E-Auto Service Manager 4/2025

28 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 CZUJNIK TEMPERATURY SPALIN A UKŁAD EGR System EGR (Exhaust Gas Recirculation) został stworzony w celu redukcji emisji tlenków azotu (NOx). Jego działanie polega na zawracaniu części spalin do komory spalania, co obniża temperaturę spalania i ogranicza powstawanie NOx. Czujnik temperatury spalin pełni w tym układzie kilka kluczowych funkcji: • Zapewnia bezpieczeństwo temperaturowe zaworu EGR i przewodów. • Pomaga w rozpoznawaniu skuteczności działania układu EGR (np. czy spaliny rzeczywiście są zawracane). • Pozwala diagnozować błędy zaworu EGR – np. jego zanieczyszczenie, brak działania, lub niepełne otwarcie. Dzięki jego wskazaniom możliwe jest precyzyjne regulowanie współczynnika recyrkulacji, który zależnie od typu silnika może wynosić: • do 50% w silnikach Diesla, • około 20% w silnikach benzynowych z wtryskiem pośrednim, • do 50% w silnikach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem. CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA CZUJNIKÓW HELLA Czujniki temperatury spalin oferowane przez firmę HELLA spełniają najwyższe standardy branżowe i cechują się: • odpornością na wysokie temperatury – pracują niezawodnie w zakresie od -40°C do nawet 1000°C, • wysoką precyzją pomiarową – kluczową dla sterowania procesami spalania i oczyszczania spalin, • zgodnością ze specyfikacją OEM – idealnie dopasowane do układów pojazdów wielu marek, • trwałością i powtarzalnością sygnału – co wpływa na stabilność pracy silnika, • szybkim czasem reakcji – niezbędnym do dynamicznego dostosowywania parametrów pracy jednostki napędowej. DIAGNOSTYKA I AWARIE CZUJNIKÓW TEMPERATURY SPALIN Uszkodzony czujnik EGTS może skutkować: • nieprawidłową pracą DPF – brak regeneracji lub przegrzanie filtra, • błędnym działaniem zaworu EGR – wzrost emisji NOx i sadzy, • przegrzewaniem turbosprężarki, • zwiększonym zużyciem paliwa i osłabieniem osiągów. W diagnostyce czujników EGTS można zastosować multimetr do pomiaru rezystancji. Typowe wartości to: • > 1000 kΩ przy 20°C, • 60–280 kΩ przy 70°C, • 60–120 kΩ przy 100°C. Nieprawidłowa rezystancja lub brak reakcji na wzrost temperatury może oznaczać konieczność wymiany czujnika. WARSZTAT

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=