PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 05 - 2022 BRANŻA MOTORYZACYJNA WALCZY O AKTUALIZACJĘ STAWEK W SKP. URYNKOWIENIE – SZANSA NA ROZWIĄZANIE PROBLEMU? Organizacje branży motoryzacyjnej coraz tłumniej dołączają się do kolejnych akcji mających na celu zwrócenie uwagi rządzących oraz społeczeństwa na niedostosowanie obecnie obowiązującej stawki 98 zł oraz symbolicznej opłaty ewidencyjnej, zarówno do wzrostu gospodarczego, zwiększenia kosztów obsługi stacji, wynagrodzeń czy ostatecznie inflacji. W ostatnim półroczu powstały nowe organizacje zrzeszające SKP oraz zostały zrealizowane inicjatywy mające na celu budowanie istotności odpowiednio opłacanych przeglądów w świadomości społecznej. Głównym argumentem osób działających na rzecz waloryzacji stała się kwestia zapewnienia sobie i swoim bliskim bezpieczeństwa, poprzez otrzymywanie rzetelnego przeglądu, który wymaga jednak skorzystania z odpowiednich zasobów i czasu. A te kosztują. Z inicjatywy organizacji branżowych został zrealizowany cykl spotkań proProblem stacji kontroli pojazdów, a właściwie niezwaloryzowanych stawek, jakie pobierane są za przeprowadzenie przeglądu okresowego jest dobrze znany wszystkim związanym z branżą motoryzacyjną. W ostatnich latach kwestia niskich stawek przybrała na sile, a miały na to wpływ czynniki takie jak wzrost gospodarczy ostatnich 20 lat, rozrost samej branży, pandemia czy wzrastająca w ostatnim czasie inflacja. Wobec marazmu władz odpowiedzialnych za rozporządzenie regulujące stawki obowiązujące na SKP w dyskursie pojawił się pomysł urynkowienia (uwolnienia) opłat. wadzonych przez Polską Izbę Stacji Kontroli Pojazdów wraz ze Związkiem Dealerów Samochodów, Dekra Polska, Stowarzyszeniem Techniki Motoryzacyjnej, Polskim Związkiem Motorowym, Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Diagnostów Samochodowych oraz Ogólnopolskim Związkiem Pracodawców Transportu Drogowego. W ramach cyklu zorganizowane zostały śniadania prasowe oraz konferencja mająca miejsce w trakcie Targów Techniki Motoryzacyjnej w Poznaniu, w której uczestniczył również przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury. To właśnie wtedy zaczął coraz częściej pojawiać się pomysł rozwiązania problemu stawek poprzez urynkowienie SKP i scedowania kwestii wysokości pobieranych opłat na właścicieli stacji. Aktualnie stawki są regulowane rozporządzeniemMinistra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r. w sprawie wysokości opłat związanych z pro-
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=