E-Auto Service Manager 4/2025

zarządzanie I wyposażenie I technika e-AUTO SERVICE • MARKETING DLA LAKIERNI • ZWIĘKSZ PRODUKTYWNOŚĆ SWOJEGO WARSZTATU DZIĘKI MERCEDES B2B CONNECT • CZUJNIK TEMPERATURY SPALIN - PRECYZYJNA KONTROLA EMISJI I PRACY SILNIKA Nr 04/2025 m a n a g e r ISSN 1895-9253

W NUMERZE Wydawca E-Business Press Sp. z o. o. Al.Jerozolimskie 81/7.10 02-001 Warszawa biuro@e-businesspress.pl www.autoservicemanager.pl REKLAMA Paweł Mularski pawel.mularski@e-businesspress.pl PRENUMERATA biuro@e-businesspress.pl REDAKCJA Paweł Bronisz pawel.bronisz@e-businesspress.pl Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść materiałów reklamowych. Wydawca zastrzega sobie prawo do skrótów nadesłanych materiałów. Wszystkie prawa zastrzeżone. Przedruk w całości i części wyłącznie za zgodą Wydawcy. 501447-MBAS_25003_TMX_RETENTION_CAMPAIGN_FOLLOWUP-Print-210x297mm-PL-v3.indd 1 18.02.2025 15:25:31 zarządzanie I wyposażenie I technika e-AUTO SERVICE • MARKETING DLA LAKIERNI • ZWIĘKSZ PRODUKTYWNOŚĆ SWOJEGO WARSZTATU DZIĘKI MERCEDES B2B CONNECT • CZUJNIK TEMPERATURY SPALIN - PRECYZYJNA KONTROLA EMISJI I PRACY SILNIKA Nr 04/2025 m a n a g e r ISSN 1895-9253 PULS BRANŻY 4 ZF AFTERMARKET Z NOWĄ STRATEGIĄ 10 UFI FILTERS PREZENTUJE NAJNOWOCZEŚNIEJSZE ROZWIĄZANIA 12 MOTORYZACYJNE ZATORY PŁATNICZE 15 ZDS KOMENTUJE DONIESIENIA Z KRD 16 CHIŃSKIE SAMOCHODY POD LUPĄ 22 KLUCZOWE TRENDY I WYZWANIA OKIEM PETRONAS WARSZTAT 26 ROLA CZUJNIKA TEMPERATURY SPALIN (EGTS) 30 USŁUGI FIRMY MEWA TEXTIL-SERVICE 34 ŚWIECE ŻAROWE NGK 38 CZY WSZYSTKIE CZUJNIKI TEMPERATURY SPALIN SĄ TAKIE SAME? LAKIERNIA 42 ŚWIĘTO KOLORU I INNOWACJI 44 CZYM SKORUPKA ZA MŁODU NASIĄKNIE… 48 LAKIERNIA W ERZE CYFROWEJ 52 SPIES HECKER WSPIERA LAKIERNIKÓW 56 MARKETING DLA LAKIERNI NOWOŚCI I WYDARZENIA 59 PRZEGLĄD NOWOŚCI

PULS BRANŻY 4 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 ZF AFTERMARKET PRZEDSTAWIA STRATEGIĘ ROZWOJU KONCEPTU WARSZTATOWEGO ZF [PRO]SERVICE PODCZAS I KONFERENCJI DEDYKOWANEJ WARSZTATOM SEGMENTU CIĘŻAROWEGO • Już wkrótce firma przedstawi nowe cyfrowe narzędzia w ramach rozwiązania ZF [pro]Diagnostics: ZF Scan, ZF Multiscan oraz ZF Bus Connect. • Nowe centrum szkoleniowe ZF [pro]Academy na Łotwie: nowoczesny obiekt szkoleniowy w Rydze i wzbogacona oferta wsparcia rozwojowego warsztatów w regionie Krajów Bałtyckich. • ZF Aftermarket rozszerza zakres wsparcia dla członków konceptu ZF [pro]Service Koncept ZF [pro]Service prowadzi swoją działalność od września 2023 r. i zrzesza ok. 230 warsztatów serwisujących pojazdy użytkowe w Polsce, krajach Nordyckich i Bałtyckich. W dniach 11-13 marca 2025 r. firma ZF Aftermarket zorganizowała w Iławie pierwszą regionalną konferencję dla warsztatów członkowskich, aby przedstawić strategię rozwoju konceptu na najbliższe lata, zaprezentować nową ofertę produktów i usług oraz podziękować Klientom za dotychczasową współpracę i zaufanie. Koncept ZF [pro] Service w odpowiedzi na potrzeby warsztatów pojazdów użytkowych Nadrzędnym celem działalności konceptu ZF [pro]Service jest wsparcie rozwojowe, edukacyjne i biznesowe warsztatów obsługujących pojazdy ciężarowe, przyczepy, naczepy i autobusy wykorzystujące w codziennej pracy produkty marek ZF Aftermarket: ZF, LEMFÖRDER, SACHS, TRW i WABCO. Oprócz szerokiego portfolio produktów i usług, firma do-

PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 starcza właścicielom i pracownikom warsztatów narzędzia umożliwiające poszerzanie kompetencji oraz profesjonalną wiedzę techniczną od wiodącego na świecie dostawcy części zamiennych, technologii oraz rozwiązań serwisowych dla segmentu pojazdów użytkowych. Pierwsza Konferencja Konceptu ZF [pro]Service była doskonałą okazją do tego by osobiście porozmawiać z Klientami, docenić owocną współpracę ze zrzeszonymi warsztatami na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy, podsumować dotychczasowe osiągnięcia oraz przedstawić Partnerom strategiczne kierunki rozwoju na najbliższe lata. Globalna strategia Mobility UPTIME przełożona na regionalne wsparcie Klientów w nowym Centrum Szkoleniowym ZF Aftermarket w Rydze Jednym z kluczowych tematów prezentacji podczas paneli eksperckich była kampania Mobility UPTIME: - W ZF kładziemy ogromny nacisk na zapewnienie warsztatom dostępu do narzędzi i rozwiązań, które wyeliminują przestoje pojazdów. Wdrażamy je już od lat poprzez dostarczanie najwyższej jakości produktów i usług, które teraz przekładają się na jeszcze bardziej kompleksową strategię wsparcia Pierwsza Konferencja Konceptu ZF [pro]Service była doskonałą okazją do osobistych rozmów z Klientami i podsumowania dotychczasowej współpracy

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 warsztatów. Nasza globalna kampania, prowadzona pod hasłem „UPTIME - wspólnie maksymalizujemy mobilność“ skupia się na zapewnieniu warsztatom zrzeszonym w koncepcie ZF [pro]Service jeszcze lepszej wydajności i optymalizacji świadczonych usług serwisowych. Jednym z kluczowych elementów tej strategii na najbliższe lata jest poszerzenie zakresu szkoleń teoretycznych i praktycznych oraz dopasowanie oferty edukacyjnej do potrzeb konkretnych rynków, na których operują nasi Klienci. Jesteśmy przekonani, że uruchomienie kolejnego po Kozerkach, Kopenhadze i Göteborgu, nowego centrum szkoleniowego w łotewskiej Rydze, wesprze tę strategię i wzmocni naszą współpracę z warsztatami w tym regionie Europy. - mówił podczas konferencji Michał Głażewski, dyrektor ds. zarządzania siecią warsztatową i zespołem technicznym ZF Aftermarket. Jedną z istotnych nowości zaprezentowanych podczas konferencji była ZF 8 AP Powerline, czyli w pełni automatyczna, 8-biegowa przekładnia do samochodów ciężarowych

