39 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 WARSZTAT rodzaju czujników EGT, wraz ze wzrostem temperatury wzrasta rezystancja i – co ważne – wzrasta ona w sposób liniowy. W dużej mierze ze względu na popularność czujników typu PTC, istnieje kilka norm przemysłowych, zgodnie z którymi czujniki te mogą być mierzone. Typowe awarie obejmują przegrzewanie się czujnika oraz przeciążenie elektryczne, które może uszkodzić termistor. Oczekiwana żywotność czujników EGT typu PTC może być różna, ale generalnie są one zaprojektowane tak, aby w normalnych warunkach pracy działać przez kilka lat. Zazwyczaj czujniki PTC mają konstrukcję otwartą, co pozwala im szybko reagować na zmiany temperatury. Oznacza to jednak również, że są one bezpośrednio narażone na przegrzanie i zanieczyszczenia. Czujniki EGT typu NTC W przeciwieństwie do czujników PTC, w przypadku czujników NTC wraz ze wzrostem temperatury rezystancja maleje i to w sposób logarytmiczny, a nie liniowy. Dokładne zachowanie czujnika NTC zależy jednak od zastosowanego procesu produkcji, który zapewnia większą kontrolę nad końcową charakterystyką czujnika. Z tego powodu czujniki NTC są zwykle preferowane w zastosowaniach, które wymagają bardzo dokładnego i szybkiego wykrywania temperatury oraz kontroli zmian temperatury i dynamiki przepływu, takich jak szybko zmieniające się ciśnienia gazu, natężenia przepływu i temperatury. W rezultacie są one droższe w produkcji i są wybierane przez
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=