO można znaleźć na stronie: www.denso-am.eu/pl

PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 DATA IS THE NEW BLACK – ROZWÓJ SEKTORA AUTOMOTIVE RÓWNIEŻ OPIERA SIĘ NA LICZBACH W ostatnich latach branża automotive, pomimo licznych trudności, przechodzi rewolucyjne zmiany w niespotykanym dotąd tempie. Jesteśmy coraz bliżej realizacji, do niedawna nierealnych, marzeń o samochodach autonomicznych czy opartych o software. Rozwój branży motoryzacyjnej, podobnie jak pozostałych sektorów technologicznych, opiera się na zbieraniu, analizowaniu i wykorzystywaniu danych. W branży automotive na dużych zbiorach danych bazuje każdy etap procesu wytwarzania pojazdów, zaczynając od prac badawczo-rozwojowych, poprzez sprzedaż, aż po dostarczenie klientom i klientkom gotowego produktu. To dzięki danym, które zbierane są z samochodów połączonych z siecią (connected car) możliwe jest tworzenie nowoczesnych rozwiązań takich jak samochód autonomiczny. Obecnie, największą szansą, a zarazem wyzwaniem, dla firm motoryzacyjnych staje się skrupulatne zbieranie i analizowanie dużej ilości informacji. Przewidywanie potrzeb i tworzenie nowoczesnych rozwiązań Aby planować zmiany technologiczne i przygotowywać produkty, które będą odpowiadać na potrzeby klientów i klientek przyszłości, należy skutecznie wyciągać wzorce z posiadanych danych. Do niedawna trudnością w tym procesie był brak odpowiedniej ilości danych oraz fakt, że nie spływały one do producentów w czasie rzeczywistym. Aktualnie auta wychodzące z linii produkcyjnej muszą być gotowe do dzielenia się danymi. Wyzwaniem jest efektywna selekcja danych, któ-

PULS BRANŻY 25 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 re są niezbędne do zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników. - Mimo tego, że przechowywanie danych staje się coraz tańsze, a rozwój sieci 5G pozwala nam uzyskiwać je bardzo szybko, nikt nie może pozwolić sobie na przechowywanie każdej pozyskanej informacji, chociażby z powodu ekologii cyfrowej. Nadmiarowa infrastruktura sieciowa już teraz generuje spore wyzwania dla sieci energetycznych. Kluczowym zadaniem dla specjalistów i specjalistek w branży IT z obszaru Big Data i Data Science będzie zatem selekcja i organizacja danych, aby zbierać wyłącznie te niezbędne do wygenerowania wartości biznesowej. – mówi Rafał Modelski, Dyrektor projektów branży produkcyjnej i telekomunikacyjnej w Capgemini Polska. Prawo do danych Kolejnym ważnym zagadnieniem jest ochrona danych osób posiadających i prowadzących auta. Rozwiązania, które obecnie pozwalają nam świadomie wyrażać zgodę na pozyskiwanie i przechowywanie informacji o nas nie będą miały zastosowania w odniesieniu do samochodów. Trudno wyobrazić sobie podpisywanie dokumentu zbliżonego do zgody regulowanej przez RODO, za każdym razem, kiedy chcemy gdzieś dojechać. A przecież zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem firmy mają obowiązek uzyskania zgody, od osób, których dane osobowe planują przetwarzać. Co więcej, taka zgoda powinna być łatwa do wycofania. Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej kiedy pomyślimy o tym, że większość sa-

PULS BRANŻY 26 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 mochodów ma więcej niż jednego użytkownika czy użytkowniczkę. Tu prawdopodobnie niezbędne okażą się odgórne regulacje prawne, w których wyspecjalizują się osoby pracujące w odpowiednich działach firm motoryzacyjnych. Nie musimy jednak wybiegać daleko w przyszłość, aby zauważyć problem z własnością danych w sektorze motoryzacyjnym. Aby skutecznie korzystać z danych przestrzegając najwyższych możliwych standardów związanych z ochroną prywatności, konieczne będą również zmiany wewnątrz organizacji. Firmy nie będą mogły pozwolić sobie na delegowanie tych zadań pojedynczym osobom czy niewielkim grupom. Tworzenie dużych, interdyscyplinarnych zespołów, które będą odpowiedzialne za procesy związane z przechowywaniem i przetwarzaniem danych stanie się koniecznością. Wsparcie dla tych osób będzie stanowiła technologia. Capgemini Polska już dziś tworzy mikroserwisy umożliwiające ochronę danych klienta dla wiodących firm motoryzacyjnych. Samochód na zamówienie Kolejnym obszarem motoryzacji, w którym dane pełnią istotną rolę jest przemysł. Samochody już od dawna nie są kupowane prosto z salonu, a przygotowywane zgodnie z wymaganiem poszczególnych klientów i klientek. Liczba informacji, które trafiają do fabryk to również obszar, który wymaga skutecznego zarządzania. Jedną z najbardziej palących potrzeb przemysłu motoryzacyjnego coraz częściej jest implementacja procesu przyjmowania i obsługiwania zamówień, który zapewnia rzetelność, elastyczność, szybkość procesowania zamówień, punktualność dostaw oraz umożliwia szybkie