PULS BRANŻY 7 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 Bogate portfolio produktów i innowacje technologiczne ZF jest wiodącym, globalnym dostawcą technologii i usług dla samochodów ciężarowych, przyczep, naczep i autobusów, a poprzez dywizję ZF Aftermarket oferuje bogate portfolio produktów do niemal wszystkich układów tych pojazdów, począwszy od hamulcowego, napędowego i kierowniczego, aż po zaawansowane systemy wspomagające kierowcę, systemy kontroli stabilności, kamery i czujniki radarowe. Jedną z istotnych nowości zaprezentowanych podczas konferencji jest ZF 8 AP Powerline, czyli w pełni automatyczna, 8-biegowa skrzynia biegów do samochodów ciężarowych. Nowa przekładnia o kompaktowej konstrukcji pozwala na bezproblemową instalację oraz jest wyposażona w innowacyjny konwerter momentu obrotowego. Mając także na uwadze wymagania środowiskowe, została skonstruowana tak by jak najbardziej zoptymalizować zużycie paliwa oraz zmniejszyć emisję CO2. Eksperci ZF Aftermarket zaznaczali również, jak wielkie znaczenie w kontekście strategii zrównoważonego rozwoju ma regeneracja fabryczna - po przywróceniu części do Ważnym elementem konferencji ZF [pro]Service były indywidualne rozmowy na temat nowej oferty produktowej oraz wymiana doświadczeń z Klientami segmentu ciężarowego

PULS BRANŻY 8 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 stanu pierwotnego, ma ona pełną funkcjonalność nowego produktu, a czas gwarancji jest równy lub dłuższy w stosunku do nowo zakupionej części. Regeneracja fabryczna części sprzyja redukcji emisji CO2 oraz oszczędności energii i surowców w całym łańcuchu dostaw, a dla warsztatów proces logistyki zwrotnej jest szybki i wydajny. W ramach oferty e-mobilności dla pojazdów użytkowych, zaprezentowano także najnowsze produkty i rozwiązania technologiczne ADAS, wspierające kierowców podczas jazdy. Nowoczesna diagnostyka – ZF Scan, ZF MultiScan oraz ZF Bus Connect Podczas spotkania uczestnicy konferencji mogli zapoznać się także z najnowszymi rozwiązaniami diagnostycznymi, które ZF Aftermarket oferuje w ramach gamy usług ZF [pro]DIagnosics: ZF Scan, ZF MultiScan oraz ZF Bus Connect. ZF [pro]Diagnostics to kompleksowe rozwiązanie diagnostyczne dedykowane pojazdom osobowym, użytkowym oraz maszynom budowlanym i segmentowi off-highway. ZF Scan przeznaczony jest do produktów systemów ZF i zastępuje poprzednią generację narzędzi diagnostycznych. Natomiast ZF MultiScan wspiera diagnostykę produktów ponad 60 innych marek i 35 tys. systemów, także w zaawansowanych funkcjach takich jak kalibracja ADAS. Z kolei w ramach usługi ZF Bus Connect, właściciele flot mogą skorzystać z bogatego portfolio rozwiązań cyfrowych do zarządzania flotą autobusową, pozwalających na optymalizację kosztów eksploatacji, lepsze zarządzanie gwarancjami oraz zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu pasażerów. Dzięki modelowi subskrypcji i regularnym aktualizacjom, ZF [pro] Diagnostics zapewnia nowoczesne i elastyczne wsparcie dla warsztatów, dopasowane do ich bieżących potrzeb diagnostycznych. ZF Aftermarket rozszerza zakres wsparcia dla członków konceptu ZF [pro]Service ZF Aftermarket rozszerza zakres wsparcia dla członków konceptu ZF [pro]Service w module ZF Driveline, zapewniając warsztatom dostęp do pełnego zakresu wiedzy dotyczącej skrzyń biegów ZF w pojazdach użytkowych. W ramach nowego modułu warsztaty mogą skorzystać z kluczowych zasobów, takich jak narzędzia specjalistyczne, dokumentacja techniczna oraz zaawansowane szkolenia. Poprzez rozszerzenie wsparcia dla członków ZF [pro]Service, firma chce zapewnić najwyższą jakość napraw, dając warsztatom dostęp do modułu trzeciego, co oznacza nie tylko części zamienne i wiedzę techniczną, ale także kompleksowe wsparcie serwisowe. Aby dołączyć do konceptu warsztatowego ZF [pro]Service zarejestruj warsztat na stronie internetowej. Dowiedz się więcej o produktach i usługach ZF Aftermarket i śledź relacje firmy z wydarzenia na kanale Facebook ZF Aftermarket i Instagram @zfaftermarket.pl.

PULS BRANŻY 9 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 mega macs PC SE Full mega macs S20 S1 mega macs S20 S2 mega macs S20 S3 mega macs X2 mega macs X3 TYLKO TERAZ macsRemote ZA PÓŁ CENY* Z URZĄDZENIAMI: *PROMOCJA OBOWIĄZUJE W DNIACH 02.04 30.06 2025 r. mega macs PC Lite NIE PODLEGA PROMOCJI

PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 UFI FILTERS PREZENTUJE NAJNOWOCZEŚNIEJSZE ROZWIĄZANIA FILTRACYJNE NA TARGACH POZNAŃ MOTOR SHOW 2025 • UFI Filters, światowy lider w dziedzinie zaawansowanej filtracji i zarządzania termicznego, debiutuje na Poznań Motor Show. • Filtry UFI opracowane zgodnie ze standardami OE zapewniają najwyższą wydajność i niezawodność producentom pojazdów, specjalistom rynku aftermarket i kierowcom, znajdując szerokie zastosowanie, od samochodów i motocykli po lekkie pojazdy dostawcze i nie tylko. • Doskonałość rozwiązań UFI Filters potwierdza doświadczenie w ekstremalnej filtracji w sportach motorowych - firma zaopatruje wszystkie dziesięć zespołów Formuły 1 w wysokowydajne systemy. UFI Filters, światowy lider i innowator w dziedzinie zaawansowanych rozwiązań służących filtracji i zarządzaniu termicznemu, zaprezentuje swoje najnowsze technologie filtracji na pierwszy montaż i na rynek aftermarket dla samochodów, motocykli i lekkich pojazdów dostawczych podczas debiutu na targach Poznań Motor Show 2025 (24-27 kwietnia).

PULS BRANŻY 11 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 Na przestronnym stoisku UFI Filters o powierzchni 60 m2 przedstawiciele branży i goście targów zobaczą najnowsze technologie zapewniające najwyższej klasy rozwiązania filtracyjne do niemal każdego pojazdu. Dzięki ponad 50-letniemu doświadczeniu jako dostawca części na pierwszy montaż dla wiodących światowych producentów pojazdów, UFI Filters wnosi ten sam poziom innowacji i jakości do swojej oferty na rynku aftermarket, zapewniając najwyższej klasy rozwiązania dla niezależnych sieci serwisowych i dystrybutorów części zamiennych. Produkty Motorsport Extreme Filtration Solutions oferowane przez UFI Filters wybierają wszystkie zespoły Formuły 1, potwierdzając ich niezawodność nawet w najbardziej wymagających warunkach. Odkryj pionierskie technologie UFI Filters na pierwszy montaż (OE) i na rynek wtórny (aftermarket) na Poznań Motor Show - odwiedź w pawilonie 8, stoisko 23.

