PULS BRANŻY 14 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 tów samochodowych największy problem widzą w jakości komponentów oraz rosnącej złożoności systemów elektronicznych. Dodatkowo, istotnym czynnikiem jest również sposób użytkowania pojazdów, który nie zawsze nadąża za technologicznymi zmianami w motoryzacji. Współczesne samochody są wyposażone w zaawansowaną elektronikę, czujniki czy moduły sterujące. Te elementy wymagają odpowiedniej eksploatacji i regularnej diagnostyki - podkreśla Mariusz Maksym. - Wielu kierowców, przyzwyczajonych do prostszych konstrukcji sprzed dwóch dekad, nie zawsze zdaje sobie sprawę, jak duży wpływ na żywotność nowoczesnego auta ma sposób użytkowania, obsługa serwisowa czy nawet jakość użytych części i płynów eksploatacyjnych. Zmiany te sprawiają, że współczesne pojazdy mogą wydawać się mniej trwałe – niekoniecznie ze względu na gorszą jakość wykonania, ale z powodu zaniedbań samych użytkowników, którzy nonszalancko podchodzą do obsługi serwisowej, bo niegdyś tak robili i nic się nie działo – dodaje koordynator sieci warsztatów ProfiAuto Serwis. Co zmniejsza awaryjność? Większość właścicieli serwisów samochodowych skupiła się na przyczynach wyższej awaryjności współczesnych pojazdów. Jednak zapytani o czynniki, które mogą zmniejszyć liczbę usterek i jednocześnie stanowić przewagę nowych aut, wskazali przede wszystkim na rzetelne testy przed wprowadzeniem danej technologii na rynek oraz brak samodzielnych napraw wykonywanych przez kierowców. Mechanicy zwrócili także uwagę na regularne serwisowanie nowych pojazdów, które pozwala na bieżąco eliminować potencjalne awarie. Mechanicy stawiają na auta azjatyckie Respondenci zapytani o najmniej awaryjną markę samochodów osobowych zdecydowanie wskazali Toyotę, która uzyskała ponad 42% wszystkich głosów. Wychodzi więc, że auta z charakterystyczną elipsą są najrzadziej widywane w niezależnych serwisach. Na kolejnych miejscach uplasowały się Kia, które otrzymała ponad 11% oraz Lexus doceniony przez 7% uczestników badania. Pozostałe marki, takie jak Audi czy Mercedes, również znalazły uznanie w oczach mechaników, jednak już z mniejszym udziałem procentowym. W przypadku pytania o najbardziej awaryjną markę współczesnych aut, nie było już tak jednoznacznych odpowiedzi i zdecydowanego lidera. Chociaż właściciele serwisów najczęściej wskazywali BMW i Renault, które zdobyły po 21% głosów. Na trzecim miejscu znalazł się Citroen z wynikiem 13%. W dalszej kolejności tuż za podium uplasowali się Volkswagen oraz Opel. Pozostałe marki zgromadziły ponad jedną trzecią pozostałych głosów, co może tylko świadczyć, że awaryjność samochodów nie jest proble-
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=