E-Auto Service Manager 4/2025

38 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 WARSZTAT CZY WSZYSTKIE CZUJNIKI TEMPERATURY SPALIN SĄ TAKIE SAME? Producenci pojazdów na całym świecie polegają na DENSO w zakresie projektowania i produkcji czujników temperatury spalin (EGT) spełniających wymagania konkretnych pojazdów. W tym artykule przyjrzymy się różnicom występującym pomiędzy dwoma rodzajami czujników EGT DENSO. Dzięki bogatemu doświadczeniu DENSO w zakresie dostarczania czujników EGT na pierwszy montaż (OE), niezależne warsztaty również mogą zaufać DENSO w tej kwestii. Czujniki temperatury spalin (EGT) DENSO dostępne na rynku wtórnym gwarantują idealne dopasowanie do pojazdów, które mechanicy codziennie serwisują. W poniższym artykule omówimy dwa rodzaje czujników EGT DENSO i ich charakterystykę. Rodzaje czujników EGT DENSO Oba rodzaje czujników EGT przekazują ważne informacje do systemu sterowania silnikiem pojazdu (EMS), aby pomóc mu w zarządzaniu wydajnością silnika. Czujniki EGT w czasie rzeczywistym dostarczają dane o temperaturze spalin do jednostki sterującej silnika. Oba rodzaje czujników wykorzystują fizyczną zasadę, zgodnie z którą opór elektryczny niektórych materiałów zmienia się wraz ze zmianą temperatury, przy czym czujniki NTC wykorzystują ujemny współczynnik termiczny, a czujniki PTC dodatni współczynnik termiczny. Zmiana rezystancji w celu określenia zmiany temperatury jest wspólną cechą obu rodzajów czujników. Warto zauważyć, że na czujnikach EGT i dokładnej kontroli temperatury polegają nie tylko systemy sterowania silnikiem, ale również układy recyrkulacji spalin i wtrysku oleju napędowego. Prawidłowo funkcjonujące czujniki EGT zapewniają skuteczne działanie tych układów. Czujniki EGT typu PTC Czujniki temperatury spalin typu PTC są technologią tradycyjnie preferowaną przez producentów pojazdów, dla których priorytetem są stosunkowo niskie koszty produkcji i szeroki zakres zastosowań. W przypadku tego

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=