PULS BRANŻY 12 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 MOTORYZACYJNE ZATORY PŁATNICZE Po polskich drogach jeździ coraz więcej aut. Rośnie liczba zarejestrowanych nowych pojazdów, a przy tym wśród wszystkich „w obiegu” jedna czwarta ma ponad 20 lat. Tymczasem nad serwisami, sprzedawcami samochodów i części zbierają się czarne chmury. Ich długi sięgają 458 mln zł. Do Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej wpisanych jest ponad 13 tys. zadłużonych przedsiębiorstw, z czego zdecydowana większość to małe firmy, głównie jednoosobowe działalności gospodarcze. MOTORYZACJA MA POD GÓRKĘ: JEJ DŁUGI WZROSŁY DO 458 MLN ZŁ, A WIARYGODNOŚĆ PŁATNICZA SPADŁA Z roku na rok rośnie liczba rejestrowanych samochodów. Przybywa ich zwłaszcza wśród klientów indywidualnych, w przypadku których w 2024 roku wzrost sięgnął jednej trzeciej w skali roku – wskazują dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Z kolei klienci instytucjonalni zarejestrowali w tym okresie o 9,3 proc. więcej aut. Niestety, samochody na polskich drogach są coraz starsze. Najstarszych, ponad 20-letnich, jest 25 proc. – W naszej pracy, która koncentruje się w odzyskiwaniu należności dla firm z różnych sektorów gospodarki, widzimy, że dla wielu przedsiębiorców prowadzących warsztaty samochodowe wyzwaniem są długie terminy płatności, szczególnie jeśli współpracują z firmami ubezpieczeniowymi czy zarządcami flot samochodowych. Często wykładają oni z własnej kieszeni pieniądze na zakup części i muszą oczekiwać na zapłatę od klientów. Nie sprzyja

PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 to płynności finansowej. Jeśli zbierze się więcej takich faktur, a gotówka nie wpływa na konto, pojawiają się kłopoty, bo warsztat nie ma z czego regulować własnych zobowiązań. To tylko wycinek problemów, z jakimi mierzy się obecnie branża motoryzacyjna, bo jest ich więcej, jak wzrost kosztów surowców, energii oraz komponentów. Do tego dochodzi konkurencja zagranicznych producentów, zwłaszcza z atrakcyjnej cenowo Azji, która wywiera presję na ceny i obniża rentowność polskich firm. Splot tych czynników przekłada się na trudniejszą sytuację finansową przedsiębiorstw działających w tej branży – od warsztatów naprawczych, przez sprzedawców części, aż po producentów pojazdów – mówi Jakub Kostecki, prezes Zarządu firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso. Mała firma, duże długi Łączne zadłużenie serwisów, sprzedawców samochodów i części do aut wynosi obecnie 457,7 mln zł. W Krajowym Rejestrze Długów znajduje się niemal 13,2 tys. firm, z których każda musi oddać wierzycielom średnio 34,8 tys. zł. Najwięcej do oddania mają sprzedawcy detaliczni i hurtowi pojazdów (187,3 mln zł), a na drugim miejscu są firmy zajmujące się konserwacją i naprawą pojazdów, które zwrócić muszą 156,3 mln zł. Sprzedawcy części i akcesoriów są winni wierzycielom 77 mln zł, a pozostała kwota należy do producentów. Co ważne, gros zadłużenia spoczywa na barkach najmniejszych. – Blisko 9,5 tys. jednoosobowych działalności gospodarczych ma 273,3 mln zł zaległych zobowiązań finansowych. Na jednego dłużnika przypada więc prawie 40 tys. zł. Choć taka kwota nie wydaje się wysoka, to w przypadku małego warsztatu może zaważyć na jego przyszłości. Większe firmy, takie jak spółki prawa handlowego, do spłaty mają 184,4 mln zł. Każda z tych 3579 firm ma do oddania średnio ponad 51,5 tys. zł – analizuje Jakub Kostecki. Problemy finansowe branży, zwłaszcza wśród niedużych przedsiębiorstw, potwierdzają też inni eksperci. – W 2024 roku zainteresowanie faktoringiem wśród mikrofirm z branży motoryzacyjnej wzrosło trzykrotnie w porównaniu do roku poprzedniego. Prognozy na bieżący rok wskazują na dalszy wzrost zapotrzebowania na to rozwiązanie. Średni limit faktoringowy w tym sektorze wynosi około 20 tysięcy złotych, a zdecydowana

PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 większość firm wybiera cesję cichą, w której przeciętna wartość finansowania sięga 7 tysięcy złotych. Szybki dostęp do gotówki pozwala przedsiębiorcom na pokrycie kosztów zakupu części, realizację inwestycji oraz utrzymanie płynności finansowej przy długich terminach zapłaty – mówi Emanuel Nowak, ekspert firmy faktoringowej NFG. Kto czeka na zwrot pieniędzy? Przedstawiciele sektora motoryzacyjnego najwięcej zaległości mają wobec instytucji finansowych i ubezpieczeniowych – muszą im zwrócić blisko 329 mln zł. Ponad 32 mln zł powinni oddać firmom handlowym i tyle samo – telekomunikacyjnym. Najwięcej dłużników (2603) działa w województwie mazowieckim. Do spłaty mają oni w sumie 115,7 mln zł. Na drugim miejscu są przedstawiciele branży ze Śląska, gdzie zaległości ma 1528 firm, a łączny dług wynosi 51,5 mln zł. Spore problemy mają także firmy z Małopolski, w której kwota do zwrotu sięga 45,5 mln zł, oraz z Wielkopolski, gdzie wynosi 44,3 mln zł. Z kolei najniższe długi mają przedsiębiorcy motoryzacyjni z województwa podlaskiego – spłacić muszą 6 mln zł, a także z opolskiego, w którym dług opiewa na 6,9 mln zł. Względnie niskie zadłużenie branża ma również w Lubuskiem i województwie warmińsko-mazurskim, gdzie w każdym z regionów nie przekracza ono 10 mln zł. Dłużnik-rekordzista działa w województwie mazowieckim. To producent części i akcesoriów do pojazdów, którego zadłużenie wynosi ponad 6 mln zł. Zdecydowaną większość z tych należności musi zwrócić bankowi, ale jest zadłużony także w firmie zajmującej się chemią przemysłową i u ubezpieczyciela. Przybyło nierzetelnych Analiza wiarygodności płatniczej KRD dla sektora motoryzacyjnego wynosi 86,5 proc. W ciągu roku o 1/10 ubyło z rynku przedsiębiorstw z najwyższą kategorią, czyli A, przybyło zaś firm w pozostałych kategoriach. W tym także o 13,4 proc. w najniższej kategorii – H, którą odznaczają się firmy wpisane do KRD jako dłużnicy. – Tak duży przyrost nierzetelnych firm oraz pogorszenie wiarygodności płatniczej w motoryzacji to sygnał dla kontrahentów, by z uwagą śledzili kondycję finansową warsztatów samochodowych, producentów i dostawców części, z którymi na co dzień pracują. Warto też zabezpieczyć się finansowo na wypadek niewypłacalności kontrahenta, bo jak widać takie ryzyko w sektorze jest dość wysokie – komentuje Jakub Kostecki.