27 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 zmiany w planowaniu produkcji. Eksperci i ekspertki Capgemini Polska projektują i wdrażają systemy składania zamówień, integrując wiele sektorów i etapów: od projektowania samochodu, poprzez sprzedaż, aż po rozliczenie zamówienia. Wprowadzanie tego rodzaju narzędzi znacząco skraca czas przetwarzania zamówień, a w konsekwencji także czas oczekiwania na nowy samochód. Systemy są stale rozwijane o nowe funkcjonalności. Przyszłość sektora automotive z pewnością będzie oparta na danych. W drodze do niej firmy będą musiały podejmować się wielu wyzwań. Z pomocą przyjdzie im technologia. To co najważniejsze z dzisiejszego punktu widzenia, to otwarte podejście do nadchodzących zmian i wdrażania nowoczesnych rozwiązań, które pozwolą wypłynąć na fali danych, zamiast utonąć w ich nadmiarze. - Już teraz poważnym wyzwaniem jest budowanie systemów CRM wspomagających sprzedaż nowych aut. W tych procesach mamy zwykle do czynienia z aż trzema równorzędnymi aktorami: dealerem, importerem i producentem. Jako klient możemy przekazać swoje dany każdemu z nich, a często nawet kilku np. rejestrując się na stronie internetowej i równolegle odwiedzając różne salony sprzedaży. Co więcej, te dane mogą się od siebie różnić. Które zatem są prawdziwe i kto jest ich właścicielem? To jedno z kluczowych zagadnień na którym skupia się cała branża automotive – komentuje Piotr Maj, Główny Analityk Biznesowy, Capgemini Polska. W branży automotive na dużych zbiorach danych bazuje każdy etap procesu wytwarzania pojazdów, zaczynając od prac badawczo-rozwojowych, poprzez sprzedaż, aż po dostarczenie klientom i klientkom gotowego produktu. To dzięki danym, które zbierane są z samochodów połączonych z siecią (connected car) możliwe jest tworzenie nowoczesnych rozwiązań takich jak samochód autonomiczny. Obecnie, największą szansą, a zarazem wyzwaniem, dla firm motoryzacyjnych staje się skrupulatne zbieranie i analizowanie dużej ilości informacji. Przewidywanie potrzeb i tworzenie nowoczesnych rozwiązań Aby planować zmiany technologiczne i przygotowywać produkty, które będą odpowiadać na potrzeby klientów i klientek przyszłości, należy skutecznie wyciągać wzorce z posiadanych danych. Do niedawna trudnością w tym procesie był brak odpowiedniej ilości danych oraz fakt, że nie spływały one do producentów w czasie rzeczywistym. Aktualnie auta wychodzące z linii produkcyjnej muszą być gotowe do dzielenia się danymi. Wyzwaniem jest efektywna selekcja danych, które są niezbędne do zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników. - Mimo tego, że przechowywanie danych staje się coraz tańsze, a rozwój sieci 5G pozwala nam uzyskiwać je bardzo szybko, nikt nie może pozwolić sobie na przechowywanie

