PULS BRANŻY 5 e-AUTO SERVICE MANAGER 04 - 2022 gazowe. Jesteśmy przedstawicielem takich producentów jak: wiodąca na europejskim rynku instalacji gazowych włoska firma BRC, polskie marki KME, STAG Autogas Systems oraz AG Centrum. To te najczęściej spotykane. Serwisujemy praktycznie 90% wszystkich typów instalacji, które są w Polsce eksploatowane. Ze względu na ograniczoną powierzchnię serwisową nie zajmujemy się naprawami blacharsko-lakierniczymi. Czy z Państwa perspektywy widać wzrost zainteresowania instalacjami gazowymi w kontekście dzisiejszych cen benzyny? Sprawa z instalacjami LPG jest i zawsze w gruncie rzeczy była złożona. Od lat relacja cen gazu do cen benzyny utrzymuje się na mniej więcej stałym poziomie 1:2. Na przestrzeni lat zmieniało się jednak postrzeganie opłacalności instalacji gazowych. Były czasy, że bano się wzrostu cen gazu i akcyzy. Kiedy poszła plotka, że ceny LPG i benzyny się zrównają, przez rok-dwa prawie nic się montowało. Dziś sytuacja jest dość stabilna – na ceny benzyny rynek reaguje raczej wolno. Widać nadal jakieś zainteresowanie nowymi instalacjami LPG, jest ono jednak ograniczone stopniem nasycenia rynku i uwarunkowaniami technologicznymi. Nowe osobowe samochody benzynowe mało palą. Coraz nowocześniejsze układy sterowania silnikiem i benzynowe układy zasilania sprawiają, że montaż instalacji gazowej jest trudniejszy, a – ze względu na mniejsze spalanie paliwa i konieczność wymiany z gazem większych ilości benzyny – opłacalny w mniej oczywistym stopniu niż kiedyś. W związku z tym zapotrzebowanie na nowe instalacje jest w pewnej mierze spada. Jeżeli chodzi o samochody używane, to wiele z nich jest natomiast po prostu wyposażonych w instalację LPG. Czasami pokutuje taka opinia, że jak gaz poszedł w górę i kosztuje 3 - 3,5 złotego, to montaż instalacji już się nie opłaca. Jednak w takiej sytuacji bezwzględna różnica między ceną benzyny a ceną gazu rośnie. W związku z tym instalacja się wcześniej zwraca – cena instalacji nie idzie w górę tak szybko, jak cena paliwa. Można czasem spotkać się z podobnymi mylnymi przekonaniami. Widziałem przykładowo kiedyś w prasie niepodparty żadnymi sensownymi obliczeniami artykuł, że im więcej się jeździ, tym mniej gaz się opłaca. Oczywistym powinno być, że im większa różnica w cenie
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=