E-Auto Service Manager 3/2025

PULS BRANŻY 6 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 NOWA METODA RECYKLINGU BATERII SAMOCHODOWYCH OPRACOWANA PRZEZ TOYOTA CHEMICAL ENGINEERING Inżynierowie z Toyota Chemical Engineering opracowali i testują nową technologię recyklingu baterii stosowanych w hybrydach, hybrydach plug-in i samochodach elektrycznych, która charakteryzuje się mniejszą emisją CO2 w całym procesie oraz pozwala ponownie wykorzystać więcej surowców, w tym kobaltu czy litu. Wraz z rosnącą liczbą samochodów z napędami hybrydowymi i elektrycznymi zwiększa się zapotrzebowanie na kluczowe surowce w produkcji baterii litowo-jonowych oraz innych technologii zelektryfikowanych, w tym kobalt czy lit. Ponieważ pierwiastki te są dostępne w ograniczonych ilościach, recykling nabiera coraz większego znaczenia i wpisuje się w ideę gospodarki o obiegu zamkniętym, która przyspieszy dążenia do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Ponadto europejscy producenci baterii już od 2031 roku będą zobowiązani do przetwarzania metali pochodzących z recyklingu zużytych akumulatorów. Rewolucja w recyklingu baterii W stosowanych obecnie metodach recyklingu zużyte baterie trafiają do spalarni, a następnie metale z nich uzyskane są zbierane i przetwarzane. Przez proces spalania część wartościowych materiałów ulega utracie, a także powstają duże ilości CO2. Aby cykl życia samochodu był całkowicie neutralny klimatycznie, trzeba dokładnie przeanalizować wszystkie emisje - od produkcji, przez wycofanie pojazdu z eksploatacji, aż po recykling – i stopniowo je redukować. Kluczowym procesem obniżenia emisji CO2 może okazać się recykling baterii bez wcześniejszego spalania.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=