E-Auto Service Manager 4/2025

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 CHIŃSKIE SAMOCHODY POD LUPĄ - EKSPERCI MAJĄ WĄTPLIWOŚCI Chińskie auta jeszcze nie zalewają polskich ulic, ale widać silną tendencję wzrostową i w najbliższych miesiącach takie marki jak MG, BAIC, Omoda czy Jaecoo przestaną już być egzotyką. Jednak eksperci podchodzą do nich z dużą rozwagą oraz przestrzegają przed kosztowną wpadką. Atrakcyjna cena czy długa gwarancja, to nie wszystko czym powinni kierować się kupujący. Liczby potrafią trochę zmylić. Można podkreślić 70-krotny wzrost sprzedaży względem roku 2023 i 11-krotny względem stycznia 2024. Można mówić o rosnącej sieci dealerów oraz kilkunastu już markach, o których trzy lata temu prawie nikt nie słyszał. Ale czy można już stwierdzić, że chińskie samochody zalewają polskie ulice? Na pewno nie, ale dynamika jest duża, co wynika z krótkiego stażu rynkowego i niskich wolumenów sprzedaży branych jako punkt odniesienia. Jeśli marka X sprzedała w 2023 roku 5 aut, bo dopiero zadebiutowała, a w 2024 roku sprzedała ich 500, to 100-krotny wzrost sprzedaży może wyglądać imponująco, ale suche liczby już nie. Do czołówki w Polsce wciąż daleko Żadna marka z Państwa Środka nie jest nawet blisko top 10 sprzedaży w Polsce. Zgodnie z danymi PZMP, najwyżej pozycjonuje się MG, które sprzedało 6,7 tys. nowych samochodów, co dało jej dopiero 20. miejsce. Drugi pośród „Chińczyków” był BAIC ze sprzedażą na poziomie 1,7 tys. aut i 32. miejscem. Więcej aut sprzedał importer Land Rovera czy MINI, a samo tylko Porsche, które odnotowało 3,5-procentowy spadek rok do roku, sprzedało ponad dwukrotnie więcej pojazdów niż marki Omoda i Jaecoo razem. Pomimo powyższych wyników, tendencja wzrostowa jest i to wyraźna. Wszystko wskazuje na to, że topowe marki chińskie nadal będą rosły w dynamicznym tempie. Dodatkowo w 2024 roku zadebiutowało kilku producentów, którzy dopiero rozpoczęli sprzedaż. Dlatego prawdziwą dynamikę poznamy na koniec 2025 roku, kiedy będzie można porównać, jak duży wzrost lub spadek sprzedaży odnotowały. Obecnie MG, BAIC, Omoda, Jaecoo, BYD i Forthing to czołowa szóstka marek z Chin na polskim rynku. To właśnie ich rozwojowi nad Wisłą należy bacznie się przyglądać.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=