PULS BRANŻY 36 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2023 pojazdy mające 10-15 lat. Jak zauważają eksperci sieci ProfiAuto Serwis, to ciekawe dane, gdy zestawi się je z innymi raportami instytutów badających polski rynek motoryzacyjny. Wskazują one, że średni wiek samochodu w Polsce to ok. 15,5 roku, nie licząc tzw. „martwych dusz”, czyli samochodów będących w bazie CEPIK, lecz nie poruszających się już po drogach (dane za raportem IBRM Samar, maj 2022). - Z takiego porównania wysnuć można niepokojącą tezę, że na naszych drogach porusza się wiele samochodów, które bądź naprawiamy na własną rękę, bądź też ich kierowcy nawet „nie pamiętają”, kiedy ostatni raz byli w serwisie. To koresponduje dość dobrze z wprowadzanymi regulacjami legislacyjnymi, które mają uszczelnić kwestię rzetelnych badań stanu technicznego aut i działania Stacji Kontroli Pojazdów. Tak naprawdę chyba wciąż nie wiemy, ile tzw. „trumien na kółkach” porusza się po drogach i zagraża bezpieczeństwu – podkreśla Adam Lehnort. Stan techniczny pojazdów jest ogólnie lepszy, ale „wraki na kołach” wciąż się zdarzają Pozytywnym aspektem badania było to, że samochody pojawiające się regularnie w serwisach są w lepszym stanie technicznym, niż w poprzednich latach. Odpowiedziało tak aż 74% mechaników. 16% wskazało, że jest tak źle, jak w okresie poprzedzającym pandemię. Jedno z pytań ankiety dotyczyło także tego, czy w warsztatach pojawiają się pojazdy w tak złym stanie technicznym, iż w ogóle nie powinny poruszać się po drogach. 63% mechaników stwierdziło, że takie przypadki już się nie zdarzają. Niepokojące jest jednak to, że niemal co czwarty z nich (24%) stwierdził, że do jego warsztatu wciąż niekiedy przyjeżdżają kierowcy, których samochody bezpośrednio zagrażają zdrowi i życiu uczestnikom ruchu. Wystrzegaj się francuskiego zawieszenia na polskich drogach Raport zawiera także opinie mechaników na temat najbardziej awaryjnych samochodów. Badanie potwierdziło, że najbardziej awaryjne są modele producentów francuskich (41% odpowiedzi). Obecność marek niemieckich na drugim miejscu (37%) to według mechaników z jednej strony zwiększenie ich awaryjności w porównaniu do modeli z lat 90. i wcześniejszych, ale też duża liczba starszych roczników oraz aut powypadkowych poruszających się po polskich drogach. Jednocześnie najmniej awaryjne okazały się – co nie jest zaskoczeniem – samochody z Japonii oraz Korei Południowej (1%). Wśród najczęstszych usterek, z jakimi kierowcy zgłaszają się do warsztatów, mechanicy wyróżnili awarie zawieszenia (59% odpowiedzi) oraz tzw. „elektryki” (30%). Jak wskazują eksperci, jest to z jednej strony efekt nadal słabej jakości dróg, a z drugiej coraz większej ilości podzespołów elektrycznych i elektronicznych montowanych w samochodach produkowanych od początku XXI wieku. Na kolejnych miejscach znalazły się
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=