PULS BRANŻY 15 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 ZWIĄZEK DEALERÓW SAMOCHODÓW KOMENTUJE DONIESIENIA Z KRD BRANŻA DEALERSKA KOMENTUJE RAPORT KRD – DŁUGI TO TYLKO MIKROSKOPIJNY UŁAMEK WARTOŚCI BRANŻY Krajowy Rejestr Długów S.A. opublikował raport na temat zadłużenia firm działających w branży motoryzacyjnej. Według przedstawionych przez tę firmę danych, łączne zobowiązania przedsiębiorstw zajmujących się sprzedażą samochodów oraz części wynoszą obecnie 457,7 mln zł. Związek Dealerów Samochodów uspokaja – „długi autoryzowanych dealerów w podanej kwocie to bardzo niewielki ułamek”. Raport KRD uwzględnia szeroki zakres przedsiębiorstw związanych z rynkiem motoryzacyjnym, opierając się na klasyfikacji działalności gospodarczej i obejmując zarówno autoryzowanych dealerów samochodowych, jak i niezależne komisy oraz sprzedawców części. Obecnie w KRD figuruje około 13,2 tys. takich firm, z których każda musi oddać wierzycielom w uśrednieniu 34,8 tys. zł. Warto odnotować, że zbiór przedsiębiorstw uwzględnionych w raporcie nie rozróżnia autoryzowanych dealerów od pozostałych uczestników branży, ponieważ KRD nie ma takich danych. Według szacunków Związku Dealerów Samochodów, w Polsce funkcjonuje około 20 tysięcy podmiotów zajmujących się sprzedażą pojazdów, z czego dealerów autoryzowanych jest około 700. Sami tylko dealerzy generują obroty na poziomie 120 miliardów złotych rocznie. W tym kontekście poziom zadłużenia wskazany w raporcie KRD, stanowi jedynie niewielki procent wartości rynku. „Dane opublikowane przez KRD niewątpliwe są ciekawą informacją, jednak przedstawione wartości zadłużenia nie zasługują na taki szum medialny jaki powstał. Kategorię „sprzedawcy samochodów i części” w praktyce stanowi bardzo szeroki zakres podmiotów, a ich zsumowane zadłużenie jest relatywnie nieduże - zwłaszcza biorąc pod uwagę wartość tego rynku. Przy obrotach które generujemy w ciągu roku, skala zadłużenia nie stanowi większego zagrożenia dla stabilności branży.” - komentuje Paweł Tuzinek, prezes Związku Dealerów Samochodów.

PULS BRANŻY 16 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 CHIŃSKIE SAMOCHODY POD LUPĄ - EKSPERCI MAJĄ WĄTPLIWOŚCI Chińskie auta jeszcze nie zalewają polskich ulic, ale widać silną tendencję wzrostową i w najbliższych miesiącach takie marki jak MG, BAIC, Omoda czy Jaecoo przestaną już być egzotyką. Jednak eksperci podchodzą do nich z dużą rozwagą oraz przestrzegają przed kosztowną wpadką. Atrakcyjna cena czy długa gwarancja, to nie wszystko czym powinni kierować się kupujący. Liczby potrafią trochę zmylić. Można podkreślić 70-krotny wzrost sprzedaży względem roku 2023 i 11-krotny względem stycznia 2024. Można mówić o rosnącej sieci dealerów oraz kilkunastu już markach, o których trzy lata temu prawie nikt nie słyszał. Ale czy można już stwierdzić, że chińskie samochody zalewają polskie ulice? Na pewno nie, ale dynamika jest duża, co wynika z krótkiego stażu rynkowego i niskich wolumenów sprzedaży branych jako punkt odniesienia. Jeśli marka X sprzedała w 2023 roku 5 aut, bo dopiero zadebiutowała, a w 2024 roku sprzedała ich 500, to 100-krotny wzrost sprzedaży może wyglądać imponująco, ale suche liczby już nie. Do czołówki w Polsce wciąż daleko Żadna marka z Państwa Środka nie jest nawet blisko top 10 sprzedaży w Polsce. Zgodnie z danymi PZMP, najwyżej pozycjonuje się MG, które sprzedało 6,7 tys. nowych samochodów, co dało jej dopiero 20. miejsce. Drugi pośród „Chińczyków” był BAIC ze sprzedażą na poziomie 1,7 tys. aut i 32. miejscem. Więcej aut sprzedał importer Land Rovera czy MINI, a samo tylko Porsche, które odnotowało 3,5-procentowy spadek rok do roku, sprzedało ponad dwukrotnie więcej pojazdów niż marki Omoda i Jaecoo razem. Pomimo powyższych wyników, tendencja wzrostowa jest i to wyraźna. Wszystko wskazuje na to, że topowe marki chińskie nadal będą rosły w dynamicznym tempie. Dodatkowo w 2024 roku zadebiutowało kilku producentów, którzy dopiero rozpoczęli sprzedaż. Dlatego prawdziwą dynamikę poznamy na koniec 2025 roku, kiedy będzie można porównać, jak duży wzrost lub spadek sprzedaży odnotowały. Obecnie MG, BAIC, Omoda, Jaecoo, BYD i Forthing to czołowa szóstka marek z Chin na polskim rynku. To właśnie ich rozwojowi nad Wisłą należy bacznie się przyglądać.

PULS BRANŻY 17 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 Przegląd marek zza Wielkiego Muru Nie ma wątpliwości co do tego, że samochody azjatyckiego giganta są ciekawe, a ich głównym atutem są atrakcyjne ceny. Jednak nie można ich wkładać do jednego worka. - Z czołowej szóstki wyróżnia się MG i to nie tylko wynikami sprzedaży, ale też realnie atrakcyjnymi cenami oraz jakością wykonania. Samochody chińskiej produkcji, ale brytyjskiej marki, klienci oceniają pozytywnie i można je opisać jako „wiele za niewiele”. Na drugim biegunie są auta marki Forthing, które przypominają trochę przestarzałe i budżetowe. Design może mylić, bo na pierwszy rzut oka wyglądają atrakcyjnie, ale wykonane są z przeciętnych materiałów i mające spore braki w wyposażeniu. Do tego stopnia, że nawet zastanawia fakt dopuszczenia do ruchu w Europie. Jednak importerzy chińskich aut znaleźli furtkę w postaci dopuszczenia jednostkowego – zwraca uwagę Adam Lehnort, ekspert należącej do firmy Moto-Profil sieci ProfiAuto. Ciekawym producentem jest BYD. Dla nas marka nieznana, ale w Chinach potężna. Globalnie to gracz, który może stanąć w jednym szeregu z Toyotą, Volkswagenem czy Fordem. Technologicznie niczym nie odstaje, a jakość wykonania ich samochodów jest na takim poziomie, że nie muszą konkurować ceną. Ciekawym producentem są też Omoda i Jaecoo, należące do koncernu Chery. Mocno przypominają Hyundaia i Kię, ale nie te z lat 90., lecz obecne modele. To dojrzałe i poprawnie zaprojektowane auta, a klienci bardzo je chwalą, choć wcale nie są dużo tańsze od znanej nam koreańskiej konkurencji. - Myślę, że chińskie marki są w podobnej sytuacji co koreańskie w latach 90., ale mają większą siłę przebicia i bez problemu pokonują bariery, które Hyundai i Kia przełamywały latami. Klienci już nie podchodzą tak sceptycznie do nowości, a widząc coraz gorszą jakość produktów z Japonii, Europy czy USA, nie boją się podjąć ryzyka, jak to miało miejsce ponad 30 lat temu w przypadku koreańskich producentów – podkreśla Krzysztof Ostas, Head of Fleet Management w Moto Flota. Niepewność związana z dostępnością części Obecnie największe obawy potencjalnych klientów dotyczą kwestii części zamiennych oraz serwisu pojazdu zza Wielkiego Muru. Nie ma wątpliwości co do faktu, że jeśli auta chińskiego producenta nie będą chętnie kupowane, to zniknie on z Polski, a wówczas części mogą być trudno dostępne. Dziś jednak sytuacja jest łatwiejsza niż np. ze starszymi modelami SsangYonga. Nie ma problemu, aby zamówić cokolwiek z innego rynku europejskiego, ze Wschodu, gdzie Chińczycy funkcjonują dłużej, a nawet bezpośrednio z najludniejszego kraju świata. Natomiast w przypadku marek, które najpewniej utrzymają się u nas i pozostaną z nami na lata, to dostępność części zamiennych nie jest problemem. Na razie tylko oryginalnych,

