PULS BRANŻY 10 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2024 placówki edukacyjne będą musiały zmienić ofertę edukacyjną i zaadoptować ją bardziej pod kątem kształcenia mechatroników (4 procent wskazało przeciwnie, a 4 procent nie miało zdania). Jak wskazali chodzi o to, by więcej mechaników znało się na nowoczesnych, zelektryfikowanych samochodach. Na pytanie, czy elektryfikacja w motoryzacji sprawi, że brak wykwalifikowanych mechaników w warsztatach będzie jeszcze bardziej odczuwalny, 77 procent właścicieli serwisów odpowiedziało twierdząco, 17 przecząco, a 6 procent nie miało zdania. - Szkoły branżowe niestety nie są dostosowane do dzisiejszej motoryzacji. Trudno winić za to nauczycieli, ponieważ muszą po prostu pracować na tym, co jest dostępne. Niestety dziś właśnie, w dobie bezprecedensowej rewolucji związanej z elektryfikacją motoryzacji, wychodzą zaniedbania i błędy ostatnich kilkudziesięciu lat w zakresie szkolnictwa branżowego. Te braki należy szybko nadrobić, choćby poprzez ściślejszą współpracę profesjonalnych sieci warsztatowych ze szkołami. Ponadto z roku na rok obserwujemy coraz mniej młodych ludzi, którzy chcieliby zajmować się mechaniką samochodową. Wpływ ma na to nie tylko demografia, ale też fakt, że polski system edukacji nie tylko nie zachęca do kształcenia zawodowego, ale też nie przygotowuje właściwie młodych adeptów do obsługi nowoczesnych pojazdów. Tymczasem wykwalifikowany, doświadczony mechanik może liczyć dziś na pensję nawet w granicach 8 – 12 tysięcy złotych brutto już po kilku latach pracy – wyjaśnia Mariusz Maksym z Moto-Profil. Jak zapobiec odpływowi mechaników z warsztatów? Aby zapobiec odpływowi mechaników, profesjonalne sieci prowadzą przede wszystkim szkolenia, które w bardzo dużym stopniu skracają ścieżkę nabierania doświadczenia w zawodzie. Są to zarówno szkolenia z mechaniki, jak i elektroniki i elektromechaniki. Szczególnie te drugie są kluczowe, biorąc pod uwagę fakt, że obecne samochody są niemal „komputerami na kołach”, wyposażonymi w coraz więcej elektroniki. Drugą formą zachęcenia do zawodu mogą być nowoczesne formy szkolenia już w trakcie nauki. Przykładem jest stworzone przez firmy Moto-Profil i VRTechnology oprogramowanie „ProfiAuto Wirtualny Serwis”, które z zastosowaniem technologii wirtualnej rzeczywistości (VR – Virtual Reality) uczy młodych adeptów mechaniki zawodu. To aplikacja, w której użytkownik porusza się po modelowym, wirtualnym warsztacie samochodowym. Zawiera kilkanaście scenariuszy serwisowych, takich jak np. wymiana tarcz bądź klocków hamulcowych czy oleju w automatycznej skrzyni biegów i na bieżąco koryguje błędy, ucząc dobrych nawyków. Jest tym samym uzupełnieniem regularnych praktyk zawodowych, gdyż przygotowuje uczniów do pracy w serwisie jeszcze przed pierwszymi zajęciami praktycznymi. Jednocześnie jest nowoczesną i atrakcyjną dla pokolenia
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=