E-Auto Service Manager 4/2025

35 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 WARSZTAT W nowoczesnych silnikach wysokoprężnych świece żarowe odgrywają jeszcze ważniejszą rolę – pomagają w regeneracji filtrów cząstek stałych (DPF). Osiągają one bardzo wysokie temperatury w krótkim czasie, umożliwiając skuteczne wypalanie nagromadzonej sadzy. Ponadto, są niezbędnym elementem w systemach start-stop, gdzie gwałtowne wahania temperatury stanowią wyzwanie dla stabilnej pracy silnika. Więcej niż rodzeństwo Podobnie jak świeca zapłonowa, jej odpowiednik w samochodach benzynowych, świeca żarowa jest montowana w głowicy cylindrów pojazdu i generuje ciepło elektrycznie. Wyjątkiem jest zastosowanie w niektórych ciężkich pojazdach użytkowych, gdzie świece żarowe montuje się w kolektorze dolotowym i działają poprzez zapalanie oleju napędowego bezpośrednio w kolektorze zamiast polegać na cieple generowanym elektrycznie. Istnieją dwa rodzaje świec żarowych - metalowe i ceramiczne. Obie technologie działają w podobny sposób i mają tę zaletę, że mogą osiągać wysokie temperatury, co czyni je odpowiednimi dla szerokiej gamy pojazdów. Ceramika jest zwykle kojarzona z materiałem izolacyjnym, jednak w świecy żarowej wykorzystuje materiały na bazie tlenków metali, które pozwalają jej przewodzić prąd równie skutecznie jak jej metalowy odpowiednik. Ceramiczne świece żarowe zostały opracowane przez NGK w celu spełnienia coraz bardziej rygorystycznych norm emisji spalin. Ich wysoka tolerancja na ciepło oraz przydatność w ekstremalnie zimnych warunkach sprawiają, że mogą utrzymywać tzw. „żar po rozruchu” przez ponad dziesięć minut po aktywacji, osiągając temperatury do 1350°C. To zmniejsza dymienie silnika, a co za tym idzie - ogranicza emisję szkodliwych węglowodorów i tlenku węgla oraz przyczynia się do płynniejszej pracy silnika. Nowoczesne metalowe świece żarowe są wykonane z metalu odpornego na wysoką temperaturę, a ich spirale grzewcze są chronione warstwą tlenku magnezu, który nie tylko zapewnia doskonałe przewodnictwo cieplne, ale także chroni spiralę przed wibracjami i wstrząsami, które mogłyby ją uszkodzić. W zasadzie istnieją trzy główne typy metalowych świec żarowych - standardowe świece żarowe, samoregulujące się świece żarowe oraz świece AQGS (Advanced Quick Glow System). Świece żarowe NGK są pierwszym wyborem zarówno dla klientów OE, jak i rynku wtórnego, którzy poszukują doskonałej trwałości oraz zdolności do wielokrotnego rozruchu przy niskich temperaturach otoczenia. Zapewniają one stabilne obroty jałowe podczas fazy nagrzewania silnika, a ich solidna konstrukcja oznacza wysoką odporność na korozję przy jednoczesnym zapewnieniu niezrównanych właściwości przewodzenia ciepła. Dodatkowo, ich unikalna konstrukcja obudowy zapewnia idealne uszczelnienie gazowe, dobrą ochronę wewnętrznych spirali grzewczych oraz wysoką odporność na odkształcenia i duży moment ścinający.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=