40 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 WARSZTAT producentów pojazdów, gdy priorytetem jest dokładność i długi okres eksploatacji. Co więcej, specyficzne procesy produkcyjne i zachowanie podczas pracy sprawiają, że czujniki NTC są unikalne. W rezultacie bardzo czuły system EMS, w którym oryginalny czujnik NTC DENSO został zastąpiony tanim zamiennikiem, może pokazywać nieregularne odczyty lub kody błędów diagnostycznych. Czujniki te mogą ulec awarii w wyniku szoku termicznego i wnikania wilgoci, a także naprężeń mechanicznych, a z czasem mogą również doświadczać „dryfowania” w zakresie wartości rezystancji. Czujniki EGT typu NTC mają zazwyczaj dłuższą żywotność, która często wynosi od 10 do 15 lat lub więcej, zwłaszcza jeśli są hermetycznie zamknięte w celu ochrony przed czynnikami środowiskowymi. Typowe usterki Niezależnie od rodzaju zastosowanego czujnika EGT, niektóre modele pojazdów są bardziej podatne na problemy z tymi częściami ze względu na takie czynniki, jak konstrukcja, umiejscowienie czujnika czy złożoność układu wydechowego. Chociaż trudno jest wskazać konkretne przyczyny bez szerszego kontekstu, do typowych usterek można zaliczyć: w pojazdach z filtrami cząstek stałych (DPF): wadliwe czujniki EGT mogą niepotrzebnie uruchamiać proces regeneracji DPF, co może być niewygodne dla kierowcy; w pojazdach z wysokowydajnymi lub turbodoładowanymi silnikami: silniki te często mają bardziej złożone układy wydechowe, przez co czujniki EGT są bardziej podatne na uszkodzenia lub awarie; w starszych pojazdach: z biegiem czasu przewody i złącza mogą ulec degradacji i stać się zawodne, a ogólna wydajność silnika i układu wydechowego, których częścią są te czujniki, również może się obniżyć. Przegrzanie, nieszczelności, osady nagaru, zatkane filtry sadzy lub nadmierne zanieczyszczenie oleju to jedne z najczęstszych przyczyn awarii czujników EGT. Aby jeszcze bardziej ułatwić prawidłową diagnozę problemu, podczas diagnostyki pojazdu, w którym występują objawy awarii związane z czujnikami EGT, zawsze dobrym pomysłem jest sprawdzenie historii serwisowej i typowych problemów dla danego modelu. Rozwiązania dla rynku wtórnego DENSO Europe wprowadziło czujniki EGT do swojej oferty części zamiennych w 2013 roku, choć do tej pory były to wyłącznie czujniki typu NTC. Niedawno jednak oferta została rozszerzona o szereg czujników EGT typu PTC, co zapewnia klientom rynku wtórnego jeszcze większe pokrycie parku pojazdów. Zapewnienie swoim klientom przewagi konkurencyjnej na rynku wtórnym jest ważnym celem zespołu DENSO, a doskonałym tego przykładem jest
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=