E-Auto Service Manager 4/2025

PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 przystępnej cenie bez kompromisów w zakresie jakości – komentuje Adam Bober, Market Manager PETRONAS w Polsce Alternatywne paliwa jako opcja na przyszłość Oprócz rozwoju technologii hybrydowych rośnie zainteresowanie alternatywnymi paliwami. Wodór, biopaliwa i paliwa syntetyczne pojawiają się w dyskusjach na temat przyszłości transportu, a ich znaczenie będzie rosło w miarę zaostrzania norm emisji. Warto zauważyć, że duże koncerny motoryzacyjne prowadzą intensywne badania nad nowymi formami zasilania pojazdów, co może przyspieszyć adaptację tych technologii. Sporego znaczenia nabiera współpraca badawcza pomiędzy różnymi podmiotami, np. zespołami motorsportowymi a koncernami. Globalne Centrum Badań i Rozwoju PETRONAS w jednym miejscu pracuje nad produktami olejowymi zarówno dla rynku pojazdów cywilnych, jak i wyczynowych bolidów Formuły 1. Nie bez znaczenia jest przy tym fakt, że od 2026 roku regulamin „królowej motorsportu” będzie wymagać stosowania paliw zrównoważonych. Dlatego obecny rok 2025 będzie momentem, w którym musimy znaleźć lepszą równowagę między starymi a nowymi technologiami. Dlaczego? Ponieważ na drogach nadal będzie jeździć szeroka gama pojazdów z tradycyjnym napędem spalinowym. Celowo nazywamy ten okres „zieloną transformacją”, ponieważ jest to faktycznie moment przejściowy. Znalezienie odpowiedniego punktu równowagi dla fazy przejściowej Dopasowanie się do przyszłych wymagań nie jest procesem, który można wdrożyć z dnia na dzień w naszej branży. I choć doświadczymy ogromnego postępu w zakresie nowoczesnych materiałów dla produkowanych pojazdów, nie możemy zapominać o starszych samochodach, które nadal będą obecne na naszych drogach. Wyzwanie polega na znalezieniu właściwej równowagi – ochronie starszego generacyjnie parku samochodowego przy jednoczesnym zaspokojeniu potrzeb nowych pojazdów. Potrzebujemy produktów, które będą wspierać zarówno jeden, jak i drugi segment rynku, a także wszystko pomiędzy. - Zmieniający się krajobraz rynku motoryzacyjnego stanowi zarówno wyzwanie, jak i szansę dla warsztatów i kierowców. Dzięki innowacjom, takim jak PETRONAS Syntium X, starsze pojazdy nieobjęte już gwarancją otrzymują produkt dorównujący jakością olejom do nowych samochodów. Pamiętajmy, że średni wiek samochodów w Europie to 12 lat (ACEA), a w Polsce jeszcze więcej - 14,7 lat. Jednocześnie wraz z rozwojem technologii rośnie znaczenie wiedzy i nowoczesnych rozwiązań, które pomagają branży dostosować się do dynamicznie zmieniających się wymagań rynku. Jedno jest pewne: warsztaty jeszcze długo będą miały ręce pełne roboty - podsumowuje Adam Bober.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=