PULS BRANŻY 28 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 każdej pozyskanej informacji, chociażby z powodu ekologii cyfrowej. Nadmiarowa infrastruktura sieciowa już teraz generuje spore wyzwania dla sieci energetycznych. Kluczowym zadaniem dla specjalistów i specjalistek w branży IT z obszaru Big Data i Data Science będzie zatem selekcja i organizacja danych, aby zbierać wyłącznie te niezbędne do wygenerowania wartości biznesowej. – mówi Rafał Modelski, Dyrektor projektów branży produkcyjnej i telekomunikacyjnej w Capgemini Polska. Prawo do danych Kolejnym ważnym zagadnieniem jest ochrona danych osób posiadających i prowadzących auta. Rozwiązania, które obecnie pozwalają nam świadomie wyrażać zgodę na pozyskiwanie i przechowywanie informacji o nas nie będą miały zastosowania w odniesieniu do samochodów. Trudno wyobrazić sobie podpisywanie dokumentu zbliżonego do zgody regulowanej przez RODO, za każdym razem, kiedy chcemy gdzieś dojechać. A przecież zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem firmy mają obowiązek uzyskania zgody, od osób, których dane osobowe planują przetwarzać. Co więcej, taka zgoda powinna być łatwa do wycofania. Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej kiedy pomyślimy o tym, że większość samochodów ma więcej niż jednego użytkownika czy użytkowniczkę. Tu prawdopodobnie niezbędne okażą się odgórne regulacje prawne, w których wyspecjalizują się osoby pracujące w odpowiednich działach firm motoryzacyjnych. Nie musimy jednak wybiegać daleko w przyszłość, aby zauważyć problem z własnością danych w sektorze motoryzacyjnym. Aby skutecznie korzystać z danych przestrzegając najwyższych możliwych standardów związanych z ochroną prywatności, konieczne będą również zmiany wewnątrz organizacji. Firmy nie będą mogły pozwolić sobie na delegowanie tych zadań pojedynczym osobom czy niewielkim grupom. Tworzenie dużych, interdyscyplinarnych zespołów, które będą odpowiedzialne za procesy związane z przechowywaniem i przetwarzaniem danych stanie się koniecznością. Wsparcie dla tych osób będzie stanowiła technologia. Capgemini Polska już dziś tworzy mikroserwisy umożliwiające ochronę danych klienta dla wiodących firm motoryzacyjnych. Samochód na zamówienie Kolejnym obszarem motoryzacji, w którym dane pełnią istotną rolę jest przemysł. Samochody już od dawna nie są kupowane prosto z salonu, a przygotowywane zgodnie z wymaganiem poszczególnych klientów i klientek. Liczba informacji, które trafiają do fabryk to również obszar, który wymaga skutecznego zarządzania. Jedną z najbardziej palących potrzeb przemysłu motoryzacyjnego coraz częściej jest implementacja procesu przyjmowania i obsługiwania zamówień, który zapewnia rzetelność, elastyczność, szybkość procesowania zamówień, punktual-

PULS BRANŻY 29 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 ność dostaw oraz umożliwia szybkie zmiany w planowaniu produkcji. Eksperci i ekspertki Capgemini Polska projektują i wdrażają systemy składania zamówień, integrując wiele sektorów i etapów: od projektowania samochodu, poprzez sprzedaż, aż po rozliczenie zamówienia. Wprowadzanie tego rodzaju narzędzi znacząco skraca czas przetwarzania zamówień, a w konsekwencji także czas oczekiwania na nowy samochód. Systemy są stale rozwijane o nowe funkcjonalności. Przyszłość sektora automotive z pewnością będzie oparta na danych. W drodze do niej firmy będą musiały podejmować się wielu wyzwań. Z pomocą przyjdzie im technologia. To co najważniejsze z dzisiejszego punktu widzenia, to otwarte podejście do nadchodzących zmian i wdrażania nowoczesnych rozwiązań, które pozwolą wypłynąć na fali danych, zamiast utonąć w ich nadmiarze. - Już teraz poważnym wyzwaniem jest budowanie systemów CRM wspomagających sprzedaż nowych aut. W tych procesach mamy zwykle do czynienia z aż trzema równorzędnymi aktorami: dealerem, importerem i producentem. Jako klient możemy przekazać swoje dany każdemu z nich, a często nawet kilku np. rejestrując się na stronie internetowej i równolegle odwiedzając różne salony sprzedaży. Co więcej, te dane mogą się od siebie różnić. Które zatem są prawdziwe i kto jest ich właścicielem? To jedno z kluczowych zagadnień na którym skupia się cała branża automotive – komentuje Piotr Maj, Główny Analityk Biznesowy, Capgemini Polska.

