PULS BRANŻY 13 e-AUTO SERVICE MANAGER 03 - 2025 samochody są bardziej awaryjne niż ich starsze odpowiedniki. Stwierdziło tak ponad 72% mechaników. Prawie jedna czwarta właścicieli warsztatów (23%) utrzymuje, że poziom awaryjności pozostał bez zmian, natomiast jedynie niecałe 5% uznało, że obecne auta psują się rzadziej niż starsze pojazdy. - Czy w ostatnich latach nastąpiło wyraźne pogorszenie trwałości samochodów? Czy rzeczywiście współczesne pojazdy cechują się mniejszą wytrzymałością niż modele sprzed kilkudziesięciu lat? Niezupełnie, choć bez wątpienia szybciej sygnalizują potencjalne usterki. Wynika to głównie ze wzrostu poziomu skomplikowania nowoczesnych aut – zawierają one po prostu więcej komponentów, które potencjalnie mogą ulec awarii - uważa Mariusz Maksym, koordynator należącej do firmy Moto-Profil sieci warsztatów ProfiAuto Serwis. Główne przyczyny awarii Badanie przeprowadzone wśród mechaników dostarcza też istotnych informacji na temat przyczyn wysokiej awaryjności współczesnych samochodów. Niemal połowa ankietowanych (ponad 46%) jako główny powód usterek wskazuje na niską jakość materiałów użytych do produkcji części na pierwszy montaż. Blisko 30% uważa, że kluczową rolę odgrywa nadmierna liczba systemów elektronicznych, które mogą powodować błędy w działaniu. Z kolei dla ponad 12% właścicieli serwisów decydujące są zaniedbania samych kierowców, takie jak nieregularny serwis. Ponad 6% mechaników zwróciło także uwagę na niewystarczającą liczbę testów przed wprowadzeniem nowych technologii na rynek, natomiast 4% respondentów wskazało inne czynniki wpływające na wyższą awaryjność. - To tylko potwierdza, że specjaliści z warszta-
RkJQdWJsaXNoZXIy ODk4Nzg=