PULS BRANŻY 18 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 ale na te samochody gwarancje są długie, więc rynek tańszych zamienników jeszcze zdąży się rozwinąć. Jeśli ktokolwiek ma obawy o specyficzne, rzadko wymieniane części, jak np. katalizator, wtryskiwacz, alternator czy półoś napędowa, to powinien spróbować zamówić to samo do swojego francuskiego, włoskiego czy koreańskiego samochodu. Szybko się przekona, że czas oczekiwania na część do chińskiego modelu może być nawet krótszy. Choć sieć ProfiAuto Serwis nie obsługuje jeszcze chińskich samochodów na wielką skalę, bo są one praktycznie nowe i na gwarancji, to niektórzy mechanicy mieli już styczność z chińską motoryzacją. - Jeśli nie są to pojazdy elektryczne czy hybrydowe, to nie różnią się bardzo od samochodów innych producentów. Mają co prawda często silniki własnej produkcji, ale nie są to konstrukcje “dziwne”, a niektóre przypominają japońskie jednostki sprzed dekady. Są dość przemyślane i nie mają żadnych nietypowych rozwiązań, które często spotykamy w samochodach z Europy. Chińscy producenci nie przyznają tego wprost, ale można zauważyć, że wykorzystują do napędzania swoich modeli jednostki znanych azjatyckich producentów – przyznaje Adam Lehnort. Co kryje się pod maską? Pod maską przeciętnego chińskiego samochodu panuje ład, skład i porządek. Dostęp do podzespołów jest łatwy. Nie ma problemu z uzupełnianiem płynów czy podstawową obsługą, choć w niektórych silnikach trzeba zdjąć plastikową osłonę by sięgnąć do bagnetu olejowego. To samo można powiedzieć o konstrukcji zawieszenia czy układu napędowego. Niektóre marki korzystają z rozwiązań stosowanych przez wielu znanych producentów, co dotyczy skrzyń biegów czy mechanizmów napędu na cztery koła. Są to podzespoły takich producentów jak ZF, Jatco, Borg Warner czy Getrag. Ochrona antykorozyjna tych samochodów pozostaje jeszcze zagadką, ale przykładowo MG wydaje się być pod tym kątem bardzo dobrze wykonane. Ma solidną warstwę ocynku i wcale nie taki cienki lakier jak modele z Japonii. Od MG japońscy producenci mogliby się w tym temacie trochę podszkolić. Jednak jednej zalety nie ma jeszcze żaden chiński samochód - doświadczenia serwisowego, które posiadają mechanicy niezależni. Dziś bez problemu można znaleźć warsztat nieautoryzowany, który nie tylko naprawi, ale nawet specjalizuje się w naprawach Volkswagena, Peugeota, Renaulta, Hondy, Toyoty, Hyundaia czy Forda. Co więcej zna nietypowe rozwiązania specyficzne dla danego egzemplarza. Nie ma też ryzyka, że wyjeżdżając za granicę nie znajdziemy autoryzowanego serwisu tych marek. W przypadku marek chińskich sytuacja jest znacznie trudniejsza. Największe wątpliwości budzi cena Samochody z Chin są tańsze od pozostałych, konkurencyjnych modeli. Różnice potrafią sięgać nawet 20 proc. Często za typowego SUV-a można zapłacić 15-30 tys. zł mniej, a poli-

PULS BRANŻY 19 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 tyka konfigurowania jest prosta – tylko najbogatsze wersje. Teoretycznie mają wszystko i są tańsze, ale jak się zagłębić w cennik, to są spore braki. Liczne już recenzje w internecie dają pewien obraz typowego chińskiego samochodu, choć nie każdy można opisać w taki sam sposób. Nie wszystko działa tak, jak się tego oczekuje, mając już doświadczenia z innymi markami. Auto może mieć wyposażenie, którego w praktyce nie będziemy używać. Dotyczy to zwłaszcza systemów asystujących podczas jazdy, nagłośnienia, które tylko w cenniku dobrze gra czy masażu foteli, ale tylko tych z tyłu albo tylko kierowcy.

PULS BRANŻY 20 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 - Warto mieć świadomość, że chińskie samochody obecne na naszym rynku są konstrukcjami jeszcze tworzonymi dla Chińczyków. Tak samo było kiedyś z koreańskimi i dopiero przeniesienie centrum projektowego do Europy mocno poprawiło ich jakość. Auta z Chin to pojazdy często dla pasażerów podróżujących z tyłu, a nie kierowców, bo taka jest tam kultura jazdy. Kto ma auto, ten ma kierowcę. Na przykład pozycja za kierownicą będzie odpowiadała bardziej niskim osobom – tłumaczy ekspert sieci ProfiAuto. To, na co recenzenci bardzo często zwracają uwagę to wysokie zużycie paliwa i słabej jakości opony na pierwszy montaż. Trzeba to uwzględnić przed podjęciem decyzji o zakupie samochodu. Komplet markowych opon to wydatek przekraczający 2000 zł - na takich wyjeżdżają auta z Japonii, Korei Południowej, Europy i USA. Przeciętnie chińskie auto pali ok. 2 l benzyny na 100 km więcej niż europejski odpowiednik. To ok. 13 zł na 100 km, a więc 13 tys. zł na 100 000 km. Nim przejedziecie do końca gwarancji, uzbiera się suma odpowiadająca różnicy w cenie pomiędzy autem z Chin, a dobrze znaną marką. - Nie wolno zapomnieć o utracie wartości, która obecnie jest ogromna i trzeba będzie kilku lat, nim osiągnie akceptowalny poziom. Na początku 2025 roku marka Renault chwaliła się, że w 2024 roku po raz pierwszy w historii odnotowała wartość rezydualną powyżej średniej europejskiej. Kiedy taki poziom osiągnie MG, Jaecoo, Omoda? Trudno powiedzieć – zaznacza Krzysztof Ostas. Czy faktycznie jest to tańsza opcja? Utrata wartości to koszt, który czujemy, kiedy trzeba sprzedać samochód albo co gorsza, kiedy dojdzie do jego zniszczenia w wyniku kolizji, zalania, klęski żywiołowej czy zostanie skradziony. Nawet nie zakładając czarnych scenariuszy, to zwykła odsprzedaż może mocno zaboleć. - Porównując dobrze wyposażoną