PULS BRANŻY 30 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 ILE DRZEW POSADZI OPONEO.PL? PODSUMOWANIE DRUGIEJ EDYCJI AKCJI KRĘCI NAS RECYKLING Druga edycja ogólnopolskiej akcji proekologicznej Oponeo.pl – Kręci nas Recykling dobiegła końca. Podczas kampanii zebrano 47 ton odpadów oraz 12000 zużytych opon. Dzięki zaangażowaniu lokalnych społeczności, jak również kierowców, nie tylko zostaną zasadzone drzewa, ale także wsparcie otrzymają schroniska dla bezdomnych zwierząt. Będzie więcej zieleni – 3000 nowych nasadzeń W Kręci nas Recykling w 2023 roku zaangażowało się aż 1871 wolontariuszy, którzy podczas regionalnych akcji sprzątali tereny zielone w swojej okolicy, zbierając śmieci i porzucone opony. Dodatkowo w akcji udział wzięli także klienci Oponeo.pl, którzy w czasie trwania tej edycji zdecydowali się na zakup opon z montażem i pozostawili swoje zużyte komplety ogumienia w oznakowanym logiem akcji serwisie. Oponeo.pl za każde zebrane podczas trwania akcji cztery opony zadeklarowało się posadzić jedno nowe drzewo. Jesienią posadzonych zostanie ich aż 3000. – Nadrzędnym celem kampanii jest szerzenie świadomości ekologicznej. Naszym celem była organizacja 50 akcji sprzątania śmieci. Duże zaangażowanie lokalnych działaczy i wolontariuszy sprawiło, że odbyło się ich ponad 60. Skala działań była podobna do ubiegłorocznej, jednak jednymi z ważniejszych wyróżników tegorocznej akcji jest wsparcie skierowane dla schronisk oraz recykling materiałowy części znalezionego ogumienia – podsumowuje Sebastien Nowicki z Oponeo.pl. Granty na schroniska dla zwierząt Kręci nas Recykling to akcja, która działa wielotorowo. Wolontariusze, angażujący się w lokalne zbiórki odpadów, nie tylko bezpośrednio przyczyniają się do poprawy jakości miejsca, w którym żyją, Oponeo.pl ufundowało również aż 10 grantów dla schronisk. Zostaną przekazane do placówek wytypowanych przez

PULS BRANŻY 31 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 gminy, gdzie zebrano największą ilość odpadów i opon. Maty sportowe z zebranych opon Porzucone ogumienie ulega powolnemu procesowi defragmentacji. Toksyczne mikrocząsteczki przenikają do gleby i wody, stanowiąc zagrożenie dla ludzi oraz zwierząt. Jednym z celów drugiej edycji było szerzenie świadomości na temat przetwarzania zużytych opon poprzez działania praktyczne. Partner strategiczny Grupa Recykl S.A. przetworzy część z zebranego podczas akcji ogumienia na wysokiej jakości granulat gumowy. Ten z kolei firma Rekoplast Kompozyt wykorzysta do wyprodukowania 6000 m2 mat sportowych. Kręci nas Recykling – organizatorzy Tegoroczna edycja Kręci nas Recykling stanowi kontynuację projektu rozpoczętego wiosną 2022 roku. Oponeo we współpracy ze znanym ekologiem Dominikiem Dobrowolskim zainicjowało akcję, do której przyłączyło się kilkadziesiąt inicjatyw lokalnych i wiele serwisów oponiarskich. Szerzenie wiedzy ekologicznej to jeden z najważniejszych celów kampanii. Polacy nadal nie mają świadomości, w jaki sposób utylizować zużyte ogumienie. Wg. badań SW Research przeprowadzonych na zlecenie Oponeo aż 13% ankietowanych nigdy nie oddało zużytego ogumienia do utylizacji. Szczegółowe informacje dotyczące przebiegu kampanii oraz recyklingu opon dostępne są na stronie: www.oponeo.pl/kreci-nas-recykling

PULS BRANŻY 32 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 JAK DENSO PRODUKUJE INWERTERY ELEKTRYCZNE? Inwerter (falownik) wraz z akumulatorem i silnikiem jest niezbędnym elementem układu napędowego każdego pojazdu hybrydowego lub elektrycznego (EV), a jego rolą jest zamiana prądu stałego (DC) płynącego z akumulatora na prąd przemienny (AC), potrzebny do zasilania silnika elektrycznego. Aby zmienić prąd stały na prąd przemienny, falowniki wykorzystują element zwany modułem zasilania z półprzewodnikowym urządzeniem przełączającym, które włącza się i wyłącza w celu zmiany kierunku przepływu prądu. DENSO rozpoczęło masową produkcję falowników w 1997 r., a w 2018 r. firma była już światowym liderem z największym udziałem wynoszącym 32% w globalnym rynku inwerterów. W 2020 r. roczna produkcja falowników DENSO osiągnęła poziom 1,2 miliona sztuk. Obecnie falowniki zaprojektowane i produkowane przez DENSO są używane przez producentów pojazdów na całym świecie, w tym Toyotę, Nissana i Hino w pojazdach użytkowych, jak również przez Forda i China FAW Group. Jak opracowywać inwertery przy narastającym tempie globalnej produkcji pojazdów elektrycznych? Cała energia zużywana w pojeździe elektrycznym jest dostarczana przez akumulator, co może budzić obawy co do zasięgu pojazdu – będzie on wymagał podłączenia do stacji ładującej, zanim wyczerpie się moc baterii. Ponieważ naładowanie prawie wyczerpanego akumulatora nawet przy użyciu szybkiej ładowarki zajmuje co najmniej 30 minut, może to UWAGA: DENSO AFTERMARKET Z DUMĄ DZIELI SIĘ WIEDZĄ TECHNICZNĄ I DOŚWIADCZENIEM, ALE NALEŻY PAMIĘTAĆ, ŻE OPISYWANA W ARTYKULE TECHNOLOGIA JEST TECHNOLOGIĄ OE I NIE JEST JESZCZE DOSTĘPNA NA RYNKU WTÓRNYM.