PULS BRANŻY 21 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 Dacię Duster i MG ZS, oba auta z napędem hybrydowym, płacimy za nie tyle samo, czyli ok. 116-117 tys. zł. Prognozowana utrata wartości wg. Info-Ekspert przemawia jednak za rumuńską marką. Dustera odsprzedamy po 3 latach za 70 tys. zł, a MG za 60 tys. zł. Im droższe modele, tym różnice są większe – wyjaśnia ekspert Moto Floty. Ostatni aspekt to serwisowanie. Chińskie marki dają długie, nawet 7-letnie gwarancje. W ten sposób chcą przekonać do siebie tych nieprzekonanych. Jednak ten kij ma dwa końce. To 7-letnie zobowiązanie się do regularnego serwisowania w ASO, co nie jest tanie. Licząc O ProfiAuto i Moto-Profil: ProfiAuto to największa w Polsce i jedna z największych w Europie Środkowo-Wschodniej sie niezależnych hurtowni i sklepów motoryzacyjnych. Niemal 270 partnerów handlowych oferuje w jej ramach części i akcesoria renomowanych dostawców do wszystkich typów samochodów osobowych; obecnie dostarczają oni komponenty motoryzacyjne do ponad 3000 warsztatów działających pod szyldem ProfiAuto Serwis. Na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat sieć wprowadziła pionierskie rozwiązania technologiczne w branży warsztatowej, jak pierwszy w Polsce, nowoczesny katalog online z częściami i akcesoriami motoryzacyjnymi. Partnerzy sieci ProfiAuto są także dystrybutorami marek własnych ProfiAuto: ProfiPower, OYODO oraz JPN. Sieć ProfiAuto należy do powstałej w 1993 roku firmy Moto-Profil Sp. z o.o., jednego z najdłużej działających dystrybutorów części i akcesoriów motoryzacyjnych na polskim rynku. Moto-Profil jest członkiem TEMOT International, międzynarodowej sieci zrzeszającej największych dystrybutorów części motoryzacyjnych na świecie oraz jej krajowego odpowiednika – Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych (SDCM). By dowiedzieć się więcej, zapraszamy na: www.profiauto.pl www.moto-profil.pl ok. 1500 zł za serwis, w ciągu tych 7 lat wydamy ponad 10 tys. zł tylko na zmianę oleju, płynów eksploatacyjnych i różnych filtrów. Kupując samochód znanej w Europie marki, po 2-3 latach można zrezygnować z usług stacji autoryzowanych i bezpiecznie korzystać z sieci warsztatów niezależnych. Gdzie za wymianę oleju kierowca zapłaci 500-600 zł, a nie 1500-1600 zł, za tarczę hamulcową 200 zł, a nie 500 zł, a filtr powietrza kosztuje 40 zł, a nie 240 zł. Różnica w kosztach eksploatacji jest znacząca – i to właśnie ona może zadecydować o realnej opłacalności zakupu w dłuższej perspektywie.

PULS BRANŻY 22 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 KLUCZOWE TRENDY I WYZWANIA OKIEM PETRONAS Sektor motoryzacyjny w Europie, odpowiadający za 7% unijnego PKB, stoi u progu kluczowych zmian. W 2024 byliśmy świadkami ograniczania produkcji, zamykania fabryk czy reorganizacji procesów. Kolejne 12 miesięcy ma zdaniem ekspertów PETRONAS przynieść pewną stabilizację. Kluczowe pytania dotyczą nie tylko przyszłości napędów elektrycznych, ale również roli pojazdów hybrydowych i alternatywnych źródeł energii. Co więc konkretnie nas czeka? 2025 – ROK PRZEŁOMU DLA MOTORYZACJI W EUROPIE? Nowe podejście do elektryfikacji Jeszcze niedawno wydawało się, że pełna elektryfikacja motoryzacji w Europie to jedyny możliwy kierunek rozwoju transportu. Jednak realia rynkowe szybko zweryfikowały te założenia. Wysokie ceny pojazdów elektrycznych, brak odpowiedniej infrastruktury ładowania oraz konkurencja ze strony azjatyckich producentów sprawiły, że Unia Europejska i producenci OEM zaczęli podchodzić do tematu bardziej elastycznie. Obserwujemy wyraźny zwrot w stronę technologii hybrydowych, które

PULS BRANŻY 23 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 mogą stanowić realne rozwiązanie przejściowe w zielonej transformacji oraz jeszcze bardziej ekonomiczne silniki spalinowe. Pojazdy hybrydowe, jeszcze kilka lat temu traktowane jako etap przejściowy, dziś stają się strategicznym elementem rynku motoryzacyjnego. Producenci rozwijają układy hybrydowe o coraz większej efektywności, oferując rozwiązania, które łączą oszczędność paliwa z redukcją emisji CO2. Trend ten jest szczególnie istotny w Europie, gdzie rygorystyczne regulacje środowiskowe nakładają na producentów obowiązek wprowadzania bardziej zrównoważonych technologii. - Sektor motoryzacyjny w Polsce odpowiada za około 8% PKB, wliczając w to produkcję przemysłową, dystrybucję części oraz pracę warsztatów samochodowych. Postępujące zmiany wpływają również na lokalny rynek. Z naszej perspektywy niezależne warsztaty odgrywają kluczową rolę w serwisowaniu różnych układów napędowych, w tym pojazdów będących na gwarancji i poza nią. Mając na uwadze zróżnicowany zestaw pojazdów poruszających się po drogach, opracowaliśmy linię olejów PETRONAS Syntium X, aby sprostać zmieniającym się potrzebom współczesnych pojazdów, oferując niezrównaną ochronę, trwałość i zwiększoną oszczędność paliwa w

PULS BRANŻY 24 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 przystępnej cenie bez kompromisów w zakresie jakości – komentuje Adam Bober, Market Manager PETRONAS w Polsce Alternatywne paliwa jako opcja na przyszłość Oprócz rozwoju technologii hybrydowych rośnie zainteresowanie alternatywnymi paliwami. Wodór, biopaliwa i paliwa syntetyczne pojawiają się w dyskusjach na temat przyszłości transportu, a ich znaczenie będzie rosło w miarę zaostrzania norm emisji. Warto zauważyć, że duże koncerny motoryzacyjne prowadzą intensywne badania nad nowymi formami zasilania pojazdów, co może przyspieszyć adaptację tych technologii. Sporego znaczenia nabiera współpraca badawcza pomiędzy różnymi podmiotami, np. zespołami motorsportowymi a koncernami. Globalne Centrum Badań i Rozwoju PETRONAS w jednym miejscu pracuje nad produktami olejowymi zarówno dla rynku pojazdów cywilnych, jak i wyczynowych bolidów Formuły 1. Nie bez znaczenia jest przy tym fakt, że od 2026 roku regulamin „królowej motorsportu” będzie wymagać stosowania paliw zrównoważonych. Dlatego obecny rok 2025 będzie momentem, w którym musimy znaleźć lepszą równowagę między starymi a nowymi technologiami. Dlaczego? Ponieważ na drogach nadal będzie jeździć szeroka gama pojazdów z tradycyjnym napędem spalinowym. Celowo nazywamy ten okres „zieloną transformacją”, ponieważ jest to faktycznie moment przejściowy. Znalezienie odpowiedniego punktu równowagi dla fazy przejściowej Dopasowanie się do przyszłych wymagań nie jest procesem, który można wdrożyć z dnia na dzień w naszej branży. I choć doświadczymy ogromnego postępu w zakresie nowoczesnych materiałów dla produkowanych pojazdów, nie możemy zapominać o starszych samochodach, które nadal będą obecne na naszych drogach. Wyzwanie polega na znalezieniu właściwej równowagi – ochronie starszego generacyjnie parku samochodowego przy jednoczesnym zaspokojeniu potrzeb nowych pojazdów. Potrzebujemy produktów, które będą wspierać zarówno jeden, jak i drugi segment rynku, a także wszystko pomiędzy. - Zmieniający się krajobraz rynku motoryzacyjnego stanowi zarówno wyzwanie, jak i szansę dla warsztatów i kierowców. Dzięki innowacjom, takim jak PETRONAS Syntium X, starsze pojazdy nieobjęte już gwarancją otrzymują produkt dorównujący jakością olejom do nowych samochodów. Pamiętajmy, że średni wiek samochodów w Europie to 12 lat (ACEA), a w Polsce jeszcze więcej - 14,7 lat. Jednocześnie wraz z rozwojem technologii rośnie znaczenie wiedzy i nowoczesnych rozwiązań, które pomagają branży dostosować się do dynamicznie zmieniających się wymagań rynku. Jedno jest pewne: warsztaty jeszcze długo będą miały ręce pełne roboty - podsumowuje Adam Bober.

PULS BRANŻY 25 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025

26 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 ROLA I ZNACZENIE CZUJNIKA TEMPERATURY SPALIN (EGTS) CZUJNIK TEMPERATURY SPALIN – PRECYZYJNA KONTROLA EMISJI I PRACY SILNIKA ROLA I ZNACZENIE CZUJNIKA TEMPERATURY SPALIN (EGTS) Czujnik temperatury spalin (EGTS – Exhaust Gas Temperature Sensor) to element niezbędny w nowoczesnych układach wydechowych. Jest on odpowiedzialny za monitorowanie temperatury gazów wylotowych w newralgicznych punktach układu, takich jak: • przed i za turbosprężarką, • przed katalizatorem trójdrożnym (TWC), • przed i za filtrem cząstek stałych (DPF), • w okolicach zaworu recyrkulacji spalin (EGR). Wysokie temperatury spalin – dochodzące nawet do 900°C – wymagają użycia bardzo precyzyjnych, trwałych i odpornych komponentów. Czujnik przekazuje do jednostki sterującej silnika sygnał napięciowy, który odzwierciedla aktualną temperaturę. Na tej podstawie ECU steruje wieloma procesami związanymi z optymalizacją spalania oraz ograniczaniem emisji zanieczyszczeń. WARSZTAT

27 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 GŁÓWNE FUNKCJE CZUJNIKA TEMPERATURY SPALIN 1. Ochrona komponentów układu wydechowego Czujnik zapobiega przegrzaniu turbosprężarki, katalizatora i filtra DPF poprzez umożliwienie wczesnej reakcji ECU (np. ograniczenie dawki paliwa lub zmiana geometrii turbosprężarki). 2. Regeneracja filtra DPF W nowoczesnych pojazdach z silnikami diesla, czujnik EGTS jest kluczowy w inicjacji i kontroli procesu wypalania zgromadzonej sadzy w filtrze DPF. 3. Optymalizacja recyrkulacji spalin (EGR) Pomaga sterownikowi silnika ocenić warunki pracy zaworu EGR – jego otwarcie lub zamknięcie jest zależne m.in. od temperatury gazów wylotowych. 4. Poprawa jakości spalania Dzięki pomiarowi temperatury możliwe jest dostosowanie składu mieszanki paliwowo-powietrznej, co prowadzi do redukcji zużycia paliwa i emisji NOx. WARSZTAT

28 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 CZUJNIK TEMPERATURY SPALIN A UKŁAD EGR System EGR (Exhaust Gas Recirculation) został stworzony w celu redukcji emisji tlenków azotu (NOx). Jego działanie polega na zawracaniu części spalin do komory spalania, co obniża temperaturę spalania i ogranicza powstawanie NOx. Czujnik temperatury spalin pełni w tym układzie kilka kluczowych funkcji: • Zapewnia bezpieczeństwo temperaturowe zaworu EGR i przewodów. • Pomaga w rozpoznawaniu skuteczności działania układu EGR (np. czy spaliny rzeczywiście są zawracane). • Pozwala diagnozować błędy zaworu EGR – np. jego zanieczyszczenie, brak działania, lub niepełne otwarcie. Dzięki jego wskazaniom możliwe jest precyzyjne regulowanie współczynnika recyrkulacji, który zależnie od typu silnika może wynosić: • do 50% w silnikach Diesla, • około 20% w silnikach benzynowych z wtryskiem pośrednim, • do 50% w silnikach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem. CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA CZUJNIKÓW HELLA Czujniki temperatury spalin oferowane przez firmę HELLA spełniają najwyższe standardy branżowe i cechują się: • odpornością na wysokie temperatury – pracują niezawodnie w zakresie od -40°C do nawet 1000°C, • wysoką precyzją pomiarową – kluczową dla sterowania procesami spalania i oczyszczania spalin, • zgodnością ze specyfikacją OEM – idealnie dopasowane do układów pojazdów wielu marek, • trwałością i powtarzalnością sygnału – co wpływa na stabilność pracy silnika, • szybkim czasem reakcji – niezbędnym do dynamicznego dostosowywania parametrów pracy jednostki napędowej. DIAGNOSTYKA I AWARIE CZUJNIKÓW TEMPERATURY SPALIN Uszkodzony czujnik EGTS może skutkować: • nieprawidłową pracą DPF – brak regeneracji lub przegrzanie filtra, • błędnym działaniem zaworu EGR – wzrost emisji NOx i sadzy, • przegrzewaniem turbosprężarki, • zwiększonym zużyciem paliwa i osłabieniem osiągów. W diagnostyce czujników EGTS można zastosować multimetr do pomiaru rezystancji. Typowe wartości to: • > 1000 kΩ przy 20°C, • 60–280 kΩ przy 70°C, • 60–120 kΩ przy 100°C. Nieprawidłowa rezystancja lub brak reakcji na wzrost temperatury może oznaczać konieczność wymiany czujnika. WARSZTAT

29 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 Podsumowanie Czujnik temperatury spalin to jeden z kluczowych elementów systemów kontroli emisji w nowoczesnych pojazdach. Jego precyzyjne działanie ma wpływ nie tylko na ochronę środowiska, ale również na ekonomikę jazdy i trwałość jednostki napędowej. Stosowanie sprawdzonych czujników renomowanych producentów, takich jak HELLA, to gwarancja bezpieczeństwa, niezawodności i zgodności z wymaganiami norm emisji spalin Euro 6 i nowszych. WARSZTAT

30 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 WARSZTAT USŁUGI FIRMY MEWA TEXTIL-SERVICE TO SZEROKIE SPEKTRUM DZIAŁAŃ, INDYWIDUALNE DORADZTWO I MIĘDZYNARODOWE DOŚWIADCZENIE Po co marnować czas i zasoby na koordynowanie dostaw od wielu usługodawców, jeśli można to robić w sposób bardziej efektywny? Firma Mewa, działająca w obszarze tekstyliów przemysłowych, ma dla swoich klientów propozycję szerokiego pakietu usług. Obejmuje on nie tylko stałą dostawę tekstyliów, ale także ich czyszczenie i naprawę w sposób przyjazny dla środowiska naturalnego, jak też indywidualne doradztwo. Niezależnie od tego czy będzie to mały zakład rzemieślniczy czy duże przedsiębiorstwo przemysłowe, Mewa zaopatruje je w odzież roboczą i ochronną, czyściwa wielokrotnego użytku, maty olejowe i ekologiczne myjki części do maszyn.