PULS BRANŻY 33 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 frustrować osoby przyzwyczajone do obsługi pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi. Dlatego też zmniejszanie strat elektrycznych zwiększa atrakcyjność pojazdów elektrycznych. Wspomniane straty to ilość energii, która nie jest wykorzystywana na przykład do napędzania pojazdu czy układu klimatyzacji i ostatecznie jest marnowana. Falownik przyczynia się do znacznej części tych strat, dlatego należało opracować inwerter w taki sposób, by je zmniejszyć. W pojeździe hybrydowym głównym źródłem energii jest silnik spalinowy wspomagany przez silnik elektryczny, a w pojeździe elektrycznym wyłącznie silnik elektryczny. Siła sprawiająca, że koła się obracają, nazywana jest momentem obrotowym. Im silniejszy jest magnes silnika, tym większy moment obrotowy może on wygenerować. Co więcej, im większy jest prąd w silniku, tym większy moment obrotowy jest generowany. Oznacza to, że do wprawienia pojazdu elektrycznego w ruch potrzebna jest duża ilość prądu – w tym celu wykorzystywane są niskostratne i wysokoprądowe falowniki. Zmniejszenie strat modułu zasilania Moduły zasilania są najważniejszymi komponentami niskostratnych falowników. Największym wyzwaniem jest ograniczenie strat właśnie w modułach zasilania, które stanowią około 90% strat falownika.

PULS BRANŻY 34 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2023 Wielu producentów inwerterów kupuje powszechnie dostępne moduły zasilania i integruje je ze swoimi falownikami. DENSO opracowuje i produkuje własne falowniki, które ze względu na swój kształt nazywane są „kartami zasilającymi”. W coraz większej liczbie pojazdów elektrycznych stosuje się obecnie elementy półprzewodnikowe z węglika krzemu (SiC), ponieważ pomagają one znacznie zmniejszyć straty w modułach zasilania w porównaniu ze standardowymi półprzewodnikami krzemowymi (Si). DENSO również wykorzystuje półprzewodniki SiC, ponieważ pomagają one zmniejszyć straty energii elektrycznej nawet o 7%. Głównym problemem modułów zasilania pracujących z dużym prądem jest to, że im większy prąd przez nie przepływa, tym większe są straty energetyczne, a wytwarzany nadmiar ciepła w niektórych przypadkach prowadzi do ich awarii. Wychodząc naprzeciw temu wyzwaniu, DENSO zastosowało własną technologię chłodzenia w swojej „karcie zasilającej”, która jest ciasno umieszczona pomiędzy dwoma urządzeniami chłodzącymi. Ich zadaniem jest odprowadzanie ciepła z obu stron modułu zasilania. Technologia chłodzenia DENSO zapewnia 1,5 razy wyższą wydajność niż technologie opracowane przez inne firmy. Innym ważnym elementem jest elektroniczna jednostka sterująca (ECU). DENSO opracowało jednostki ECU z układem scalonym, służącym do włączania i wyłączania półprzewodnikowych urządzeń mocy oraz ich ochrony w przypadku awarii. DENSO samodzielnie opracowuje układy scalone i technologie sterowania silnikami, aby zapewnić prawidłowe działanie falowników i silników w zależności od warunków, w jakich użytkowany jest pojazd. Omówione w tym artykule technologie są tylko częścią rozwiązań stosowanych przy produkcji inwerterów DENSO, dlatego podczas ich opracowywania konieczna jest współpraca ekspertów z różnych dziedzin. Dzięki takiemu podejściu DENSO wciąż jest światowym liderem w technologii inwerterów. Więcej informacji o innowacyjnych rozwiązaniach DENSO można znaleźć pod adresem: www.denso-am.eu/pl

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=