31 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 WARSZTAT ZOPTYMALIZOWANE PROCESY TO WIĘKSZA EFEKTYWNOŚĆ Korzystanie z takiego pakietu usług sprawia, że kierownictwo firmy użytkownika ma więcej czasu na realizację głównych zadań, jakie ma do wypełnienia dane przedsiębiorstwo. Jest to także bezpośrednia korzyść dla pracowników. Nie muszą oni bowiem być odpowiedzialni za pranie i czyszczenie odzieży roboczej, kontrolę zasobów czyściw czy konserwację myjek do części maszyn. Zminimalizowane są także nakłady w obszarze zarządzania oraz wyzwania logistyczne. Jest to odczuwalne odciążenie dla wszystkich uczestników procesu. BLISKO UŻYTKOWNIKA I ELASTYCZNIE DZIĘKI CYFROWYM ROZWIĄZANIOM Dzięki 51 lokalizacjom w całej Europie Mewa łączy międzynarodowe doświadczenie z lokalną obecnością blisko użytkownika. Uzupełnieniem takiego podejścia jest indywidualny serwis oparty o rozwiązania cyfrowe, takie jak portal klienta „myMewa“, dostępny jest przez 24 godziny na dobę. Klienci mogą tam sprawdzić zlecenie, dostosować je do swoich potrzeb, a także w każdej chwili przekazać swoje życzenia. Jeśli jednak ktoś preferuje kontakt bardziej osobisty, to w dni powszednie ma możliwość zasięgnięcia porady przez telefon. „Nasza siła polega na połączeniu dostępności przez Internet z możliwością bezpośredniej rozmowy z doradcą. W ten sposób gwarantujemy naszym klientom efektywność i niezawodność“, wyjaśnia Piotr Borowczyk, przedstawiciel firmy Mewa w Polsce. INNOWACJE Z WYKORZYSTANIEM SZTUCZNEJ INTELIGENCJI Także w kwestii określania rozmiaru odzieży Mewa stawia na innowacje: od 2024 r. precyzyjne ustalanie rozmiaru odzieży możliwe jest w oparciu o proces pomiaru ciała przy pomocy aplikacji zainstalowanej w telefonie. Ta oparta na sztucznej inteligencji technologia umożliwia lepsze dopasowanie odzieży roboczej i ochronnej do użytkownika i pozwala zaoszczędzić wiele cennego czasu. „Naszym celem jest odciążenie klienta na każdym etapie realizacji usługi. Dlatego też wykorzystujemy sztuczną inteligencję wszędzie tam, gdzie może ona nas wesprzeć w realizacji zadań“, podsumowuje Piotr Borowczyk.

32 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 WARSZTAT Mewa Grupa Przedsiębiorstw Mewa z siedzibą w Wiesbaden jest jednym z wiodących europejskich dostawców oferujących kompleksowy serwis tekstyliów przemysłowych i jest także wiodącą firmą tej branży w Niemczech. Głównymi elementami oferty są czyściwa wielokrotnego użytku, a także odzież robocza i ochronna dla przemysłu, rzemiosła, gastronomii oraz służby zdrowia. Usługa B2B obejmuje konsultacje, dostawę, pielęgnację i naprawę oraz wymianę tekstyliów zgodnie z certyfikowanymi standardami jakości, higieny i bezpieczeństwa. W Europie odzież roboczą firmy Mewa nosi ponad 1,1 mln pracowników, a około 3 mln osób używa czyściw wielokrotnego użytku firmy Mewa do czyszczenia maszyn i urządzeń. Mewa jest firmą rodzinną, posiada 48 lokalizacji, zatrudnia 6000 pracowników, zaopatruje ponad 200 000 klientów. W 2023 roku obroty firmy wyniosły 896 mln euro. Firma Mewa została założona w 1908 roku i jest pionierem w obszarze zrównoważonych usług tekstylnych. Strategia firmy jest konsekwentnie zorientowana na zrównoważony rozwój. Firma Mewa była wielokrotnie wyróżniana za zorientowanie na klienta oraz zarządzanie jakością i zasobami. Mewa oferuje usługę dostosowaną do potrzeb klienta (zdjęcia: Mewa).

33 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 «To co robi, robi naprawdę doskonale» Mewa. Kompleksowy serwis odzieży roboczej. Więcej informacji na ten temat: mewa-service.pl/kompleksowy-serwis

34 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2025 ŚWIECE ŻAROWE NGK W CENTRUM UWAGI Firma Niterra jest pionierskim dostawcą komponentów motoryzacyjnych z długą i udaną historią na rynku, a jednym z kluczowych produktów w portfolio marki NGK Ignition Parts są świece żarowe. Niterra jest jednym z największych dostawców świec żarowych zarówno na potrzeby rynku pierwotnego (OE), jak i na rynek aftermarket w regionie EMEA. Gama produktów firmy obejmuje około 300 referencji, które pokrywają aż 87% pojazdów poruszających się po europejskich drogach. Serce silnika Diesla Miliony pojazdów na całym świecie od lat polegają na niezawodności i wytrzymałości świec żarowych NGK. Od dekad firma nieustannie doskonali swoje produkty, dbając o to, aby nie tylko optymalizowały spalanie i redukowały zużycie paliwa, ale także przyczyniały się do ochrony środowiska. Świeca żarowa, podobnie jak świeca zapłonowa w silnikach benzynowych, odgrywa kluczową rolę w uruchamianiu silnika, także w przypadku silnika diesla. W przeciwieństwie do świecy zapłonowej, której zadaniem jest zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej, świeca żarowa podnosi temperaturę niezbędną do samozapłonu oleju napędowego. Kluczowym elementem skutecznego zapłonu w silniku spalinowym jest wytrzymałość. Silniki diesla działają na zasadzie sprężania powietrza w cylindrze, co podnosi jego temperaturę powyżej 500°C. Wtrysk oleju napędowego do rozgrzanego powietrza powoduje jego zapłon. Jeśli silnik jest zimny, temperatura w cylindrze może być niewystarczająca do samozapłonu paliwa – i tutaj właśnie kluczową rolę odgrywa świeca żarowa. Nagrzewa się ona do wysokich temperatur, aby przygotować komorę spalania do efektywnej pracy silnika. Współczesne świece żarowe nie tylko pomagają przy rozruchu, ale również działają po uruchomieniu silnika, utrzymując jego stabilną temperaturę. Dzięki temu silnik pracuje równiej, zużywa mniej paliwa i generuje mniej emisji szkodliwych gazów (w tym węglowodorów i tlenku węgla). WARSZTAT

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=